Gå til innhold

Et hemmelig barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette må du snakke med jordmor som følger deg opp og sykehuset. 

Jeg var førstegangsfødende i fjor, og man blir spurt veeeldig mange ganger på ulike kontroller og sånt om man har vært gravid før, og om det er første barnet så vil tro du vil komme i noen ubehagelige situasjoner. Greit å vite hva du skal si om du ikke føler du kan prate fritt. Min erfaring er at helsepersonell leser lite journal. De spør deg. Og vil nok kanskje anta du vil prate fritt om det selvom partner er til stede. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skjuler for din mann at du har vært gravid og født. Hvordan går det an? Dette er jo med deg resten av livet. Dette burde du fortalt tidlig i datingperioden. 

Anonymkode: 7a6f9...e53

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik hemmelighet har det med å komme ut etterhvert. Om det er i form av at ditt barn søker sine røtter eller en lite gjennomtenk kommentar fra familie, venner eller nå jordmor. Jo lengere du venter desto større et svik vil det føler for mannen.

Nå har du en naturlig muighet til å fortelle om adopsjonen. Din mann har sett for seg et lang liv sammen med deg -en fremtid med barn, og kommer ikke til å bli sur for din hemmelighet. Om du hadde beholdt barnet da du var 14 år er det jo ikke sikkert du hadde sittet her med han nå og ventet barn. Du var et barn den gang, men valgte likevel en voksen og klokk løsning for ditt barn. Er sikker på mannen kommer til å være stolt av deg og din beslutning

Å ikke ta han med på UL er dårlig gjort. Dette er også hans barn og han fortjener å være med på de ting han kan i forhold til svangerskapet.

Anonymkode: 71a5b...ab1

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe slikt som jeg har skjult for mannen min som jeg var redd skulle tas opp på UL og vekstkontrollene. 
 

jeg sa ifra til jordmoren på helsestasjonen som jeg dro til vær mnd. 
 

hun sendte det til sykehuset jeg fødte på, fordi INGEN nevnte noe om det. 

Anonymkode: 527c8...d3a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

5 år så er en på nytt førstegangsfødende

Anonymkode: ff893...5ee

Tull og tøys! Har man født før, så har man født før, uansett hvor mange år som går mellom. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så synd at din man ikke vet om det tidligere barnet ditt, som du også har hatt kontakt med hele veien.

Hvis du var min kjæreste hadde dette vært et enormt stort tillitsbrudd.

Anonymkode: 22d6f...b8e

Med mindre det er slettet innlegg, lurer jeg på hvor du ser at TS har hatt kontakt hele veien? Eller i det hele tatt?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sydvesta Orkana skrev (8 minutter siden):

Med mindre det er slettet innlegg, lurer jeg på hvor du ser at TS har hatt kontakt hele veien? Eller i det hele tatt?

Slettet innlegg, ja. TS skrev i går at hun fortsatt har kontakt med barnet og adoptivforeldrene.

Anonymkode: 73acf...3b0

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (14 timer siden):

Tull og tøys! Har man født før, så har man født før, uansett hvor mange år som går mellom. 

Jordmødrene mine sa at etter 7 år var livmoren å regne som en førstegangsfødende igjen og fødselen dermed like hard som første. Stemte dessverre fint på meg og, fødte to barn tett og det tredje 8 år etter nr 2. Ble en langvarig fødsel langt tyngre enn nr 2.

Anonymkode: 4eea0...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jordmødrene mine sa at etter 7 år var livmoren å regne som en førstegangsfødende igjen og fødselen dermed like hard som første. Stemte dessverre fint på meg og, fødte to barn tett og det tredje 8 år etter nr 2. Ble en langvarig fødsel langt tyngre enn nr 2.

Anonymkode: 4eea0...d34

Livmoren? Hva har Livmoren å.si for fødselen? 

Anonymkode: ca9cf...3ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, gjør for all del ikke det! Det kan være farlig i svangerskapet dersom blodtypen til barnet (rhesus +|~) i et tidligere svangerskap var forskjellig fra morens. Kroppen danner antistoffer som kan føre til abort. Tidligere graviditet må stå på helsekortet. 

Anonymkode: 2e5c4...2cf

Det gjelder kun om mor er rhesus negativ, og det vet hun om hun er etter første graviditet. 

Anonymkode: 289ed...159

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jordmødrene mine sa at etter 7 år var livmoren å regne som en førstegangsfødende igjen og fødselen dermed like hard som første. Stemte dessverre fint på meg og, fødte to barn tett og det tredje 8 år etter nr 2. Ble en langvarig fødsel langt tyngre enn nr 2.

Anonymkode: 4eea0...d34

Da har du hatt jordmødre uten peil.

For øvrig hadde jeg ti år mellom barn nummer 3 og 4 og fødte på 1 t og 19 minutter med nummer 4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, dette må du fortelle til mannen din. Du kan selvfølgelig be om at det ikke nevnes på UL og kontroller der alt er rolig og fint, men i en akutt fødsessituasjon kan du ikke forvente at det ikke kommer fram. 

Det er langt bedre at det kommer fra deg nå enn tilfeldigvis på sykehuset, og at mannen stusser på noe og begynner å spørre. 

Anonymkode: 1c7d0...497

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jordmødrene mine sa at etter 7 år var livmoren å regne som en førstegangsfødende igjen og fødselen dermed like hard som første. 

Jeg tror det der er en gammel myte, eller i det minste en overforenkling av noe som kan være tilfelle.

Jeg vet det ikke beviser noe som helst, men jeg hadde nesten ni år mellom mine to, og andre fødsel var ingenting sammenliknet med den første.

Anonymkode: 37a94...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære deg! Du må jo ikke skamme deg over dette! Du fødte et barn når du selv var er barn, og var klok nok til å forstå at barnet ville ha det bedre hos noen andre! ❤️ Fortell dette til mannen din, det sier mye (positivt) om deg som person. 

Anonymkode: 52c6c...126

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror det der er en gammel myte, eller i det minste en overforenkling av noe som kan være tilfelle.

Jeg vet det ikke beviser noe som helst, men jeg hadde nesten ni år mellom mine to, og andre fødsel var ingenting sammenliknet med den første.

Anonymkode: 37a94...60d

7 år mellom min første og andre. Andre fødsel var 10 ganger lettere! 

Anonymkode: 52c6c...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette trolling? Jeg ser ikke for meg hvordan en 14-åring kan gå gjennom et svangerskap og adoptere bort et barn slik samfunnet er nå (også på tidlig 2000-tall). Var du sykmeldt fra skolen og lot som du hadde en sykdom? Kuttet kontakt med alle venner??

På femti-seksti-tallet var det ikke uvanlig at en 16-årings barn vokste opp som «lillesøster» eller «lillebror» til sin egen mamma. Men den gangen var den obligatoriske skolen slutt etter 7. klasse, og den gravide tenåringen kunne litt enklere skjules ved å være hushjelp hos tante på landet…

At en fjortenåring skulle vært hemmelig gravid og født i 2007 i Norge er selvsagt ikke helt umulig. Det virker bare fryktelig usannsynlig.

Anonymkode: bc569...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Chroma
AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 21.34):

5 år så er en på nytt førstegangsfødende

Anonymkode: ff893...5ee

Selvfølgelig ikke! Hvor får dere det fra? Har man født før blir man aldri noensinne førstegangsfødende igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er dette trolling? Jeg ser ikke for meg hvordan en 14-åring kan gå gjennom et svangerskap og adoptere bort et barn slik samfunnet er nå (også på tidlig 2000-tall). Var du sykmeldt fra skolen og lot som du hadde en sykdom? Kuttet kontakt med alle venner??

På femti-seksti-tallet var det ikke uvanlig at en 16-årings barn vokste opp som «lillesøster» eller «lillebror» til sin egen mamma. Men den gangen var den obligatoriske skolen slutt etter 7. klasse, og den gravide tenåringen kunne litt enklere skjules ved å være hushjelp hos tante på landet…

At en fjortenåring skulle vært hemmelig gravid og født i 2007 i Norge er selvsagt ikke helt umulig. Det virker bare fryktelig usannsynlig.

Anonymkode: bc569...e0d

Hun har holdt det hemmelig for mannen sin, ikke hele samfunnet 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 21.34):

Jo

Anonymkode: ff893...5ee

Nei 😂😂 Det er noe man sier, men man er ikke medisinsk sett førstegangsfødende igjen. Historikken er absolutt vesentlig selv om det er 30 år siden du fødte sist. Du er fortsatt du. 

Anonymkode: b9eb5...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frøkna skrev (På 12.5.2023 den 5.49):

Dette må du snakke med jordmor som følger deg opp og sykehuset. 

Jeg var førstegangsfødende i fjor, og man blir spurt veeeldig mange ganger på ulike kontroller og sånt om man har vært gravid før, og om det er første barnet så vil tro du vil komme i noen ubehagelige situasjoner. Greit å vite hva du skal si om du ikke føler du kan prate fritt. Min erfaring er at helsepersonell leser lite journal. De spør deg. Og vil nok kanskje anta du vil prate fritt om det selvom partner er til stede. 

Ble aldri spurt om dette gjennom mine to svangerskap, ut over første kontroll hos jordmor. 

Anonymkode: b9eb5...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...