AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #41 Del Skrevet 10. mai 2023 BobbySocks skrev (4 timer siden): Kjole over anklene? Står bruden med målbånd i døra? folk flest klarer vel å kjenne igjen en ankel uten å bruke målebånd? Anonymkode: 6da56...c4d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #42 Del Skrevet 10. mai 2023 Det er vel ganske normalt med slike regler i bryllup, men de fleste gir ikke såpass tydelige instrukser da og det kommer selvsagt an på måten det blir lagt frem på Du kan jo tenke på det slik, hvis brudeparet (og evt. familien) er typene som blir gretne fordi noen stiller i de og de klærne, så er det jo bra de gir tydelig beskjed på forhånd, så kan man passe på Anonymkode: b9527...a4d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 10. mai 2023 #43 Del Skrevet 10. mai 2023 mingus skrev (4 timer siden): Det var jo jævla fint sagt. Mange av oss føler oss ille til mote i blomstrete fjasemønstere eller lyse farger. Nei jeg er ikke goth lengre, men liker det mørkt. Forloveren min så strålende ut i svart kjole da jeg giftet meg 😊 mørk blå eller lilla er da innenfor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 10. mai 2023 #44 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): folk flest klarer vel å kjenne igjen en ankel uten å bruke målebånd? Anonymkode: 6da56...c4d skal ikke folk få skjule ankelen om de har lyst? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 10. mai 2023 #45 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): her er det du som er uvitende. Uttrykket "mørk dress" betegner en bestem kleskode, som sier noe om kvinnens antrekk og. Det med rød, hvit og svart kjole har ikke noe med kleskoden å gjøre, men er uttrykk for god skikk og bruk blant folk som har gode manerer. Det samme med utringing og tildekkede skuldre - det er skikk og bruk fra gammelt av å dekke seg til i kirken. Det gjelder enten det er bryllup, dåp eller julaften. Anonymkode: 6da56...c4d bruder viser da kløft ofte 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #46 Del Skrevet 10. mai 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Fikk høre i dag at noen jeg kjenner har blitt invitert til et bryllup som jeg syns hadde unormalt streng kleskode til gjestene. Alle menn måtte ha på seg en mørk blå eller svart dress, og alle kvinner som skulle dit måtte gå i kjole. De fikk IKKE lov til å ha på seg rød, hvit eller svart kjole. Det skulle visst heller ikke vises noen form for kløft så kjolen måtte ha en høy utringning så dette ikke vistes. Var heller ikke lov å vise skuldrene. Kjolen skulle ikke være så kort at den var over knærne, men den skulle heller ikke være for lang så den dekket over anklene. De ønsket seg også aller helst penger i gave, men skrev at de som ikke kunne/ ikke ville gi penger i gave kunne få tak i noe fra gavelisten de hadde laget seg over hva de ønsket. På gavelisten var blant annet et servise som var svindyrt. Vi snakker sånn flere tusen kroner for kun ETT fat. Det "billigste" på listen var noen håndduker som kostet 500 kr per stk. Altså... Wtf,? Jeg syns dette er galskap.... Anonymkode: 97aec...036 Det høres ut som at du har fått gjenfortalt noe og ikke hørt hva som står i selve invitasjonen. Kan det stemme? Kanskje de bare har skrevet dresscode og så har folk hengt seg opp i alle de detaljene som denne dresscoden krever? Så er det jo plutselig ikke så rart. Anonymkode: 5f903...104 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #47 Del Skrevet 10. mai 2023 Jeg tror jeg bare hadde latt være å komme. Orker ikke sånne bridezillaer. Anonymkode: 06440...80d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marvels Skrevet 10. mai 2023 #48 Del Skrevet 10. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Fikk høre i dag at noen jeg kjenner har blitt invitert til et bryllup som jeg syns hadde unormalt streng kleskode til gjestene. Alle menn måtte ha på seg en mørk blå eller svart dress, og alle kvinner som skulle dit måtte gå i kjole. De fikk IKKE lov til å ha på seg rød, hvit eller svart kjole. Det skulle visst heller ikke vises noen form for kløft så kjolen måtte ha en høy utringning så dette ikke vistes. Var heller ikke lov å vise skuldrene. Kjolen skulle ikke være så kort at den var over knærne, men den skulle heller ikke være for lang så den dekket over anklene. De ønsket seg også aller helst penger i gave, men skrev at de som ikke kunne/ ikke ville gi penger i gave kunne få tak i noe