Den anonyme Skrevet 9. mai 2023 #121 Del Skrevet 9. mai 2023 Klossmajor skrev (1 minutt siden): Hvis du skulle brukt det tilsvarende uttrykket om hvite, hvilket ord ville du brukt da? Finnes det et tilsvarende uttrykk om hvite som neger er om svarte? Indianerene kalte oss blekansikter, så der har du ett uttrykk for hvite. Jeg personlig sier mørke og hvite. Jeg stilte bare spørsmålstegn ved hvorfor man ikke kunne kalle en neger for neger, for jeg har aldri koblet ordet til noe rasistisk 👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 9. mai 2023 #122 Del Skrevet 9. mai 2023 Den anonyme skrev (5 minutter siden): Indianerene kalte oss blekansikter, så der har du ett uttrykk for hvite. Jeg personlig sier mørke og hvite. Jeg stilte bare spørsmålstegn ved hvorfor man ikke kunne kalle en neger for neger, for jeg har aldri koblet ordet til noe rasistisk 👍 Tviler på at ordet blekansikt har blitt brukt særlig utenfor Skandinavia og undertekstene på gamle westernfilmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den anonyme Skrevet 9. mai 2023 #123 Del Skrevet 9. mai 2023 Klossmajor skrev (1 minutt siden): Tviler på at ordet blekansikt har blitt brukt særlig utenfor Skandinavia og undertekstene på gamle westernfilmer. Nå spurte jo du om jeg visste om et tilsvarende uttrykk på hvite, og det var det jeg svarte på 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 9. mai 2023 #124 Del Skrevet 9. mai 2023 Den anonyme skrev (3 minutter siden): Nå spurte jo du om jeg visste om et tilsvarende uttrykk på hvite, og det var det jeg svarte på 👍 Da blir det naturlige å følge opp med spørsmålet om hvorfor ikke man like godt kan kalle et blekansikt for et blekansikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den anonyme Skrevet 9. mai 2023 #125 Del Skrevet 9. mai 2023 (endret) Klossmajor skrev (2 minutter siden): Da blir det naturlige å følge opp med spørsmålet om hvorfor ikke man like godt kan kalle et blekansikt for et blekansikt. Til det blir mitt svar at jeg ikke ville følt meg krenket av det i det hele tatt. Jeg ser ikke problemet der heller 👍 Endret 9. mai 2023 av Den anonyme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Big Skrevet 9. mai 2023 #126 Del Skrevet 9. mai 2023 Å bestemme hva minoriteter skal tåle eller ikke tåle er så til de grader hvitt privilegium. Gud så kortsynte de som insisterer på å fortsette å si slike ord fremstår. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 9. mai 2023 #127 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): For meg har ordet Neger aldri hatt en rasistisk betydning. En neger er en person som er svart eller mørke brun, en mørk afrikaner. Og mørke afrikanere er negre, verre er det jo ikke..! Anonymkode: e403a...096 Har du prøvd å spørre en neger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den anonyme Skrevet 9. mai 2023 #128 Del Skrevet 9. mai 2023 Mr Big skrev (2 minutter siden): Å bestemme hva minoriteter skal tåle eller ikke tåle er så til de grader hvitt privilegium. Gud så kortsynte de som insisterer på å fortsette å si slike ord fremstår. Å være kortsynt er bedre enn å være viljeveik, så det lever jeg godt med 💃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #129 Del Skrevet 9. mai 2023 Rart å bry seg mer om at man ikke kan si et ord, enn at det faktisk kan oppleves krenkende og sårende for andre. Anonymkode: 52b3b...e2d 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Big Skrevet 9. mai 2023 #130 Del Skrevet 9. mai 2023 Den anonyme skrev (1 minutt siden): Å være kortsynt er bedre enn å være viljeveik, så det lever jeg godt med 💃 Så å innrette seg etter andre er å være viljeveik? Greit. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #131 Del Skrevet 9. mai 2023 Apis skrev (Akkurat nå): Har du prøvd å spørre en neger? Jepp 🙌🏻 De fleste av mine venner er av utenlandsk opprinnelse, og 5 av dem er negre. De kaller hverandre også for neger, og har ingenting imot å bli kalt det. De er jo det, og vet jo at det ikke menes vondt 🙂 Anonymkode: e403a...096 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 9. mai 2023 #132 Del Skrevet 9. mai 2023 Den anonyme skrev (5 minutter siden): Til det blir mitt svar at jeg ikke ville følt meg krenket av det i det hele tatt. Jeg ser ikke problemet der heller 👍 Du skal ha for at du er konsekvent da. Men er det ikke mer passende å bruke adjektivene hvit og svart? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #133 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rart å bry seg mer om at man ikke kan si et ord, enn at det faktisk kan oppleves krenkende og sårende for andre. Anonymkode: 52b3b...e2d Ja altså hva faen… Anonymkode: de68b...fb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #134 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): For meg har ordet Neger aldri hatt en rasistisk betydning. En neger er en person som er svart eller mørke brun, en mørk afrikaner. Og mørke afrikanere er negre, verre er det jo ikke..! Anonymkode: e403a...096 For DEG ja. Hvorfor handler dette liksom om deg? Tenk på dem du omtaler istedenfor. Ikke bruk ord som kan føles negativt ladet når du ikke trenger å gjøre det. For ærlig talt, det trenger du absolutt ikke! Anonymkode: cf88d...5c9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den anonyme Skrevet 9. mai 2023 #135 Del Skrevet 9. mai 2023 Mr Big skrev (2 minutter siden): Så å innrette seg etter andre er å være viljeveik? Greit. Nei, men å la andre diktere hva man kan si og ikke si er å være viljeveik 👍 Jeg spiser fortsatt negerbolle, og bruker negro for å få riktig farge på den brune sausen, og lever godt med det. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella-2 Skrevet 9. mai 2023 #136 Del Skrevet 9. mai 2023 Klossmajor skrev (35 minutter siden): Hvis du skulle brukt det tilsvarende uttrykket om hvite, hvilket ord ville du brukt da? Finnes det et tilsvarende uttrykk om hvite som neger er om svarte? Hvite hører til det kaukasiske folkeslaget. Det er som om man skulle si: Jeg snakket med en kaukas i går, istedenfor en nordmann, svenske, tysker etc. Da ser man egentlig hvor rart og unødvendig ordet er. De som er svarte hører til det negroide folkeslaget. En kineser hører til det mongolske folkeslaget. Det er vanlig å si at man snakket med en kineser, og ikke en mongol. Hvorfor er det da så vanskelig å betegne de som er svarte på samme måten? Ordet neger er helt unødvendig å bruke. Folk som har levd en stund synes det er vanskelig å venne seg av med det. Men barn og unge i dag, har ikke noe behov for å bruke det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 9. mai 2023 #137 Del Skrevet 9. mai 2023 Drizzt skrev (11 timer siden): Stakkars spansktalende som tydeligvis er rasister alle sammen hver gang de sier ordet svart - negro og negra. Jeg er overrasket at ingen har startet en kampanje å fjerne den svarte fargen fra spansk språk. Fargen svart heter "negro". De bruker ikke fargen negro om mennesker. De sier "él es moreno" (mørk) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #138 Del Skrevet 9. mai 2023 Klossmajor skrev (13 minutter siden): Du skal ha for at du er konsekvent da. Men er det ikke mer passende å bruke adjektivene hvit og svart? Om hvit og svart er innafor, kan man si han gule også da? Anonymkode: a505d...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella-2 Skrevet 9. mai 2023 #139 Del Skrevet 9. mai 2023 Den anonyme skrev (40 minutter siden): Indianerene kalte oss blekansikter, så der har du ett uttrykk for hvite. Jeg personlig sier mørke og hvite. Jeg stilte bare spørsmålstegn ved hvorfor man ikke kunne kalle en neger for neger, for jeg har aldri koblet ordet til noe rasistisk 👍 Selvom en del ikke kobler ordet til noe rasistisk, så er det nok av eksempler på at det er det. Ordet «negerarbeid» f. eks. Ville du brukt det uttrykket mens en som er mørkhudet var tilstede? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella-2 Skrevet 9. mai 2023 #140 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om hvit og svart er innafor, kan man si han gule også da? Anonymkode: a505d...24a Det er jo ingen som er gule. Jeg kjenner et par personer som opprinnelig er fra Kina. Og de er definitivt ikke gule! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå