Gå til innhold

Ufaglærte på sykehjem. Hva syns dere om det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har jobbet mange år på mange ulike sykehjem. Er det en gruppe som ikke burde fått jobbe der, så er det mennesker som ikke kan norsk helt flytende, og uten sterk aksent. Og de som absolutt ikke skjønner den norske kulturen. Jeg har vært vitne til mange graverende situasjoner, som har oppstått som følge av dårlig norsk. Det gjør meg i grunn veldig sint at eldre mennesker på sine gamle dager skal få hjelp av mennesker som ikke skjønner forskjellen på «do» og «dø» eller som ikke skjønner hva de mener når de sier at de vil ha «svart kaffe» eller at de må spy. Eller som ikke skjønner at de eldre gjerne vil pynte seg julaften og 17. mai, at de gjerne vil se sølvguttene og kongens tale, og at andakten i storsalen på sykehjemmet første påskedag er der av en grunn. Og jobber du julaften, må du faktisk tilrettelegge for at de eldre skal få i seg svinekjøtt!!! Problemet er både at de eldre gjerne snakket lavt eller har vanskelig for å snakke, og at de hører dårlig. Da oppstår situasjoner der det begås overgrep mot de eldre fordi pleierne kanskje gjør det motsatte av det den eldre vil.

Når det er sagt, burde ufaglærte fått mer kursing i etikk og hygiene. Når jeg kommer inn på et rom der gardinene er trukket for midt på lyse dagen, den eldre ikke har fått tilbud om å komme ut av senga, og frokosten er satt på bordet akkurat så langt unna at beboeren ikke når det, blir jeg lei meg. Og når jeg tredje kveldsvakt på rad blir spurt om å finne brillene eller gre håret til beboeren fordi det er åpenbart at morgenvakta ikke har gjort det, så blir jeg frustrert. Når jeg ser verken renne av et sår det er åpenbart at sykepleier burde tatt seg av for mange dager siden, så tenker jeg av og til at ufaglærte ikke skulle jobbet der. Men hvis de hadde blitt bedre opplært i når de skal kontakte sykepleier, så hadde det jo løst problemet.

Anonymkode: cf490...21f

Det du sier her er kjempeviktig. Jeg kommenterte over her at jeg har selv jobbet nærmere 15år som ufaglært på sykehjem. Vi hadde ofte en utfordring med «sikle», kontra «surkle». Det er jo stor forskjell på om en pasient sikler, altså spytt kommer ut av munnen, og om en pasient surkler i brystet. Første kan også være en del av et slag/drypp om det plutselig oppstår, men også være en normal del av hverdagen for noen som tidligere har hatt slag/drypp, eller har andre diagnoser. Plutselig surkling i brystet kan være lungebetennelse for å ta noe (eller verre ting). Dette må både dokumenteres godt, og formidles til en faglært (personlig hadde jeg tatt det med sykepleier på vakt, men om det ikke var det på min avdeling hadde jeg ihvertfall tatt det med faglært på vakt, så de er orientert).

Vi hadde et oppslag rett ved der vi skrev rapport med ting som «var en del av jobben», som en påminnelse. Det inkluderte å gre håret, barbere menn, og ta bort sorte hår på kvinner, og mye annet «selvsagt», men som var viktig. De eldre skulle få føle seg vel. Jeg husker ikke om det stod noe om briller og høreapparat, men mulig det gjorde det. Selvsagt skal de eldre få på seg sine hjelpemidler, og det inkludert gebiss av alle slag. 
 

Jeg har jobbet mange juler og 17.mai-er, og min leder var veldig nøye på at det skulle være noen på jobb som kunne de norske tradisjonene på sånne dager. Det er jo kjempeviktig for de eldre 💛

 

Hos meg ble det etterhvert innført at kun sykepleiere skulle ta seg av en del sårstell. Da var det å melde det inn, så en sykepleier kunne få sett på det, og ivareta det. Som ufaglært hadde jeg naturlig nok ansvar for å tilrettelegg i seng for at det ikke ble så mange trykk. F,eks hælene fri, eller å snu pasienter igjennom natten ved behov. Det må vi bli vist og lært. En del skjønner ikke før en blir forklart det at ikke alle eldre snur seg selv, og dermed kan unngå trykk på samme sted uten at de får hjelp med det. 
 

Jeg hadde selv ikke ordentlig opplæring når jeg begynte å jobbe, noe som jo ikke er bra. Jeg tror det er bedre nå da, men jeg aner ikke hvor grundig en er på ting som en gjerne har lært som en del av utdanning og en tar som en selvfølge, men som vi ufaglærte ikke har samme forutsetning for å kunne. 

Anonymkode: 7b88e...3f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobbet med en assistent en vakt. Pasienten var svært dårlig, utviklet seg fort,  og jeg ble hentet inn av en sykepleierstudent som jobbet helgevakter. Måtte hive meg rundt og få pasienten på sykehus, med sepsis.

Assistenten spør: Hvordan vet du at det ikke bare bare en vanlig forkjølelse?

Jeg fikk sjokk. Stakkars de gamle nprndwt blir flere assistenter hvis kunnskapsnivået er der. Hvordan skal vi da kunne stole på at viktige observasjoner under f eks stell kommer frem til oss?

Nei, minst mulig ufaglærte,  det er farlig 

Anonymkode: 61712...615

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener man burde ha en utdannelse innen helse for å jobbe på sykehjem. 

Anonymkode: c9e0a...367

Denne tankegangen er skyld i at vi har sykepleiermangel og at sykepleierne ikke tjener mer. I mange år har sykepleierne og deres organisasjon kjempet for at sykepleierne skal gjøre slt mulig. Dette har resultert i at sykepleiere gjør mange oppgaver man ikke trenger tre års utdannelse for å gjøre. Det er mye bedre å la ufaglærte gjøre de oppgavene man ikke trenger utdannelse til, så kan de med utdannelse konsentrere seg om det de har utdannet seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg synes om det kommer an på hvilke oppgaver de får, og hvilken opplæring som gis.
For mange er dette starten på å skaffe seg et fagbrev.

Vi skal være nøye med å ha riktig kompetanse mtp. fagutdannede og høyskoleutdannede, og staben på de fleste sykehjem kunne med fordel vært mye bredere sammensatt. Ved siden av sykepleiere og helsefagarbeidere, som er nødvendige for å yte avansert helsehjelp av denne typen, trenger man også vernepleiere, aktivitører, sosionomer osv.
Mange ufaglærte kan gå disse andre profesjonene / faggruppene til hånde, og få sine egne oppgaver.

Det er mange oppgaver som i dag er pålagt men uløste, som dagaktiviteter, mosjon, eksistensielle samtaler osv. som flere hoder og hender kunne løst sammen - med lavest mulig kostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at alle de flotte kravene skal også kompenseres deretter med lønn. Og det er veldig vanlig å sammenligne forskjellige yrkers forventet innsats i forhold til utdanning, arbeidsoppgaver og hvor mye lønn en får for det. Folk forventer elite kompetanse overalt i dag, men ingen vil betale for det.

Nordmenn er kravstore og gjerrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...