fra gavelisten de hadde laget seg over hva de ønsket. På gavelisten var blant annet et servise som var svindyrt. Vi snakker sånn flere tusen kroner for kun ETT fat. Det "billigste" på listen var noen håndduker som kostet 500 kr per stk. Altså... Wtf,? Jeg syns dette er galskap.... Anonymkode: 97aec...036 Når det gjelder kleskode er vell dette standard kleskode innenfor etikette? Men det blir vanligvis ikke nevnt såpass detaljert; vanligvis oppgis kun denne type kleskode som "mørk dress" (som for kvinner betyr lang kjole eller kjole til knærne), og hvis man da fordyper og definerer denne koden, er dette detaljene som kommer opp; ikke rød (pga gammel symbolikk), hvit (som bruden), svart (fordi dette forbindes med begravelser). Utrigning skal være av det "moderate" slaget (dvs. at det ikke skal være for "vulgært"), og kjole til knærne eller lenger. Vil ikke si kleskoden er noe særlig uvanlig, men heller den detaljerte beskrivelsen av en ellers ganske enkel kleskode er uvanlig å legge frem fra brudeparet ( istedenfor å bare skrive "mørk dress", "smoking" eller "kjole og hvitt" (de siste to betyr lang kjole for kvinenr) etc. Å ikke vise skuldre henger gjerne sammen med f.eks katolske bryllup, men kan jo være noe brudeparet ønsker av spesielle grunner. Heller ikke uvanlig å ha gaveliste eller ønske seg penger til f.eks bryllupsreise. Hadde det ikke slik i det hele tatt i mitt eget bryllup, men ikke uvanlig at det er slik, og har selv deltatt i flere hvor kleskoden er lik Endret 10. mai 2023 av Marvels 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 10. mai 2023 #49 Del Skrevet 10. mai 2023 Marvels skrev (2 timer siden): Når det gjelder kleskode er vell dette standard kleskode innenfor etikette? Men det blir vanligvis ikke nevnt såpass detaljert; vanligvis oppgis kun denne type kleskode som "mørk dress" (som for kvinner betyr lang kjole eller kjole til knærne), og hvis man da fordyper og definerer denne koden, er dette detaljene som kommer opp; ikke rød (pga gammel symbolikk), hvit (som bruden), svart (fordi dette forbindes med begravelser). Utrigning skal være av det "moderate" slaget (dvs. at det ikke skal være for "vulgært"), og kjole til knærne eller lenger. Vil ikke si kleskoden er noe særlig uvanlig, men heller den detaljerte beskrivelsen av en ellers ganske enkel kleskode er uvanlig å legge frem fra brudeparet ( istedenfor å bare skrive "mørk dress", "smoking" eller "kjole og hvitt" (de siste to betyr lang kjole for kvinenr) etc. Å ikke vise skuldre henger gjerne sammen med f.eks katolske bryllup, men kan jo være noe brudeparet ønsker av spesielle grunner. Heller ikke uvanlig å ha gaveliste eller ønske seg penger til f.eks bryllupsreise. Hadde det ikke slik i det hele tatt i mitt eget bryllup, men ikke uvanlig at det er slik, og har selv deltatt i flere hvor kleskoden er lik har vært i katolsk bryllup. mange av de kvinnelige gjestene hadde rimelig slutty kjoler... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #50 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi har også streng kleskode. Her skal alle gå i sjakett og kvinnene i lange aftekjoler der de kan velge mellom farger i en viss fargepalett. Rød, hvit og svart er ikke tillatt. Vi skal gifte oss på herregård med 1800-tallet som tema da. Vi begge er historie nerder, så det har aldri vært noe tvil om tema. Anonymkode: 8c950...615 Gida meg😂😂😂 Noen er bare for høye på seg selv. Anonymkode: 83749...c44 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marvels Skrevet 10. mai 2023 #51 Del Skrevet 10. mai 2023 (endret) Maleficenta skrev (21 minutter siden): har vært i katolsk bryllup. mange av de kvinnelige gjestene hadde rimelig slutty kjoler... Ja 🙂 Men nå skrev jeg ikke katolsk bryllup som en en påstand, men som et eksempel og en eventuell forklaring, altså helt hypotetisk. Katolske bryllup kan selvfølgelig variere like mye som alt annet, men i motsetning til den lutherske kirken vi har i Norge, er den mer konservative katolske kirken tradisjonelt mer opptatt av å dekke til skuldre. Selv er jeg ikke troende, men overholder selvfølgelig kleskoden eller forventingene fra brudeparet om dette er ønskelig ☺️ Det viktigste er vell uansett å følge kleskoden, mer eller mindre 🙂 det er av respekt for brudeparet. "Mørk dress" er en av kodene som er vanligst å bruke (fremfor "smoking" og "kjole og hvitt"), så de fleste har nok et forhold til den. Lett å følge denne koden altså 🙂 Er man usikker