Gå til innhold

Er hjemmesydd festdrakt det samme som bunad (med tanke på bunad kan brukes uansett kleskode)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var i bryllup i går, kleskoden var smoking. Brudens tante og kusiner kom i hjemmesydde festdrakter, eller "Fæstdrakter" som de var opptatt av å påpeke at det var. Vet at bunad kan brukes til alle kleskoder, men i mitt hode gjelder dette "skikkelige" bunader, ikke hjemmesydde festdrakter av gamle duker og gardiner med dårlig passform. Jeg tenker at det er greit å bruke en hjemmesydd festdrakt som 17. mai antrekk, men ikke greit om man blir bedt på gallamiddag på Slottet eller i andre mer formelle sammenhenger, som f.eks. bryllup. Hva tenker andre?

Anonymkode: 4986b...336

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kun bunad, ikke Fjåsdrakter.

Endret av BobbySocks
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke fordi det er en festdrakt, men hvis den er innenfor "kjolereglene" for den aktuelle kleskoden, går det vel bra.

Anonymkode: 413db...fc2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det jo stor forskjell på gallamiddag på slottet og et bryllup. 
Om det hadde vært mitt bryllup, hadde det viktigste for meg vært at gjestene gikk i klær de følte seg fin i. Jeg hadde ikke brydd meg om deg var festdrakt eller bunad. Når det er kleskode smoking så er regelen (formell) lang kjole eller cocktailkjole, det er altså ingen krav om ar kvinnene må bruke bunad. Jeg sliter iallfall med å se forskjell på en festdrakt og kjole i forhold til den kleskoden.

Anonymkode: ea857...f61

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bryr meg lite om hva andre har på seg. Viktigste er at de selv syns de ser fine ut, at de kommer og at de trives, har det kjekt, på festen 😊

Anonymkode: 40ea4...093

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man har bunader med god og dårlig passform og man har "fæstdrakt" med god og dårlig passform og godt og dårlig håndverk. Hvorvidt en "fæstdrakt" passer i bryllup synes jeg oftest handler om hvor pent den sitter, hvor godt den er sydd og kvaliteten på stoffene som er valgt. Er stoffene gode og "fæstdrakten" harmonisk sammensatt og pent sydd synes jeg godt den kan brukes i bryllup der kleskoden er smoking. 

Når det er sagt: det er slett ikke alle "fæstdrakter" som passer i et bryllup. Sømkunnskapene og selvinnsikten til "fæstdraktens" eier kan være høyst variabel, og ikke så rent få av draktene er sammensatt etter prinsippet "more is more". Da blir gjerne resultatene alt annet enn classy eller verdig. Enkelte drakter er både sirkus og tivoli på en gang. Polyester er og blir polyester, og nupper er og bli nupper enten stoffet er brukt i en gardin, et dynetrekk eller en "fæstdrakt". 

Anonymkode: b3d40...103

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Var i bryllup i går, kleskoden var smoking. Brudens tante og kusiner kom i hjemmesydde festdrakter, eller "Fæstdrakter" som de var opptatt av å påpeke at det var. Vet at bunad kan brukes til alle kleskoder, men i mitt hode gjelder dette "skikkelige" bunader, ikke hjemmesydde festdrakter av gamle duker og gardiner med dårlig passform. Jeg tenker at det er greit å bruke en hjemmesydd festdrakt som 17. mai antrekk, men ikke greit om man blir bedt på gallamiddag på Slottet eller i andre mer formelle sammenhenger, som f.eks. bryllup. Hva tenker andre?

Jeg tenker at det er litt smålig å bry seg om hva andre har på seg, så lenge de har gjort et forsøk på å pynte seg og ellers oppførte seg passende.

Anonymkode: 37f27...e57

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

nei men festdrakt er fullt tillatt i bryllup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var de fine? 

Tenk så stas å kunne sy sitt eget festplagg!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, festdrakt er innafor der bunad er innafor. Jeg personlig ville foretrukket at folk ikke kom i noen av delene om dresskoden var smoking da, men hadde ikke lagt meg opp i det. 

Anonymkode: 8b044...7b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Man har bunader med god og dårlig passform og man har "fæstdrakt" med god og dårlig passform og godt og dårlig håndverk. Hvorvidt en "fæstdrakt" passer i bryllup synes jeg oftest handler om hvor pent den sitter, hvor godt den er sydd og kvaliteten på stoffene som er valgt. Er stoffene gode og "fæstdrakten" harmonisk sammensatt og pent sydd synes jeg godt den kan brukes i bryllup der kleskoden er smoking. 

Dette er jeg helt enig i. Har man f.eks. lånt eller leid bunaden kan den jo ikke sys om og passformen blir dermed ikke nødvendigvis optimal.

Festdrakt er jo et veldig vidt begrep, det finnes utallige varianter. Det spenner fantasistakker fra Eva Lie eller Lise Skjåk Bræk som er skreddersydd i kvalitetsstoffer og holder omtrent samme kvalitet som en bunad, til hjemmesydde drakter laget av gamle gardiner og duker, eller polyesterstoff fra Rusta e.l. Mellom der finnes varianter fra bl.a. Spar Kjøp, Coop og Valland Festdrakt, for å nevne noen.

Festdraktene jeg reagerte på og fortalte om i HI var hjemmesydde og passet godt inn i denne beskrivelsen:

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Når det er sagt: det er slett ikke alle "fæstdrakter" som passer i et bryllup. Sømkunnskapene og selvinnsikten til "fæstdraktens" eier kan være høyst variabel, og ikke så rent få av draktene er sammensatt etter prinsippet "more is more". Da blir gjerne resultatene alt annet enn classy eller verdig. Enkelte drakter er både sirkus og tivoli på en gang. Polyester er og blir polyester, og nupper er og bli nupper enten stoffet er brukt i en gardin, et dynetrekk eller en "fæstdrakt". 

Anonymkode: b3d40...103

I mine øyne var draktene mer egnet på karneval enn i bryllup. De var definitivt komponert med "more is more" som grunntanke, med voldsomme mønstre og farger som slåss om oppmerksomheten og heller tvilsomme stoffkvaliteter. Helhetsinntrykket var (i mine øyne) ikke i nærheten av å minne om bunad og det var verken classy eller verdig, snarere tvert i mot. 

Kom over en artikkel fra Min Mote om Fæbrik-jentenes Fæstdrakt-treff i Frognerparken og må vel si at jeg ikke synes noen av deres drakter heller tilsvarer bunad eller passer seg i bryllup, selv om de har god passform og er fint sydd. Det blir for "sirkus og tivoli".

05434fed-c50b-4764-aa97-d926b64a3415?fit

I artikkelen uttaler Jenny Skavlan følgende:

Sitat

Hun legger til at en festdrakt ikke er det samme som en bunad, og at det heller ikke erstatter det, men at det kan være med å gjøre noe litt annet.

– Det kan erstatte den stripete omslagskjolen fra Lindex som du må gå med fordi du ikke har det plagget mange andre har. Dette er et plagg som viser individualitet og personlighet. Alle har brukt samme mønster, men folk er vidt forskjellige.

Tanken til Fæbrik er altså ikke at drakten deres skal erstatte en bunad, men at det er et mer personlig plagg enn en masseprodusert kjole fra kjedebutikkene på f.eks. 17. mai sånn som jeg oppfatter det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bunad og festdrakt er like langt fra hverandre som hummer og kanari.

Festdraktmafiaen har hatt mindreverdighets kompleks lenge, og prøver nå å ta igjen siden de ikke har råd til bunad, men kjøper seg eller tråkler sammen noen gamle gardiner istedenfor!

Anonymkode: 4fefc...f69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fæbrik sine festdrakter og andre festdrakter er jo laget på inspirasjon av bunader.

Så helt innafor. 

Om et stoff er gjenbruk, redesign eller noe du kjøpte nytt er jo helt likegyldig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig i at Fæbrik draktene ikke er fine. Jeg har lest den artikkelen som nevnes over, og sett bildene. Jeg synes ikke det er et pent mønster, eller stoffer som passer sammen. Det er brukt for tynt stoff, det ser man spesielt på at livet rynker seg.

Har man ikke annet å sy av, kan man heller kjøpe en lang kjole fra Lindex. De er etter min mening både penere og mer passende enn gardin og duk-draktene.

Eva Lie draktene ser ut som om de er sydd av kvalitetstoffer. Ferdige festdrakter og fantasistakker som koster fra 10 000 og opp ser bra ut. Skulle jeg sydd festdrakt, ville jeg brukt et par tusenlapper på å kjøpe stoff.

Mange eier ikke fargesans, hadde de brukt klassiske stoffer som ull, brokade og lin, ville draktene deres sett bedre ut.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...