Gå til innhold

Av to hele klasser fra høsten så har barnet mitt et ønske om hvem hen vil gå i klasse med.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har skole og barnehage virkelig «overføringsmøter» ang enkeltbarn, og har man noe mulighet til å si sin mening når det gjelder klassesammensetning?
Mine barn gikk i en liten barnehage, men når det var seks førskolebarn begynte de på fem skoler. Tviler på  barnehagen hadde fem møter, ingen på skolen hadde lest de standardpapirene vi og pedleder hadde fylt ut som vi mente var viktig ting skolen burde vite om.  Kontaktlærer sa at de var låst ned i en skuff hos sosiallærer og ble tatt fram ETTER at situasjoner/krav om tilrettelegging/bekymringer oppsto. Ingen spurte oss noen gang, og klassene er virkelig tilfeldig sammensatt, ikke noe system med barnehager, adresser, navn, tvillinger(!) eller noe. Jeg bare lurer på når foreldrenes meninger og ønsker om hvem man vil gå i klasse med i det hele tatt blir spurt om? Samtlige vil jo ha en mening? Og spekulasjoner om at «pedagoger» (det er i hvertfall ikke kontaktlærerne som bestemmer!)  ønsker å skille noen for å gå i mot foreldrenes ønsker tror jeg ikke noe på. At man har mulighet til å velge navn av de man VIL med, virker veldig uhensiktsmessig. Da vil jo mange bare velge én, for å sikre seg den ene.

Her vi bor, i Oslo, kommer barn fra inntil ti barnehager i en klasse, mange kjenner ingen, ingen foreldre blir spurt. Vi fikk ikke vite klassesammensetning før første skoledag. 
TS, siden du har klasseliste allerede nå, kan dere jo bli litt kjent med noen. Og på SFO går de jo sammen, de starter sammen der. Det er over tre måneder til, gutten din skulle da vel ikke glede seg til skolestart som et daglig og altoppslukende fokus, veldig mye skjer på tre måneder, og hvorfor gruer ham seg sllerede så veldig? Har dere snakket så mye om det? Legg vekt på nåtiden istedet, barnehage og 17.mai, sommerferie og først etter det, da er det sfo (med bestevennen). Hele fjorten dager etter det igjen er det skolestart, det er ingen ting å bekymre seg over NÅ. 
DU vet det er snart, føler det er snart, gruer deg. Gutten din behøver ikke grue seg eller tenke mye på det. Du må si pyttpytt, dere skal begynne sammen, dere er på sfo sammen, det er bra å ha en venn i en annen klasse (det er det, da har man flere å spille på).

 

Anonymkode: 07e70...160

Oslo er ikke representabel for hver en plass i Norge.
 

Du får velge hva du vil tro. Her vi bor er det overføringsmøter der pedagogen informerer skolen om «spesielle» tilfeller. Noen pedagoger liker ikke innblandig fra foreldre og går i mot ønsker fra de. De ønsker heller ikke at tvillinger skal gå i samme klasse selv om skolen gjerne har tvillinger sammen. Jeg har som sagt jobbet i barnehage i veldig mange år og sett denne innblandingen i folks privatliv flere ganger. 

Anonymkode: fc32e...8ca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med skolen og jobb for å få gjennom det du vet er riktig for ditt barn. 

Anonymkode: 6babd...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har skole og barnehage virkelig «overføringsmøter» ang enkeltbarn, og har man noe mulighet til å si sin mening når det gjelder klassesammensetning?
Mine barn gikk i en liten barnehage, men når det var seks førskolebarn begynte de på fem skoler. Tviler på  barnehagen hadde fem møter, ingen på skolen hadde lest de standardpapirene vi og pedleder hadde fylt ut som vi mente var viktig ting skolen burde vite om.  Kontaktlærer sa at de var låst ned i en skuff hos sosiallærer og ble tatt fram ETTER at situasjoner/krav om tilrettelegging/bekymringer oppsto. Ingen spurte oss noen gang, og klassene er virkelig tilfeldig sammensatt, ikke noe system med barnehager, adresser, navn, tvillinger(!) eller noe. Jeg bare lurer på når foreldrenes meninger og ønsker om hvem man vil gå i klasse med i det hele tatt blir spurt om? Samtlige vil jo ha en mening? Og spekulasjoner om at «pedagoger» (det er i hvertfall ikke kontaktlærerne som bestemmer!)  ønsker å skille noen for å gå i mot foreldrenes ønsker tror jeg ikke noe på. At man har mulighet til å velge navn av de man VIL med, virker veldig uhensiktsmessig. Da vil jo mange bare velge én, for å sikre seg den ene.

Her vi bor, i Oslo, kommer barn fra inntil ti barnehager i en klasse, mange kjenner ingen, ingen foreldre blir spurt. Vi fikk ikke vite klassesammensetning før første skoledag. 
TS, siden du har klasseliste allerede nå, kan dere jo bli litt kjent med noen. Og på SFO går de jo sammen, de starter sammen der. Det er over tre måneder til, gutten din skulle da vel ikke glede seg til skolestart som et daglig og altoppslukende fokus, veldig mye skjer på tre måneder, og hvorfor gruer ham seg sllerede så veldig? Har dere snakket så mye om det? Legg vekt på nåtiden istedet, barnehage og 17.mai, sommerferie og først etter det, da er det sfo (med bestevennen). Hele fjorten dager etter det igjen er det skolestart, det er ingen ting å bekymre seg over NÅ. 
DU vet det er snart, føler det er snart, gruer deg. Gutten din behøver ikke grue seg eller tenke mye på det. Du må si pyttpytt, dere skal begynne sammen, dere er på sfo sammen, det er bra å ha en venn i en annen klasse (det er det, da har man flere å spille på).

 

Anonymkode: 07e70...160

De har ikke ett møte pr barn nei, men snakker om barna i de møtene de har, enten det ett møte eller flere møter. 

Anonymkode: ae24c...064

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også overføringsmøter. Og veldig varierende fra år til år om foreldre får lov til å mene noe. Men ingen år uten at klasselista har endret seg fra den første vi har fått. 

Den eneste gangen det var veldig viktig for oss hvilken klasse ungen kom i (det året var det barnehagen som kom med ønsker, og de hadde ikke skjønt hvor viktig det var) tok vi kontakt med skolen, og de gjorde som vi ba om :) Veldig lik situasjon som den du beskriver ts, og den tryggheten hen fikk med skolestart gjorde at hen endret seg veldig, ble trygg og fikk etter hvert mange gode venner i klassen.

Ville ringt og forklart hvor viktig det er for tryggheten for din unge, at det ikke bare handler om hvem hun foretrekker å leke med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har et barn som er det “ene barnet” til et annet barn. Det ble rett og slett så intenst at mitt barn kom hjem fra skolen og gråt nesten daglig. Ansvaret ble for stort og mitt barn ble nesten spist opp av det ene barnet som lenet seg på hen i ett og alt, fulgte etter i friminuttene osv.

Jeg sier ikke at det er slik for ditt barn og vennen, men villle gi dette perspektivet. Nå har barnet ditt sjansen til å fremdeles møte vennen sin i friminuttene og etter skolen, men samtidig løsrive seg litt og bli kjent med andre.

Anonymkode: 4c84c...d37

Samme her. Datteren min var «den ene» for et annet barn noe som gjorde at hun ble stoppet i å skape nye relasjoner og få nye venner. Hun ble beskyldt for utestenging da hun ville være med i leken med andre i friminuttene (det andre barnet var invitert i lek men ville bare være med min datter). Hun gråt hver dag før skolen og var stille og mutt etter skolen. 
Jeg sier heller ikke at det blir slik i ditt tilfelle, men vil bare belyse hvordan det kan være for den andre parten…

Anonymkode: 8c4c1...c96

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp vært i møte med barnehagen, fordi de har anbefalt at vårt barn kommer i klasse med et spesifikt barn. Og vi ønsker ikke det, fordi vårt barn blir spist opp. Hen prøver å sette grenser, men det andre barnet vil ikke være med noen andre. Det er veldig isolerende. Nå sier bhg at de skal kontakte skolen på nytt, fordi de ser det samme som oss. Det er meget mulig at de andre foreldrene har bedt om at de havner i forskjellig klasse, av samme grunn som oss. Og det vil da være til det beste for begge parter. 

Anonymkode: fba54...d6e

  • Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henger meg på de som forteller om den andre siden av dette, nemlig hvordan det er å være «den ene». Jeg var «den ene» for en jente i klassen i flere år. Jeg var glad i henne og vi lekte fint sammen, men det hemmet meg så mye. Jeg hadde naturlig nok lyst til å leke med flere og få nye vennskap, men det gikk ikke for hun som var helt avhengig av meg, mestret ikke å leke flere sammen. Jeg skulle virkelig ønske at noen voksne hadde grepet inn for jeg var et barn som i praksis fungerte som støttekontakt for et annet barn. 

Jeg har stor medfølelse for både deg og ditt barn, men det er ikke sunt for noen å bare kunne leke med én. I min datters klasse var det to jenter som bare lekte med hverandre. Min datter hadde veldig lyst til å leke med begge disse jentene, men ingen andre slapp til. Også her var det én av dem som ønsket å søke ut, mens den andre holdt igjen. Heldigvis har min datter en dyktig lærer som grep inn og praktiserer lekegrupper jevnlig slik at alle lærer å leke med flere. Det settes av tid til planlegging av lek og evaluering etterpå. Alt under veiledning. Dette har hjulpet MYE!

Mitt klare råd er å kontakte skolen - ikke for å bytte klasse, men for å gjøre dem oppmerksomme på utfordringen. De kan hjelpe på andre og mer konstruktive måter enn å bidra til utvikling av en relasjon som på sikt kan bli usunn. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS, siden du har klasseliste allerede nå, kan dere jo bli litt kjent med noen. Og på SFO går de jo sammen, de starter sammen der. Det er over tre måneder til, gutten din skulle da vel ikke glede seg til skolestart som et daglig og altoppslukende fokus, veldig mye skjer på tre måneder, og hvorfor gruer ham seg sllerede så veldig? Har dere snakket så mye om det? Legg vekt på nåtiden istedet, barnehage og 17.mai, sommerferie og først etter det, da er det sfo (med bestevennen). Hele fjorten dager etter det igjen er det skolestart, det er ingen ting å bekymre seg over NÅ. 
DU vet det er snart, føler det er snart, gruer deg. Gutten din behøver ikke grue seg eller tenke mye på det. Du må si pyttpytt, dere skal begynne sammen, dere er på sfo sammen, det er bra å ha en venn i en annen klasse (det er det, da har man flere å spille på)

Dette! 
Vi fokuserer heller ikke så mye på at barnet skal begynne på skolen enda. 3 måneder er sjukt lenge i et barns liv, og en sommerferie føles som et helt liv for et barn!

Anonymkode: c15c4...e0b

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Oslo er ikke representabel for hver en plass i Norge.
 

Du får velge hva du vil tro. Her vi bor er det overføringsmøter der pedagogen informerer skolen om «spesielle» tilfeller. Noen pedagoger liker ikke innblandig fra foreldre og går i mot ønsker fra de. De ønsker heller ikke at tvillinger skal gå i samme klasse selv om skolen gjerne har tvillinger sammen. Jeg har som sagt jobbet i barnehage i veldig mange år og sett denne innblandingen i folks privatliv flere ganger. 

Anonymkode: fc32e...8ca

Var ikke meningen å mistro noe(n), jeg er bare overrasket over at foreldre (og barnehager) får/har en mulighet til å uttale seg overhodet, slik er det ikke på skolene her vi bor. Vi fikk som sagt vite klassesammensetning første skoledag, og så vidt jeg vet var ingen barnehager involvert. Det er alltid en mengde foreldre som klager, men da er det liksom "for sent". Men det er åpnet for justeringer etter høstferien. Med pedagoger trodde jeg du mente lærerne på skolen, og de har ingen ting de skulle ha sagt på forhånd når det gjelder klassesammensetningen. Men pedagogene i barnehagen får tydeligvis uttale seg, det er jo kanskje bra i visse tilfeller og dårlig i andre tenker jeg.  

Anonymkode: 07e70...160

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for krenkende innhold,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men da har de allerede tatt klassebilder osv, føler at det også blir for dumt å vente. Nå har jeg jo prøvd i 4 år å sosialisere barnet mitt med andre barn, søskenbarn og barnehagebarn men er kun et barn som alltid er der og det er synd de ikke kommer i klasse for dem sin del😢 det gjør vondt i mamma hjerte! 

Barnet mitt har "arvet" det fra meg merker jeg. Akkurat slik var jeg som barn også. Jeg ble et mobbeoffer fordi jeg ikke var sterk i stemmen, og heller tilbakeholden. Jeg var lett å plage.. Jeg er ikke slik nå men jeg ser tydelige trekk i barnet mitt 😢 

Anonymkode: 61882...66b

Da burde du sosialisert batnet ditt uten det andre barnet. 

Stakkars barnet ditt om det aldri skal få kjenne på urettferdighet, vanskligheter osv, om du skal "hjelpe" til hele veien. Du lager et barn som garantert vil stå utenfor samfunnet når det blir eldre!!

 

Hilsen lærer.

Anonymkode: d8a81...d00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring skolen og forklar situasjonen

Anonymkode: 92777...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...