BobbySocks Skrevet 10. mai 2023 #21 Del Skrevet 10. mai 2023 Kjole over anklene? Står bruden med målbånd i døra? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #22 Del Skrevet 10. mai 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Fikk høre i dag at noen jeg kjenner har blitt invitert til et bryllup som jeg syns hadde unormalt streng kleskode til gjestene. Alle menn måtte ha på seg en mørk blå eller svart dress, og alle kvinner som skulle dit måtte gå i kjole. De fikk IKKE lov til å ha på seg rød, hvit eller svart kjole. Det skulle visst heller ikke vises noen form for kløft så kjolen måtte ha en høy utringning så dette ikke vistes. Var heller ikke lov å vise skuldrene. Kjolen skulle ikke være så kort at den var over knærne, men den skulle heller ikke være for lang så den dekket over anklene. De ønsket seg også aller helst penger i gave, men skrev at de som ikke kunne/ ikke ville gi penger i gave kunne få tak i noe fra gavelisten de hadde laget seg over hva de ønsket. På gavelisten var blant annet et servise som var svindyrt. Vi snakker sånn flere tusen kroner for kun ETT fat. Det "billigste" på listen var noen håndduker som kostet 500 kr per stk. Altså... Wtf,? Jeg syns dette er galskap.... Anonymkode: 97aec...036 Syns det var ok, i grunn. Gjestene kan velge å ikke komme om de syns det er urimelig. Anonymkode: 346c2...266 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rampeguri Skrevet 10. mai 2023 #23 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Fikk høre i dag at noen jeg kjenner har blitt invitert til et bryllup som jeg syns hadde unormalt streng kleskode til gjestene. Alle menn måtte ha på seg en mørk blå eller svart dress, og alle kvinner som skulle dit måtte gå i kjole. De fikk IKKE lov til å ha på seg rød, hvit eller svart kjole. Det skulle visst heller ikke vises noen form for kløft så kjolen måtte ha en høy utringning så dette ikke vistes. Var heller ikke lov å vise skuldrene. Kjolen skulle ikke være så kort at den var over knærne, men den skulle heller ikke være for lang så den dekket over anklene. De ønsket seg også aller helst penger i gave, men skrev at de som ikke kunne/ ikke ville gi penger i gave kunne få tak i noe fra gavelisten de hadde laget seg over hva de ønsket. På gavelisten var blant annet et servise som var svindyrt. Vi snakker sånn flere tusen kroner for kun ETT fat. Det "billigste" på listen var noen håndduker som kostet 500 kr per stk. Altså... Wtf,? Jeg syns dette er galskap.... Anonymkode: 97aec...036 Det diskvalifiserer faktisk en del bunader - det finnes en del svarte bunader, min er også litt lang (egentlig tror jeg den er litt for lang) og slutter på ankelkulen....bunad går jo faktisk som gallaantrekk... 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rampeguri Skrevet 10. mai 2023 #24 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har vært i mange bryllup i mitt liv, og aldri har jeg noen gang hørt at å kle seg i rødt betyr man har ligget rundt med brudgommen 😂 Hva slags gammeldags tenkning er det om at rødt = hore? Merkelig nok har jeg også aldri hørt at man ikke skal ha bare armer i kirken, selv om jeg har nærmest vokst opp i kirken pga. veldig kristen familie og har til og med familiemedlem som jobber i kirken.... De fleste som er brud går vel med bare armer i kirken de når de gifter seg? 😅 De fleste brudekjoler er jo uten ermer. Det eneste jeg har hørt før og som gir mening for meg er at man ikke går i hvitt, fordi bruden skal være den eneste i hvitt. Den syns jeg er grei nok og en ganske "universal" regel som jeg tror at alle faktisk vet om. I alle bryllup jeg har vært i har det vært sagt at man skal kle seg fint og ikke i hvitt. Tror de aller fleste oppegående voksne mennesker forstår at "fint kledd" ikke betyr "campingvogn og crocks" vibe som du så fint putter det... Men noen må vel bare ha det inn med teskje hvordan man kler på seg..... For meg virker dette som noe skikkelig snobberi. Anonymkode: 97aec...036 Eneste stedet jeg har hørt det er her inne.