Majer Skrevet 14. mai 2023 #1 Skrevet 14. mai 2023 Ser vi til Tyrkia, Iran, Russland og andre land er det de unge som kjemper for demokrati og frihet mens de eldre generasjonene er mer opptatt av å beholde mest mulig ressurser som de kan gi videre til egne barn- koste hva det koste vil.
CAPS LOCK Skrevet 14. mai 2023 #3 Skrevet 14. mai 2023 Nei. Er man ikke moden nok til å regnes som myndig og bestemme over seg selv, så er man heller ikke moden nok til å stemme ved valg hvor samfunnets styring avgjøres 14
Eva-Lena Skrevet 14. mai 2023 #6 Skrevet 14. mai 2023 Nei, får yngre stemme så ender vi fort opp med MDG og de skrullingene ønsker jeg ikke at skal få mer makt. 8 1
Brunello Skrevet 14. mai 2023 #7 Skrevet 14. mai 2023 Egentlig burde bare folk med barn i alder 25-55 år ha stemmerett. De vil måtte ta hensyn til både eldreomsorg og hva som skjer med de yngre generasjonene. 2
Maleficenta Skrevet 14. mai 2023 #8 Skrevet 14. mai 2023 Majer skrev (13 minutter siden): Ser vi til Tyrkia, Iran, Russland og andre land er det de unge som kjemper for demokrati og frihet mens de eldre generasjonene er mer opptatt av å beholde mest mulig ressurser som de kan gi videre til egne barn- koste hva det koste vil. og hvordan går det så med disse landene? 6
Brunello Skrevet 14. mai 2023 #9 Skrevet 14. mai 2023 Eva-Lena skrev (Akkurat nå): Nei, får yngre stemme så ender vi fort opp med MDG og de skrullingene ønsker jeg ikke at skal få mer makt. Hva du ønsker er irrelevant. Husk at de som innførte alminnelig stemmerett for alle ble sett på som skrullinger av de etablerte med stemmerett i sin samtid. 1
Brunello Skrevet 14. mai 2023 #10 Skrevet 14. mai 2023 (endret) Maleficenta skrev (2 minutter siden): og hvordan går det så med disse landene? Det er jo hele poenget til TS. Det går til helvete fordi de unge (og kvinner i noen av landene) ikke har stemmerett. Endret 14. mai 2023 av Brunello 4
CAPS LOCK Skrevet 14. mai 2023 #11 Skrevet 14. mai 2023 Majer skrev (15 minutter siden): Ser vi til Tyrkia, Iran, Russland og andre land er det de unge som kjemper for demokrati og frihet Det er bare tull at det bare er ungdommer under 18 år som engasjerer seg. Det er mange på 18, 19, 20 og i 20-årene som engasjerer seg, så premisset ditt stemmer åpenbart ikke med fakta 1
frøkna Skrevet 14. mai 2023 #12 Skrevet 14. mai 2023 Nei, jeg syns ikke det. Veldig få tenåringer er egentlig modne nok til å stemme. Selv stemte jeg basert på typ en politisk sak som 18, 20- åring. Man må jo egentlig gjerne ha litt livserfaring. Såklart noen unntak her da, men syns ikke vi skal endre det bare fordi det fins en og annen moden 16- åring som vil stemme. 5 2
Vixella Skrevet 14. mai 2023 #13 Skrevet 14. mai 2023 Just now, frøkna said: Såklart noen unntak her da, men syns ikke vi skal endre det bare fordi det fins en og annen moden 16- åring som vil stemme. Enig. Det er flott at de enkeltindividene engasjerer seg, men de bør ikke få stemmerett av den grunn. 3
Eva-Lena Skrevet 14. mai 2023 #14 Skrevet 14. mai 2023 Brunello skrev (5 minutter siden): Hva du ønsker er irrelevant. Husk at de som innførte alminnelig stemmerett for alle ble sett på som skrullinger av de etablerte med stemmerett i sin samtid. Sant det du skriver, men nå fantes ikke MDG på den tiden. Politikken i Norge var totalt annerledes den gang. Nå styres vi så sinnsykt fra EU at vi har snart ikke egen politisk mening lenger. 3
Gjest CatPerson123 Skrevet 14. mai 2023 #15 Skrevet 14. mai 2023 Eva-Lena skrev (10 minutter siden): Nei, får yngre stemme så ender vi fort opp med MDG og de skrullingene ønsker jeg ikke at skal få mer makt. Ja, og de har ikke levd lenge nok til å tenke lenger enn feks: olje er ikke miljøvennlig, må stoppes nå. De skjønner ikke at det er penger osv bak. Alt er mye mer komplisert enn man tror, og det forstår ikke mange ungdommer.
Brunello Skrevet 14. mai 2023 #16 Skrevet 14. mai 2023 Eva-Lena skrev (Akkurat nå): Sant det du skriver, men nå fantes ikke MDG på den tiden. Politikken i Norge var totalt annerledes den gang. Nå styres vi så sinnsykt fra EU at vi har snart ikke egen politisk mening lenger. Politikken og samfunnet går videre fordi noen har ekstreme meninger. Man får ikke gjort store endringer uten å være ekstrem. Slik er det i alle saker. Hadde ikke arbeiderbevegelsen vært ekstrem på 1800-tallet, ville vi fortsatt hatt 12-timersdag og ingen ferie. 1
ops2 Skrevet 14. mai 2023 #17 Skrevet 14. mai 2023 Absolutt ikke. Hjernen blir ikke moden før i midten av 20-årene, så en 16-åring er å regne som umoden, og en 18-åring som litt mindre umoden. Hvordan det blir nå, når de som er slaver av tiktok, insta og snap skal begynne å stemme snart... jeg grøsser. 7
Krist1an Skrevet 14. mai 2023 #18 Skrevet 14. mai 2023 Nei. Tror ikke dette hadde oppnådd noe. Da hadde det vel bare blitt mere valgløfter mot de unge og de hadde blitt brukt i en valgkamp. Om det er politikere som ønsker å åpne opp for stemmerett for 16 åringer så regner jeg med at det er fordi de tror det kan gagne partiet, ikke fordi det vil gagne folket. 3
Eva-Lena Skrevet 14. mai 2023 #19 Skrevet 14. mai 2023 Brunello skrev (10 minutter siden): Politikken og samfunnet går videre fordi noen har ekstreme meninger. Man får ikke gjort store endringer uten å være ekstrem. Slik er det i alle saker. Hadde ikke arbeiderbevegelsen vært ekstrem på 1800-tallet, ville vi fortsatt hatt 12-timersdag og ingen ferie. Sant det og heldigvis for det. Uansett så er en 16 åring så lett å påvirke og mange yngre idag ser opp til Greta Thunberg og da kommer MDG mer på banen hvis 16 åringer dår stemme. I mine øyne skulle MDG vært ekskludert fra all politikk. Man blir myndig som 18 åring, får lov å kjøpe sprit fra de er 20. Dermed får de bare vente med å stemme til de er 18 også. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå