Gå til innhold

Jeg har blitt gravid på flekken....

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hmmmmm.....

Selv er jeg ikke så veldig begeistret over å bli tvunget inn i militæret, håper jeg slipper. Men fornuften min sier at likestilling er likestilling. Vi kan ikke bare kreve å få godene, vi må ta "ondene" også.

Så ja, jeg er littegrann positiv til forslaget.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Vanskelig spørsmål, men jeg har hørt rykter før.......

Jeg ville selv i militæret for et par år siden, men frister ikke så mye lenger da jeg har begynt på en utdannelse og det ville også vært trist å være borte fra sambo i 9 eller 12 måneder...:(

Tror dog ikke dette gjelder oss som er over 18/19 år, såvidt jeg vet, hvis det blir verneplikt for kvinner.

Den som lever får se : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg er enig i alle eller ingen prinsippet.. men går for ingen!!

for jeg er i alle fall sjeleglad for at jeg ikke må i militæret!!

for det må vi jo vel ikke.. forslaget mefører jo rimelig drastiske endringer i utgangspunktet (bla dobbelt antall til førstegangstjeneste) så de vil vel ikke ta inn flere kull med jenter i 20 årene på en gang i tillegg.. (kaos!)

dessuten vil det ta tid å innføre noe slik; både politisk og pga omorganisering innen forsvaret

og til slutt så tror jeg at svaret nok heller vil bli å fjerne verneplikten for menn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars oss da hvis de fjerner verneplikten for alle! Da tror jeg det blir veldig få igjen. Ingen sak å starte krig mot lille Norge da.

Nei, da er jeg for at alle blir vernepliktige. Men det er jo Ola Pottitt, det; mye heller sitte på ræva og drikke kaffe enn å fly ute og forsvare landet sitt.................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars oss da hvis de fjerner verneplikten for alle! Da tror jeg det blir veldig få igjen. Ingen sak å starte krig mot lille Norge da.

Nei, da er jeg for at alle blir vernepliktige. Men det er jo Ola Pottitt, det; mye heller sitte på r### og drikke kaffe enn å fly ute og forsvare landet sitt.................

Vi har jo de som frivillig vil være i forsvaret. Sånn sett ville vi jo kunne ha en elitegruppe, både for kvinner & menn. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig positiv! Som jente delvis i Forsvaret kan jeg love at vi hadde hatt like godt av dette som gutta. Og prinisppet er jo greit da. Jo, ett år av sitt liv kan alle gi landet sitt. Om det er som soldat eller assistent på et gamlehjem eller i en barnehage er ikke så viktig, kanskje bra om man kan velge mellom flere ting - men ett år, som sagt - det kan vi bidra med. Og så så godt vi hadde hatt av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

vi vet vel ikke om det hadde vært liten søkning til militæret.

i andre land har det iallefall ikke vært problemer med rekrutteringen.

med anstendig lønn og interessante arbeidsoppgaver er det nok mange som kunne tenkt seg en militær karriære?

uansett så avgjøres jo det meste med presisjonsbombing og til dels store kraftige våpen nå, så teknologien er en viktig del av militæret nå.

de fleste vil nok jobbe med å holde disse våpnene operative?

bakkekrig og fotsoldater ser ikke ut til å være så in i moderne krigføring.

*ravna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Se der ja, vi hyler opp om likestilling, men når det kommer til slike ting så stopper det opp.

Gjennom årene har vi truet mennene inn i vårt,men vi VIL ikke .

Lavpannet? Bli gravid i stedefor? :hoho::hoho::hoho::hoho:

Ja bytt 1.5 år med betaling, mat og husrom mot 20 år med slit og utgifter........ :hoho::hoho::hoho::hoho::hoho::hoho: (fleip)

Poenget mitt er at vi kvinner skal ha det på våre premisser. Militæret er sikkert noe dribedrøvelige greier.+ Er det ikke det vi hører da?

Hvordan vil dere oppnå likestilling med en snever holdning?

Les igjennom innelgg på Kg, det er til å spy av...vi kvinner krever ditt og datt. Får vi ikke ditt og datt så hagler truslene.....

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Kvinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet er jeg enig, men jeg er også prinsipielt imot tvungen verneplikt. kanskje et mer proft forsvar med yrkessoldater er veien å gå i Norge også - som i mange andre land?

Og ja - vi er et lite land. Hadde det ikke vært for hvem som var innenfor/utenfor EU, kunne kanskje Norge, Sverige, Finland og Danmark ha opprettet et fellesforsvar. Det kunne vært både effektivt og kostnadsbesparende i disse økonomiske krisetider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie

Tiden er løpt ifra verneplikt i Norge.Man kan ikke være seg bekjendt av å basere verneplikten på tvang.Vi bør igjen kopiere det franske systemet.

Vernepliktens fremtid - innførelse av en proffesjonel hær?

At endringer en gang vil finne sted er jeg overhodet ikke i tvil om;NATOs press og krav om ett felles forsvar til innsettelse i internasjonale oppgaver er for stort.Kravet til soldatenes ferdigheter i fremtiden vil bli langt større enn de norske vernepliktige har tid til å bli stillt overfor i de 12 mnd de er i tjenesten.

