AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #1 Del Skrevet 14. mai 2023 Jeg går på p-piller, og får veldig fort pigmentflekker i ansiktet av solen. Spesielt på overleppen («pigmentbart»), rundt munnen generelt og på kinnene. Jeg bruker spf 50, og har en hatt over ansiktet når jeg sitter i solen. Men når jeg er ute å går, på vei til jobb, på vei til butikken, osv, så blir ansiktet eksponert. Har av og til caps, men den dekker ikke nedre del av ansiktet. Så pigmentflekkene kommer likevel. Jeg har spf 50 under sminke i hverdagen. Dere som har slitt med det samme, har dere funnet en løsning for å forhindre pigmentflekker? Burde jeg prøve en annen solkrem? Eventuelt om det finnes noe annet jeg kan gjøre? Jeg kan jo ikke skjerme ansiktet 100% fra solen😔 Anonymkode: 51158...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #2 Del Skrevet 14. mai 2023 Sliter du med stress? Det kan hjelpe å jobbe med å redusere stress. Min hud har blitt betydelig bedre av å ha en hverdag uten stress. Ikke at det er enkelt å løse men kan være noe å tenke på, stress påvirker hormonbalansen. Anonymkode: ccbd6...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #3 Del Skrevet 14. mai 2023 Solkrem under sminken er ikke nok. Det må påføres på nytt etter 2 timer. Du kan vurdere å kjøpe noe du kan ta over sminken. De selger solkrem i stick form. Anonymkode: 44dc4...1e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #4 Del Skrevet 14. mai 2023 Jeg har også noen pigmentflekker etter dårlige solvaner for noen år siden. I tillegg til å alltid bruke SPF i ansiktet og unngå direkte soleksponering gjør jeg følgende: - Hudpleie med vitamin C-serum og tretinoin 3-4 ganger ukentlig (reseptpliktig retinoid). - Har forsøkt IPL-laser en gang, fikk bedring av telangiektasier (sprengte blodkar) og rødme i huden. Det kreves nok flere behandlinger og evt mer invasive lasere for behandling av pigmentering. Jeg sverger til tretinoin. Dette har for meg vært en kostnadseffektiv behandling som i tillegg til «peeling-effekten» også virker regenererende på huden og holder talgproduksjon i sjakk, som i mitt tilfelle er en fordel. Tretinoin er nok ikke for alle, men brukes det riktig kan det gi gode resultater og ikke minst bremse hudaldringen over tid. Det trengs ofte lang tids behandling før man ser effekt på feks pigmentering, så en quick fix er det ikke. Bare husk at retinoider er fosterskadelige, så dersom du ser for deg barn i nærmeste fremtid bør du vente☺️ Dette er altså eksempler på tiltak som fungerer for min hud, ikke ment som generaliserte råd. Anbefaler deg i å investere i en time hos en kosmetisk dermatolog som kan vurdere akkurat din hud og dine problemer. Anonymkode: 26357...576 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 14. mai 2023 #5 Del Skrevet 14. mai 2023 Jeg har pigmentflekker,og smører meg med spf 35-50. Smører ofte når jeg er mye ute i solen, hver andre time ca. Har færre flekker/mindre pigmentering etter jeg ble flinkere å smøre huden oftere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #6 Del Skrevet 14. mai 2023 P-piller er vel noe som kan bidra til pigmentflekker. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg hadde mye pigmentflekker da jeg var rundt 28-33. Nå er jeg snart 38 og de har blitt mye mindre synlige enn før. Hadde også en stor flekk i panna før, men denne er helt borte nå. Jeg begynte også å bruke mineral solkrem (med sink eller titandioksid) i stedet for kjemisk solkrem. Jeg tror det er mest hormoner som styrer dette, men kan hende at kosthold og stress også kan spille inn. Anonymkode: 8b4d3...5fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blingblingtahei Skrevet 14. mai 2023 #7 Del Skrevet 14. mai 2023 Mine pigmentflekker forsvant helt når jeg sluttet på p piller, men fikk det fort på overleppen samt kinnbena når jeg gikk på prevensjon.. smurte meg bestandig to lag solkrem akkurat der, syntes det hjalp noe, men de ble ikke borte før jeg sluttet på prevensjon som sagt.. men heldigvis var det ikke permanent ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå