Gå til innhold

Hvilke ordinære jobber er vanskeligst og mest krevende?


Vendetta

Anbefalte innlegg

Jobbe på fastfoodrestaurant. Jeg var skiftleder i McDonald's i fem år, og kan hilse og si at det er en krevende jobb selv om en kanskje ikke skulle tro det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vendetta skrev (2 timer siden):

Som tittelen sier vil jeg vite hva dere mener. Hvilke vanlige jobber tror du er mest krevende og vanskelig? Forklar også hvorfor du mener dette. 

Jeg synes dette blir en umulig hypotese for det er helt avhengig av hvordan man er som person. Hvis man skal se objektivt på det tenker jeg at man kanskje må se på hva forskning sier om helsa til folk i bestemte bransjer/yrkesgrupper. Mange mannsdominerte yrker har høyere risiko for personskader og dødsfall. Det vil jeg påstå må være ganske belastende. Men annen forskning viser også at helsepersonell i turnus over tid er i høyere risiko for å utvikle en del helseplager.

Jeg ser mange nevner skole og SFO og er 100% enig i at det må være en tøff jobb på mange måter, men ikke er det noe høyrisiko og ikke er det turnus. Jeg vet ikke hva forskning sier om helsa til lærere? Hvis jeg nevner lange ferier blir jeg vel halshugget av lærere her i tråden, da jeg vet at de jobber lengre dager slik at i timer skal vel dette gå opp på en eller annen måte..

Jeg tenker også på sjømenn (og kvinner) jeg tror det også må være en tung jobb med tanke på kombinasjonen av reisedøgn og langt skift samt fysisk arbeid.. 

Tungtransport tror jeg må være krevende på mange måter: å kjøre uendelige strekk på potensielt farlige veier..

Det er mange yrker som er krevende på hver sine måter, men for den som finner glede i jobben overskygger forhåpentligvis gleden og interessen med jobben, det negative.. Så å velge en av dem klarer jeg ikke se at er mulig. 

Endret av Full Ugle
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ruffen29 skrev (1 time siden):

Skole, helsevesen og restaurant bransjen. Det er høye krav og lønnen står etter min mening ikke i stil etter innsatsen som kreves. Tror ikke jeg hadde orket å jobbe i som lærer og måtte håndtere både uoppdragne, frekke elever og kravstore foresatte som krangler og henger over deg med lupen. Og så får man en veldig beskjeden lønn. Skjønner godt mange slutter.

Samfunnet tar alle disse utakknemlige jobbene for gitt, og står alltid klar til å kjefte, smelle og emosjonelt utpresse de ansatte om de våger å påpeke de vanskelige forholdene. Når man jobber med mennesker så blir det forventet at man skal ofre seg på alteret uten å mukke, og alle som klager "er ikke egnet".  Å stå på krava for verdige arbeidsforhold og lønn er forbeholdt andre bransjer.

Jeg er helt enig i alt du sier her. 

 

Anonymkode: 1e705...833

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Jobber innenfor psykisk helse/rusproblematikk, spesielt de som jobber på institusjoner med tungt psykisk syke og farlige personer. 
  • Ambulansesjåfører - de må ofte håndtere krevende situasjoner, tunge løft, barn eller andre som er blitt mishandlet, frakte psykisk syke eller rusede personer hvor politiet ikke hadde gjort det uten bevæpning, men det er forventet at ambulansepersonell skal håndtere det uten beskyttelse
  • personell på fiskebåter er vist å ha mye høyere dødelighet enn andre personer, mange farlige situasjoner, lange og krevende skift
  • langtransportsjåfører, lange dager uten mulighet for avlastning, dårlige vilkår som at de mister lønna dersom de blir forsinket av årsaker utenfore deres kontroll, dårlige vilkår mtp at de må bo i bilen på lange turer, dårlige muligheter for toalettbesøk og opprettholde personlig hygiene

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jobben man ikke passer inni vil vel alltid være den tøffeste. 

Anonymkode: 754bc...4e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier, helsefagarbeider, (barnehage)lærer, serveringsbransjen.

Anonymkode: 18701...03a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnehagelærer. Gjør alt jeg kan for å komme meg vekk fra yrket.

Anonymkode: c4c51...312

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomleder. Det er en helt vanlig jobb etterhvert, men man får bare misnøye både nedenfra og ovenfra. 

Anonymkode: 2fcbf...3a5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet med utviklingshemmede før, og det var ekstremt slitsomt. Mye uttaggering, vold og generelt vanskelig atferd. 

Anonymkode: 54a4a...99b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rehabilitering (psykiatrisk) tenk på all den skriken de får av pasientene sine, trusler og annet. Samtidig må de være likeglad.

Lærere - Imponerende hvor tålmodige lærerne våre er som orker alt det drittet de får slengt mot seg. Noen er blitt utsatt for vold, skriking, kjefting.


Helsevesenet - Alt det tunge arbeidet de måtte ha bare for at pasientene skal ha det godt. Mange er psykiske ustabile. Slitsomme pasienter.


Kundeservice - spesielt innenfor fastlegen? Mange som krever å få sykmelding uten å ha vært hos fastlegen selv om man ikke behøver det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Service yrker, renhold og transport er de viktigste om og de vanskeligste jobbene med elendig betalt

Anonymkode: a416c...e4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikar i barnehage😐

Anonymkode: d72fb...0c2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 hours ago, Full Ugle said:

Jeg synes dette blir en umulig hypotese for det er helt avhengig av hvordan man er som person. Hvis man skal se objektivt på det tenker jeg at man kanskje må se på hva forskning sier om helsa til folk i bestemte bransjer/yrkesgrupper. Mange mannsdominerte yrker har høyere risiko for personskader og dødsfall. Det vil jeg påstå må være ganske belastende. Men annen forskning viser også at helsepersonell i turnus over tid er i høyere risiko for å utvikle en del helseplager.

Jeg ser mange nevner skole og SFO og er 100% enig i at det må være en tøff jobb på mange måter, men ikke er det noe høyrisiko og ikke er det turnus. Jeg vet ikke hva forskning sier om helsa til lærere? Hvis jeg nevner lange ferier blir jeg vel halshugget av lærere her i tråden, da jeg vet at de jobber lengre dager slik at i timer skal vel dette gå opp på en eller annen måte..

Jeg tenker også på sjømenn (og kvinner) jeg tror det også må være en tung jobb med tanke på kombinasjonen av reisedøgn og langt skift samt fysisk arbeid.. 

Tungtransport tror jeg må være krevende på mange måter: å kjøre uendelige strekk på potensielt farlige veier..

Det er mange yrker som er krevende på hver sine måter, men for den som finner glede i jobben overskygger forhåpentligvis gleden og interessen med jobben, det negative.. Så å velge en av dem klarer jeg ikke se at er mulig. 

Bare en liten note om sjøfolk. Det er ikke som det var før i tiden. Man går gjerne sjøvakter, og man kan få søvnmangel på grunn av det, men fysisk tungt er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendetta skrev (19 timer siden):

Som tittelen sier vil jeg vite hva dere mener. Hvilke vanlige jobber tror du er mest krevende og vanskelig? Forklar også hvorfor du mener dette. 

Vaktsjef på  KNM Helge Ingstad, uten tvil. 😉 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (9 minutter siden):

Bare en liten note om sjøfolk. Det er ikke som det var før i tiden. Man går gjerne sjøvakter, og man kan få søvnmangel på grunn av det, men fysisk tungt er det ikke.

Jepp. Skriver under på denne. Har stått til rors på seilskuten Christian Radich og holdt på å duppe av pga søvnmangel/ dårlig søvnkvalitet. Heldigvis så var det en styrmann som fulgte  også med på hva som skjedde, da.

Endret av Serafin
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva som er verst klarer jeg ikke å tenke meg til. Ut fra de yrkene jeg har prøvd er definitivt barnehage og skole (migrene daglig pga støy), samt renholder. Alt innen helsevesen kan jeg også forestille meg er tunge yrker med stort ansvar, mye underbemanning og overtidsarbeid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postmann. Ekstremt krevende forhold å arbeide under. Bilene er vanskelig å operere, rutene er lange og kjøreforholdene er tøffe. Mange pakker i ulike størrelser og former som skal ut til desto mer varierende postkasser. Og de må også ut i storm og uvær. Tidspresset er høyt. 

Anonymkode: b2a5b...6d6

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnelig prostituert. Særlig hvis du er mindre attraktiv og har sterk hårvekst.

Anonymkode: b2a5b...6d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kvinnelig prostituert. Særlig hvis du er mindre attraktiv og har sterk hårvekst.

Anonymkode: b2a5b...6d6

Det er vel sikkert noen som liker det også så man skal ikke dømme folk 😆😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...