Gå til innhold

Bøker er viktig for intellektet

Badebuksa2.0

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når man leser et ord, arbeider hjernen på en helt annen måte enn når man hører ordet - den ser bokstavene, sammenligner dette med informasjonen som er lagret om deres betydning, og fortolker dem, i tillegg til fortolkning av språket.

Når man bare hører ordene, fortolker hjernen betydningen deres, men slipper å måtte forholde seg til skriftspråket. Ergo arbeider den mindre.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 02fe3...42f

Aha, forstår, takk for at du deler dette med meg/oss 😊

Syns det er koselig med lydbok, greit også når man trenger underholdning mens man gjør noe annet, selv om man kan bli distrahert. Men merker karakterer i boken er bedre når man ikke trenger å forholde seg til opplesers tolkning av dem. Akkurat nå hører jeg på en som skal være en morder, men oppleseren har en så ufarlig, lett stemme, høres ut som om noen skal henge opp noen klær 😂

Så liker best å lese i bok selv 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, man blir smart av å lese bøker 🙂. Hjernen får utfordret seg til å visualisere bilder og handling. Om boka er godt skrevet, kan man nesten kjenne lukter som blir beskrevet. Pluss at man selvfølgelig ofte lærer mye. F.eks om andre steder i verden, psykologi, menneskelige relasjoner osv. 

Er 56, og har slukt bøker fra jeg var 6 år. Leser ca 2 bøker i uka, og det gir meg stor glede. Har helseproblemer, og det er veldig godt for psyken å forsvinne inn i en annen verden. Løser masse kryssord også 🙂. Godt for hjernen.

Har gått over til e-bøker på lesebrett de siste årene, pga sprengte bokhyller i flere rom 🙃.

Anonymkode: 8799e...f93

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosakatt skrev (3 minutter siden):

Aha, forstår, takk for at du deler dette med meg/oss 😊

Syns det er koselig med lydbok, greit også når man trenger underholdning mens man gjør noe annet, selv om man kan bli distrahert. Men merker karakterer i boken er bedre når man ikke trenger å forholde seg til opplesers tolkning av dem. Akkurat nå hører jeg på en som skal være en morder, men oppleseren har en så ufarlig, lett stemme, høres ut som om noen skal henge opp noen klær 😂

Så liker best å lese i bok selv 

I tillegg til at lydbøker leses opp i et hårreisende langsomt tempo; min lesehastighet er én vanlig bokside i minuttet, hvilket vil si at jeg blir ferdig med en 180-siders bok i løpet av tre timer.

Skulle man høre denne boken bli lest opp, ville det ta en evighet.

Så man kan legge til enda en (stor) fordel med fysiske bøker: Man bestemmer tempoet selv.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I tillegg til at lydbøker leses opp i et hårreisende langsomt tempo; min lesehastighet er én vanlig bokside i minuttet, hvilket vil si at jeg blir ferdig med en 180-siders bok i løpet av tre timer.

Skulle man høre denne boken bli lest opp, ville det ta en evighet.

Så man kan legge til enda en (stor) fordel med fysiske bøker: Man bestemmer tempoet selv.

Oi, ja da skjønner jeg du vil lese selv. Imponerende 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sakprosa er jeg enig i, men fiksjon not so much. Klart det finnes forfattere av fiksjon som tar opp gode tema eller skriver med et spesielt godt språk, men folk flest leser opp-hypede bestselgere som krim, romantikk, grøssere osv., som kan sidestilles med tv-serier og filmer i samme sjangre når det gjelder utbytte.

Anonymkode: 549d3...0a5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Sakprosa er jeg enig i, men fiksjon not so much. Klart det finnes forfattere av fiksjon som tar opp gode tema eller skriver med et spesielt godt språk, men folk flest leser opp-hypede bestselgere som krim, romantikk, grøssere osv., som kan sidestilles med tv-serier og filmer i samme sjangre når det gjelder utbytte.

Anonymkode: 549d3...0a5

Fiksjon/skjønnlitteratur er da langt mer enn "krim, romantikk og grøssere". Jeg har mange hundre bøker på kontoret litt, men tror knapt noen passer inn i disse sjangrene dine. 

Støtter definitivt lesing! Og spesielt i papirformat! Setter absolutt pris på folk som leser mye, og også folk som leser offentlig og minner andre på at dette er en greie, fremfor å stirre ned i mobilen sin. 

Anonymkode: ed02b...e1b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Evnen til å lese bøker taper seg i befolkningen fordi de fristes av mer lettslukt underholdning.
Det går ut over arbeidsminnet, og evnene til å fokusere på både å lese komplisert stoff, og det å holde ut i komplekse arbeidsoppgaver- Ergo blir man mindre smart av å ikke lese nok bøker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andro skrev (1 time siden):

Evnen til å lese bøker taper seg i befolkningen fordi de fristes av mer lettslukt underholdning.
Det går ut over arbeidsminnet, og evnene til å fokusere på både å lese komplisert stoff, og det å holde ut i komplekse arbeidsoppgaver- Ergo blir man mindre smart av å ikke lese nok bøker.

Jess! Og man blir desto mindre smart av å bruke smartphones etc. Dessverre.

Anonymkode: 92644...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror aldri jeg har fullført en bok i hele mitt liv. Jeg blir enten for rastløs, eller sovner.

Å lese bok er altså noe av det kjedeligste jeg vet. Om jeg har ofret litt intellekt for så være.

Anonymkode: ddb21...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Badebuksa2.0 skrev (På 16.5.2023 den 11.52):

Ikke helt, men altså lydbok er fint, det.

Men det skjer noe i hjernen når du fysisk holder boka, og blar om sidene.

Men hvis du hører på lydbøker og tegner for eksempel imens du lytter, så har det sikkert noe av den samme virkningen.

Ingen hjerne har en "autofunksjon" som slås på når man tar i en bok.

Du overdriver evolusjonens effekt enormt.

Anonymkode: 369ca...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...