Gå til innhold

Henvisning til BUP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan får man henvisning til BUP via fastlege?

Gjelder en 12åring med atferdsproblemer. Klarer ikke kontrollere sinne når hen ikke får det som hen vil, blitt mer fysisk i det siste og sier nå ting som at hen ønsker å drepe meg. Jeg har prøvd alt og nå er jeg ved veis ende. Har ikke mer å gi. Er alenemor, og jeg orker ikke mer. Trenger hjelp til å håndtere dette, før det eskalerer.

Anonymkode: 9e333...da2

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bestiller time og ber om det.

Anbefaler å lage en skriftlig beskrivelse selv og be om at den vedlegges. Bup har enorm pågang for tiden og en tendens til å avvise henvisninger fra fastleger fordi de ofte er lite utfyllende.

Anonymkode: e9247...77b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo også kontakte barnevernet? De er den perfekte hjelp i slike saker. De kan for eksempel sette inn hjelpetiltak økonomisk eller med avlastning, for å hjelpe deg. Å hjelpe deg er jo å hjelpe sønnen din, som kn gjøre det lettere for begge to å takle det. Det er tøft med atferdsproblemer i den alderen, og attpåtil er du alenemamma. Om ingen er der i hverdagen for å so det til deg, så skal du vite at du er kjempegod! Det er så tøft med barn. Og vi er to. Hyller så til de grader alenemødre. Jobber selv relatert til barnevernet, og dette er veldig hyppige saker som gir gode resultater med å sette inn tiltak tidlig (hjelp, henvise til BUP osv). Stå på 🌸

Anonymkode: 794ed...ede

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med skolen og be de også om et skriv du kan ta med til fastlegen. Jeg har skrevet 6 grundige pedagogiske rapporter dette skoleåret etter at foreldre har ønsket henvisning til bup. Samtlige er tatt inn. 

Anonymkode: 74ce9...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du kan jo også kontakte barnevernet? De er den perfekte hjelp i slike saker. De kan for eksempel sette inn hjelpetiltak økonomisk eller med avlastning, for å hjelpe deg. Å hjelpe deg er jo å hjelpe sønnen din, som kn gjøre det lettere for begge to å takle det. Det er tøft med atferdsproblemer i den alderen, og attpåtil er du alenemamma. Om ingen er der i hverdagen for å so det til deg, så skal du vite at du er kjempegod! Det er så tøft med barn. Og vi er to. Hyller så til de grader alenemødre. Jobber selv relatert til barnevernet, og dette er veldig hyppige saker som gir gode resultater med å sette inn tiltak tidlig (hjelp, henvise til BUP osv). Stå på 🌸

Anonymkode: 794ed...ede

Hvorfor skal bv hjelpe mor økonomisk når det er snakk om atferd? Da ville jeg heller bedt om veiledning. MST kan være et godt tiltak, men det kommer helt an på hvor alvorlig atferdsproblemene er. Er det ikke alvorlig nok, vil nok ikke familien få det tilbudet. Men det finnes andre veiledningstilbud, og det kan tenkes at kommunen ts bor i har lavterskel-veiledningstilbud også. Avlastning kan bidra til at mor får pause i hverdagen, og videre mer energi til å takle atferdsproblemene på en bedre måte, men ikke nødvendigvis i forhold til  å få barnet til å endre atferd. Familieråd (inkl. nettverket) kan være et godt hjelpetiltak i denne type saker også. 
 

Ts: er det mistanke om noe diagnose? Det er vanskelig å komme inn til BUP, så det er viktig at fastlegen skriver en god henvisning. 

Anonymkode: 08a1f...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går via fastlegen ja👍 Ellers så går det raskest å få hjelp via barnevernet ang slik adferd. De er virkelig supre på å hjelpe til med veiledning på barns adferd og hvordan man skal være selv mot barnet i disse situasjonene.

Bup er veldig overbelastet mange steder i landet vårt nå så du må fort vente 3 mnd eller mer på hjelp flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...