Hvordan NATOs krav skal bli innfridd er d få politikere som tørr å gi bud på.

Det går ikke an i dagens Norge å motivere de unge med tvang. De søker dit hvor de beste tilbudene er.D er den virkelighet vi lever etter, også forsvaret må innrette seg etter d.

Fransk forsvar er for tiden under endring; fra å være basert på verneplikt til å bli ett proffesjonelt forsvar.Da begge systemer har sine fordeler og ulemper har d lyktes franskmennene å implementer en ny ordning v den proffesjonelle ordning, som bevarer mange fordeler ved vernepliktsystemet og minimere ulempene ved den proffe ordning.

Systemet er i all sin enkelhet bygget opp slik at alle kvinner og menn i d år de fyller 18,blir innkalt til ett obligatorisk seminar av noen dagers varighet.Her mottar de informasjon om forsvarets struktur og sammensetning,samtidig med at de gjennomgår en rekke sessjonsprøver for å vurdere deres egnethet til militærtjeneste.

Heretter er d de unge selv som velger om de "vil avtjene verneplikten" eller ikke.-eller om de ønsker å gjøre karriere i forsvaret, avhenger av hvor lenge de vil være tjenestegjørende og om de etter ferdig tjeneste stadig ønsker å stå til rådighet for forsvaret via en rådighetskontrakt.

En fleksibel og etter min mening en fin løsning, som lever opp til de unges ønsker om å kunne velge i et moderne demokrati.

Systmet virker; Frankrike har prosentvis flere soldater i internasjonal tjeneste enn Norge.

Min vurdering er: At tiden har rent vekk for tvungen verneplikt.

Forsvaret har en lang rekke finere utdanninger å by på enn de fleste sivile virksomheter, tror ikke man skal være redde for konkurranse, med d krever en målrettet vervekampanje som setter fokus på fordelene v d moderne forsvar.DE unge må se og motiveres til å forstå forsvaret og alle de fordeler d er å jobbe i en virksomhet som er så internasjonalt engasjert som d norske forsvar.Kun på den måten får vi en soldat som har motivasjonen, ferdighetene og holdningen som trengs til å begi seg inn i fremtidens internasjonale misjoner.

Når en så stor nasjon som Frankrike kan foreta så vesentlige endringer på så kort tid; med så stor suksess så kan lille Norge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, vi hyler opp om likestilling, men når det kommer til slike ting så stopper det opp.

Gjennom årene har vi truet mennene inn i vårt,men vi VIL ikke .

Hmmm - kom berre til å tenka på eit sitat av Hillary Clinton:

"Women have always been the primary victims of war. Women lose their husbands, their fathers, their sons in combat. Women often have to flee from the only homes they have ever known. Women are often refugees from conflict and sometimes, more frequently in today's warfare, victims. Women are often left with the responsibility, alone, of raising the children."

-- Hillary Clinton, 1998

Kommentaren etterpå (i boka der eg leste det):

You dead and maimed guys are so lucky!

Men men, det var no ein liten digresjon. Kunne berre ikkje dy meg, med dette temaet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om vi skal beholde verneplikten her i landet så ser jeg ikke noe galt i å innlemme også kvinner i den.

Det som skurrer litt er jo faktisk det at dette vil koste skjorta i forhold til hva man får igjen. Tror ikke Forsvaret blir styrket av kvinnelig verneplikt.

Nå er ca 2500 av Forsvarets personell borte og de fleste har fått avgangspakker. Tilsvarende antall skal fortsatt bort. Med slike nedskjæringer så er jeg litt usikker på om vi bør doble antall vernepliktige.

Nei tror jeg må sjekke ut litt mer om den modellen i Frankrike jeg. Den ser jo i hvertfall ut fra det sexysadie forteller, ut til å være en bra løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns i grunnen det er rart at det ikke har blir verneplikt for oss damer allerede. Selfølgelig ikke lyst selv men ja jeg er enig.

Heldigvis er jeg nå gravid og snart 30 spørs om jeg er interessant for forsvaret nå .. phuuu heldigvis

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig at det ikke alt er innført verneplikt for kvinner. Hvorfor kan ikke kvinner utføre det samme som menn? Ellers hyles det jo om likestillig både i hjemmet, lønnsmessig osv. En ting jeg synes er litt snodig da er at man snakker så høyt om likestilling på Stortinget, der det er bare 36% kvinner :ler2:

Eller kanskje det burde bli frivillig å gå med i Forsvaret for både kvinner og menn? Da hadde vi fått et skjerpa forsvar, men det spørs hvor stort det hadde blitt da?

Nei, kvinner har nok ikke noe vondt av å gå i det millitæret.....sier en som har passert vernepliktig alder for lenge siden, men som har tilbragt en stund i det norske forsvar..... :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Hvorofr d ikke har vært almenn likestilling??

Fordi at d ikke var et spørsmål når verneplikten ble innført,

I dag er spørsmålet egentlig ikke til å diskuteres engang; da forsvaret som forsvar av Norge er iferd m å legges ned; i stedet er vi iferd m å bli en slags leiesoldat for USA med USAs behov for elitetropper. Samtidig er 2500 dagsverk lagt ned og marinefartøy ligger v kai

Hvorfor debateres aldrig dette i forsvarssammenheng???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...