Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Drizzt skrev (2 timer siden):

Det har med kulturen å gjøre. Eller ukulturen i Norge. Det er mye lettere å sykle i Danmark. I Norge er menn i tights i alderen 30-50 trafikkfarlige. 

Det er feil!

Jeg er M50+ i tights, og jeg er en menace i trafikken.

Det er jeg som sparket at speilet på bilen din når du stoppet i sykkelfeltet for å slippe av passasjeren. Det er meg du måtte bråbremse for i rundkjøringen, og det er jeg som hoppet over på fotgjengerovergangen i 30km/t idet lyset for kjørende ble rødt.

Catch me if you can. You can’t.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Bra at du skjønner det.

Anonymkode: 30f95...236

Skrev feil, skulle stå: Da skjønner jeg ikke hva du egentlig vil frem til med det du har skrevet om dette?

Anonymkode: cd80b...d9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skrev feil, skulle stå: Da skjønner jeg ikke hva du egentlig vil frem til med det du har skrevet om dette?

Ok.

AnonymBruker
Skrevet

Ok.

Alt du har skrevet i denne tråden har jo bare vært tull 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt du har skrevet i denne tråden har jo bare vært tull 

Langt i fra. Det er ikke min feil at du ikke skjønner det og endrer mening.

AnonymBruker
Skrevet

Langt i fra. Det er ikke min feil at du ikke skjønner det og endrer mening.

Hva har ikke vært tull av det skriver?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva har ikke vært tull av det skriver?

Ingenting. Du får heller opplyse om det.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingenting. Du får heller opplyse om det.

Du skriver at folk ikke klarer å stoppe på rødt fordi vi har bakker i Norge 

AnonymBruker
Skrevet
Viktualia skrev (12 minutter siden):

Og dette er det politikerne som har lagt opp til. Selv sykler jeg aldri på fortauet hvis jeg kan unngå det. Men, det er faktisk helt lovlig å veksle mellom fortau og veibane for syklister. Men man er aldri fotgjenger så lenge man sitter på sykkelen.

Syklister har spesifikt lov til å passere biler på høyre side. 

Jepp vegvesenet oppgir at det er greit når det er kø….

Anonymkode: a0795...00b

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jepp vegvesenet oppgir at det er greit når det er kø….

Samme som biler har

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skriver at folk ikke klarer å stoppe på rødt fordi vi har bakker i Norge 

Det har jeg aldri påstått. Å klare noe og å gi blaffen i å klare det er 2 vidt forskjellige ting.

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri påstått. Å klare noe og å gi blaffen i å klare det er 2 vidt forskjellige ting.

I de første postene dine så skrev at det var bakkene som var årsaken.

AnonymBruker
Skrevet

Har Petter kommet tilbake som anonym? 😂😂

Anonymkode: 9163d...b16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I Danmark er det ikke lov å sykle på fortauet. Politiet er ofte ute og skriver bøter til syklister for kjøring på rødt og uten sykkelhjelm. Alle er vokst opp med å sykle til skole, butikken og jobb. Det er størrer fokus på å sikre syklister og kontrollere at syklistene overholder trafikkreglene.

Da jeg flyttet til Norge for 20 år siden var jeg vant med å sykle overalt. Sluttet ganske fort med det da jeg kom til Norge og det var ikke pga bakkene, men det virket som ingen bilister skjønte hvordan de skulle behandle en syklist. Var mange skumle forbikjøringer med 10 cm mellom meg og bilen, biler som bare svingte til høyre selv om jeg sto foran de i krysset og skulle rett frem osv.

Anonymkode: 8a873...50a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/trafikkregler-for-syklister/

Denne dekker vel det meste?

Det er forskjell om det er sykkelfelt eller ikke i veien. Sykler man i vei uten sykkelfelt, skal man passere på venstre side som bilist, motorsyklist og syklist? 

Krysser en gang- og sykkelvei en vei, så har bilene i denne veien vikeplikt for de gående. Syklistene som krysser veien har ikke forkjørsrett? Dette endres ikke ved at det er gangfelt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I de første postene dine så skrev at det var bakkene som var årsaken.

Nei. Bakkene er ikke årsaken til at folk ikke KLARER stanse på rødt. Du må lese og forstå bedre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/trafikkregler-for-syklister/

Denne dekker vel det meste?

Det er forskjell om det er sykkelfelt eller ikke i veien. Sykler man i vei uten sykkelfelt, skal man passere på venstre side som bilist, motorsyklist og syklist? 

Krysser en gang- og sykkelvei en vei, så har bilene i denne veien vikeplikt for de gående. Syklistene som krysser veien har ikke forkjørsrett? Dette endres ikke ved at det er gangfelt? 

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/hvem-har-vikeplikt

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis man sykler i veien har man lov til å passere biler på høyre. Har ikke noe med sykkelfelt eller ikke å gjøre. Om det i alle tilfeller er lurt er en annen sak, men ved saktegående kø eller inn mot kryss kan det være den beste løsningen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Bakkene er ikke årsaken til at folk ikke KLARER stanse på rødt. Du må lese og forstå bedre.

I din andre post her skrev du:

Du forstår ikke at det oppstår helt andre situasjoner i et land med mye bakker?

Ok.

AnonymBruker
Skrevet
Geojak skrev (På 9.5.2023 den 14.00):

Jeg undere meg noen ganger over hvorfor syklister i Norge turer frem som de gjør.

Har flere ganger opplevet syklister som kommer i god fart mot lysregulert fotgjenger overgang hvor de har rødt lys., de bremser ikke og stopper opp, men vipper enten sykkelen innom fortauet eller styrer i slalom mellom de stakkars forgjengere som krysser veien.

Så var jeg nylig i Danmark, en bred fin vei, hvor det var lysregulert fotgjengerovergang. lyset skifer til rødt i det jeg ser flere syklister som kommer i god fart bortover veien mot "krysset" så skjer det. samtlige syklister stopper opp, de vipper ikke innom fortauet, de sykler ikke videre på rødt. slev når fotgjengerfeltet er tomt for folk, står de å venter på grønt lys før de sykler videre.

Hvorfor kan ikke syklister i Norge lære litt av denne danske kultur, stoppe på rødt, og ikke alltid "snike" seg rundt trafikkregler med fare for myke trafikanter, bare for at de slev skal bitte litt raskere frem..

Fordi i Danmark har de folkeskikk. Det har vi ikke her. Kondomdressfolket er livsfarlige for bilister, gående, barn, eldre og dyr på fortau, i bilveien og i skogen. Ikke mist for seg selv der de gjerne risikerer livet for å statuere et eksempel eller ri et prinsipp. Kondomdressfolket er ikke bedre i langrennsløypene der de gjerne meier ned barn, eldre og alle som måtte være i deres vei der de raser avsted i en fart som burde vært forbudt. Lysten til å gå langrenn har nok forsvunnet fra mange "vanlige" mennesker som kun har turglede og ikke høyest mulig adrenalin som mål etter ublide møter med kondomdressfolket. 

Anonymkode: 29329...714

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...