Gå til innhold

Vil bort fra pleiesektoren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helsefagarbeider, og føler meg så ferdig med stell og pleie. Ønsker ikke å jobbe med å hjelpe mennesker, vil heller jobbe med «ting.» Hadde jeg kunne valgt om igjen hadde jeg tatt elektriker eller noe. Bedre betalt og ingen pleie. Å studere videre (høyskole el.l) er ikke aktuelt. Kan heller ikke ta vgs om igjen. Er i 30-årene. Finnes det noe kurs man kan ta for å kunnd jobbe med noe annet? Virker som det kreves så mye utdanning og erfaring for alt.

Anonymkode: 0c86a...935

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sykehus rundt deg?

Er flere oppgaver enn pleie en helsefagarbeider kan jobbe med der. 

Kontor, steriliseringsavd o.l.

Anonymkode: 4640b...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører om folk som tar fagbrev med å først være praktikant noen (4?) år, som alternativ til vgs/lærlingtid. Og både elektro og mekk er bransjer som skriker etter fagfolk. Hvis du finner en bedrift du synes virker bra er det jo bare å spørre? Er du kvinne er du ekstra attraktiv i nevnte bransjer.

Anonymkode: 65d49...e1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hører om folk som tar fagbrev med å først være praktikant noen (4?) år, som alternativ til vgs/lærlingtid. Og både elektro og mekk er bransjer som skriker etter fagfolk. Hvis du finner en bedrift du synes virker bra er det jo bare å spørre? Er du kvinne er du ekstra attraktiv i nevnte bransjer.

Anonymkode: 65d49...e1c

Men man må ha noe erfaring eller noe slags kunnskap for å kunne være praktikant? Jeg kan jo ingenting om det.🫣 Og jeg har ingen rett til vgs nå.

Anonymkode: 0c86a...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men man må ha noe erfaring eller noe slags kunnskap for å kunne være praktikant? Jeg kan jo ingenting om det.🫣 Og jeg har ingen rett til vgs nå.

Anonymkode: 0c86a...935

Så vidt jeg forstår trenger du ikke tidligere erfaring, all opplæring gis i bedrift. https://utdanning.no/fagbrev/#/
 

Du kan kanskje også ta kontakt med det opplæringskontoret for bransjen du er mest interessert i. 

Anonymkode: 65d49...e1c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har du sykehus rundt deg?

Er flere oppgaver enn pleie en helsefagarbeider kan jobbe med der. 

Kontor, steriliseringsavd o.l.

Anonymkode: 4640b...3c7

Har forresten aldri sett ledige stillinger på kontor for helsefagarbeider. Finnes det?

Anonymkode: 0c86a...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De lyser ikke ut «helsefagarbeider ønskes», de lyser ut stilling som feks kontormedarbeider/sekretær. Så må selv sjekke hvilke kompetansekrav som kreves, og selge inn din kompetanse 

Anonymkode: f3175...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har du sykehus rundt deg?

Er flere oppgaver enn pleie en helsefagarbeider kan jobbe med der. 

Kontor, steriliseringsavd o.l.

Anonymkode: 4640b...3c7

De fleste sterilsentraler rundt om krever dem videreutdannelse. Om man ikke har det når du søker, må man være ville til å starte på studiene hvis man skal få jobben. 

Anonymkode: da25c...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har forresten aldri sett ledige stillinger på kontor for helsefagarbeider. Finnes det?

Anonymkode: 0c86a...935

Man søker på helsesekretærjobb. Kjenner 3 som har fått slike jobber på sykhus med kun lang fartstid som helsefagarbeider. 

 

Anonymkode: 4640b...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Man søker på helsesekretærjobb. Kjenner 3 som har fått slike jobber på sykhus med kun lang fartstid som helsefagarbeider. 

 

Anonymkode: 4640b...3c7

Jeg har hørt at det er vanskelig å få jobb som helsesekretær som utdannet til og med. Hadde egentlig tenkt å ta den utdanninga som privatist.

Anonymkode: 0c86a...935

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har du sykehus rundt deg?

Er flere oppgaver enn pleie en helsefagarbeider kan jobbe med der. 

Kontor, steriliseringsavd o.l.

Anonymkode: 4640b...3c7

På sengepost på sykehus blir det ofte stikk motsatt. Der får man ikke dele medisiner, gjøre sårstell, tar ikke målinger. Man blir den som steller alle. Etter min erfaring da. Helsefagarbeidere har mer ansvar i kommunen. Kontorjobber er det dessverre ikke flust av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De fleste sterilsentraler rundt om krever dem videreutdannelse. Om man ikke har det når du søker, må man være ville til å starte på studiene hvis man skal få jobben. 

Anonymkode: da25c...2ce

Vi ansatte en nå uten fagbrev foran en som har. Mange gratispassasjerer på det studiet dessverre. 

Anonymkode: 7ed6d...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi ansatte en nå uten fagbrev foran en som har. Mange gratispassasjerer på det studiet dessverre. 

Anonymkode: 7ed6d...a9b

Skulle gjerne jobbet på ett slikt sted. Men fikk høre arbeidstidene, og det var både dag-og kveldsvakter, mellomvakter (12-20) og nattevakter. Høres veldig slitsomt ut 😕 

Anonymkode: 0c86a...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi ansatte en nå uten fagbrev foran en som har. Mange gratispassasjerer på det studiet dessverre. 

Anonymkode: 7ed6d...a9b

Man finner mennesker overalt som ikke passer til din utdannelse. 

Anonymkode: da25c...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at høyere utdanning er utelukket? Er det karakterer?

Anonymkode: e5808...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva er grunnen til at høyere utdanning er utelukket? Er det karakterer?

Anonymkode: e5808...d51

Det er flere grunner, men de har ikke så mye å si, for det er bare sånn det er.

Anonymkode: 0c86a...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Så vidt jeg forstår trenger du ikke tidligere erfaring, all opplæring gis i bedrift. https://utdanning.no/fagbrev/#/
 

Du kan kanskje også ta kontakt med det opplæringskontoret for bransjen du er mest interessert i. 

Anonymkode: 65d49...e1c

Dette Ts

Datter til en venninne av meg fikk seg akkurat lærlingplass i en bedrift og skal bli elektriker. Sykepleier fra før. Lærlinglønn er lav. De tilbød 79 kr timen i de fire år. Men hun klarte forhandle seg til en bratt stigning etter først halvår.. Men det kan jo hende en trenger få inn mer penger på annet vis også en stund. Hun her skulle ta noen vakter som sykepleier.

Anonymkode: a54ba...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette Ts

Datter til en venninne av meg fikk seg akkurat lærlingplass i en bedrift og skal bli elektriker. Sykepleier fra før. Lærlinglønn er lav. De tilbød 79 kr timen i de fire år. Men hun klarte forhandle seg til en bratt stigning etter først halvår.. Men det kan jo hende en trenger få inn mer penger på annet vis også en stund. Hun her skulle ta noen vakter som sykepleier.

Anonymkode: a54ba...61f

Jeg har lest om noen som er hjelpearbeidere. At de starter direkte i jobb som elektriker, og går sammen med en som er utdannet i 4 år. Vet ikke om skolen tas som privatist eller hva. Har og lest om «kvinner i elektro.» Har googlet masse, men finner ikke noe om dette her jeg bor eller områder rundt. Leste og om noen uten utdanninga som hadde tatt kontakt med mange bedrifter, og mange ville ikke ta henne inn. Synes det er litt skummelt/flaut og. Jeg er jo snart 40, hva hvis jeg ikke mestrer det, jeg kan jo ingenting om det.. Skulle vært mer åpne tilbud til hvor man kunne henvende seg, siden de (noen) tydeligvis vil ha mer kvinner i bransjen..

Anonymkode: 0c86a...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begrenser det veldig når du ikke vil studere. Det er høy etterspørsel etter kontorjobber og jeg vil tro at det er nesten umulig å få en sånn jobb. Du kan prøve deg i en butikk? 
 

Jeg er også helsefagarbeider og lei og satte meg på skolebenken i slutten av 30-årene. Nå er jeg straks ferdig med master og fått landet en god jobb. Føler absolutt det var verdt det.

Anonymkode: a46f0...b82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...