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rampeguri Skrevet 10. mai 2023 #25 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har også streng kleskode. Her skal alle gå i sjakett og kvinnene i lange aftekjoler der de kan velge mellom farger i en viss fargepalett. Rød, hvit og svart er ikke tillatt. Vi skal gifte oss på herregård med 1800-tallet som tema da. Vi begge er historie nerder, så det har aldri vært noe tvil om tema. Anonymkode: 8c950...615 Vel...jeg hadde droppet aftenkjole og stilt i bunad uansett. Har jeg bunad gidder jeg ikke bruke penger på aftenkjole som sikkert ikke vil sitte pent på meg uansett 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #26 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fikk høre i dag at noen jeg kjenner har blitt invitert til et bryllup som jeg syns hadde unormalt streng kleskode til gjestene. Alle menn måtte ha på seg en mørk blå eller svart dress, og alle kvinner som skulle dit måtte gå i kjole. De fikk IKKE lov til å ha på seg rød, hvit eller svart kjole. Det skulle visst heller ikke vises noen form for kløft så kjolen måtte ha en høy utringning så dette ikke vistes. Var heller ikke lov å vise skuldrene. Kjolen skulle ikke være så kort at den var over knærne, men den skulle heller ikke være for lang så den dekket over anklene. De ønsket seg også aller helst penger i gave, men skrev at de som ikke kunne/ ikke ville gi penger i gave kunne få tak i noe fra gavelisten de hadde laget seg over hva de ønsket. På gavelisten var blant annet et servise som var svindyrt. Vi snakker sånn flere tusen kroner for kun ETT fat. Det "billigste" på listen var noen håndduker som kostet 500 kr per stk. Altså... Wtf,? Jeg syns dette er galskap.... Anonymkode: 97aec...036 her er det du som er uvitende. Uttrykket "mørk dress" betegner en bestem kleskode, som sier noe om kvinnens antrekk og. Det med rød, hvit og svart kjole har ikke noe med kleskoden å gjøre, men er uttrykk for god skikk og bruk blant folk som har gode manerer. Det samme med utringing og tildekkede skuldre - det er skikk og bruk fra gammelt av å dekke seg til i kirken. Det gjelder enten det er bryllup, dåp eller julaften. Anonymkode: 6da56...c4d 13 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #27 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har vært i mange bryllup i mitt liv, og aldri har jeg noen gang hørt at å kle seg i rødt betyr man har ligget rundt med brudgommen 😂 Hva slags gammeldags tenkning er det om at rødt = hore? Merkelig nok har jeg også aldri hørt at man ikke skal ha bare armer i kirken, selv om jeg har nærmest vokst opp i kirken pga. veldig kristen familie og har til og med familiemedlem som jobber i kirken.... De fleste som er brud går vel med bare armer i kirken de når de gifter seg? 😅 De fleste brudekjoler er jo uten ermer. Det eneste jeg har hørt før og som gir mening for meg er at man ikke går i hvitt, fordi bruden skal være den eneste i hvitt. Den syns jeg er grei nok og en ganske "universal" regel som jeg tror at alle faktisk vet om. I alle bryllup jeg har vært i har det vært sagt at man skal kle seg fint og ikke i hvitt. Tror de aller fleste oppegående voksne mennesker forstår at "fint kledd" ikke betyr "campingvogn og crocks" vibe som du så fint putter det... Men noen må vel bare ha det inn med teskje hvordan man kler på seg..... For meg virker dette som noe skikkelig snobberi. Anonymkode: 97aec...036 det er mange som tror at rød kjole betyr det, men regelen kommer selvfølgelig av at man ikke skal ta oppmerksomheten fra bruden. Anonymkode: 6da56...c4d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #28 Del Skrevet 10. mai 2023 Ikke vise kløft ? Klsrer ikke brugdommen å styre øyene sine? Anonymkode: b4bd6...e08 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona123 Skrevet 10. mai 2023 #29 Del Skrevet 10. mai 2023 Er jo ganske standard. Men ut ifra responsen her forstår jeg hvorfor det spesifiserer. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #30 Del Skrevet 10. mai 2023 Ikke at jeg selv har verken hvite eller røde kjoler, eller ville brukt svart i et sommerbryllup. Men å detaljstyre slikt er bare stusselig. Jeg hadde heller ikke likt et bryllup hvor jeg måtte kjøpe en lyseblå kjole for at de skal få kule bilder. Forbrukssamfunn delux! Folk flest kler seg helt greit på egenhånd. Det er sikkert ikke det første bryllupet de deltar i. Anonymkode: 0acc9...62b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #31 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ikke at jeg selv har verken hvite eller røde kjoler, eller ville brukt svart i et sommerbryllup. Men å detaljstyre slikt er bare stusselig. Jeg hadde heller ikke likt et bryllup hvor jeg måtte kjøpe en lyseblå kjole for at de skal få kule bilder. Forbrukssamfunn delux! Folk flest kler seg helt greit på egenhånd. Det er sikkert ikke det første bryllupet de deltar i. Anonymkode: 0acc9...62b jeg oppfatter ikke at brudeparet i HI detaljstyrer, slik som TS beskriver det. Det virker mer som voksenopplæring i tradisjonell skikk og bruk, og vi ser jo av svarene i tråden at det er mange som ikke kjenner disse tradisjonelle kjørereglene om å unngå rødt/hvitt/sort og kløft og miniskjørt, og dekke til skuldrene i kirken. Derimot er jeg helt enig i at de som bestemmer at folk skal ha en bestemt farge eller stil for å få fine bilder, sånn som de som sier at alle må ha blå kjole, driver en detaljstyring som er ekstremt uhøflig. Anonymkode: 6da56...c4d 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #32 Del Skrevet 10. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: jeg oppfatter ikke at brudeparet i HI detaljstyrer, slik som TS beskriver det. Det virker mer som voksenopplæring i tradisjonell skikk og bruk, og vi ser jo av svarene i tråden at det er mange som ikke kjenner disse tradisjonelle kjørereglene om å unngå rødt/hvitt/sort og kløft og miniskjørt, og dekke til skuldrene i kirken. Derimot er jeg helt enig i at de som bestemmer at folk skal ha en bestemt farge eller stil for å få fine bilder, sånn som de som sier at alle må ha blå kjole, driver en detaljstyring som er ekstremt uhøflig. Anonymkode: 6da56...c4d Men tror de virkelig at de må drive med voksenopplæring? Og hva er poenget? Hvis jeg gikk i knallrød miniskjørt i bryllup ville det vel henspeilt seg negativt på meg, ikke brudeparet? Denne skuldre slik at ikke djevelen blir fristet i kirka? For noe gammeldags vrøl. Og det sier jeg som ikke liker å vise frem skuldre eller kløft Anonymkode: 0acc9...62b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #33 Del Skrevet 10. mai 2023 Har en av dem utenlandsk bakgrunn? Jeg har vært i et østeuropeisk bryllup, der det var lignende fargekrav til kjoler. Anonymkode: 4adc5...4fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #34 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men tror de virkelig at de må drive med voksenopplæring? Og hva er poenget? Hvis jeg gikk i knallrød miniskjørt i bryllup ville det vel henspeilt seg negativt på meg, ikke brudeparet? Denne skuldre slik at ikke djevelen blir fristet i kirka? For noe gammeldags vrøl. Og det sier jeg som ikke liker å vise frem skuldre eller kløft Anonymkode: 0acc9...62b de har vel erfart at mange idag ikke klarer å kle seg til fest uten å være trashy? jeg er enig i at trashy klær selvfølgelig ser mest negativt ut for den som har dem på. Samtidig så forstår jeg at det er litt kjipt å bruke masse penger på et classy bryllup med kleskode mørk dress, og så kommer halvparten av gjesten i trashy stroppeløse, røde minikjoler, bare fordi folk idag har lavt kunnskapsnivå. Anonymkode: 6da56...c4d 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #35 Del Skrevet 10. mai 2023 Jeg synes det var mange krav, kunne nok blitt sagt på en mindre streng måte. Lyse farger, konservative kjoler. Så hadde det ikke virket like surt. Tror de forventer noe vanlig, men de fortalte i såpass detaljer at det virker negativt Anonymkode: 32c06...795 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #36 Del Skrevet 10. mai 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: de har vel erfart at mange idag ikke klarer å kle seg til fest uten å være trashy? jeg er enig i at trashy klær selvfølgelig ser mest negativt ut for den som har dem på. Samtidig så forstår jeg at det er litt kjipt å bruke masse penger på et classy bryllup med kleskode mørk dress, og så kommer halvparten av gjesten i trashy stroppeløse, røde minikjoler, bare fordi folk idag har lavt kunnskapsnivå. Anonymkode: 6da56...c4d Du har hørt det engelske uttrykket, to put lipstick on a pig? Hvis halvparten av gjestene kommer i minikjole så er det din omgangskrets. Det er virkelig ikke vanlig blant folk flest. Hvor ofte har dere sett gjester med upassende klær? Bortsett fra noen tenåringer (som er unnskyldt pga alder) har jeg aldri sett det. Og det har jo blitt en del bryllup i løpet av årene.. Anonymkode: 0acc9...62b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #37 Del Skrevet 10. mai 2023 Det viktigste for meg er at gjestene kler seg i klær de føler seg vel og fin i, men om folk vil detaljstyre klær på den måte så får de bare gjøre det. Jeg hadde ei venninne som detaljstyrte klærne på den måten, også har jeg vært i bryllup der brudeparet ikke har vært så strenge på klær. Og for å si det sånn, så er de litt mer uformelle bryllupene mye morsommere enn de stenge og formelle. Anonymkode: df9e3...dfc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #38 Del Skrevet 10. mai 2023 Er helt vanlig med mørk dress og ikke hvit, rød eller svart kjole da. Er jo også vanlig å ikke vise kløft eller ha bare skuldre i et bryllup. Men … lengden på kjolen er jo merkelig av brudeparet å mene noe om. Mine kjoler jeg kan bruke i bryllup er lange og går ned til anklene. Jeg er høy og føler meg ikke fin i kjoler som slutter midt på leggen, da må i så fall bakdelen av kjolen gå lenger ned enn foran. Hadde nok bare tatt en av kjolene jeg har og ikke tenkt mer over det. Anonymkode: 38b6e...680 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #39 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du har hørt det engelske uttrykket, to put lipstick on a pig? Hvis halvparten av gjestene kommer i minikjole så er det din omgangskrets. Det er virkelig ikke vanlig blant folk flest. Hvor ofte har dere sett gjester med upassende klær? Bortsett fra noen tenåringer (som er unnskyldt pga alder) har jeg aldri sett det. Og det har jo blitt en del bryllup i løpet av årene.. Anonymkode: 0acc9...62b jeg vet ikke hvor ofte folk opplever dette. Min omgangskrets kan kle seg så jeg opplever ikke denne situasjone. Men jeg observerer jo andre folk og andre folks gjester i kirken på konfirmasjonsgudstjenester og julaften, og det er jo mye rart for å si det forsiktig. Så basert på den observasjonen, antar jeg at mange ikke kan kle seg for bryllup heller. But I could be wrong 🤷♀️ Anonymkode: 6da56...c4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 10. mai 2023 #40 Del Skrevet 10. mai 2023 syns egentlig ikke det var så urimelige krav - de som ikke klarer følge dem kan jo bare takke nei.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå