AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #1 Del Skrevet 12. mai 2023 Hei! Var hos gynekolog grunnet uregelmessige blødninger etter fødsel (snart et år siden), og hun fant mange eggposer/cyster(?) på eggstokkene. Jeg har hatt to sykluser på 45 dager nå som jeg har fått mensen tilbake etter fødsel. Hun tok blodprøve for å bekrefte PCOS. Men kan dette bare skyldes hormonkluss etter fødsel, at det ikke er PCOS? Når vi prøvde på førstemann brukte vi kun 2 PP og jeg fikk naturlig eggløsning på CD20. Har ikke noe uønsket hårvekst som et av symptomene er, men har alltid hatt litt kviser og lett overvektig (5-10 kg) Anonymkode: 6d694...da8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladekosmos Skrevet 12. mai 2023 #2 Del Skrevet 12. mai 2023 Hei! Det er vanskelig å si om du har PCOS før du har fått svar på blodprøvene du har tatt. For å få diagnosen PCOS må du ha to av tre kriterier innfridd; 1. polycystiske ovarier (noe du skriver at du har), 2. manglende eller sjeldne eggløsninger, 3. hyperandrogenisme påvist enten via symptomer som økt behåring, kviser osv. eller via blodprøver. Altså er det ikke nødvendig å ha symptomer som økt behåring og overvekt for å få diagnosen! Symptombilde er veldig variert, og faktisk trenger man da heller ikke ha cyster på eggstokkene en gang hvis man har innfridd andre krav for diagnosen! Lengre sykluser kan skyldes at kroppen ikke er helt tilbake etter syklus, men det vil ikke gi hyperandrogenisme (økt testosteron), så hvis blodprøven viser dette så har du nok PCOS. Mange sliter med å bli gravide pga. PCOS, men dette gjelder ikke alle. (Jeg ble selv gravid i PP1 helt naturlig, det endte dessverre i abort. min mor fikk barn uten hjelp, og bare på noen få prøveperioder selv med mange cyster). Andre med PCOS klarer aldri å bli gravid på naturlig måte, så dette varierer, og sier noe om risiko og ikke noe om faktisk utfall hos enkeltindivider. PCOS sitt symptomuttrykk påvirkes også veldig av livsstil, og mange får svært få symptomer og normale eggløsningen ved sunn livsstil. Det kan være at du har hatt en relativt sunn livsstil som gjør at du har hatt lite symptomer og normale sykluser, og at fødsel eller endring i livsstil (kosthold, stress, søvnvaner osv.) har gjort at symptomene har blitt mer fremtredende nå. Vent på svar på prøvene dine, og snakk gynekologen om svaret! Men ja, det er mulig at du har PCOS med det du beskriver, men det er også mulig det ikke er det. Les gjerne på PCOSnorge sine sider hvis det er noe du lurer på 😊 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #3 Del Skrevet 12. mai 2023 Tusen takk for godt og informerende svar! Er blodprøvene avgjørende, altså om de er negative, er det ikke PCOS da? Kan mange eggposer og litt lange sykluser da bare skyldes hormonkluss etter fødsel? Jeg har hatt 3 sykluser (på min fjerde nå) dette året, så det betyr vel at eggløsning har skjedd 3 ganger når man har fått mensen?Har bedt gynekolog sende prøvesvar til meg, så er spent på det. Fikk beskjed at det uansett finnes medisin for å regulere syklusene neste gang jeg vil bli gravid, men litt skummelt likevel..💕 Anonymkode: 6d694...da8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #4 Del Skrevet 12. mai 2023 Ingen garanti for at det har skjedd en eggløsning selv om man får blødning nei, dessverre. Anonymkode: 37af8...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #5 Del Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tusen takk for godt og informerende svar! Er blodprøvene avgjørende, altså om de er negative, er det ikke PCOS da? Kan mange eggposer og litt lange sykluser da bare skyldes hormonkluss etter fødsel? Jeg har hatt 3 sykluser (på min fjerde nå) dette året, så det betyr vel at eggløsning har skjedd 3 ganger når man har fått mensen?Har bedt gynekolog sende prøvesvar til meg, så er spent på det. Fikk beskjed at det uansett finnes medisin for å regulere syklusene neste gang jeg vil bli gravid, men litt skummelt likevel..