AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #21 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du svarer ikke konkret på hvor mye du har igjen til mat. For noen er 2-3000 til mat i uka krise og for andre lever de fint på 2-300 i uka. Hva er nesten? Kjøper du mye ferdigmat eller lager du rimelig og næringsrik mat selv? Kanskje det er dette dine foreldre baserer svaret sitt på? Anonymkode: 94018...50f Har 800 kr hele måneden. kjøper ikke mye ferdigmat. Vet ikke om jeg får så mye ut av 800 kr. Anonymkode: 3cf28...3ca 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #22 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har neste måned en del utgifter, det er bare den måneden. Har nesten ikke råd til mat. Men foreldrene mine vil verken låne meg penger eller tilby meg mat, men de har fått middag osv hos meg mange ganger før. Jeg pleier ikke å spørre dem om dette en gang. De har veldig god råd, ingen gjeld osv, likevel bryr de seg ikke om at jeg ikke har penger til mat. De har alltid vært gjerrige da. Og å hjelpe barna sine med litt ekstra er nok helt uaktuelt for dem. Jeg har trygd. Blir litt såret. Hvilke andre muligheter har jeg? Flere som har sånne foreldre? Anonymkode: 3cf28...3ca Har du vurdert, ts, om dette ikke er deres form for hjelp? Dersom man gir folk som ikke evner budsjettere penger hver gang de mislykkes i å budsjettere - hvordan tenker du de kan lære å følge et budsjett? Om du virkelig er i behov for bistand - be om et kurs av nav, kommune, venner, slekt etc i grunnleggende budsjettering. Og gå inn for å lære med alt du har. For mer penger her og nå kommer like lite til å hjelpe deg som et glass vann kommer til å gjøre Sahara til en våtmark. Det er feil type innsats. Anonymkode: 1b4b7...75d 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #23 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har 800 kr hele måneden. kjøper ikke mye ferdigmat. Vet ikke om jeg får så mye ut av 800 kr. Anonymkode: 3cf28...3ca Kjøp too good to go. Dumpster-dive. Kjøp billig; kikerter, bønner, linser, vann istedenfor melk, juice og brus. Finn halvråtne grønnsaker og be om avslag på dem. Kjøp store kvanta ris og korn. Bruk fantasien og bruk alt som er i kjøleskap, skap og frys. Selg eventuelt en genser eller en pyntegjenstand. Anonymkode: 0032c...e5b 2
Daisy-love Skrevet 13. mai 2023 #24 Skrevet 13. mai 2023 (endret) Personlig hadde jeg heller hjulpet mitt barn om det var et unntak, enn at de f.eks brukte kredittkort. De kunne ihvertfall invitert deg på middag og sendt med deg rester hjem 💛 Ser du har 800kr for mat neste måneden, hva har du i skuffer og skap? Rema har fast pris på 2 pakker (1,1kg x2) havregryn til 35kr det går veldig langt. 1kg sukker, samt kanel, og si Smørelett margarin (fås på Kiwi og er billig) og du har grøt. Amerikansk blanding, og lapskausblanding i frysedisken på både Rema, Extra og Kiwi er under 20kr pakken for 800g. Buljong er billig. Tilsett linser, og godt med vann, og du har grønnsakssuppe. Tomater på boks/papp kan tilsettes for variasjon. Ris er også billig for å ta noe. Har du noe på Triumf eller på Coop kort? Nå er tiden for å sjekke hva du har der, og bruke litt av det. Føler med deg 💛 Endret 13. mai 2023 av Daisy-love 1
Hareena Skrevet 13. mai 2023 #25 Skrevet 13. mai 2023 Skulle gjerne hatt foreldrenes versjon av denne historien. 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #26 Skrevet 13. mai 2023 800 er faktisk ikke svelt ihjel. Det krever kreativitet, men mange studenter lever på en 1000 lapp i mnd i mat. Du vil også kjenne på mestring. Jeg er selv ufør og lager alle middager til rundt 1000 (vi er to stk). Løksuppe, hjemmebakt brød på surdeig, fiskeboller i karrisaus, kjøttsuppe kokt på knoke, hjemmelaget tomatsuppe (hermetiske tomater), gulrotsuppe og toast med ost og peppes pizza saus. Her har du minst 30 middager til rundt 800,- Du kan tom be foreldrene dine på middag noen ganger av disse mengdene. Lag for flere dager og frys ned inporsjoner. Resten fyller du på med havregrøt. Ernæringsmessig helt på høyde med normalt kosthold. Trist om dette gjør at du begynner å bære nag til foreldrene dine. Det er det ikke verdt og du blir den lidende part. Anonymkode: 94018...50f 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #27 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Forstår godt at du er skuffet. Men foreldrene er ikke pliktig i å hjelpe deg lenger. Du skriver at du nesten ikke har penger til mat. Lev så billig som mulig den mnd om du så må leve på havregrøt så kommer du deg igjennom det. Du sier der blir bedre allerede neste mnd. Har du noe du kan selge, så du får noen kr ekstra? Anonymkode: 25e09...5d2 Jeg tror hun vet veldig godt at foreldrene ikke plikter å hjelpe henne. Men, om man har mulighet som forelder, så er deg helt normalt å stille opp en sjelden gang. Anonymkode: f8f26...f30 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #28 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Me jeg får ikke noe middag eller noe hos dem heller, men de har vært på middag hos meg mange ganger. Syns det faktisk er sårende. Når jeg en eneste gang spør om hjelp. Anonymkode: 3cf28...3ca Enig med deg her. Jeg hadde glatt gitt mitt voksne barn penger til mat. Anonymkode: 4a845...770 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #29 Skrevet 13. mai 2023 Man kjøper mat først og betaler regninger dersom man har råd. Sånn er det. Feil prioriteringer er ikke dine foreldres feil. Anonymkode: fbf96...788
punkyB Skrevet 13. mai 2023 #30 Skrevet 13. mai 2023 Hvis dette er første gang og dette er regninger som du ikke visste om - så tenker jeg det er litt dårlig gjort av dem å ikke hjelpe deg. Har du forklart dem situasjonen tydelig ? Det er jo bra å spare seg opp en buffer slik at dette ikke skjer igjen. Vil alltid dukke opp uforutsette regninger. Er det noen av regningene du kan ta kontakt med kreditor og be om utsettelse på ? Ellers er det gitt mange gode tips i hvordan leve billig. ar du noe du kan selge ? Eller mulighet til å skaffe deg litt inntekt ? Hadde du vært en god venn av meg og visste du var en stødig person og dette var en spesiell situasjon så hadde jeg lånt de penger - har du noen venner du kan spørre om å låne penger ? 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #31 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har neste måned en del utgifter, det er bare den måneden. Har nesten ikke råd til mat. Men foreldrene mine vil verken låne meg penger eller tilby meg mat, men de har fått middag osv hos meg mange ganger før. Jeg pleier ikke å spørre dem om dette en gang. De har veldig god råd, ingen gjeld osv, likevel bryr de seg ikke om at jeg ikke har penger til mat. De har alltid vært gjerrige da. Og å hjelpe barna sine med litt ekstra er nok helt uaktuelt for dem. Jeg har trygd. Blir litt såret. Hvilke andre muligheter har jeg? Flere som har sånne foreldre? Anonymkode: 3cf28...3ca Hvor ofte og hvor mye har du fått hjelp fra de tidligere... Og hva er årsaken til at du ikke har nok penger til kommende utgifter neste måned? Svaret ligger nok i de svarene du unnlater å fortelle her på Kvinneguiden. Anonymkode: edbc6...701 2
Gjest storetora Skrevet 13. mai 2023 #32 Skrevet 13. mai 2023 Har barn i samme alder som du er nå. De er nå ferdig med skole og kommet ut i arbeidslivet. De har kjøpt bolig å jobber hardt for å få økonomien til å strekke til hver mnd. Jeg hjelper gladlig til med en liten vipps inn i mellom for å kunne glede. Men det er kun fordi jeg vet at de ikke sløser med penger. Har dine foreldre feil inntrykk av deg da? Tror de eller vet de at du tuller bort pengene?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #33 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor ofte og hvor mye har du fått hjelp fra de tidligere... Og hva er årsaken til at du ikke har nok penger til kommende utgifter neste måned? Svaret ligger nok i de svarene du unnlater å fortelle her på Kvinneguiden. Anonymkode: edbc6...701 Jeg har ikke fått hjelp av dem tidligere, har vel ikke akkurat spurt så mye heller. Det er tannlegeregning, veterinær osv. Har ikke brukt det på tull da jeg ikke pleier å kjøpe så mye ekstra. Anonymkode: 3cf28...3ca 3
Hareena Skrevet 13. mai 2023 #34 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): 800 er faktisk ikke svelt ihjel. Det krever kreativitet, men mange studenter lever på en 1000 lapp i mnd i mat. Du vil også kjenne på mestring. Jeg er selv ufør og lager alle middager til rundt 1000 (vi er to stk). Løksuppe, hjemmebakt brød på surdeig, fiskeboller i karrisaus, kjøttsuppe kokt på knoke, hjemmelaget tomatsuppe (hermetiske tomater), gulrotsuppe og toast med ost og peppes pizza saus. Her har du minst 30 middager til rundt 800,- Du kan tom be foreldrene dine på middag noen ganger av disse mengdene. Lag for flere dager og frys ned inporsjoner. Resten fyller du på med havregrøt. Ernæringsmessig helt på høyde med normalt kosthold. Trist om dette gjør at du begynner å bære nag til foreldrene dine. Det er det ikke verdt og du blir den lidende part. Anonymkode: 94018...50f Forskjellen på deg og ts tipper jeg er at du har kompetansen. Mange som strever med matutgiftene har aldri kokt ei grønnsaksuppe fra grunnen av, aldri kjøp en tokilospose med kikerter på butikk utenfor kjedene, bløtlagt og laget Chana masala, laget linseragu av tørre linser, gulrotsuppe med linser, bakt et brød etc. Aldri lånt "fattig student" på biblioteket og lært av det. Noen tror det handler om å kjøpe tre grandis for en hundrings, first price kjøttdeig og annet søppel. ab50f, du har kanskje lite penger, men mye vett 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #35 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har 800 kr hele måneden. kjøper ikke mye ferdigmat. Vet ikke om jeg får så mye ut av 800 kr. Anonymkode: 3cf28...3ca Det å ikke kjøpe mye ferdigmat betyr at du kjøper ferdigmat, hvor mye ferdigmat kjøper du i måneden? Anonymkode: edbc6...701
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #36 Skrevet 13. mai 2023 storetora skrev (4 minutter siden): Har barn i samme alder som du er nå. De er nå ferdig med skole og kommet ut i arbeidslivet. De har kjøpt bolig å jobber hardt for å få økonomien til å strekke til hver mnd. Jeg hjelper gladlig til med en liten vipps inn i mellom for å kunne glede. Men det er kun fordi jeg vet at de ikke sløser med penger. Har dine foreldre feil inntrykk av deg da? Tror de eller vet de at du tuller bort pengene? Ok. Så bra. Skrevet mange ganger her at jeg ikke har brukt penger på tull. Det er ikke en vane jeg har, så det er ikke noe sånt. Men foreldrene mine er sånn, broren min spurte noen ganger før, de sa nei da også. De kjøper ikke bursdagsgaver engang. Anonymkode: 3cf28...3ca 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #37 Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det å ikke kjøpe mye ferdigmat betyr at du kjøper ferdigmat, hvor mye ferdigmat kjøper du i måneden? Anonymkode: edbc6...701 Kanskje en pakke med Fjordland en gang i blant. Anonymkode: 3cf28...3ca
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #38 Skrevet 13. mai 2023 Ganske stusselig å ikke ville hjelpe sine barnebarn.. Jeg hadde ikke servert dem noe denne måneden, ikke en kaffekopp engang. Anonymkode: b9baf...cf0 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #39 Skrevet 13. mai 2023 Har noen pakker med havregryn. Men spiser man kun det og ikke noe annet kan man få mangelsykdommer. Skal ellers se gjennom skapene. Og kan jo prøve å være kreativ ellers. Anonymkode: 3cf28...3ca
Tradegy Skrevet 13. mai 2023 #40 Skrevet 13. mai 2023 Ville spurt en annen slektning eller venninne. Så lenge det er snakk om et mindre beløp ❤️ Du er nok ikke alene i å ha vært i den situasjonen. Ikke alle foreldre som "har det i seg". Masse lykke til 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå