Gå til innhold

Mye allergi i barnehagen/skolen. Kan jeg bruke dette laktosefriet smøret? Blir kaken laktosefri da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er vanskelig å lage glutenfritt og laktosefritt som smaker godt. Velger derfor å lage Toro sjokoladekake glutenfri med laktosefritt smør. Men blir dette rett? Kan man gjøre det på denne måten? Og hvilken av de to bør man velge?

B5EC24D3-14A1-4237-89CC-73320CB3D08D.jpeg

B980516E-4CC2-48EA-BB68-2852DBB84D32.jpeg

CA06C3E5-33E7-41B1-8A91-4F16A1182B2C.jpeg

Anonymkode: f07ce...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

personlig foretrekker jeg tine smør, ikke melange, men begge funker jo fint. :) så lenge det skal være laktosefritt og ikke melkefritt.

 

lykke til med bakst!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp melke allergi ville jeg gått for melkefri smør slik at alle har mulighetene til å spise kaken. Jeg selv lager gluten og melkefri langpanne sjokoladekake fra Toro. 

Anonymkode: 2a939...b1d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mtp melke allergi ville jeg gått for melkefri smør slik at alle har mulighetene til å spise kaken. Jeg selv lager gluten og melkefri langpanne sjokoladekake fra Toro. 

Anonymkode: 2a939...b1d

Er det denne du tenker på? Har aldri prøvd smør uten melk før. Går det bra å lage smørkrem med den? Ts

BF757227-2911-40A0-987E-03A0A8BF0B89.jpeg

Anonymkode: f07ce...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det denne du tenker på? Har aldri prøvd smør uten melk før. Går det bra å lage smørkrem med den? Ts

BF757227-2911-40A0-987E-03A0A8BF0B89.jpeg

Anonymkode: f07ce...201

denne funker, evt kan du bruke de fra gryr tror jeg det er? er flere g ode alternativer i de fleste butikkene nå til melkebasert smør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går får det melkefrie smøret anbefaler jeg å ha en klype salt i røra, da dette er usaltet. Da smaker det mer. Jeg har barn med melke- og glutenintoleranse, og har brukt dette smøret med denne kakemiksen mange ganger😊Det smaker mindre enn vanlig, men helt ok! Vil anbefale deg å lage vanlig glasur framfor smørkrem, da. Men det går å lage smørkrem også, det er bare ikke like godt og smakfullt som vanlig smørkrem. 
 

Og så vil jeg påpeke som brukeren over at det er viktig å skille mellom laktosefritt og melkefritt. 

Anonymkode: d5ba5...a84

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal ha LAKTOSEfritt, ville jeg brukt Tine sitt smør. Definitivt.

Hvis du må lage melkefritt må du lage melkefritt. Men ikke lag laktosefritt til en som er allergisk mot melk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt vegansk smør. Smaker mer og bedre enn laktosefritt

Anonymkode: ab9c2...b99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville brukt vegansk smør. Smaker mer og bedre enn laktosefritt

Anonymkode: ab9c2...b99

Så du mener at vegansk smør smaker mer smør, enn ekte smør? Tine sitt laktosefrie smør er nettopp det - ekte smør, bare uten laktose. Akkurat som at enkelte hvitoster er ekte ost, men uten laktose.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville brukt vegansk smør. Smaker mer og bedre enn laktosefritt

Anonymkode: ab9c2...b99

Vanlig meierismør ER laktosefritt.

Anonymkode: bda41...b18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vanlig meierismør ER laktosefritt.

Anonymkode: bda41...b18

Ikke vanlig meierismør, men Tine sitt laktosefrie meierismør er det.

Vanlig meierismør inneholder laktose :)

Anonymkode: 4deee...035

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ikke vanlig meierismør, men Tine sitt laktosefrie meierismør er det.

Vanlig meierismør inneholder laktose :)

Anonymkode: 4deee...035

Ikke sånn at det spiller noen rolle i praksis nei.

Anonymkode: bda41...b18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke sånn at det spiller noen rolle i praksis nei.

Anonymkode: bda41...b18

Jo, her blander du ost og melk. Gule oster inneholder i praksis ikke laktose, men smør kan inneholde mye laktose. 

Anonymkode: ab27e...53c

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det denne du tenker på? Har aldri prøvd smør uten melk før. Går det bra å lage smørkrem med den? Ts

BF757227-2911-40A0-987E-03A0A8BF0B89.jpeg

Anonymkode: f07ce...201

Jeg lager bare mat, kaker og bakst med denne (har barn med melkeproteinallergi). Synes den er helt lik å jobbe med som vanlig Melange. Smaker ikke forskjell på det som lages, og selve smøret smaker også helt likt som originalen. Ja, jeg har smakt på begge hver for seg for å teste. :D 

Anonymkode: 951b4...02b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, her blander du ost og melk. Gule oster inneholder i praksis ikke laktose, men smør kan inneholde mye laktose. 

Anonymkode: ab27e...53c

Nei.

https://www.naaf.no/allergi/matallergi/laktoseintoleranse

«Enkelte melkeprodukter inneholder såpass lite laktose at de som regel ikke vil gi problemer for personer med laktoseintoleranse. Dette gjelder spesielt faste guloster (de er naturlig laktosefrie), tubeost og vanlig smør/margarin, samt laktosereduserte og laktosefrie produkter»

 

 

https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Taaler-ikke-melk/Hvor-mye-laktose-er-det-i-meieriproduktene

 

 

Anonymkode: bda41...b18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvis du går får det melkefrie smøret anbefaler jeg å ha en klype salt i røra, da dette er usaltet. Da smaker det mer. Jeg har barn med melke- og glutenintoleranse, og har brukt dette smøret med denne kakemiksen mange ganger😊Det smaker mindre enn vanlig, men helt ok! Vil anbefale deg å lage vanlig glasur framfor smørkrem, da. Men det går å lage smørkrem også, det er bare ikke like godt og smakfullt som vanlig smørkrem. 
 

Og så vil jeg påpeke som brukeren over at det er viktig å skille mellom laktosefritt og melkefritt. 

Anonymkode: d5ba5...a84

Takk for tips ang salt!

Synd å høre at det ikke smaker like godt med smørkrem. Hadde håpet dette skulle gjøre at den smakte litt bedre. Hadde tenkt å dele kaken i to og ha smørkrem inni.

Anbefaler du vanlig glasur av melis, kakao og kaffe?

Anonymkode: f07ce...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg lager bare mat, kaker og bakst med denne (har barn med melkeproteinallergi). Synes den er helt lik å jobbe med som vanlig Melange. Smaker ikke forskjell på det som lages, og selve smøret smaker også helt likt som originalen. Ja, jeg har smakt på begge hver for seg for å teste. :D 

Anonymkode: 951b4...02b

Ville du ha brukt denne til smørkrem? Har du erfaring med det? Ts

Anonymkode: f07ce...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tips ang salt!

Synd å høre at det ikke smaker like godt med smørkrem. Hadde håpet dette skulle gjøre at den smakte litt bedre. Hadde tenkt å dele kaken i to og ha smørkrem inni.

Anbefaler du vanlig glasur av melis, kakao og kaffe?

Anonymkode: f07ce...201

Jeg bruker Eldorado sitt margarin. Det er melkefritt og kjempegodt. 

C9A0F91D-BB3A-47E8-8872-CB31DC09D99D.jpeg

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker Eldorado sitt margarin. Det er melkefritt og kjempegodt. 

C9A0F91D-BB3A-47E8-8872-CB31DC09D99D.jpeg

Støtter denne! Denne margarinen er uansett mye bedre på smak enn Melange og dessuten rimeligere.

Anonymkode: dc512...bc5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...