💕 Anonymkode: 6d694...da8 Ikke ta sorgene på forskudd Det er mye man kan gjøre selv av tiltak som kan dytte i positiv retning. Jeg måtte ha medisiner for å unnfange første barnet, men nå er jeg spontant gravid med nr.2 etter noen livsstilstiltak. Blodprøvene gir en indikasjon. Diagnosekravet er biokjemiske eller kliniske tegn på hyperandrogenisme, hvor acne vel er et mulig tegn. Anonymkode: 37af8...76f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #6 Del Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ingen garanti for at det har skjedd en eggløsning selv om man får blødning nei, dessverre. Anonymkode: 37af8...76f Hmm merkelig, trodde alltid mensen kom 10-14 dager etter en EL? Jeg fikk EL naturlig når jeg ble gravid forrige gang, så synes der virker rart ut om kroppen har tatt en helomvending etter fødsel og nå ikke klarer å slippe egg?🤔 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ikke ta sorgene på forskudd Det er mye man kan gjøre selv av tiltak som kan dytte i positiv retning. Jeg måtte ha medisiner for å unnfange første barnet, men nå er jeg spontant gravid med nr.2 etter noen livsstilstiltak. Blodprøvene gir en indikasjon. Diagnosekravet er biokjemiske eller kliniske tegn på hyperandrogenisme, hvor acne vel er et mulig tegn. Anonymkode: 37af8...76f Takk for oppmuntrende ord! Jeg ble raskt gravid ved bruk av EL tester med første barnet, så håper det går greit med nr 2, men kjenner jeg er litt nervøs likevel.. Anonymkode: 6d694...da8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #7 Del Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hmm merkelig, trodde alltid mensen kom 10-14 dager etter en EL? Jeg fikk EL naturlig når jeg ble gravid forrige gang, så synes der virker rart ut om kroppen har tatt en helomvending etter fødsel og nå ikke klarer å slippe egg?🤔 Takk for oppmuntrende ord! Jeg ble raskt gravid ved bruk av EL tester med første barnet, så håper det går greit med nr 2, men kjenner jeg er litt nervøs likevel.. Anonymkode: 6d694...da8 Normalt ja, man får som regel alltid blødning etter eggløsning (med mindre egget ble befruktet). Men man kan ha anovulatoriske sykluser, dvs. man får blødning selv om kroppen ikke lyktes med å løsne egg. Det er det som er, symptombildet kan endre seg. Kanskje kroppen din er på et litt annet sted hormonelt og metabolsk nå etter svangerskapet enn den var før. Livsstil, stress, søvn, hormoner, kosthold, kroppsvekt, alt mulig kan spille inn. Anonymkode: 37af8...76f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #8 Del Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Normalt ja, man får som regel alltid blødning etter eggløsning (med mindre egget ble befruktet). Men man kan ha anovulatoriske sykluser, dvs. man får blødning selv om kroppen ikke lyktes med å løsne egg. Det er det som er, symptombildet kan endre seg. Kanskje kroppen din er på et litt annet sted hormonelt og metabolsk nå etter svangerskapet enn den var før. Livsstil, stress, søvn, hormoner, kosthold, kroppsvekt, alt mulig kan spille inn. Anonymkode: 37af8...76f Det gir mening, takker for svar og informasjon igjen! Får bare vente å se om blodprøven bekrefter PCOS, og eventuelt gå på en kontroll eller prøve metformin dersom det ikke skulle bli bedre🤞🏻 Anonymkode: 6d694...da8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #9 Del Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hei! Var hos gynekolog grunnet uregelmessige blødninger etter fødsel (snart et år siden), og hun fant mange eggposer/cyster(?) på eggstokkene. Jeg har hatt to sykluser på 45 dager nå som jeg har fått mensen tilbake etter fødsel. Hun tok blodprøve for å bekrefte PCOS. Men kan dette bare skyldes hormonkluss etter fødsel, at det ikke er PCOS? Når vi prøvde på førstemann brukte vi kun 2 PP og jeg fikk naturlig eggløsning på CD20. Har ikke noe uønsket hårvekst som et av symptomene er, men har alltid hatt litt kviser og lett overvektig (5-10 kg) Anonymkode: 6d694...da8 Er du overvektig.. slank deg isåfall så vil du se at hormonbalansen blir bedre. For di fleste med pcos har fått det pga overvekt Anonymkode: 2d60f...