bruker man eventuelt bunad eller folkedrakt. Den er gyldig i alle tilfeller, også som gallaantrekk 👍🏼 Men igjen; kun en eventuell forklaring, og ikke en påstand. Jeg skrev det som et eksempel. Endret 10. mai 2023 av Marvels 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #52 Del Skrevet 10. mai 2023 rampeguri skrev (6 timer siden): Eneste stedet jeg har hørt det er her inne.... Da har du ikke hørt mye for det er en gammel og kjent tradisjon det. Anonymkode: abc15...4c3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet 10. mai 2023 #53 Del Skrevet 10. mai 2023 Dette er grunnen til at bryllup ikke alltid er så gøy å gå i: brudeparet er så opptatt av fasade at de må detaljstyre hva gjestene gjør så det blir altfor stivt og formelt. Ja, såklart er det trashy med folk i miniskjørt og dyp utringning i bryllup. Men hvor vanlig er det liksom? Alle skjønner at de må kle seg fint i bryllup. For min del var det mye viktigere at gjestene var komfortable og hadde det gøy enn å få et pent gruppebilde. Tenk så trist om jeg følte at en av gjestene ødela fordi de ikke hadde på "riktige" klær? Faktisk kunne jeg ikke brydd meg mindre om en av gjestene hadde hatt rød eller hvit kjole heller. Det var min og mannen min sin dag, ingen antrekk kunne ødelegge det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 10. mai 2023 #54 Del Skrevet 10. mai 2023 Når folk går så langt at de skal spesifisere skjørtelengde og utringing ville jeg trolig valgt dress istedet. Det er jo helt parodisk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marvels Skrevet 10. mai 2023 #55 Del Skrevet 10. mai 2023 Andro skrev (1 minutt siden): Når folk går så langt at de skal spesifisere skjørtelengde og utringing ville jeg trolig valgt dress istedet. Det er jo helt parodisk. Enig med deg i at det er spesielt å pressisere i innbydelsen. Om de kun hadde skrevet dresskode (f.eks "mørk dress"), hadde dette holdt lenge. Koden har satt etikette (denne er i tillegg ganske bredspektret), så det er enkelt å vite hva man kan kle seg i, og det er i tillegg en del å "velge og vrake" i om man derimot velger "smoking" eller "kjole og hvitt" er det litt snevere hva man kan velge - men det er enkelt å vite, for etiketten er jo satt (en del stivere riktig nok. Og en del sjeldnere å bruke i bryllup, da antrekkene her ikke er noe alle har hengende i klesskapet). Men det skal jo ikke være nødvendig å spesifisere så vanvittig, det er jo nettopp derfor man har dresskoder 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 10. mai 2023 #56 Del Skrevet 10. mai 2023 Dette er jo helt normale kleskoder i bryllup? 🤷♀️ 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. mai 2023 #57 Del Skrevet 10. mai 2023 Kleskode mørk dress er vanlig. Det betyr at mennene må ha sort/mørkeblå/mørkegrå dress og kvinnene lang kjole. Det betyr derimot ikke noe om kjolenes farge (utover at stoff og farge bør passe til årstiden). At man ikke kan gå i rød kjole i bryllup, er noe tull fra amerikanske filmer de siste 20-30 åra. Det er absolutt ingen tradisjon. Dronning Sonja har gått i rød kjole i bryllup, vil tro hun har rimelig god greie på skikk og bruk. Å ha en ønskeliste er greit og vanlig, men ikke å kreve at folk må kjøpe noe på lista. Ønskeliste er nettopp ei liste med ønsker, ikke krav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #58 Del Skrevet 10. mai 2023 Helt normal kleskode i min verden Anonymkode: b7b3f...940 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #59 Del Skrevet 10. mai 2023 Mørk dress er en kleskode. Tildekkete skuldre er en kirke-ting. Apropos kirke-ting... bruden er vel selvklart jomfru og skal først flytte sammen med forloveden etter bryllupet, no? Anonymkode: 78b8a...456 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #60 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi har også streng kleskode. Her skal alle gå i sjakett og kvinnene i lange aftekjoler der de kan velge mellom farger i en viss fargepalett. Rød, hvit og svart er ikke tillatt. Vi skal gifte oss på herregård med 1800-tallet som tema da. Vi begge er historie nerder, så det har aldri vært noe tvil om tema. Anonymkode: 8c950...615 Sjakett er jo et formiddagsantrekk og da er det vanlig at kvinnene har drakt, kanskje en hatt og ikke lange aftenkjoler. Muligens en penere kjole, men ikke aftenkjole. Hvorfor ikke holde seg til en dresskode for begge kjønn? Anonymkode: 3683f...ff8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå