Gå til innhold

Dyrt å få barn!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Tenker det er mange her som både er førstegangsforeldre/gravide og mange som også har flere barn. Med en 2åring selv i hus har jeg virkelig fått oppleve hvor dyrt det er med både utstyr, klær og alt som hører med å få barn. Derfor tenker jeg å starte en tråd hvor vi kan dele litt tips med hvordan man kan spare penger ved å ikke kjøpe alt nytt hele tiden :)

Selv har jeg kjøpt masse fine ting brukt, og latt være å kjøpe ting jeg ikke vet om jeg trenger. Vi har også leid en del av både klær og utstyr, som barnet har brukt i svært korte perioder.. Det er jo så mange ting som bare blir liggende og ikke rekker å bli brukt.

Har dere noen tips til hvordan man kan spare både lommeboka og miljøet så fyr løs! 

Anonymkode: 556fb...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig god idé! :) 

Det jeg lurer på er hvor man får leid en bilsete til bebisen? Vi har ikke bil og tenker ikke å kjøpe en (bor sentralt i en storby), men man tydeligvis trenger en bilsete for drosjeturer og dersom vi for eksempel blir plukket opp av besteforeldrene. Hvor for man leid en bilsete? 

 

Anonymkode: 5e053...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Akkurat bilsete vet jeg at av sikkerhetsmessige årsaker er dette er en utfordring. En av de få tingene som anbefales å kjøpe nytt er jo akkurat bilsete. Litt kjedelig siden det er såpass kostbart, men sikkerheten går jo såklart først :)  Det styr mye om dette hos blant annet NAF osv, men også her https://www.barnashus.no/tips-og-rad/bilstoler/brukt-bilstol 

Anonymkode: 556fb...36a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir dyrere jo eldre barna blir.

Men fin tråd, for å gi tips angående dette! ;)

Selv har vi arvet mye oppigjennom.

Klær,leker etc.

Gjenbruk er veldig kjekt👌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å kjøpe brukt syns jeg bare er tull når det gjelder inneklær. Sikkert bedre for miljøet, men det er vel ikke så mye bedre for lommeboken når det slites raskere, fordi det allerede er brukt. I tillegg er jo godt brukte og utvaskede klær ikke så pene da. 

På kvalitetsyttertøy har jeg også flere ganger opplevd at prisen på salg i butikken er lavere eller like høy som på brukt tøy på Finn. 

Mitt beste triks er egentlig bare å følge med på salg og sjekke nettbutikker ofte.

Anonymkode: dacdd...603

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Veldig god idé! :) 

Det jeg lurer på er hvor man får leid en bilsete til bebisen? Vi har ikke bil og tenker ikke å kjøpe en (bor sentralt i en storby), men man tydeligvis trenger en bilsete for drosjeturer og dersom vi for eksempel blir plukket opp av besteforeldrene. Hvor for man leid en bilsete? 

 

Anonymkode: 5e053...ab9

Taxi kan man vel bestille med bilsete, bare oppgi vekt på barnet. 
Hvis dere ofte blir hentet av besteforeldre med bil, ville jeg forhørt meg med dem om muligheten for å spleise på et bilsete som de kan ha fast hjemme hos seg. Kommer selvfølgelig an på deres økonomi, plass osv - men ganske sikker på at mine besteforeldre og svigers ville vært helt med på en sånn løsning:)

Anonymkode: ee2e3...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det med å kjøpe brukt syns jeg bare er tull når det gjelder inneklær. Sikkert bedre for miljøet, men det er vel ikke så mye bedre for lommeboken når det slites raskere, fordi det allerede er brukt. I tillegg er jo godt brukte og utvaskede klær ikke så pene da. 

På kvalitetsyttertøy har jeg også flere ganger opplevd at prisen på salg i butikken er lavere eller like høy som på brukt tøy på Finn. 

Mitt beste triks er egentlig bare å følge med på salg og sjekke nettbutikker ofte.

Anonymkode: dacdd...603

Dette kommer jo helt an på barnets alder også såklart. De minste sliter jo nesten ikke på klærne, hvertfall ikke det første året. Mange rekker ikke engang å bruke tøyet de har fått. 3-4 uker er jo barnet vokst ut av den første størrelsen. Derfor er det jo veldig kjekt å leie og låne i de periodene de vokser ekstremt fort :) Vi hadde veldig god opplevelse av det, og slapp jo styret med å selge alt etterpå.

Anonymkode: 556fb...36a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker å få flere barn, er det kanskje greit å investere i litt kvalitetsting første gangen, så kan man bruke samme tingene til både barn 1 og 2 og kanskje 3. Det er vår plan. Vi venter første barn nå, og skal definitivt kjøpe ordentlig. Kan kjøpe noe brukt - feks stellekommode, møbler til barnerommet, vugge (ikke madrass), etc. Men blir å kjøpe alt av klær, ullklær, bilstol, vogn og leker nytt sånn at neste barn kan arve.

 

Anonymkode: bf8fe...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei! Akkurat bilsete vet jeg at av sikkerhetsmessige årsaker er dette er en utfordring. En av de få tingene som anbefales å kjøpe nytt er jo akkurat bilsete. Litt kjedelig siden det er såpass kostbart, men sikkerheten går jo såklart først :)  Det styr mye om dette hos blant annet NAF osv, men også her https://www.barnashus.no/tips-og-rad/bilstoler/brukt-bilstol 

Anonymkode: 556fb...36a

Ja men helt ærlig, hvor mange biler/bilstoler har vært utsatt for en uhell eller kollisjon? 1% 2% 3%. 

Selvfølgelig må man passe på å ikke kjøpe en bilstol som ikke er trygg lenger, men dersom man skal bruke stolen kanskje et par ganger i måneden, er det fullstendig bortkastet penger og naturressurser å kjøpe en ny en dersom man finner en fin brukt en, og sannsynligheten for at den har vært i kollisjon er svært lav. 

Anonymkode: 5e053...ab9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja men helt ærlig, hvor mange biler/bilstoler har vært utsatt for en uhell eller kollisjon? 1% 2% 3%. 

Selvfølgelig må man passe på å ikke kjøpe en bilstol som ikke er trygg lenger, men dersom man skal bruke stolen kanskje et par ganger i måneden, er det fullstendig bortkastet penger og naturressurser å kjøpe en ny en dersom man finner en fin brukt en, og sannsynligheten for at den har vært i kollisjon er svært lav. 

Anonymkode: 5e053...ab9

Det vet jeg ikke :) Det beste er jo om man kan slippe å kjøpe ting nytt for å spare både kloden og lommeboka! Om man vet med sikkerhet hvordan stand bilstolen er i kan man vel kjøpe brukt. Men personen jeg svarte lurte på om noen visste om et sted å leie bilsete, og der vet jeg det er vanskelig med tanke på sikkerhet og hvordan stolene blir brukt.

Anonymkode: 556fb...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig spesifikt tips, men jeg har spart noen hundrelapper etter jeg fikk høre det selv. 😂

Sandkassesand, og spesielt når det er litt fuktighet i sanda, gir flekker som er vanskelig å få av klærne. Vi bruker de buksene vi har kjøpt brukt og egentlig synes er akkurat bittelitt for slitt til at vi egentlig vil bruke dem, som sandkassebukser.

Anonymkode: 39828...bf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt et brukt bilsete på finn til å ha hos besteforeldre (en flytur unna). Er klar over at det ikke er anbefalt å kjøpe brukt, det vi bruker til daglig er nytt. Men jeg tviler på at småbarnsforeldre selger brukte bilseter som har vært i ulykker på finn, og de få gangene vi bruker det hos besteforeldrene så er vi komfortable med at det gir nok trygghet. Hadde jeg bodd i Oslo uten bil, hadde jeg kjøpt et pent brukt bilsete til de ganger jeg skulle ta taxi eller leie bil. 

Anonymkode: 0202e...ee5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Bruk BUA (eller lignende) til å låne utstyr som ski og skøyter gratis. Har gjort dette med alle mine frem til de vokste sakte nok til at utstyret varte mer enn 1 sesong, etter det har vi kjøpt brukt. 

- Ta imot arv. Vi har fått utrolig mye barnetøy fra kolleger, familie og bekjente. Ikke alt vi har fått har vært helt i brukbar stand, men overraskende mye har funnet sitt bruk. Er det klær av okei kvalitet som er falmet eller litt flekket kan det f.eks. nyttegjøres som skiftetøy i barnehagen eller i tursekken. Mye som man kanskje ikke ville brukt ellers som likevel funker for en halv dag eller noe. 

- Kjøp brukt i sekker/større pakker fremfor enkeltplagg med mindre det er noe helt konkret du trenger. Mye å spare fremfor å handle hos de som legger ut ett og ett plagg til salgs. Vi har funnet mye GULL (f.eks. brukbart Reima yttertøy og Nøstebarn ullundertøy) gjemt i sånne pakker, som ellers ville kostet oss flere lapper hvis vi hadde kjøpt enkeltvis. 

- Når det gjelder babyutstyr så har vi rett og slett LÅNT mye fra bekjente der vi ikke har funnet brukt til god pris. Eksempler er ammepute og babysete til tripp trapp. Trekket er vaskbart, og man bruker det i noen knappe måneder.

- Jeg betaler aldri full pris for noe jeg kjøper nytt, venter alltid på salg. Dette betyr at jeg av og til kjøper inn ting et halvår før vi egentlig trenger og er litt avhengig av flaks for at det skal passe, men har truffet overraskende godt de fleste gangene. 

- Hvis du er usikker på hva ditt barn faktisk trenger av yttertøy og utstyr til barnehage/skole ville jeg spurt ansatte direkte fremfor f.eks. her på kvinneguiden. De ansatte kjenner været der du bor og vet hvilke rutiner de har, hvor lange turer de går på, og til hva de kler på barnet. Jeg har opplevd å ta med nesten ubrukte cherroxer hjem etter vintersesongen, f.eks. fordi bhg bare har brukt vintersko eller støvler.

Anonymkode: ffd84...8e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

- Bruk BUA (eller lignende) til å låne utstyr som ski og skøyter gratis. Har gjort dette med alle mine frem til de vokste sakte nok til at utstyret varte mer enn 1 sesong, etter det har vi kjøpt brukt. 

- Ta imot arv. Vi har fått utrolig mye barnetøy fra kolleger, familie og bekjente. Ikke alt vi har fått har vært helt i brukbar stand, men overraskende mye har funnet sitt bruk. Er det klær av okei kvalitet som er falmet eller litt flekket kan det f.eks. nyttegjøres som skiftetøy i barnehagen eller i tursekken. Mye som man kanskje ikke ville brukt ellers som likevel funker for en halv dag eller noe. 

- Kjøp brukt i sekker/større pakker fremfor enkeltplagg med mindre det er noe helt konkret du trenger. Mye å spare fremfor å handle hos de som legger ut ett og ett plagg til salgs. Vi har funnet mye GULL (f.eks. brukbart Reima yttertøy og Nøstebarn ullundertøy) gjemt i sånne pakker, som ellers ville kostet oss flere lapper hvis vi hadde kjøpt enkeltvis. 

- Når det gjelder babyutstyr så har vi rett og slett LÅNT mye fra bekjente der vi ikke har funnet brukt til god pris. Eksempler er ammepute og babysete til tripp trapp. Trekket er vaskbart, og man bruker det i noen knappe måneder.

- Jeg betaler aldri full pris for noe jeg kjøper nytt, venter alltid på salg. Dette betyr at jeg av og til kjøper inn ting et halvår før vi egentlig trenger og er litt avhengig av flaks for at det skal passe, men har truffet overraskende godt de fleste gangene. 

- Hvis du er usikker på hva ditt barn faktisk trenger av yttertøy og utstyr til barnehage/skole ville jeg spurt ansatte direkte fremfor f.eks. her på kvinneguiden. De ansatte kjenner været der du bor og vet hvilke rutiner de har, hvor lange turer de går på, og til hva de kler på barnet. Jeg har opplevd å ta med nesten ubrukte cherroxer hjem etter vintersesongen, f.eks. fordi bhg bare har brukt vintersko eller støvler.

Anonymkode: ffd84...8e1

Et tips til: ta vare på små esker og/eller litt tykkere plastposer og lignende emballasje hvis du har plass til det. Da har du ting klart til den dagen du skal begynne å selge klær og utstyr igjen. 

 Vi er på siste barn nå, og jeg tar alltid en runde med salg hver gang vi legger bort klær som ikke lengre passer yngste. Lar man det hope seg opp så blir det raskt for mye til at man gidder. Det som jeg vet er populært og i fin stand prøver jeg å selge enkeltvis. Annet blir sortert i pakker som selges billig eller gis vekk. Det som er helt ubrukelig går til tekstilgjenvinning. 

Noen ganger tar jeg vare på tøystykker av ødelagte klær med fint print/freshe farger for å bruke som lapper til annet tøy.

Anonymkode: ffd84...8e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Tenker det er mange her som både er førstegangsforeldre/gravide og mange som også har flere barn. Med en 2åring selv i hus har jeg virkelig fått oppleve hvor dyrt det er med både utstyr, klær og alt som hører med å få barn. Derfor tenker jeg å starte en tråd hvor vi kan dele litt tips med hvordan man kan spare penger ved å ikke kjøpe alt nytt hele tiden :)

Selv har jeg kjøpt masse fine ting brukt, og latt være å kjøpe ting jeg ikke vet om jeg trenger. Vi har også leid en del av både klær og utstyr, som barnet har brukt i svært korte perioder.. Det er jo så mange ting som bare blir liggende og ikke rekker å bli brukt.

Har dere noen tips til hvordan man kan spare både lommeboka og miljøet så fyr løs! 

Anonymkode: 556fb...36a

Du sparer fort noen hundre tusen på å få barn i August slik at du slipper ubetalt permisjon 

Anonymkode: b4102...cfe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dyrt å ha baby, da😖

Anonymkode: 115f8...743

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du sparer fort noen hundre tusen på å få barn i August slik at du slipper ubetalt permisjon 

Anonymkode: b4102...cfe

Vi fikk i desember og har barnehageplass fra desember. Man må ikke nødvendigvis gå ulønnet 😛

Anonymkode: 32eed...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dyrt å ha baby. Det er etterhvert som barna blir større at det er dyrt. Barnehage, Sfo, fritidsaktivitet, tannlege, konfirmasjon og alt det andre i moellom.

Anonymkode: 167be...9c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt dyreste med barn er jo barnehagen, den er det litt vanskelig å komme unna (og SFO, dersom man trenger det). Nest største utgiftspost er mat, også vanskelig å droppe.

 

Jeg var på loppemarked i helga, kjøpte ny ski og staver til poden, pluss 3 dresser (2 vårdresser, en tykk vinterdress) i god stand, rundt 20 andre klesplagg (bukser, shortser, gensere, votter/hansker, en jakke), to par sko, og en stor pose med diverse leker. Betalte 300 kr for alt sammen. Neste helg er det nok et loppemarked, og etter det regner med med å ha dekket behovet hans for klær/sko/leker/uteutstyr for det neste året. For bare noen hundrelapper.

For 3 uker siden hentet jeg en kjempefin barneseng 5 minutter hjemmefra, helt gratis, på Finn.no. 

Anonymkode: 74880...b3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette kommer jo helt an på barnets alder også såklart. De minste sliter jo nesten ikke på klærne, hvertfall ikke det første året. Mange rekker ikke engang å bruke tøyet de har fått. 3-4 uker er jo barnet vokst ut av den første størrelsen. Derfor er det jo veldig kjekt å leie og låne i de periodene de vokser ekstremt fort :) Vi hadde veldig god opplevelse av det, og slapp jo styret med å selge alt etterpå.

Anonymkode: 556fb...36a

Har du noen tips til hvor man kan leie? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...