Gå til innhold

Hvordan systematisere bøkene i bokhylla?


Alenvers

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skjønnlitteratur alfabetisk, faglitteratur etter emne. Finnes det noen annen måte?

Anonymkode: b2811...69f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rampeguri skrev (5 minutter siden):

Hvorfor det? Da finner man jo ikke igjen noen ting?

Var selvsagt ment på tull 😂 Men det var en interiørarkitekt eller noe av det kaliberet som anbefalte det pga estetikk. Følger du ikke trenden slavisk?? 
https://www.nrk.no/kultur/ny-interiortrend_-na-skal-bokene-sta-feil-vei-i-bokhylla-1.14367978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sakprosa i egne hyller. Disse er sortert etter tema, og deretter alfabetisk. Skiller ikke på språk. 
 

I andre hyller har jeg skjønnlitteratur. Serier (som f.eks. Den gule serie) står for seg. Ellers står alt alfabetisk. Jeg skiller ikke mellom romaner, poesi, noveller.

Anonymkode: 4fe5c...f9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mitt eget sære system: 
Norsk skjønnlitteratur - alfabetisk
Utenlandsk skjønnlitteratur - alfabetisk
Norsk krim - alfabetisk
Svensk krim - alfabetisk
Krim fra øvrige land - alfabetisk
Sakprosa - etter emne

Systemet har enkelte brudd pga formater. Bokreolene mine har begrenset plass til høye bøker, så jeg har trengt å samle disse for seg. Grunnen til at jeg har skilt mellom norsk og utenlandsk er rett og slett fordi jeg en gang fikk lyst til å se med egne øyne hvor stor andel av bøkene mine som var norske. Og for krimbøkene sin del også hvor mye som var svensk. 

Anonymkode: fe9cc...f98

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye faglitteratur. Det er sortert etter emne. Skjønnlitteratur det samme: Historiske romaner, norske klassikere, krim, diktsamlinger osv. Hobbybøker satt for seg selv og sortert etter emne. Barne- og ungdomsbøker i egne hyller. Og kokebøker for seg selv.

Tror det viktigste er å finne en system som er logisk for ens egen bruk. Jeg har mange bøker, men finner alltid lett fram. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Dewey og har kortkatalog. 

Anonymkode: 93e14...ec1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumoa skrev (På 15.5.2023 den 19.20):

OCD tråden 😊

Ville sortert etter høyde på boken med bokryggen vendt innover 👍

Det eneste alternativet som er helt uaktuelt 🙃 Men ja, trendy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 15.5.2023 den 19.35):

Jeg anbefaler å sortere etter antall sider i bøkene.

Jeg har faktisk ei venninne som sorterer etter kvalitet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har mitt eget sære system: 
Norsk skjønnlitteratur - alfabetisk
Utenlandsk skjønnlitteratur - alfabetisk
Norsk krim - alfabetisk
Svensk krim - alfabetisk
Krim fra øvrige land - alfabetisk
Sakprosa - etter emne

Systemet har enkelte brudd pga formater. Bokreolene mine har begrenset plass til høye bøker, så jeg har trengt å samle disse for seg. Grunnen til at jeg har skilt mellom norsk og utenlandsk er rett og slett fordi jeg en gang fikk lyst til å se med egne øyne hvor stor andel av bøkene mine som var norske. Og for krimbøkene sin del også hvor mye som var svensk. 

Anonymkode: fe9cc...f98

Dette gir mening! Synd at det ikke går an å kjøre flere systemer samtidig 😅

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sortert på forfatter (etternavn, fornavn), så kronologisk. Akkurat slik CDer og LPer skal organiseres. Alt annet er feil.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 15.5.2023 den 18.30):

Jeg har skjønnlitteratur alfabetisk og faglitteratur etter tema (løst basert på Dewey, fordi jeg er en yrkesskadet bibliotekar).

Jeg er bokhandler og gjør det likedan. 

Anonymkode: dbc52...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bortsett fra aktive oppslagsverk og faktabøker så gir jeg bort bøker når jeg har lest dem. Liker jeg boken, så finne jeg en person jeg tror også vil like den. Så gir jeg boken til denne personen med beskjed om at h*n skal gi den videre etter at den er lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en annen måte, men den passer nok de færreste.
Jeg sortere med århundre bøkene er utgitt, så 15-16-17-18 århundre.
Samler også bøker utgitt i folio og quarto format for seg selv da disse er svært store.

Om mulig blir de også sortert på språk Latinsk/Engelsk/Fransk etc..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en plan om å sortere mine alfabetisk (skjønnliteratur) men konkluderte med jeg ville ha mest mulig plass til bøker, så det ble endel etter sjanger/serie og høyde på bøkene. Hyllene justert for kun pocketbøker og andre for større bøker (Hvorfor må det være så mange forskjellige størrelser på skjønnlitteratur? Det er litt plagsomt.)

Fagbøker er plassert for seg

Og alt katalogiseres i Book Collectorz programmet så da kan jeg skrive inn hvor bøkene befinner seg i bokhyllene og ha oversikt over hvor mange bøker av forskjellige forfattere etc.

Endret av Poledra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har sortert etter hvor godt jeg likte bøkene. Har en egen hylle med favorittbøker - det er min «go to» hylle når jeg skal lese i sterk sommersol eller hjernen er full av travel hverdag. Da trenger jeg bøker jeg vet gjør meg godt 🧘‍♀️De neste hyllene er med bøker jeg liker, men som aldri kom på favorittlista; Delvis sortert etter utseende, forfatter og serie. 
Helt nederst er bøker jeg ikke klarer å plassere, også har jeg en egen hylle med uleste bøker. 
Bibliotekarvenninnen min klør i fingra når hun ser bokhyllene mine, men for meg gir der god følelse 🥰

Anonymkode: 8760e...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sorterer etter serie/forfatter og deretter størrelse på bøkene. Faglitteratur i egen hylle og gjerne pocket for seg.

Har ikke enormt mye bøker så holder greit oversikten på denne måten. Sikkert værre om man har veldig mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samlet seriene og satt dem i rett rekkefølge, samlet forfattere jeg har flere bøker av, og deretter sortert etter kategori (scifi, fantasy, faglitteratur, etc).

På barnerommene har jeg sortert etter fargen på ryggen, så de har en regnbue i bokhylla. De er uansett sære og vil helst lese den samme boka om og om igjen istedenfor å prøve noe nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...