Gå til innhold

Baby ikke lagt på seg noen ting på en uke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Babyen vår på 3 måneder har hatt god vektøkning med rundt 300g i uken, noen uker 180g. Var å veide han pga han gråt litt etter måltid og følte han ikke ble større plutselig, og da viser det seg at han veier akkurat det samme som uken før. Jeg blir helt stressa, er det andre som har vært borti lignende? 
 

Jeg delammer, gir ca 400ml erstatning for dagen og amme resten. Baby spiser 10-11 ganger daglig inkludert erstatning. Har mange tunge tissebleier og bæsjer ca annenhver dag. Virker blid og fornøyd etter måltid stort sett men litt gråt i det siste. Snur hodet bort selv når han er forsynt med amming 

Anonymkode: 388c0...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vekst kan gå i rykk og napp. Hadde ikke blitt bekymret etter bare en uke. 

Anonymkode: ce545...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 11 ganger om dagen mye? Mener å huske når min var så liten spiste hun hver 3 time.  Ammer du de 11 gangene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (4 minutter siden):

Hvor mye spiser han på disse 11 gangene ( vært måltid)

Vet ikke hvor mye han spiser når jeg ammer men ca 100ml på hver flaske med erstatning. Vet heller ikke om 11 ganger er mye men han kan sove 6 timer på natten og være sulten rundt hver 2-3 time ellers 

Anonymkode: 388c0...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke hvor mye han spiser når jeg ammer men ca 100ml på hver flaske med erstatning. Vet heller ikke om 11 ganger er mye men han kan sove 6 timer på natten og være sulten rundt hver 2-3 time ellers 

Anonymkode: 388c0...ca1

Det kan være at han ikke får nok med amming. Jeg ammet ofte da min var sulten hele tiden...fant ut at jeg hadde ikke nok melk. Hun kunne amme 20 minutter av gangen og var like sulten. Så det kan være defor du ammer så ofte .at han er sulten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han tisser og virker blid og fornøyd og så kvikk som han pleier å være, hadde jeg ikke vært bekymret for en enkelt uke uten vektoppgang. Men jeg hadde kanskje sendt en melding til helsesykepleieren vår og spurt hva hun tenker, og eventuelt fått en time til vektkontroll om en ukes tid.

Anonymkode: fe0d8...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (2 timer siden):

Det kan være at han ikke får nok med amming. Jeg ammet ofte da min var sulten hele tiden...fant ut at jeg hadde ikke nok melk. Hun kunne amme 20 minutter av gangen og var like sulten. Så det kan være defor du ammer så ofte .at han er sulten. 

Men ville da baby tatt bort hodet fra brystet som om han var fornøyd og «ferdig»? Jeg ammer ca 30 min før han gjør dette. Har gitt like mye erstatning og ammet like mye før og da gikk han mye opp i vekt 

Anonymkode: 388c0...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt at jeg kom over denne tråden, da jeg har opplevd akkurat det samme nå! 😅 Har også som deg en baby som har lagt på seg godt, alt fra ca 140-400g hver uke. God og rund med andre ord ☺️

Men forrige uke da jeg veide henne (hun var da 11 uker) hadde hun kun gått opp 20g 🤯 

Snakket med helsesøster som sa at så lenge hun spiste som normalt, hadde godt med tisse/bæsjebleier om dagene og ellers virket fornøyd, så er det ingenting å bekymre seg over. 

Men hvis hun ikke har lagt på seg mer denne uken, så skulle jeg ta kontakt igjen. :)

Anonymkode: 891bb...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men ville da baby tatt bort hodet fra brystet som om han var fornøyd og «ferdig»? Jeg ammer ca 30 min før han gjør dette. Har gitt like mye erstatning og ammet like mye før og da gikk han mye opp i vekt 

Anonymkode: 388c0...ca1

Min ble "ferdig" og tok vekk hode...men da tror jeg hun ikke orket lenger. Og etterpå ble hun misfornøyde. Ofte sovner hun ved puppen da hun ikke fikk melk og ble sliten. Om dette fortsetter kan du jo prøve med mme en stund. Og pumpe. Tenker fra 0600 imorgen til 22 om kvelden burde det vært 5 matinger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære dere, med mindre barnet er prematurt eller dere har fått anbefalt av helsepersonell å veie: hvorfor i alle dager skal dere gjøre det??

Babyer vokser litt i rykk og napp, og hvis den er frisk og fin ellers så ikke stress! 

Anonymkode: 6193c...b48

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kjære dere, med mindre barnet er prematurt eller dere har fått anbefalt av helsepersonell å veie: hvorfor i alle dager skal dere gjøre det??

Babyer vokser litt i rykk og napp, og hvis den er frisk og fin ellers så ikke stress! 

Anonymkode: 6193c...b48

Synes det er spennende å følge med på 😄

Ellers er jeg jo enig i at det kan medføre unødig bekymring... 🫣

Anonymkode: 891bb...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men kjære dere, med mindre barnet er prematurt eller dere har fått anbefalt av helsepersonell å veie: hvorfor i alle dager skal dere gjøre det??

Babyer vokser litt i rykk og napp, og hvis den er frisk og fin ellers så ikke stress! 

Anonymkode: 6193c...b48

Kjære deg, du trenger ikke fremstille oss som dum fordi vi veier litt oftere enn anbefalt.
 

Vi gjorde dette grunnet at baby virker misfornøyd etter måltid, virket trøttere enn vanlig og noen andre årsaker. Vi går selvfølgelig ikke å veier for å ha noe å gjøre på 

Anonymkode: 388c0...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (3 timer siden):

Min ble "ferdig" og tok vekk hode...men da tror jeg hun ikke orket lenger. Og etterpå ble hun misfornøyde. Ofte sovner hun ved puppen da hun ikke fikk melk og ble sliten. Om dette fortsetter kan du jo prøve med mme en stund. Og pumpe. Tenker fra 0600 imorgen til 22 om kvelden burde det vært 5 matinger 

Ja kan jo være dette som er grunnen. Jeg kan på det meste gi mat (amming og erstatning) 15-16 ganger daglig, men det normale er vell rundt 11. Har også lest at normalt bør de spise 6-8 ganger daglig så syns dette er svært mye i og med at han får erstatning også 

Anonymkode: 388c0...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja kan jo være dette som er grunnen. Jeg kan på det meste gi mat (amming og erstatning) 15-16 ganger daglig, men det normale er vell rundt 11. Har også lest at normalt bør de spise 6-8 ganger daglig så syns dette er svært mye i og med at han får erstatning også 

Anonymkode: 388c0...ca1

16 ganger om dagen høres mye ut. Prøv en dag og gi han mme vær 3 time og se om han blir mer fornøyd. Det at han viser tegn til misfornøyde og trett kan være at han ikke får nok mat fra amming..ala må du mate han 16 ganger om dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kjære deg, du trenger ikke fremstille oss som dum fordi vi veier litt oftere enn anbefalt.
 

Vi gjorde dette grunnet at baby virker misfornøyd etter måltid, virket trøttere enn vanlig og noen andre årsaker. Vi går selvfølgelig ikke å veier for å ha noe å gjøre på 

Anonymkode: 388c0...ca1

Du har jo da en grunn til å veie, så da gjelder ikke det jeg skrev deg. Sorry om du følte deg truffet på noe vis likevel, jeg mener aldri at noen er dumme, men jeg tenker at vi nybakte mødre har en lei tendens til å pådra oss ekstra bekymringer.

Anonymkode: 6193c...b48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sofakona skrev (På 10.5.2023 den 19.12):

Min ble "ferdig" og tok vekk hode...men da tror jeg hun ikke orket lenger. Og etterpå ble hun misfornøyde. Ofte sovner hun ved puppen da hun ikke fikk melk og ble sliten. Om dette fortsetter kan du jo prøve med mme en stund. Og pumpe. Tenker fra 0600 imorgen til 22 om kvelden burde det vært 5 matinger 

Alle babyar er ulike og har ulikt etemønster, så dette er kun ein fasit for ditt born. Min første åt kvar 1.5t døgnet rundt. Åt raskt og la på seg godt, men var svolten igjen så fort. Andremann et alt frå kvar 2.-3.t med éi litt lenger pause på natt. Et dermed ca 7-8 måltid frå 06-22, og 5 hadde då vore alt for lite for ho.

Så lenge baby er nøgd og har mange tissebleier ville eg ikkje stressa med vektoppgong på 1 veke. Om ho enda ikkje har gått opp meir neste veke kan du heller ta kontakt med hs 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...