Gå til innhold

Hvordan systematisere bøkene i bokhylla?


Alenvers

Anbefalte innlegg

Det står mellom følgende systemer:

1. Alfabetisk rekkefølge. Logisk system, det er lett å hente fram en bestemt bok. Hvis noen mot formodning skulle lure på hvor mange Solstad-romaner jeg eier, kan jeg kjapt svare på det.

Ulemper: Det er ikke så plasseffektivt, da jeg må ha plass til høye og lave bøker i alle hyllene. Det ser litt rotete ut. Jeg må også splitte serier. Jeg har for eksempel en del klassikere i den sorte Penguin-serien som er fine når de står sammen. Noen bøker har dessuten flere forfattere.

2. Hver sjanger for seg. Jeg kan ha egne hyller for diktsamlinger, essay, novellesamlinger osv. Jeg har også faglitteratur som jeg uansett vil skille fra skjønnlitteraturen.

Ulemper: Tor Ulvens bøker er fine sammen, og nå vil de havne tre forskjellige steder. Plutselig vil jeg sjekke hva jeg egentlig har av Ulven, og da må jeg lete flere steder. Dette gjelder mange forfattere.

3. Bøker jeg har lest - bøker jeg ikke har lest. Forsåvidt praktisk.

Ulemper: Kaotisk. Og hva med alle bøkene jeg har begynt på? 

4. Sortere etter språk. Jeg leser bøker på fem ulike språk. Jeg ser at dette systemet har estetiske fordeler. De franske skiller seg ut og er finest sammen. 

Ulemper: Jeg har Tove Ditlefsen både på dansk og norsk. Skal jeg skille disse?

5. Samle serier og bøker som naturlig passer sammen. Plasseffektivt og estetisk. Jeg pleier faktisk å huske hvilken serie en bok er i, eller hvilket forlag som har gitt ut boka.  

Ulemper: Det kan bli vanskelig å finne en spesifikk bok. Det vil også være en hel del bøker som ikke passer inn noe sted. 

 

Tar imot synspunkter og forslag til andre systemer med stor takk!

NB: Fargekoordinering er ikke aktuelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

arrangér dem slik at bokryggene danner et geometrisk mønster 

Anonymkode: f3347...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør hard mode og sorter etter farge på bokryggen

 

edit: så ikke at du eksplisitt nevnte dette i OP før nå 😪

Endret av Magika_fra_Fyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alenvers skrev (4 minutter siden):

Det står mellom følgende systemer:

1. Alfabetisk rekkefølge. Logisk system, det er lett å hente fram en bestemt bok. Hvis noen mot formodning skulle lure på hvor mange Solstad-romaner jeg eier, kan jeg kjapt svare på det.

Ulemper: Det er ikke så plasseffektivt, da jeg må ha plass til høye og lave bøker i alle hyllene. Det ser litt rotete ut. Jeg må også splitte serier. Jeg har for eksempel en del klassikere i den sorte Penguin-serien som er fine når de står sammen. Noen bøker har dessuten flere forfattere.

2. Hver sjanger for seg. Jeg kan ha egne hyller for diktsamlinger, essay, novellesamlinger osv. Jeg har også faglitteratur som jeg uansett vil skille fra skjønnlitteraturen.

Ulemper: Tor Ulvens bøker er fine sammen, og nå vil de havne tre forskjellige steder. Plutselig vil jeg sjekke hva jeg egentlig har av Ulven, og da må jeg lete flere steder. Dette gjelder mange forfattere.

3. Bøker jeg har lest - bøker jeg ikke har lest. Forsåvidt praktisk.

Ulemper: Kaotisk. Og hva med alle bøkene jeg har begynt på? 

4. Sortere etter språk. Jeg leser bøker på fem ulike språk. Jeg ser at dette systemet har estetiske fordeler. De franske skiller seg ut og er finest sammen. 

Ulemper: Jeg har Tove Ditlefsen både på dansk og norsk. Skal jeg skille disse?

5. Samle serier og bøker som naturlig passer sammen. Plasseffektivt og estetisk. Jeg pleier faktisk å huske hvilken serie en bok er i, eller hvilket forlag som har gitt ut boka.  

Ulemper: Det kan bli vanskelig å finne en spesifikk bok. Det vil også være en hel del bøker som ikke passer inn noe sted. 

 

Tar imot synspunkter og forslag til andre systemer med stor takk!

NB: Fargekoordinering er ikke aktuelt. 

Hva med å sortere dem alfabetisk men ikke på tittel. Derimot på forfatter. Da får du og serier stående sammen for eksempel.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samler seriene, og i rekkefølge. Og har separert sjangre. Jeg har en bokhylle med krim, sortert etter serier, og rekkefølge. Favorittene i øyehøyde, minst interessante øverst.

Den andre bokhyllen så har jeg en del historisk drama for seg selv, og så har jeg samlet alt av en annen sjanger, det dekker en hyllehøyde, så står alt annet over der. Engelske bøker for seg, og resten er litt lett blanding av alt.

Men har hovedsakelig kun uleste bøker i hyllene. Og jeg fullfører alltid bøker når jeg har startet på de, så har aldri to bøker jeg leser samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjønnlitteratur alfabetisk og faglitteratur etter tema (løst basert på Dewey, fordi jeg er en yrkesskadet bibliotekar).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har utseende-system. Fargerike korte bøker i noe lunde samme sjanger er sammen. høye mørke bøker er sammen. Høye lyse er sammen, tykke er sammen og flere bøker av samme forfatter er sammen. 

Anonymkode: 59dbf...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (1 minutt siden):

Hva med å sortere dem alfabetisk men ikke på tittel. Derimot på forfatter. Da får du og serier stående sammen for eksempel.

Jeg tenkte i utgangspunktet etter forfattere. Seriene jeg har er med ulike klassikere, diktsamlinger osv. Sikkert mer vanlig i England og Frankrike enn i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (21 minutter siden):

Jeg samler seriene, og i rekkefølge. Og har separert sjangre. Jeg har en bokhylle med krim, sortert etter serier, og rekkefølge. Favorittene i øyehøyde, minst interessante øverst.

Den andre bokhyllen så har jeg en del historisk drama for seg selv, og så har jeg samlet alt av en annen sjanger, det dekker en hyllehøyde, så står alt annet over der. Engelske bøker for seg, og resten er litt lett blanding av alt.

Men har hovedsakelig kun uleste bøker i hyllene. Og jeg fullfører alltid bøker når jeg har startet på de, så har aldri to bøker jeg leser samtidig.

Solid system! Og favoritter i øyehøyde er jo genialt, det skal jeg prøve å få til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (21 minutter siden):

Jeg har skjønnlitteratur alfabetisk og faglitteratur etter tema (løst basert på Dewey, fordi jeg er en yrkesskadet bibliotekar).

Hehe :) Heller mot alfabetisk jeg også. Mulig jeg lar en del faglitteratur gå, slik at jeg får bedre plass til skjønnlitteraturen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magika_fra_Fyll skrev (29 minutter siden):

Kjør hard mode og sorter etter farge på bokryggen

 

edit: så ikke at du eksplisitt nevnte dette i OP før nå 😪

Stemmer! Det ser fint ut, men det funker ikke for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har utseende-system. Fargerike korte bøker i noe lunde samme sjanger er sammen. høye mørke bøker er sammen. Høye lyse er sammen, tykke er sammen og flere bøker av samme forfatter er sammen. 

Anonymkode: 59dbf...64b

Dette er sikkert den fineste løsningen! Så herlig at du har fått til utseendesystem der du også tar noe hensyn til sjanger og forfatter. Hos meg er det litt for stor variasjon når det gjelder farger, stor og liten, tykk og tynn. Får det ikke helt til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er romaner sortert alfabetisk etter forfatter, serier står samlet i rekkefølge. Egen hylle for romaner på andre språk, selvfølgelig også sortert etter forfatter. Håndarbeidsbøker o.l er samlet etter tema (f.eks strikking, hardangersøm osv) og så sortert alfabetisk etter forfatter. Hvis det er flere forfattere plasseres boka etter den forfatteren som står først.

(Nei, jeg har ikke OCD, jeg har CDO. Det er omtrent det samme, men bokstavene står i alfabetisk rekkefølge slik de bør gjøre…)

Anonymkode: 8b40b...e9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke behovet for et enhetlig system. Skjønnlitteratur har jeg delvis etter forfatternavn, men serier for seg. Pocketbøker (de små tettskrevne) for seg i lavere hyller. Poesi for seg, i et "system" basert på størrelse og forfatter. Fagbøker etter kategori, oppslagsbok for seg. Ingen sortering på språk. Så kommer i tillegg forstyrrende faktorer som anskaffelsestidspunkt, flytter ikke alt fordi noe nytt kommer inn. 

Systemet holder til at jeg klarer å finne det jeg leter etter.

Anonymkode: 34c6b...038

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sortert etter forfatterens etternavn, serier skrevet av forfattere står deretter i kronologisk rekkefølge.

Anonymkode: 3cea7...4b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

OCD tråden 😊

Ville sortert etter høyde på boken med bokryggen vendt innover 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har separert skjønnlitteratur og faglitteratur (ink ordbøker, reisehåndbøker, kokebøker og diverse). Skjønnlitteratur sortert etter forfatter, blandet språk og blandet sjanger.

Men alle mine hyller er like høye, så får ikke problem med ulik høyde på bøker. 

Og nei, ryggen skal selvsagt ikke stå inn mot veggen, da finner man jo ingen ting. System er viktigere en estetikk i bokhylla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo si hvordan jeg ville gjort det hos meg:

- Høye bøker sammen, da får man plass til flere hyller - ergo flere hyller
- Hobbybøker, som så er sortert delvis i type hobby (delvis på grunn av høyde på bøker). Under hobbybøker kommer også kokebøker hos meg.
- Serier og bøker som hører sammen på samme sted, spesielt om ryggene er like eller er veldig tydelig på ryggen at de "hører sammen"
- Resten kan stå alfabetisk. Så må du jo ta en vurdering i forhold til dikt, essays og noveller - det har jeg ikke hos meg eller nok kunnskap til å ha en følelse på hva som passer og ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumoa skrev (12 minutter siden):

OCD tråden 😊

Ville sortert etter høyde på boken med bokryggen vendt innover 👍

Hvorfor det? Da finner man jo ikke igjen noen ting?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...