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #10 Del Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er du overvektig.. slank deg isåfall så vil du se at hormonbalansen blir bedre. For di fleste med pcos har fått det pga overvekt Anonymkode: 2d60f...eaa Ja etter fødsel er jeg ca. 10 kg overvektig. Før graviditet var jeg 3 kg for mye men sjekket meg hos gynekolog og ingen sa noe om cyster da.. Er PCOS reversibelt? Trodde det var kronisk Anonymkode: 6d694...da8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #11 Del Skrevet 12. mai 2023 Mange kan bli god etter livsstilsendring. Som feks forbedre kosthold og mosjon Anonymkode: 2d60f...eaa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2023 #12 Del Skrevet 14. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 12.5.2023 den 20.41): Er du overvektig.. slank deg isåfall så vil du se at hormonbalansen blir bedre. For di fleste med pcos har fått det pga overvekt Anonymkode: 2d60f...eaa Dette er litt misvisende, overvekt er et symptom. En ond sirkel ja, men det er ikke overvekten som skaper det i seg selv. Og man kan heller ikke bli kvitt det, men man kan bli symptomfri. Mange opplever bedring når de går ned i vekt, men det er ikke årsaken bak. Anonymkode: 37af8...76f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #13 Del Skrevet 4. juni 2023 TS her igjen! Jeg ble gravid denne syklusen hvor jeg trolig hadde EL rundt CD20, samme som med førstemann. Fikk tilbakemelding at blodprøvene var normale. Tyder ikke dette heller på ingen PCOS, bare litt hormonkluss etter forrige fødsel?🙈 Anonymkode: 6d694...da8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #14 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): TS her igjen! Jeg ble gravid denne syklusen hvor jeg trolig hadde EL rundt CD20, samme som med førstemann. Fikk tilbakemelding at blodprøvene var normale. Tyder ikke dette heller på ingen PCOS, bare litt hormonkluss etter forrige fødsel?🙈 Anonymkode: 6d694...da8 Gratulerer med gravititet!! Så kos Jeg er litt i samme båt som deg, har et barn som kom til i PP2, men nr 2 lar vente på seg 😕 Fikk også plutselig nå påvist pcos. Har prøvd å måle eggløsning osv men treffer ikke. Ser du skriver du har sein eggløsning - har du opplevd at mensen kommer CD+14 dager før du ble gravid? Eller er det noe annet? Syns det bare er såå kjipt vi ikke treffer når jeg har eggløsning og mens hver mnd (syklus rundt 30-31dager) tiltross for mulig pcos.. Anonymkode: d448c...7e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #15 Del Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gratulerer med gravititet!! Så kos Jeg er litt i samme båt som deg, har et barn som kom til i PP2, men nr 2 lar vente på seg 😕 Fikk også plutselig nå påvist pcos. Har prøvd å måle eggløsning osv men treffer ikke. Ser du skriver du har sein eggløsning - har du opplevd at mensen kommer CD+14 dager før du ble gravid? Eller er det noe annet? Syns det bare er såå kjipt vi ikke treffer når jeg har eggløsning og mens hver mnd (syklus rundt 30-31dager) tiltross for mulig pcos.. Anonymkode: d448c...7e7 Tusen takk!💕 Åå så leit å høre, håper det klaffer for dere snart🤞🏻gynekologen sa til meg at sen eggløsning og lange sykluser var grunnen til de med PCOS slet med å bli gravide. Apper sier ofte at du er fruktbar rundt CD14, men i mitt tilfelle hadde det vært alt for tidlig, nesten en uke faktisk🫣 Bruker dere eggløsningstester? Denne gangen passet vi bare på å ha mye sex rundt de dagene jeg hadde EL slim, og det var lenge etter CD14🙈 Vet ikke helt om jeg forsto spørsmålet ditt men spør gjerne igjen om jeg ikke svarte på det du lurte på❤️ Anonymkode: 6d694...da8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #16 Del Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tusen takk!💕 Åå så leit å høre, håper det klaffer for dere snart🤞🏻gynekologen sa til meg at sen eggløsning og lange sykluser var grunnen til de med PCOS slet med å bli gravide. Apper sier ofte at du er fruktbar rundt CD14, men i mitt tilfelle hadde det vært alt for tidlig, nesten en uke faktisk🫣 Bruker dere eggløsningstester? Denne gangen passet vi bare på å ha mye sex rundt de dagene jeg hadde EL slim, og det var lenge etter CD14🙈 Vet ikke helt om jeg forsto spørsmålet ditt men spør gjerne igjen om jeg ikke svarte på det du lurte på❤️ Anonymkode: 6d694...da8 Ble litt klønete der forrige, sorry 😅 Spørsmålet var vel egentlig bare om du har opplevd at det vært ca 14dager fra CD til nesten mens (som er det vanlige), eller om den perioden ble kortere når du hadde CD så seint! Bare fint å høre erfaring om kanskje min CD egentlig er enda senere eller hva (pleier måle den, men ikke alltid for blir jo litt koko av det og, så noen runder prøver vi bare ca annenhver dag).. Anonymkode: d448c...7e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #17 Del Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ble litt klønete der forrige, sorry 😅 Spørsmålet var vel egentlig bare om du har opplevd at det vært ca 14dager fra CD til nesten mens (som er det vanlige), eller om den perioden ble kortere når du hadde CD så seint! Bare fint å høre erfaring om kanskje min CD egentlig er enda senere eller hva (pleier måle den, men ikke alltid for blir jo litt koko av det og, så noen runder prøver vi bare ca annenhver dag).. Anonymkode: d448c...7e7 Hihi det går bra🙊 Hmm litt vanskelig å svare på da jeg har hatt flest sykluser med p-piller nå og «unaturlig syklus». Men husker en syklus før førstemann klaffet så hadde jeg en lutealfase på bare 10 dager, men det var rett etter pilleslutt, så litt usikker på hvordan den er nå.. Men det sies vel at lutealfasen (tiden mellom EL og mens) kan vare alt fra 10 og 18 dager? Anonymkode: 6d694...da8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #18 Del Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hihi det går bra🙊 Hmm litt vanskelig å svare på da jeg har hatt flest sykluser med p-piller nå og «unaturlig syklus». Men husker en syklus før førstemann klaffet så hadde jeg en lutealfase på bare 10 dager, men det var rett etter pilleslutt, så litt usikker på hvordan den er nå.. Men det sies vel at lutealfasen (tiden mellom EL og mens) kan vare alt fra 10 og 18 dager? Anonymkode: 6d694...da8 Sukk, ja, kan hende vi bommet på EL noen mnd siden luteralfasen kanskje også er ulike.. Vi skal på utredning neste uke da, men hvis ikke den viser noe og vi skal prøve videre, får vi bare gå for annenhver dag helt fra slutt mens til neste mens 😆😩🤞🏼 Anonymkode: d448c...7e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #19 Del Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sukk, ja, kan hende vi bommet på EL noen mnd siden luteralfasen kanskje også er ulike.. Vi skal på utredning neste uke da, men hvis ikke den viser noe og vi skal prøve videre, får vi bare gå for annenhver dag helt fra slutt mens til neste mens 😆😩🤞🏼 Anonymkode: d448c...7e7 Ja lutealfasen kan nok variere fra syklus til syklus.. Masse lykke til på utredning❤️ Anonymkode: 6d694...da8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #20 Del Skrevet 7. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 10.48): Sukk, ja, kan hende vi bommet på EL noen mnd siden luteralfasen kanskje også er ulike.. Vi skal på utredning neste uke da, men hvis ikke den viser noe og vi skal prøve videre, får vi bare gå for annenhver dag helt fra slutt mens til neste mens 😆😩🤞🏼 Anonymkode: d448c...7e7 Husk at PCO ikke betyr at man automatisk har PCOS. Anonymkode: ac297...59f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå