AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #21 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De påvirkes selvsagt av miljøet de sykler i. Anonymkode: 30f95...236 ? Anonymkode: 9163d...b16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geojak Skrevet 10. mai 2023 Forfatter #22 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg både kjører og går mye i København og helt ærlig er jeg mye mer nervøs der enn her hjemme, sikkert fordi jeg ikke kjenner sykkelkulturen godt nok. Jeg opplever sykkelkulturen i København som langt mer aggressiv enn her, faktisk (dvs Oslo og småbyene rundt). Jeg ville ikke tort å sykle der selv siden de følger sine egne regler og stopper aldri for å se seg rundt. Et mareritt både når jeg går og når jeg kjører bil. Anonymkode: 26a64...049 Jeg har en annen opplevelse. I København, om jeg holder meg på fortauet, og ikke går i sykkelfeltet selvfølgelig. Så slipper jeg sykler som kommer i sikk sakk mellom de som går der. Men om jeg går i sykkelfeltet, får jeg tilrop og "ringing" litt på samme måte som når jeg går midt i veien.. Har heller ikke hatt noen utfordringer med bilkjøring, annet enn at jeg må følge litt mer med i speilet når jeg skal svinge for å se om det kommer en sykkel i sykkelfeltet på innsiden av meg. Men det må jeg jo egentlig her i Norge også, 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #23 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): ? Anonymkode: 9163d...b16 Sykler man i Norge oppfattes terrenget annerledes enn å sykle i Danmark. Anonymkode: 30f95...236 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #24 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sykler man i Norge oppfattes terrenget annerledes enn å sykle i Danmark. Anonymkode: 30f95...236 Det er tull. Jeg har i hvert fall ingen problem med å lese trafikkbildet, stoppe på rødt lys og vise hensyn til fotgjengere selv om jeg har masse bakker til jobben min. Anonymkode: 9163d...b16 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #25 Del Skrevet 10. mai 2023 Dette er vel samme fenomen som at (mange) bilister i Norge gasser på inn i rundkjøringen, mens i Storbritannia slakker de av. Der har rundkjøringer vært normalen i flerfoldige år før de ble anlagt i Norge. Anonymkode: fb10a...53a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 10. mai 2023 #26 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Helt enig. Vanskelig å kjøre der også. Jeg har ikke bare vært på fylle i København, slik Pitty synes å tro. Du får deg gjerne en albue av en syklist om fu er nær sykkelfeltet, men på fortauet også. Det er merkelig feks at du som bilist der har vikeplikt for syklister som kommer bak når du skal svinge til høyre. Anonymkode: a0795...00b Du tenker fra sykkelfelt, sant? Du har det for fotgjengere på fotgjengerfelt, og syklister er også i forskriftene å anse som mykere trafikanter enn en bil. Er nok derfor. Dette er jo systemet her i landet også.. Forøvrig godt å høre at du ikke bare sitter og drekker på en benk i København...🤠 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 10. mai 2023 #27 Del Skrevet 10. mai 2023 Geojak skrev (20 timer siden): Jeg undere meg noen ganger over hvorfor syklister i Norge turer frem som de gjør. Har flere ganger opplevet syklister som kommer i god fart mot lysregulert fotgjenger overgang hvor de har rødt lys., de bremser ikke og stopper opp, men vipper enten sykkelen innom fortauet eller styrer i slalom mellom de stakkars forgjengere som krysser veien. Så var jeg nylig i Danmark, en bred fin vei, hvor det var lysregulert fotgjengerovergang. lyset skifer til rødt i det jeg ser flere syklister som kommer i god fart bortover veien mot "krysset" så skjer det. samtlige syklister stopper opp, de vipper ikke innom fortauet, de sykler ikke videre på rødt. slev når fotgjengerfeltet er tomt for folk, står de å venter på grønt lys før de sykler videre. Hvorfor kan ikke syklister i Norge lære litt av denne danske kultur, stoppe på rødt, og ikke alltid "snike" seg rundt trafikkregler med fare for myke trafikanter, bare for at de slev skal bitte litt raskere frem.. Det har med kulturen å gjøre. Eller ukulturen i Norge. Det er mye lettere å sykle i Danmark. I Norge er menn i tights i alderen 30-50 trafikkfarlige. