Gå til innhold

Foreldrene mine vil ikke hjelpe meg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke fått hjelp av dem tidligere, har vel ikke akkurat spurt så mye heller. Det er tannlegeregning, veterinær osv. Har ikke brukt det på tull da jeg ikke pleier å kjøpe så mye ekstra.

Anonymkode: 3cf28...3ca

Både tannlegeregning og veterinærregning kan man la stå ubetalt 1 mnd uten at det får konsekvenser. Inkasso tar litt tid. 

Anonymkode: fbf96...788

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
WhisperingWind skrev (1 time siden):

Hæ? ALLTID regninger først. Evt kontakte dem man skylder penger og be om betalingsutsettelse. 

Om foreldrene ikke vil hjelpe går en til sosial kontoret/fattighuset. 

Men mistenker at TS ikke har særlig godt forhold til foreldrene? Er rart, om TS er fornuftig og økonomisk, at de ikke bidrar i en krise om de har veldig god råd. 

Uenig. Det er bedre å la kreditor vente 4 uker enn å dø av sult. En sak rekker ikke gå til inkasso på 1 mnd. 

AnonymBruker
Skrevet
jordbær86 skrev (1 minutt siden):

Hørte om en gutt en gang som hadde fått skjørbuk fordi han bare hadde spist havregryn fordi det var det eneste han ville spise, men han hadde nok spist det veldig lenge. Og han var et barn da.

Man vil nok se enkelt tilfeller i begge ender.

Min mann er veldig kresen spiser ikke frukt og grønt absolutt ingenting bortsett fra potet. Heller ikke noe fra havet. Har aldri gjort det. Han er snart 50 år og nesten aldri syk, gode blodprøve verdier. Så alt er mulig 

Anonymkode: 25e09...5d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

800kr for en måned = 200kr i uka. Dette er ikke mye, men fullt mulig å klare seg på. 

Da jeg gikk på AAP hadde jeg innimellom selv trange perioder, har ofte brukt 200kr på mat for en uke. Det krever litt kreativitet, men det er absolutt ikke umulig.

Forstår at det er kjipe å ikke få låne av foreldre, men har de sakt nei så har de det, da burde du heller ha fokus på hvordan du skal klare deg med det du har :)

Anonymkode: e64b7...569

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest tøttaa
Skrevet

Vet ikke helt hvorfor folk her inne er så raske til å konkludere med at det er noe du har gjort for å fortjene å få nei til hjelp fra dine foreldre. Jeg velger å tro på det du sier om situasjonen og skjønner at du synes det er leit at de ikke vil hjelpe deg. Det er helt lov å føle det. Jeg tror du også skjønner at man ikke har noe krav på økonomisk hjelp fra foreldre når man har blitt voksen, men tenker det er normalt å føle det som urettferdig hvis de faktisk har den muligheten men velger å si nei. Hadde det vært mitt barn så hadde jeg ikke ønsket at barnet, voksen eller ei, skulle streve med penger sånn som jeg selv har gjort i livet. Men jeg hadde heller ikke gitt penger i mange mnd feks uten at barnet hadde gjort noe selv for å bedre situasjonen. Når det er sagt så kan hvem som helst havne i denne grøfta en eller flere ganger i løpet av livet. Er man glad i noen så ønsker man jo å hjelpe. Hvis de ikke vil hjelpe med penger, så synes jeg de kunne hjulpet på en annen måte. Jeg personlig hadde tilbudt meg å handle mat. Eller laget mat og levert, som kunne blitt fryst ned feks. Du kan også sjekke ut ulike støtteordninger til innkjøp av mat, Fattighuset feks. Ellers som de andre sier, prøv å lag mye billig mat fra bunn og frys ned. Kjøp ting på salg osv. Håper du finner ut av det ❤️

AnonymBruker
Skrevet
tøttaa skrev (2 timer siden):

Vet ikke helt hvorfor folk her inne er så raske til å konkludere med at det er noe du har gjort for å fortjene å få nei til hjelp fra dine foreldre. Jeg velger å tro på det du sier om situasjonen og skjønner at du synes det er leit at de ikke vil hjelpe deg. Det er helt lov å føle det. Jeg tror du også skjønner at man ikke har noe krav på økonomisk hjelp fra foreldre når man har blitt voksen, men tenker det er normalt å føle det som urettferdig hvis de faktisk har den muligheten men velger å si nei. Hadde det vært mitt barn så hadde jeg ikke ønsket at barnet, voksen eller ei, skulle streve med penger sånn som jeg selv har gjort i livet. Men jeg hadde heller ikke gitt penger i mange mnd feks uten at barnet hadde gjort noe selv for å bedre situasjonen. Når det er sagt så kan hvem som helst havne i denne grøfta en eller flere ganger i løpet av livet. Er man glad i noen så ønsker man jo å hjelpe. Hvis de ikke vil hjelpe med penger, så synes jeg de kunne hjulpet på en annen måte. Jeg personlig hadde tilbudt meg å handle mat. Eller laget mat og levert, som kunne blitt fryst ned feks. Du kan også sjekke ut ulike støtteordninger til innkjøp av mat, Fattighuset feks. Ellers som de andre sier, prøv å lag mye billig mat fra bunn og frys ned. Kjøp ting på salg osv. Håper du finner ut av det ❤️

Takk for fint svar ❤️

AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (5 timer siden):

Forskjellen på deg og ts tipper jeg er at du har kompetansen. Mange som strever med matutgiftene har aldri kokt ei grønnsaksuppe fra grunnen av, aldri kjøp en tokilospose med kikerter på butikk utenfor kjedene, bløtlagt og laget Chana masala, laget linseragu av tørre linser, gulrotsuppe med linser, bakt et brød etc. 

Aldri lånt "fattig student" på biblioteket og lært av det.

Noen tror det handler om å kjøpe tre grandis for en hundrings, first price kjøttdeig og annet søppel. 

ab50f, du har kanskje lite penger, men mye vett

Det kan være du har rett, men «nød lærer naken kvinne å spinne». Internett flommer over av oppskrifter som er grunnleggende, enkle og næringsrike som du nevner og uten dyre ingredienser. Frustrasjon gir jo ofte grobunn for kreative løsninger.  

Anonymkode: 94018...50f

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Uenig. Det er bedre å la kreditor vente 4 uker enn å dø av sult. En sak rekker ikke gå til inkasso på 1 mnd. 

En dør ikke av sult i Norge.... Som sagt går en til sosial kontoret/fattighuset og kontakter dem man har utestående regninger med og får utsettelser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har veldig lite til mat denne måneden. Er ovenpå igjen neste måned. Jeg liker ikke å spørre om å låne penger så hadde nok ikke blitt noen vane.

Hvordan kan de vite at du har dårlig råd når du ikke spør de om hjelp?

Anonymkode: 6f438...a9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har neste måned en del utgifter, det er bare den måneden. Har nesten ikke råd til mat. Men foreldrene mine vil verken låne meg penger eller tilby meg mat, men de har fått middag osv hos meg mange ganger før. Jeg pleier ikke å spørre dem om dette en gang. De har veldig god råd, ingen gjeld osv, likevel bryr de seg ikke om at jeg ikke har penger til mat. De har alltid vært gjerrige da. Og å hjelpe barna sine med litt ekstra er nok helt uaktuelt for dem. Jeg har trygd. Blir litt såret. Hvilke andre muligheter har jeg? 
Flere som har sånne foreldre?

Hvis du har høyere utgifter enn inntekter og kan legge frem dokumentasjon på dette (samt 3 siste måneders transaksjoner)  , har du krav på nødhjelp /sosialstønad  fra nav . Å slutt å spander middag på andre hvis du har dårlig råd . Foreldrene dine er gjerrige . 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri taklet tanken på at ungen min skulle lagt seg sulten om kvelden. Ærlig talt!

Kjøp ris, potet,løk,  gulrot og buljong. Lønner seg å kjøpe i løsvekt som regel. Du kan lage potetsuppe , grønnsakssuppe, ris med kokte grønnsaker og om du får tak i noe billige pølser kan du spe på med det i grønnsakssuppe og lage lapskaus. 

Egg er også mettende, du kan lage omelett eller speilegg, Brødmix koster typ 25 kroner og da får du 2 brød (du må ha gjær). Har du havregryn kan du lage grøt. Drikk vann, eventuelt kjøp den billigste saften de har på Rema eller kiwi. 

Anonymkode: 0780c...a69

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan kan de vite at du har dårlig råd når du ikke spør de om hjelp?

Anonymkode: 6f438...a9d

Jeg har jo spurt dem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 15.23):

Jeg har neste måned en del utgifter, det er bare den måneden. Har nesten ikke råd til mat. Men foreldrene mine vil verken låne meg penger eller tilby meg mat, men de har fått middag osv hos meg mange ganger før. Jeg pleier ikke å spørre dem om dette en gang. De har veldig god råd, ingen gjeld osv, likevel bryr de seg ikke om at jeg ikke har penger til mat. De har alltid vært gjerrige da. Og å hjelpe barna sine med litt ekstra er nok helt uaktuelt for dem. Jeg har trygd. Blir litt såret. Hvilke andre muligheter har jeg? 
Flere som har sånne foreldre?

Ring kreditorene dine og be om betalingsutsettelse og se om du kan få en gratis matpose

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.5.2023 den 1.21):

Hadde aldri taklet tanken på at ungen min skulle lagt seg sulten om kvelden. Ærlig talt!

Kjøp ris, potet,løk,  gulrot og buljong. Lønner seg å kjøpe i løsvekt som regel. Du kan lage potetsuppe , grønnsakssuppe, ris med kokte grønnsaker og om du får tak i noe billige pølser kan du spe på med det i grønnsakssuppe og lage lapskaus. 

Egg er også mettende, du kan lage omelett eller speilegg, Brødmix koster typ 25 kroner og da får du 2 brød (du må ha gjær). Har du havregryn kan du lage grøt. Drikk vann, eventuelt kjøp den billigste saften de har på Rema eller kiwi. 

Anonymkode: 0780c...a69

Ikke alle brødposen krever gjær (har forskjellige typer i nødrasjonene mine)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 15.31):

Har veldig lite til mat denne måneden. Er ovenpå igjen neste måned. Jeg liker ikke å spørre om å låne penger så hadde nok ikke blitt noen vane.

Hvorfor har du ikke buffer? Du får tømme fryseren. Ærlig talt. 

Anonymkode: fff33...765

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis det er sånn at du vanligvis har mer romslig økonomi så har du vel en buffer du kan ta av?

Anonymkode: f100c...b78

AnonymBruker
Skrevet

Et av de grunnleggende tiltakene i Luksusfellen er at foreldre skal kutte økonomisk hjelp til voksne barn. Som voksen må man lære seg å planlegge for trange tider uten å ha foreldre som bufferkonto.

Anonymkode: c36e8...49b

AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (På 13.5.2023 den 17.41):

Kjæledyr er kostbart, hvis man må låne penger til veterinærregningen må man jo vurdere om man har økonomi til å "forsørge" den firbente. Ja, jeg vet dyr trumfer alt på kg, men hvis du ikke har penger til mat til deg selv uten å spørre mamma, er det beinhard prioritering som skal til. Noe må det skjæres ned på, foreldre er ikke bank for voksne barn.

Kjære vene, det var en gang hun spurte 

Anonymkode: 73b1f...b17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 18.11):

Hvorfor har du ikke en buffer? Det er første prioritet for å ha en økonomi som fungerer. Jeg går selv på aap og har huslån og alle andre utgifter som følger med. Det er trangt noen måneder, men jeg har en buffer som hjelper meg.

Jeg tenker det er en godt grunn for at foreldrene dine sier nei.

Hadde mine barn spurt om økonomisk hjelp, så hadde jeg hjulpet. MEN, de ville ikke fått en eneste krone om jeg visste de tok ny tatovering, var ute på byen eller annet unødvendig kjøp. Da fikk de heller leve på havregryn så de får lært økonomisk styring.

Du kan ringe og utsette ett par regninger, det får du alltid ja til. Da betaler du de neste mnd istede.

Anonymkode: b8b26...d80

Dette er helt meningsløst innlegg her når det ikke er snskk om sånne ting 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2023 den 18.52):

Både tannlegeregning og veterinærregning kan man la stå ubetalt 1 mnd uten at det får konsekvenser. Inkasso tar litt tid. 

Det kommer helt an på, her må msn betale når man er der

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...