Gå til innhold

Er det normalt å "gulpe" som gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det er dette som kalles halsbrann? Men det er ikke spesielt brennende eller sviende, men kan av og til kjenne det også kommer syre fra magesekken.

Problemet mitt er at jeg "gulper" opp matrester. Flere timer etter måltid kan jeg gulpe og se rester etter maten. Som regel kan jeg svelge det ned igjen, mens noen få ganger mister jeg helt kontrollen og må "spy" det ut. Er ikke kvalm og ingen brekninger i forbindelse med dette. Er i uke 27.

Er dette vanlig? Vil det gå over eller bør jeg snakke med lege om dette? Er litt plagsomt, men ikke så ille at det er et hinder i hverdagen liksom🙈

Anonymkode: 29068...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gulper ekstremt i 1. Trimester. Fikk halsbrann i 3. 

Man merker forskjellen godt, så om det ikke svir godt så er det "bare" gulp. 😊

Anonymkode: e013d...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles sure oppstøt eller halsbrann ja. Noen ganger kan det være veldig sviende pga magesyren, men ikke alltid. Det er veldig vanlig i svangerskap. Du kan få tak i blant annet gaviscon reseptfritt og prøve det. 

https://tryggmammamedisin.no/faq/gravid/halsbrann/

 

Anonymkode: 6e9b8...893

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep. Etter hvert som babyen voksef presser den på tarmer og magesekk, som kan føre til at man får sure oppstøt eller «gulper». 

Anonymkode: bf92d...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er gravid med baby nr 1. I første svangerskap hadde jeg mest svie/ubehag i halsen, typisk halsbrann symptomer. Men denne gangen har jeg vært skikkelig plaget med at det ble vondt i øvre del av magen, og har måtte spy masse. Og noen ganger har jeg bare plutselig kjent at NÅ må jeg spy. Er plagsomt men min lege sa det var normalt og ikke farlig, er pga den muskelen som er mellom spiserøret og magesekken (?) blir litt slapp når alt flytter på seg. Hjelper å ikke spise kjempestore måltider. Også noen matvarer har jeg lagt merke til at forverrer dette problemet, hvertfall for meg. 

Anonymkode: d7242...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg er gravid med baby nr 1. I første svangerskap hadde jeg mest svie/ubehag i halsen, typisk halsbrann symptomer. Men denne gangen har jeg vært skikkelig plaget med at det ble vondt i øvre del av magen, og har måtte spy masse. Og noen ganger har jeg bare plutselig kjent at NÅ må jeg spy. Er plagsomt men min lege sa det var normalt og ikke farlig, er pga den muskelen som er mellom spiserøret og magesekken (?) blir litt slapp når alt flytter på seg. Hjelper å ikke spise kjempestore måltider. Også noen matvarer har jeg lagt merke til at forverrer dette problemet, hvertfall for meg. 

Anonymkode: d7242...9e4

Mente selvfølgelig baby nr 2 😅

Anonymkode: d7242...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...