Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 #1 Del Skrevet 16. mai 2023 Visste du det? Å lese fysiske bøker er viktig. Man leker ikke bare smart, man blir smart. Det holder å lese romaner, du blir smart av det også så lenge du velger med omhu. Virker som flere og flere går mer og mer over til å sitte med telefonen og lese, eller ikke lese. Trist! 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #2 Del Skrevet 16. mai 2023 Det er ikke noe høyverdig eller magisk med bøker som medium. Du blir ikke noe smartere eller dummere av å lese bøker kontra det å se en film f.eks. Anonymkode: a8f26...038 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke noe høyverdig eller magisk med bøker som medium. Du blir ikke noe smartere eller dummere av å lese bøker kontra det å se en film f.eks. Anonymkode: a8f26...038 Jo, faktisk blir man smartere. Det er bevist at ved å holde en fysisk bok, lagres informasjonen raskere og bedre. Dessuten må hjernen jobbe hardere for å danne sine egne bilder, til sammenligning mates du med forhåndsbestemt materiale (lyder, bilder og tekst) når du ser en film. Magisk er det ikke, annet enn magi metaforisk sett. 9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #4 Del Skrevet 16. mai 2023 Jeg ser heller film. Jeg har ikke-eksisterende visuell fantasi, så å lese romaner er fullstendig dødfødt. Jeg ønsker meg en sakprosa-bok til jul i år da, som blir første bok siden studiene. Anonymkode: fd511...c2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #5 Del Skrevet 16. mai 2023 Det som bekymrer meg mest er vel egentlig at evnen til å holde fokus i mer enn 90s er nærmest ikke eksiterende. Jeg leste bøker som ung. Ikke Veldig mange men noe. Hadde ingen problemer med å kunne lese i noen timer. Ser på mine egne 3 barn (ingen diagnoser) at å holde oppmerksomheten i i 1 minutt kan være krevende. En youtube filmklipp på 3 minutter er det nesten bare å glemme etter 25s er utålmodigheten stor. Tror de unge som evner å konsentrere seg om en ting, som å lese en bok, vil ha et mye lettere liv som voksen. Å lese en prosjektrapport på 32 sider med skrift vil det være noen få som klarer om 10 år. Anonymkode: 83e8d...13a 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 16. mai 2023 #6 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det som bekymrer meg mest er vel egentlig at evnen til å holde fokus i mer enn 90s er nærmest ikke eksiterende. Jeg leste bøker som ung. Ikke Veldig mange men noe. Hadde ingen problemer med å kunne lese i noen timer. Ser på mine egne 3 barn (ingen diagnoser) at å holde oppmerksomheten i i 1 minutt kan være krevende. En youtube filmklipp på 3 minutter er det nesten bare å glemme etter 25s er utålmodigheten stor. Tror de unge som evner å konsentrere seg om en ting, som å lese en bok, vil ha et mye lettere liv som voksen. Å lese en prosjektrapport på 32 sider med skrift vil det være noen få som klarer om 10 år. Anonymkode: 83e8d...13a Blir sikkert slutt på rapporter også, de lager vel en heller en film om det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #7 Del Skrevet 16. mai 2023 Stemmer bra det. Jeg leste mye mer Donald pocket enn jeg så på tegnefilm som liten, og jeg ble skikkelig smart. Eller, sagt på en annen måte: Jeg tror det kommer litt an på boka du leser og filmene du ser. De fleste blir nok langt smartere av å se gode dokumentarer enn å lese hele Hardyguttene serien. Anonymkode: ecc2e...dcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #8 Del Skrevet 16. mai 2023 Derfor henger du på KG? Anonymkode: 818c9...5c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 Forfatter #9 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Derfor henger du på KG? Anonymkode: 818c9...5c6 At jeg "henger" på KG fordi det å lese bøker gjør deg smartere? Høres ut som at du behøver litt tid med bøker😂 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 Forfatter #10 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stemmer bra det. Jeg leste mye mer Donald pocket enn jeg så på tegnefilm som liten, og jeg ble skikkelig smart. Eller, sagt på en annen måte: Jeg tror det kommer litt an på boka du leser og filmene du ser. De fleste blir nok langt smartere av å se gode dokumentarer enn å lese hele Hardyguttene serien. Anonymkode: ecc2e...dcb Det kommer litt an på, ja. Hvis du sammenligner barnebøker for 100 år siden og barnebøker i dag er det ganske åpenbart at man ikke blir smart av å lese barnebøker utgitt i 2023. Skriftspråket er forenklet voldsomt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 Forfatter #11 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg ser heller film. Jeg har ikke-eksisterende visuell fantasi, så å lese romaner er fullstendig dødfødt. Jeg ønsker meg en sakprosa-bok til jul i år da, som blir første bok siden studiene. Anonymkode: fd511...c2e Ikke alle har evnen. Jeg vet ikke om det kan læres heller? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 Forfatter #12 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det som bekymrer meg mest er vel egentlig at evnen til å holde fokus i mer enn 90s er nærmest ikke eksiterende. Jeg leste bøker som ung. Ikke Veldig mange men noe. Hadde ingen problemer med å kunne lese i noen timer. Ser på mine egne 3 barn (ingen diagnoser) at å holde oppmerksomheten i i 1 minutt kan være krevende. En youtube filmklipp på 3 minutter er det nesten bare å glemme etter 25s er utålmodigheten stor. Tror de unge som evner å konsentrere seg om en ting, som å lese en bok, vil ha et mye lettere liv som voksen. Å lese en prosjektrapport på 32 sider med skrift vil det være noen få som klarer om 10 år. Anonymkode: 83e8d...13a Jeg deler den bekymringen. Men vi KAN gjøre noe med det, for egen slekts del. Det er jo ikke sånn at man må sitre med iPad hver dag. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #13 Del Skrevet 16. mai 2023 Hmm Jeg mener å ha lest at å lytte til lydbøker er sidestilt med å lese fysisk bok. Stemmer ikke det? Anonymkode: b3c80...e46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 Forfatter #14 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hmm Jeg mener å ha lest at å lytte til lydbøker er sidestilt med å lese fysisk bok. Stemmer ikke det? Anonymkode: b3c80...e46 Ikke helt, men altså lydbok er fint, det. Men det skjer noe i hjernen når du fysisk holder boka, og blar om sidene. Men hvis du hører på lydbøker og tegner for eksempel imens du lytter, så har det sikkert noe av den samme virkningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #15 Del Skrevet 16. mai 2023 Just now, AnonymBruker said: Hmm Jeg mener å ha lest at å lytte til lydbøker er sidestilt med å lese fysisk bok. Stemmer ikke det? Anonymkode: b3c80...e46 Det spørs litt hva man ser på. De er ikke sidestilte når det kommer til å være god i skriftspråk i hvert fall, der har det å lese bøker en enorm fordel - men igjen, det å skrive korrekt tilsier ikke nødvendigvis at man er smart. Utover det så bruker man jo fantasien på samme måte, skaper egne bilder (som man ikke gjør i film) og andre variabler, så jeg vil mene at lydbøker også er viktig - særlig om det står mellom lydbok og ingen bok! Anonymkode: e2c7b...048 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #16 Del Skrevet 16. mai 2023 Just now, Badebuksa2.0 said: Men det skjer noe i hjernen når du fysisk holder boka, og blar om sidene. Jeg leser særdeles mye, men på Kindle/lesebrett. Mener du at jeg hadde blitt smartere av å lese de samme bøkene i en annen fysisk form? Jeg blar jo ikke om sidene, men jeg trykker for å komme til neste. Anonymkode: e2c7b...048 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #17 Del Skrevet 16. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (16 minutter siden): Jo, faktisk blir man smartere. Det er bevist at ved å holde en fysisk bok, lagres informasjonen raskere og bedre. Dessuten må hjernen jobbe hardere for å danne sine egne bilder, til sammenligning mates du med forhåndsbestemt materiale (lyder, bilder og tekst) når du ser en film. Magisk er det ikke, annet enn magi metaforisk sett. Fullstendig enig med deg, og det at man aktivt bruker hjernen når man leser, er en av grunnene til at mange filmatiserte bøker er bedre i bokform enn filmen, i tillegg til at handlingen kan være rikere - et eksempel er filmen "Beatles" - der Lars Saabye Christensens roman er overlegen filmatiseringen. Nå er jo god film også kunst, og enkelte filmer er klassikere som stiller teksten i skyggen; Hitchcocks "Fuglene" er mer kjent enn Daphne du Mauriers originale novelle, som for øvrig er leseverdig. Spielbergs "Haisommer" og "Nærkontakt av tredje grad" har jeg i pocketversjoner; sistnevnte er laget etter filmen, mens "Haisommer" er bygget på Peter Benchleys roman fra 1974 - i dette tilfellet er bøkene billig kiosklitteratur, mens filmene er verdenskjent. Stort sett er likevel det skrevne ord bedre enn filmene, noe som ikke minst gjelder Roald Dahls noveller. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det som bekymrer meg mest er vel egentlig at evnen til å holde fokus i mer enn 90s er nærmest ikke eksiterende. Jeg leste bøker som ung. Ikke Veldig mange men noe. Hadde ingen problemer med å kunne lese i noen timer. Ser på mine egne 3 barn (ingen diagnoser) at å holde oppmerksomheten i i 1 minutt kan være krevende. En youtube filmklipp på 3 minutter er det nesten bare å glemme etter 25s er utålmodigheten stor. Tror de unge som evner å konsentrere seg om en ting, som å lese en bok, vil ha et mye lettere liv som voksen. Å lese en prosjektrapport på 32 sider med skrift vil det være noen få som klarer om 10 år. Anonymkode: 83e8d...13a Definitivt. Når man skriver noe her i forumet med mer enn tre avsnitt, kan man iblant få høre at dette er aaaaaaaltfor langt. - Brian Anonymkode: 02fe3...42f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 16. mai 2023 Forfatter #18 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg leser særdeles mye, men på Kindle/lesebrett. Mener du at jeg hadde blitt smartere av å lese de samme bøkene i en annen fysisk form? Jeg blar jo ikke om sidene, men jeg trykker for å komme til neste. Anonymkode: e2c7b...048 Ja, det mener jeg bestemt. Det er ikke bare jeg som mener det 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
densatt Skrevet 16. mai 2023 #19 Del Skrevet 16. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (51 minutter siden): Jo, faktisk blir man smartere. Det er bevist at ved å holde en fysisk bok, lagres informasjonen raskere og bedre. Dessuten må hjernen jobbe hardere for å danne sine egne bilder, til sammenligning mates du med forhåndsbestemt materiale (lyder, bilder og tekst) når du ser en film. Magisk er det ikke, annet enn magi metaforisk sett. Hvem har bevist dette?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #20 Del Skrevet 16. mai 2023 1 hour ago, Badebuksa2.0 said: Visste du det? Å lese fysiske bøker er viktig. Man leker ikke bare smart, man blir smart. Det holder å lese romaner, du blir smart av det også så lenge du velger med omhu. Virker som flere og flere går mer og mer over til å sitte med telefonen og lese, eller ikke lese. Trist! Kan fint lese bøker på telefonen også Anonymkode: ba3d9...eac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå