Gå til innhold

Foreldrene mine vil ikke hjelpe meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har neste måned en del utgifter, det er bare den måneden. Har nesten ikke råd til mat. Men foreldrene mine vil verken låne meg penger eller tilby meg mat, men de har fått middag osv hos meg mange ganger før. Jeg pleier ikke å spørre dem om dette en gang. De har veldig god råd, ingen gjeld osv, likevel bryr de seg ikke om at jeg ikke har penger til mat. De har alltid vært gjerrige da. Og å hjelpe barna sine med litt ekstra er nok helt uaktuelt for dem. Jeg har trygd. Blir litt såret. Hvilke andre muligheter har jeg? 
Flere som har sånne foreldre?

Anonymkode: 3cf28...3ca

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har neste måned en del utgifter, det er bare den måneden. Har nesten ikke råd til mat. Men foreldrene mine vil verken låne meg penger eller tilby meg mat, men de har fått middag osv hos meg mange ganger før. Jeg pleier ikke å spørre dem om dette en gang. De har veldig god råd, ingen gjeld osv, likevel bryr de seg ikke om at jeg ikke har penger til mat. De har alltid vært gjerrige da. Og å hjelpe barna sine med litt ekstra er nok helt uaktuelt for dem. Jeg har trygd. Blir litt såret. Hvilke andre muligheter har jeg? 

Hvor gammel er du?

Min venninne på 45 år låner og får fortsatt penger fra foreldre. Hun bruker mye penger når hun har og så må hun låne til restskatt, verksted regning eller strøm. 

Jeg er 50 år og har ikke fått en krone fra foreldre mine etter jeg begynte å jobbe som 16 åring 

Anonymkode: 89a7f...e75

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gammel er du?

Min venninne på 45 år låner og får fortsatt penger fra foreldre. Hun bruker mye penger når hun har og så må hun låne til restskatt, verksted regning eller strøm. 

Jeg er 50 år og har ikke fått en krone fra foreldre mine etter jeg begynte å jobbe som 16 åring 

Anonymkode: 89a7f...e75

Jeg er 27. Er på grunn av noen ekstrautgifter denne måneden. Pleier ikke å låne penger, så er bare denne måneden

• Hjerte 5
Skrevet

Jeg har også uføretrygd, men har aldri spurt foreldrene mine om økonomisk hjelp av den grunn. Jeg har vært uføretrygdet i over 15 år.

Du skriver du har "nesten" ikke råd til mat, hva betyr det? At du har råd, men det blir trangt?

Du får utsette en faktura eller to til neste måned da? Ring og be om utsettelse. De fleste skjønner situasjonen om man spør pent og forklarer at det er trangt økonomisk. 

Når det er sagt, synes jeg det er skikkelig bedritent gjort av dine foreldre å ikke hjelpe sitt eget barn selv om du er voksen, når du sitter i en vanskelig økonomisk situasjon. Eneste grunnen jeg kan tenke meg til at de sier nei, er at de da er redd du skal komme nesten hver måned og be om penger etter hvert, at det blir en uvane?

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer litt an på. Hvis dette er noe som skjer sjeldent, altså at du trenger penger så er det dårlig gjort synes jeg, MEN det har lett for å bli en hvilepute for enkelte som stadig vekk trenger penger og det blir mas om penger helt tiden. Det er derfor enkelte holder igjen for å slippe dette.  Mange foreldre sliter virkelig med barn som ikke klarer seg selv og forventer hjelp i voksen alder. 

Anonymkode: a4540...737

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Jeg har også uføretrygd, men har aldri spurt foreldrene mine om økonomisk hjelp av den grunn. Jeg har vært uføretrygdet i over 15 år.

Du skriver du har "nesten" ikke råd til mat, hva betyr det? At du har råd, men det blir trangt?

Du får utsette en faktura eller to til neste måned da? Ring og be om utsettelse. De fleste skjønner situasjonen om man spør pent og forklarer at det er trangt økonomisk. 

Når det er sagt, synes jeg det er skikkelig bedritent gjort av dine foreldre å ikke hjelpe sitt eget barn selv om du er voksen, når du sitter i en vanskelig økonomisk situasjon. Eneste grunnen jeg kan tenke meg til at de sier nei, er at de da er redd du skal komme nesten hver måned og be om penger etter hvert, at det blir en uvane?

Har veldig lite til mat denne måneden. Er ovenpå igjen neste måned. Jeg liker ikke å spørre om å låne penger så hadde nok ikke blitt noen vane.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på. Hvis dette er noe som skjer sjeldent, altså at du trenger penger så er det dårlig gjort synes jeg, MEN det har lett for å bli en hvilepute for enkelte som stadig vekk trenger penger og det blir mas om penger helt tiden. Det er derfor enkelte holder igjen for å slippe dette.  Mange foreldre sliter virkelig med barn som ikke klarer seg selv og forventer hjelp i voksen alder. 

Anonymkode: a4540...737

Pleier ikke å skje. Er bare nå. Hadde nok ikke blitt en vane å spørre om å låne da jeg hater å spørre om sånt.

• Hjerte 1
Skrevet

Har veldig lite til mat denne måneden. Er ovenpå igjen neste måned. Jeg liker ikke å spørre om å låne penger så hadde nok ikke blitt noen vane.

Ja, jeg tror deg på det, men gjør de det? Er det dette de er bekymret for?

Jeg skjønner på deg at du har spurt om å få låne allerede og at de sa nei, men hva svarte de egentlig, sånn ordrett? Var du krystallklar på at dette var et engangstilfelle og at det ikke ville bli noen vane?

Skrevet

var i samme situasjon i mange år. bortsett fra trygden (som jo gjør det litt annerledes). men: de hjalp meg aldri. det har vært "swim or sink" hele veien. irriterende først, men nå (25 år senere) er jeg glad for det. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Me jeg får ikke noe middag eller noe hos dem heller, men de har vært på middag hos meg mange ganger. Syns det faktisk er sårende. Når jeg en eneste gang spør om hjelp.

• Liker 4
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjipt gjort av foreldrene dine. Jeg ville hjulpet mitt barn ved plutselige ekstra utgifter iallfall. 

Anonymkode: 3fcb9...9e7

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg tror deg på det, men gjør de det? Er det dette de er bekymret for?

Jeg skjønner på deg at du har spurt om å få låne allerede og at de sa nei, men hva svarte de egentlig, sånn ordrett? Var du krystallklar på at dette var et engangstilfelle og at det ikke ville bli noen vane?

De svarte bare, nei, og om jeg sultet så var det bare sånn det var. Ja jeg sa det bare var et engangstilfelle.

• Liker 1
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det er rimelig spesielt. En ting hvis man er kronisk ansvarsløs og bare forventer at andre skal ordne opp. Har selv en sønn på aap, hjelper han med mat,klær og penger i ny og ne. 

Anonymkode: 3175c...816

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Du får bare gjenta at du har det trangt denne måneden, og si " så jeg får da bare stikke innom dere å få middag noen ganger, slik dere har fått hos meg".

Syns det er kjipt at de ikke hjelper deg når du for en gangs skyld ber om litt penger. Vil tro at en tusenlapp hadde hjulpet godt på. Har du brukt penger på et kjøp de er sterkt imot? Tatovering feks? Slik at dette er et statement fra deres side?

Du får gå grundig gjennom det du har av tørrmat og frysevarer og bare suppleringshandle , kjøpe datovarer osv. Og kanskje be om å få betalingsutsettelse på ei regning. Selge noe du ikke trenger/bruker.

Endret av Eneri
  • Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres kjipt ut, ts. Jeg ville definitivt hjulpet om mitt barn var i samme situasjon... har dere en dårlig relasjon?

Anonymkode: bd40f...ec5

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Me jeg får ikke noe middag eller noe hos dem heller, men de har vært på middag hos meg mange ganger. Syns det faktisk er sårende. Når jeg en eneste gang spør om hjelp.

Forstår godt du er skuffa. 

Anonymkode: 3175c...816

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår godt at du er skuffet. Men foreldrene er ikke pliktig i å hjelpe deg lenger.

Du skriver at du nesten ikke har penger til mat. Lev så billig som mulig den mnd om du så må leve på havregrøt så kommer du deg igjennom det. Du sier der blir bedre allerede neste mnd.

Har du noe du kan selge, så du får noen kr ekstra? 

Anonymkode: 25e09...5d2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde mine foreldre nektet å hjelpe meg i den situasjon, så hadde jeg rett og slett kuttet kontakten. Møkkafolk!

Anonymkode: d5585...25a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du svarer ikke konkret på hvor mye du har igjen til mat. For noen er 2-3000 til mat i uka krise og for andre lever de fint på 2-300 i uka. Hva er nesten? Kjøper du mye ferdigmat eller lager du rimelig og næringsrik mat selv? Kanskje det er dette dine foreldre baserer svaret sitt på?

Anonymkode: 94018...50f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns foreldrene dine er smålige. Om du en sjelden gang spør om et «lån», og de sier nei er veldig dårlig gjort. Hadde skjønt de om det skjedde ofte, om mine to barn knapt hadde til mat en måned hadde jeg hjulpet med glede

Anonymkode: ae5a6...df9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...