Gå til innhold

Konfirmasjonsgave med fremtidig verdi - på budsjett. Tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo! Et spørsmål om konfirmasjonsgaver...

Jeg har vokst opp i en familie der man gir ordentlige gaver ved konfirmasjoner, og der de helst skal ha noe fremtidig verdi (i motsetning til min samboer). Men på grunn av økte renter og en uvant trang, økonomisk situasjon, må vi gå ned litt på verdien av årets konfirmasjonsgaver.

Vi har tre konfirmasjoner denne måneden, der det er to jenter og en gutt.

Selv om at jeg har googlet en del i håp om inspirasjon, vet jeg ennå ikke hva vi skal gi. Første konfirmasjon er allerede førstkommende helg.

Vi ser for oss å bruke ca. 1000 kroner per konfirmant, og det er viktig at det er noe som gir verdi. Så et gavekort på HM er ikke akkurat aktuelt :P Vi ønsker også å gi noe som blir husket og kanskje skiller seg ut, så helst ikke penger i en konvolutt.

Siden ungdommenes foreldre er veldig dårlig med økonomi selv, er jeg ganske sikker på at ingen av pengene kommer til å bli spart eller brukt på noe fornuftig. Derfor ønsker jeg enda mer gi noe som har fremtidig verdi.

Noen tips til flotte gaver innenfor 1000 kr? ❤️ 

PS: Ingen av ungdommene har noen spesielle hobbyer eller interesser som vi kan investere i.

Dette har vi vært inne på:

  • Sette penger i fond, sånn at de har økt i verdi til ungdommen blir voksen
    Dette la vi fra oss da vi bestemte oss for å gi litt mindre penger. Er ikke 1K i fond litt "puslete"? Hvor mye verdi kan det liksom ha gått til om 10 år?
     
  • Medlemsskap i boligbyggelag
    Dette er jo ikke så dyrt, og vil gi ungdommen noen fordeler når hen skal kjøpe sin første bolig. Men hva vis hen allerede er medlem, eller noen andre gir det samme? Vi skal undersøke denne videre, men hører gjerne hva du tenker eller erfarer.
     
  • Smykker til jentene
    Vi har tenkt på å kjøpe noe fint fra gullsmeden, men vi vet jo egentlig ikke helt om det er noe som vil falle i smak. Jeg fikk selv en del smykker, ringer og armbånd da jeg ble konfirmert, og ingenting har blitt spesielt brukt.
     
  • En opplevelse
    Dette tror jeg har stor verdi - hvis det treffer. Men vi aner ikke hva vi skal gi, spesielt når kostnaden ikke kan tilsvare en "sydentur". Denne blir nok for vanskelig.
     
  • Fysiske penger med kort om hva de er øremerket for
    Vi har tenkt på å legge ved et kort der det står at pengene skal brukes til boligsparing, utdanning, eller noe konkret, men er litt redd for at det vil oppfattes litt "strengt". Dessuten tviler jeg på det kommer til å bli hensyntatt hvis de virkelig ønsker seg en handletur på Normal helga etter :P 

Anonymkode: c0205...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde helt klart gått for aksjefond

Anonymkode: ae2ad...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt fond ja. 
Om 1000 er det dere kan gi, så er det så mye bedre å sette det i fond enn noe annet.

Anonymkode: 497b6...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du ikke vil høre dette, men en pengegave er jo en ordentlig gave, og en gave konfirmanten nok ønsker seg. 

Det andre du skriver har mange fallgruver hvis dere ikke treffer godt, og jeg tror det gir konfirmanten mindre glede enn rene penger. Penger med forbehold er en uheldig begrensning. 

Utover det så er det dere som gir, så dere får kjenne på det. Men det enkleste er oftest det beste, for alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bunadsølv? 

Anonymkode: 6edac...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (På 9.5.2023 den 10.48):

Er dere alltid slik når dere gir gaver? 
 

Alltid slik på hvilken måte?

Hvis du tenker på kvalitetsgaver, så er det alltid slik ved ting som konfirmasjoner, bryllup og dåp/navnefest, ja.
Hvis du tenker generelt, så er dette mindre viktig ved for eksempel bursdager og lignende.

Anonymkode: c0205...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 10.48):

Hadde helt klart gått for aksjefond

Anonymkode: ae2ad...203

AnonymBruker skrev (På 9.5.2023 den 10.52):

Absolutt fond ja. 
Om 1000 er det dere kan gi, så er det så mye bedre å sette det i fond enn noe annet.

Anonymkode: 497b6...79e

Takk!
Så det blir ikke puslete med et eget fond med kun en tusenlapp i?

En tusenlapp er jo mer penger for en 14-åring enn det er for en voksen, så kanskje det kan fungere 😊

Anonymkode: c0205...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk!
Så det blir ikke puslete med et eget fond med kun en tusenlapp i?

En tusenlapp er jo mer penger for en 14-åring enn det er for en voksen, så kanskje det kan fungere 😊

Anonymkode: c0205...565

Pass på at det er et fond der man kan spare småbeløp hver mnd så kan dere oppfordre konfirmanten til å sette inn 100 kr av lommepengene hver mnd. og øke når de får egen jobb etter hvert. Det går sakte i starten, men når renters renter etter hvert slår inn kan det bli en fin sum til de skal inn på boligmarkedet (selvfølgelig ikke nok til EK f.eks., men kanskje en fin sofa 😄). Globale indeksfond er vel det som anbefales. 

Anonymkode: 8ea34...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert noe som konfirmanten er interessert i, og som kan være med inn i voksenlivet. 

Er noen av dem interessert i tur og friluftsliv? 
Hva med en god ryggsekk? Sovepose, primus, fiskestang, turkniv, termos eller noe annet som trengs på tur? 

Er de glade i å reise og oppleve noe? 
Reise-utstyr sekk/koffert, turhåndkle, eller faktisk en reell reise? 

Er de musikalske? Hva med et instrument eller tilbehør til instrument? 

Smykker til jenter ville jeg unngått, med mindre det var tidløse smykker (som bunadssmykker) Evt. om jentene liker smykker og bruker det masse, og det de får er i deres stil. 

De smykkene jeg fikk til min konfirmasjon for 30 år siden, ligger et eller annet sted og tar opp plass, og har vært brukt en håndfull ganger på 30 år. Og har vært umoderne de siste 25 årene. 
Og verdien er nok en liten brøkdel av det de kostet nye.

Anonymkode: 27685...15e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller gitt en tusenlapp så konfirmanten kan velge hva hen skal bruke den på/investere/spare.

Anonymkode: 0f092...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utgangspunkt at foreldrene er "dårlige med økonomi" ville jeg valgt fond. Da gir dere ihvertfall ungdommene en innsikt i at det finnes ulike måter å forvalte penger på. De får sikkert penger fra andre som de kan "sløse bort" på mobil/pc/moped etc.

Det er dere som gir - og ønsker dere å gi en gave med mening gjør dere det. Dersom det er naturlig kan dere jo fylle på ved andre anledninger. Bursdager eller lignende. Eller bare en ekstra gave på et senere tidspunkt hvor dere har bedre økonomi.

Anonymkode: 55d01...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2023 den 13.53):

Pass på at det er et fond der man kan spare småbeløp hver mnd så kan dere oppfordre konfirmanten til å sette inn 100 kr av lommepengene hver mnd. og øke når de får egen jobb etter hvert. Det går sakte i starten, men når renters renter etter hvert slår inn kan det bli en fin sum til de skal inn på boligmarkedet (selvfølgelig ikke nok til EK f.eks., men kanskje en fin sofa 😄). Globale indeksfond er vel det som anbefales. 

Anonymkode: 8ea34...56a

Jeg synes denne vinklingen er en fin idé. Da gir dere konfirmanten en slags "startpakke" på sparing. Hvis de har uøkonomiske foreldre så kan dette være med på å gi motivasjon rundt sparing. Kanskje de til og med synes det er litt gøy med en slik "voksen" tilnærming til sparing når det gjøres i fond. Hvis dere er kreative eller flinke til å lage en greie ut av det annet enn at "pengene er satt inn på en konto",  ved å sette opp et forslag på en slags spareplan eller et prosjekt de kan følge opp, tror jeg det kan bli en fin-fin gave.

Anonymkode: 1a5ba...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min første tanke var sølvtøy men det er kanskje ikke in for tida. Eller man kjøper et middags service de kan ha glede av resten av livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...