Gå til innhold

Hva er skjærer redde for?


Badebuksa2.0

Anbefalte innlegg

Hver morgen fra klokken 5 kommer de bråkete, masete og irriterende skjærene og skriker og jamrer seg utenfor mitt soveromsvindu. De SVINA vekker meg! 

Hvordan blir jeg kvitt dem? Er det noe de er dritredde for? En lukt de ikke liker? Funker fugleskremsel og hengende cdplater? Blir desperat. Har flere ganger fantasert om luftgevær i morgenørska, men jeg er ikke den typen... Men noe må gjøres så de stikker av! 

Har vurdert å legge ut mat om kvelden et helt annet sted så de blir opptatte der borte, men da blir jeg jo som et gissel som må betale til mafiaen for å få være i fred 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fargerike slanger og edderkopper fra Europris. Funker fjell.

Anonymkode: 82b98...399

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blanke cder! Aner ikke hvorfor men en nabo sa jeg kunne henge gamle cd-er opp for å skremme kråker og skjærer og det funka 

Anonymkode: 0cd14...b07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Katter?

Anonymkode: 8a530...2be

Disse her er definitivt ikke redde for katter, de eier kattene og kattene er redde for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fargerike slanger og edderkopper fra Europris. Funker fjell.

Anonymkode: 82b98...399

Skal søren meg stikke en tur i barneavdelingen der! Får huske på å flytte dem innimellom.

Men! Har robotklipper... kanskje jeg får legge slangene i buskene 🤣

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er ikke redde, de har morgenmøte 🙈 samme rabalderet her. De sitter i hagen, på boden osv og bare skvatrer. Skjærer er Veldig sosiale fugler 

Anonymkode: b2695...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærer og kråker er blant de aller mest intelligente fuglene som finnes, sammen med en del papegøyearter. Det er ikke lett å lure dem. Kråker har vist seg å kunne løse enkelte oppgaver på nivå som et menneskebarn på 3-5 år. Skjærer er i samme familie som kråka, og har vist seg å være veldig glupe og kjenner igjen ansiktet på folk i årevis.

Jeg har liksom mine tvil om at noen blanke cd-skiver skulle vise seg å skremme vekk så intelligente vesener... Men ok, det er vel verdt å prøve. Kanskje det er en uvanlig dum gjeng som samler seg utenfor hos deg, ts! (lov å håpe) 😛 

Faren min påstår hardnakket at en skjære drev og forfulgte ham i månedsvis utenfor blokka der han bodde, fordi han (mot bedre vitende) på impuls en gang ga den noe mat. Det er noe han aldri har gjort verken før eller siden (man mater ikke fugler når man bor i blokk fordi det tiltrekker mer fugler, samt rotter og mus). Men den skjæra kom flyvende hver gang den så faren min, og fulgte etter han til butikken osv i lange tider. Påstår faren min da... (vet ikke om det er riktig og om det faktisk var samme skjæra eller noen tilfeldige som bestemte seg for å følge etter han)

 

 

Anonymkode: 69053...8a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Katter?

Anonymkode: 8a530...2be

De elsker å terge katter. Skjærer er smarte dyr!

Anonymkode: 8ac51...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det samme problemet et sted jeg leide hus. Så oppdaget jeg et skjærepar som lagde reir i et tre i utkanten av hagen. Jeg begynte å mate disse to på en fast plass. Noe som resulterte i at disse to eide tomta, og holdt de andre unna. Særlig i den sesongen der det var parring, egg og unger på gang. Ungene ble nesten håndtamme.

Anonymkode: d542f...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fargerike slanger og edderkopper fra Europris. Funker fjell.

Anonymkode: 82b98...399

Gikk inn for å foreslå det samme.

Dette stemmer!

Anonymkode: ef5f5...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skjærer og kråker er blant de aller mest intelligente fuglene som finnes, sammen med en del papegøyearter. Det er ikke lett å lure dem. Kråker har vist seg å kunne løse enkelte oppgaver på nivå som et menneskebarn på 3-5 år. Skjærer er i samme familie som kråka, og har vist seg å være veldig glupe og kjenner igjen ansiktet på folk i årevis.

Jeg har liksom mine tvil om at noen blanke cd-skiver skulle vise seg å skremme vekk så intelligente vesener... Men ok, det er vel verdt å prøve. Kanskje det er en uvanlig dum gjeng som samler seg utenfor hos deg, ts! (lov å håpe) 😛 

Faren min påstår hardnakket at en skjære drev og forfulgte ham i månedsvis utenfor blokka der han bodde, fordi han (mot bedre vitende) på impuls en gang ga den noe mat. Det er noe han aldri har gjort verken før eller siden (man mater ikke fugler når man bor i blokk fordi det tiltrekker mer fugler, samt rotter og mus). Men den skjæra kom flyvende hver gang den så faren min, og fulgte etter han til butikken osv i lange tider. Påstår faren min da... (vet ikke om det er riktig og om det faktisk var samme skjæra eller noen tilfeldige som bestemte seg for å følge etter han)

 

 

Anonymkode: 69053...8a8

Ja enig! Jeg har også sett slike programmer og ting om kråkefugler, så jeg hadde ikke tro på cd trikset i det hele tatt. Samtidig begynte jeg å bli hjernedød av å våkne til den skjæresskrikinga kl 4.40 hver morgen omtrent så måtte prøve noe 😅

Kjenner ei som mater skjærer, og de henter sånne brusboks ringer til henne og legger på balkongen. Håper de henter en ekte ring en dag.

Anonymkode: 0cd14...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badebuksa2.0 skrev (36 minutter siden):

Skal søren meg stikke en tur i barneavdelingen der! Får huske på å flytte dem innimellom.

Men! Har robotklipper... kanskje jeg får legge slangene i buskene 🤣

Legg de lett synlige eller fest dem på veggen om skjærene er nær nok.

Eller oppå en kasse om klipperen kan ta dem.

De er livredde disse😎

Anonymkode: 82b98...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ta noe litt blankt og legge på balkongen. F eks noe med metall som skinner litt. Det liker de ikke. Felleskjøpet selger også uglefigurer som skal skremme vekk kråker og andre fugler. Sett den på balkongen så kommer de ikke. 

Anonymkode: c4963...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...