Gå til innhold

Hvor lett går man ned i vekt etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et par uker igjen til termin, og føler at jeg har lagt på meg altfor mye! Vet at mye av det er baby, morkake, vann, blod, etc, men jeg føler meg så stor og klumpete... Har rett og slett fått sosialangst og helt grusomt dårlig selvtillit... Gråter når jeg ser meg i speilet, og er generelt veldig mye lei meg. Prøver å holde meg i aktivitet, og spiser ikke spesielt usunt, men er så sliten at jeg ikke alltid orker å ta "smarte" valg... Lurer på om det finnes gode triks og tips til hvordan å gå ned i vekt etter fødsel (på en sunn måte, selvsagt)

Anonymkode: 128c0...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig individuelt. Noen opplever at de raser ned i vekt pga. amming og mye bæring og trilling, andre legger heller på seg til tross for amming pga. stor appetitt og matsug. Det er rett og slett ikke lett å spå hvordan det blir :) 

Det du kan gjøre er å fokusere på skikkelig mat (ja, som du vet, ikke alltid lett når man er sliten!) og å ikke småspise mellom måltidene. Og ellers ta opp aktiviteten etter hvert når kroppen kommer seg etter fødsel.

Anonymkode: bcffb...971

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få en unge med kolikk som kun sover i vogn i bevegelse så går du fort ned i vekt 🤪 

 

Anonymkode: be28a...14e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kilo satt bom fast. En del forsvant da jeg sluttet å amme, resten måtte jeg jobbe hardt for. 
vet mange sier at man kan spise hva man vil osv mens man ammer. Det var ikke tilfellet her, jeg hadde unge med skikkelig kolikk i tillegg. Måtte bysse, bære og etterhvert trille døgnet rundt uten at det skjedde særlig mye på vekta.

Anonymkode: 45131...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La på meg ca 12kg. Gikk ned 10kg på ett par uker. Nå skal det sies at jeg hadde i utgangspunktet en bmi på 30 så hadde egentlig nok ammeflesk fra før. Først da jeg sluttet å amme (og ulvehungeren forsvant) så klarte jeg å ta av meg resten og mere til, men må jobbe litt for det. 7 måneder siden fødsel nå og jeg er på startvekt minus 6 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har et par uker igjen til termin, og føler at jeg har lagt på meg altfor mye! Vet at mye av det er baby, morkake, vann, blod, etc, men jeg føler meg så stor og klumpete... Har rett og slett fått sosialangst og helt grusomt dårlig selvtillit... Gråter når jeg ser meg i speilet, og er generelt veldig mye lei meg. Prøver å holde meg i aktivitet, og spiser ikke spesielt usunt, men er så sliten at jeg ikke alltid orker å ta "smarte" valg... Lurer på om det finnes gode triks og tips til hvordan å gå ned i vekt etter fødsel (på en sunn måte, selvsagt)

Anonymkode: 128c0...835

Mine kilo forsvant ila 3-4 uker. Går alltid en mil om dagen, gjorde det helt til fødsel og startet å gå en mil daglig etter 3 dager. Lurt å spise sunt i svangerskapet. Det koster ikke så mye å ta smarte valg.

Anonymkode: a6b97...e43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg rant av babykilo, på ca 10 kg. Det var jo da baby, morkake, fostervann, blod (blødde 1L) osv, på en uke. Resten satt bomfast (gikk totalt opp 25 kg med baby), og måtte jobbes likehardt  med som vektnedgang før fødsel.

Anonymkode: c7f1c...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk totalt opp 13 kg, 10 av de forsvant etter få dager, resten etter 2 uker. Veldig individuelt

Anonymkode: 322eb...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt, som flere skriver. Jeg gikk opp nærmere 20 kg i mine svangerskap, alt var borte i løpet av noen få uker uten at jeg gjorde noe for det.

Hvis du var slank og ikke hadde vektproblemer før svangerskapet, vil jeg tro det er god sjanse for at kiloene forsvinner ganske raskt. Men det krever jo selvfølgelig at du har det samme kostholdet som før - mange begynner å spise mer/mer usunt etter at de får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom de "faste" kiloene som er vekt av baby, morkake etc., satt det som limt på kroppen.  Opplevde det som enda vanskeligere å gå ned i vekt også.. Hadde enda 10kg igjen da jeg ble gravid med nummer 2, spent på hvor mye jeg ender opp i pluss denne gang..

Anonymkode: 28a2e...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming drar veldig mye energi og kalorier, det koster mye for kroppen for å produsere morsmelk, så mange mødre opplever å gå kjapt ned i vekt under amming. Spiser man normal kost da og ikke dynger på med potetgull, is og sjokolade, skulle det la seg gjøre å gå ned i vekt. Har sett det hos både meg selv og venninner som har ammet.

Jeg prøvde virkelig å spise mer under amming enn normalt, for jeg gikk så kraftig ned i vekt, men det hjalp ikke på å holde vekten oppe. Kiloene raste av i ammeperioden. Ble svært tynn igjen (som jeg var før graviditeten) på litt over en halvår.

 

Anonymkode: 76820...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La på meg 12 kg. De forsvant av seg selv på 4 dager 🙃. Etter ca 4 mnd så kroppen faktisk ut som før. Gjorde ingen annen trening enn å trille tur minst en time hver formiddag, og gikk ned de 10 kg jeg hadde for mye før graviditet.

Anonymkode: d72aa...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vanskelig, og måtte jobbe for det. Men det er åpenbart veldig individuelt. 

Anonymkode: a7393...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg la også på meg mye under svangerskapet, hele 25 kg. Jeg gikk ned 10 kg like etter fødsel. Etter det gikk jeg ned 1-2 kg i måneden. På 1-årsdagen hans veide jeg det samme som før svangerskapet, så for meg tok det lang tid før jeg ble slank igjen. Jeg var i babybobla og hadde ikke fokus på slanking. Trillet mange turer da :) Håper du ikke stresser for mye med dette. Det går av etter hvert 

Anonymkode: f8b95...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 22 kilo, men mesteparten er jeg ganske sikker på var vann. Rett etter fødsel hadde jeg ikke mistet babyens vekt en gang. Men i løpet av  en uke forsvant rundt 11-12 kilo, samt hevelsene gikk bort. Etter det gikk det saktere men fortsatte å miste noen kilo i måneden. Rundt 4 mnd etter fødsel var jeg samme vekt som før jeg ble gravid. Og nå 8 mnd etter veier jeg 1-2 kilo mindre enn før jeg ble gravid. Ammer enda. Kan sies jeg spiser sunt og har ikke brukt amming som unnskyldning til å hive inn, men merker i perioder jeg har spist enormt mye pga helg/ferie så har jeg ikke gått opp mye. Så merker at ammingen gir meg litt mer å gå på😊

Anonymkode: 29831...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gikk opp 13, etter to måneder hadde jeg gått ned 9 uten å gjøre noe som helst for det (var jul, spiste masse mat). Etter fem måneder hadde jeg gått ned to til, og her er jeg nå. Har to igjen, men har spist masse sjokolade hele veien. Kunne nok ganske enkel droppa de siste to om jeg hadde prøvd. Hadde noen ekstra kilo før svangerskapet,  så hadde ikke gjort noe å gå ned mer, men er foreløpig ikke fokus. 

Anonymkode: 175e5...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 9 kg i graviditeten, fire måneder etter fødsel hadde jeg gått ned 18 (BMI på 25 da jeg ble gravid). Krevende baby og amming gjør at kiloene raser her iallfall. 

Anonymkode: 83cdc...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 20 kg, veide meg 2 uker etter fødselen, da hadde jeg gått ned 21 kg. Og kunne bruke alle klærne mine fra før, jeg ble gravid.

Anonymkode: b6696...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke slanke seg med vilje når man ammer fordi da skilles mye miljøgifter ut i morsmelka. 

Anonymkode: b0ea2...ae5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...