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #28 Del Skrevet 10. mai 2023 19 hours ago, AnonymBruker said: Du forstår ikke at det oppstår helt andre situasjoner i et land med mye bakker? Ok. Anonymkode: 30f95...236 Bakker har da ikke noe å gjøre med at man ikke kan overholde trafikkreglene og stoppe på rødt som syklist? Anonymkode: cd80b...d9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #29 Del Skrevet 10. mai 2023 36 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er vel samme fenomen som at (mange) bilister i Norge gasser på inn i rundkjøringen, mens i Storbritannia slakker de av. Der har rundkjøringer vært normalen i flerfoldige år før de ble anlagt i Norge. Anonymkode: fb10a...53a Opplever ikke at det gasses på mot rundkjøringer i Norge, og vi har hatt rundkjøring i Norge i snart 100 år.... Anonymkode: cd80b...d9e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #30 Del Skrevet 10. mai 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Helt enig. Vanskelig å kjøre der også. Jeg har ikke bare vært på fylle i København, slik Pitty synes å tro. Du får deg gjerne en albue av en syklist om fu er nær sykkelfeltet, men på fortauet også. Det er merkelig feks at du som bilist der har vikeplikt for syklister som kommer bak når du skal svinge til høyre. Anonymkode: a0795...00b Oi skremmende at du ikke kan trafikkreglene når du kjører bil😮 Vi har jo akkurat samme regler i Norge Anonymkode: cd80b...d9e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 10. mai 2023 #31 Del Skrevet 10. mai 2023 Liker å sykle i Danmark, og har hatt det som en del av ferien i flere år. De har generelt større trafikkforståelse i delingen mellom gående, syklende og kjørende, og så lenge du følger skikken så går det helt supert. Danske bilister utøver også mer hensyn til syklister på smale grendeveier enn det norske bilister gjør. Føler at det å sykle på veiene rundt her jeg bor er en lek med livet. Det blir til at jeg kjører til fjells og sykler der, når jeg skal trene eller ha hyggeturer. Å sykle til og fra når jeg er på jobb i byen er litt bedre faktisk, men byfolk i Norge er generelt hensynsløse. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #32 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det er tull. Jeg har i hvert fall ingen problem med å lese trafikkbildet, stoppe på rødt lys og vise hensyn til fotgjengere selv om jeg har masse bakker til jobben min. Anonymkode: 9163d...b16 Selvsagt ikke tull da vi har en helt annen infrastruktur i et annet terreng. Anonymkode: 30f95...236 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #33 Del Skrevet 10. mai 2023 Drizzt skrev (38 minutter siden): Det har med kulturen å gjøre. Eller ukulturen i Norge. Det er mye lettere å sykle i Danmark. I Norge er menn i tights i alderen 30-50 trafikkfarlige. Lettere - annet terreng - annen kultur. Anonymkode: 30f95...236 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #34 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Bakker har da ikke noe å gjøre med at man ikke kan overholde trafikkreglene og stoppe på rødt som syklist? Anonymkode: cd80b...d9e En venner seg til andre forhold og fart. Anonymkode: 30f95...236 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #35 Del Skrevet 10. mai 2023 Enig, syklister i Norge er i stor grad uforutsigbare. De skal sykle veien, men forholder seg ikke til vikeplikt og lignende. Jeg har familie i Danmark og er mye der og opplever at det er et hav av forskjell. Der forholder man seg til trafikkreglene. Og SELVSAGT har man vikeplikt for syklister som kommer bakfra når man skal svinge til høyre, noe annet ville jo ikke fungert. Anonymkode: 155d3...3d8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #36 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oi skremmende at du ikke kan trafikkreglene når du kjører bil😮 Vi har jo akkurat samme regler i Norge Anonymkode: cd80b...d9e Det er mange bilister som ikke kan den regelen. Som syklist har jeg måtte bremse ned til jeg er sikker på at sjåføren viker for meg før jeg sykler videre, ellers kan det fort skje en kræsj. Anonymkode: 9163d...b16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #37 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lettere - annet terreng - annen kultur. Anonymkode: 30f95...236 Mener du at mennesker er styrt av terrenget og har derfor ingen ansvar eller vilje. Anonymkode: 9163d...b16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #38 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener du at mennesker er styrt av terrenget og har derfor ingen ansvar eller vilje. Anonymkode: 9163d...b16 Man blir et resultat av miljøet man oppholder seg i. Et velkjent faktum. Anonymkode: 30f95...236 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
900 Skrevet 10. mai 2023 #39 Del Skrevet 10. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg både kjører og går mye i København og helt ærlig er jeg mye mer nervøs der enn her hjemme, sikkert fordi jeg ikke kjenner sykkelkulturen godt nok. Jeg opplever sykkelkulturen i København som langt mer aggressiv enn her, faktisk (dvs Oslo og småbyene rundt). Jeg ville ikke tort å sykle der selv siden de følger sine egne regler og stopper aldri for å se seg rundt. Et mareritt både når jeg går og når jeg kjører bil. Anonymkode: 26a64...049 København er en mye større by enn Oslo. Det kan ikke sammenlignes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2023 #40 Del Skrevet 10. mai 2023 900 skrev (2 minutter siden): København er en mye større by enn Oslo. Det kan ikke sammenlignes. Joda. En er bare til stede der en er i byen. Hvor stor den er er likegyldig. Anonymkode: 30f95...236 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå