Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 Forfatter #21 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fullstendig enig med deg, og det at man aktivt bruker hjernen når man leser, er en av grunnene til at mange filmatiserte bøker er bedre i bokform enn filmen, i tillegg til at handlingen kan være rikere - et eksempel er filmen "Beatles" - der Lars Saabye Christensens roman er overlegen filmatiseringen. Nå er jo god film også kunst, og enkelte filmer er klassikere som stiller teksten i skyggen; Hitchcocks "Fuglene" er mer kjent enn Daphne du Mauriers originale novelle, som for øvrig er leseverdig. Spielbergs "Haisommer" og "Nærkontakt av tredje grad" har jeg i pocketversjoner; sistnevnte er laget etter filmen, mens "Haisommer" er bygget på Peter Benchleys roman fra 1974 - i dette tilfellet er bøkene billig kiosklitteratur, mens filmene er verdenskjent. Stort sett er likevel det skrevne ord bedre enn filmene, noe som ikke minst gjelder Roald Dahls noveller. Definitivt. Når man skriver noe her i forumet med mer enn tre avsnitt, kan man iblant få høre at dette er aaaaaaaltfor langt. - Brian Anonymkode: 02fe3...42f Jeg anser Ringenes herre-triologien som en god filmatisering. Har ikke rotet meg til å lese det enda, skal jeg innrømme, men min bedre halvdel har gjort det og sier at bøkene ER mye bedre. Et problem med film er også at de sjelden får med seg alle detaljene i filmen, det blir for lang film. Og så har du jo som du nevner unntakene der en god regissør kan lage en god film av en mindre god bok. Jeg har sett min dose filmer opp gjennom, sånn går det når man er sammen med en som virkelig elsker både bøker og film... Men jeg har nesten aldri fått en så god opplevelse av å se en film, som når jeg har lest en bok. Jeg skulle ønske jeg satte av mye mer tid til å lese bøker. Jeg har noen unntak, der filmene var særs gode, men jeg ble nok ikke smartere av å se dem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 Forfatter #22 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan fint lese bøker på telefonen også Anonymkode: ba3d9...eac Det har ikke samme virkning dessverre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #23 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det er ikke noe høyverdig eller magisk med bøker som medium. Du blir ikke noe smartere eller dummere av å lese bøker kontra det å se en film f.eks. Anonymkode: a8f26...038 Jo.. når en leser får en ikke alt servert, som på film. En bruker egen fantasi, bruker egne tanker, stopper opp og tenker over hva en har lest. I nesten alle tilfeller er boka bedre enn filmen. Hvorfor? Når det er sagt mener jeg at en kan lære mye av og se feks historiske filmer/ serier , men det utfordrer ikke hjernen din på samme måte som boken. Nei, du blir ikke dummere av noen av delene, men du blir smartere av og lese. Anonymkode: 06683...d96 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 Forfatter #24 Del Skrevet 16. mai 2023 densatt skrev (5 minutter siden): Hvem har bevist dette?? https://www.realsimple.com/health/preventative-health/benefits-of-reading-real-books 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #25 Del Skrevet 16. mai 2023 4 minutter siden, Badebuksa2.0 said: Det har ikke samme virkning dessverre. Hvorfor ikke? Anonymkode: ba3d9...eac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #26 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Stemmer bra det. Jeg leste mye mer Donald pocket enn jeg så på tegnefilm som liten, og jeg ble skikkelig smart. Eller, sagt på en annen måte: Jeg tror det kommer litt an på boka du leser og filmene du ser. De fleste blir nok langt smartere av å se gode dokumentarer enn å lese hele Hardyguttene serien. Anonymkode: ecc2e...dcb Tja, ble du flinkere i rettskriving og til og lese tekst da du satt der som barn og leste pocket istedenfor og se tegnefilm kanskje? ja, voksne blir nok smartere av og se en dokumentar enn av og lese hardyguttene, men barn har godt av og lese hardyguttene. Anonymkode: 06683...d96 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 Forfatter #27 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor ikke? Anonymkode: ba3d9...eac Fordi det at du fysisk tar på en bok, blar om sidene og gjør noe fysisk påvirker hjernen din. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 Forfatter #28 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tja, ble du flinkere i rettskriving og til og lese tekst da du satt der som barn og leste pocket istedenfor og se tegnefilm kanskje? ja, voksne blir nok smartere av og se en dokumentar enn av og lese hardyguttene, men barn har godt av og lese hardyguttene. Anonymkode: 06683...d96 Jeg har også godt av å lese Hardyguttene😂 Særlig i sommerferien. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #29 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan fint lese bøker på telefonen også Anonymkode: ba3d9...eac Lykke til med å lese Tolstoj på en liten mobilskjerm. - Brian Anonymkode: 02fe3...42f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #30 Del Skrevet 16. mai 2023 Jeg tror det kan være noe i dette. At man må lære seg å skape egne bilder. Men det må man også med lydbøker og om man leser digitalt, så den forskjellen tror jeg ikke så mye på. Forøvrig er det ikke så svart hvitt. Jeg studerer litt for tiden og en del av pensumet er tilgjengelig både som bøker og som gode informative forklarende videoer, der foreleser demonstrerer hvordan oppgaver kan løses. For meg er det lettere å lære av desse enn å bare lese boken, så her kunne jeg arugmentert for at film gjøre meg smartere enn bøker. Anonymkode: ecc2e...dcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #31 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lykke til med å lese Tolstoj på en liten mobilskjerm. - Brian Anonymkode: 02fe3...42f Hva med lykke til med og lese tolstoj .. Anonymkode: 06683...d96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #32 Del Skrevet 16. mai 2023 Dataspill er bedre for hjernen da. Siden man selv skaper historien, og selv må tenke ut løsninger etc. Leser du en bok er du i mye større grad passivt med på reisen. Anonymkode: a8f26...038 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #33 Del Skrevet 16. mai 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Tja, ble du flinkere i rettskriving og til og lese tekst da du satt der som barn og leste pocket istedenfor og se tegnefilm kanskje? ja, voksne blir nok smartere av og se en dokumentar enn av og lese hardyguttene, men barn har godt av og lese hardyguttene. Anonymkode: 06683...d96 Flink nok til å vite at det skulle stått "barn har godt av å lese Hardyguttene" i svaret ditt Forøvrig var mitt første avsnitt ironi. Poenget var at man blir ikke automatisk smart fordi man leser i stedenfor å se på film. Det kommer an på hva man leser/ser. Anonymkode: ecc2e...dcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #34 Del Skrevet 16. mai 2023 7 minutter siden, Badebuksa2.0 said: Fordi det at du fysisk tar på en bok, blar om sidene og gjør noe fysisk påvirker hjernen din. Da kan jo man bare sitte å bla i ark da, og ikke det å leste som er viktig? Anonymkode: ba3d9...eac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #35 Del Skrevet 16. mai 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Lykke til med å lese Tolstoj på en liten mobilskjerm. - Brian Anonymkode: 02fe3...42f Går like bra eller dårleg om du vil som i papir form Anonymkode: ba3d9...eac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #36 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dataspill er bedre for hjernen da. Siden man selv skaper historien, og selv må tenke ut løsninger etc. Leser du en bok er du i mye større grad passivt med på reisen. Anonymkode: a8f26...038 Det er bedre å i stedet skrive noe selv - intet dataspill kan erstatte hjertevarmen i eventyret om vesle Pingu og vennene hans. - Brian Anonymkode: 02fe3...42f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosakatt Skrevet 16. mai 2023 #37 Del Skrevet 16. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (1 time siden): Visste du det? Å lese fysiske bøker er viktig. Man leker ikke bare smart, man blir smart. Det holder å lese romaner, du blir smart av det også så lenge du velger med omhu. Virker som flere og flere går mer og mer over til å sitte med telefonen og lese, eller ikke lese. Trist! Men hva om jeg leser det du skriver, det må da være nok til å bli smartere? 😄 Gjelder det kun når man leser, eller er det lov å lytte til bøker også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #38 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Går like bra eller dårleg om du vil som i papir form Anonymkode: ba3d9...eac Dessverre - menneskehjernen foretrekker å lese lengre tekster på papir. Det er en grunn til at papirboken fortsatt lever i beste velgående, lenge etter at den har blitt spådd en snarlig død i den digitale tidsalder. - Brian Anonymkode: 02fe3...42f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #39 Del Skrevet 16. mai 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dessverre - menneskehjernen foretrekker å lese lengre tekster på papir. Det er en grunn til at papirboken fortsatt lever i beste velgående, lenge etter at den har blitt spådd en snarlig død i den digitale tidsalder. - Brian Anonymkode: 02fe3...42f Var mer ment som at å lese Tolstoj for meg er håpløst uansett hvor jeg leser det😅 Anonymkode: ba3d9...eac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #40 Del Skrevet 16. mai 2023 Rosakatt skrev (6 minutter siden): Men hva om jeg leser det du skriver, det må da være nok til å bli smartere? 😄 Gjelder det kun når man leser, eller er det lov å lytte til bøker også? Når man leser et ord, arbeider hjernen på en helt annen måte enn når man hører ordet - den ser bokstavene, sammenligner dette med informasjonen som er lagret om deres betydning, og fortolker dem, i tillegg til fortolkning av språket. Når man bare hører ordene, fortolker hjernen betydningen deres, men slipper å måtte forholde seg til skriftspråket. Ergo arbeider den mindre. - Brian Anonymkode: 02fe3...42f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå