Gå til innhold

Hvorfor ikke kalle en neger for en neger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fordi det har blitt brukt på en nedlatende og negativ måte om dem i historien. De ble kalt det når de var slaver, kan skjønne de ikke ønsker å bli kalt det. At afroamerikanere kaller hverandre da skjønner jeg ikke 

Anonymkode: 18cd5...3f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du unngikk veldig å snakke om hudfarge, men i en situasjon der du skulle beskrive en person, så valgte du heller å bruke ordet "neger" enn å si mørkhudet? Og derfor mener du ordet fungerer veldig greit. 

Hva er så ugreit med å bruke mørkhudet når du skal beskrive utseendet til noen? (særlig hvis alternativet er å si "neger".)
Evt. så kunne du sagt "hun med afrikansk utseende"/ "hun afrikanske" evt. om hun er fra et spesifikt land "Hun fra Ghana" og oppnådd samme effekt. 

Det er litt som å skulle unngå å si at noen har uren hud, og heller kalle dem for "hun med kvisetrynet". Og så tenke at "nå var jeg flink som ikke omtalte den urene huden."

Anonymkode: 51e5b...919

Nå har jeg lest det også…

Du kan jo ikke sammenligne det å være full av kviser med å være neger. Det er hvertfall rasistisk, og impliserer at et afrikansk utseende er noe negativt, på linje med å ha fullt av kviser i fjeset. 
Og det er det jo selvsagt ikke. Negroid er bare et utseende/etnisitet, på linje med å være hvit eller kaukasoid. Er ikke verre enn det. 
Kvisetryne derimot, det er et skjellsord og beskriv en ikke attraktiv hudsykdom. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hannah80 skrev (2 timer siden):

Når ble Hanne N Herland mørkhudet??

Ser ganske brun ut i huden for meg, og hun har negerlepper. Født og oppvokst i Afrika og har et afrikansk navn. Du reagerer altså på at jeg kaller henne mørkhudet, for der tok jeg feil. Hun kunne altså blitt krenket av det (blitt kalt for mørkhudet/neger) eller? 

Anonymkode: 33426...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ser ganske brun ut i huden for meg, og hun har negerlepper. Født og oppvokst i Afrika og har et afrikansk navn. Du reagerer altså på at jeg kaller henne mørkhudet, for der tok jeg feil. Hun kunne altså blitt krenket av det (blitt kalt for mørkhudet/neger) eller? 

Anonymkode: 33426...915

Hun har norske foreldre, så hun er ikke mørkhudet. Selvsagt reagerer jeg på at hun blir omtalt som mørkhudet, når hun faktisk ikke er det:) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Hun har norske foreldre, så hun er ikke mørkhudet. Selvsagt reagerer jeg på at hun blir omtalt som mørkhudet, når hun faktisk ikke er det:) 

Hvordan reagerer du på det?

Anonymkode: 2b15a...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Først og fremst fordi du ved å velge et slikt ord gjør inntrykk av at de du snakker om er en helt egen gruppe, forskjellig fra deg selv. De har ikke bare mørkere hud, de er noe annet.

Anonymkode: d4a44...883

Jeg har ikke noe imot å bli kalt hvit eller arisk 

Anonymkode: 6d9bd...2db

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan reagerer du på det?

På samme måte som hvis du hadde omtalt henne som "hun med det korte håret". Jeg vet veldig godt hvem hun er, og vet jo at hun ikke har kort hår. Så enkelt:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hannah80 skrev (Akkurat nå):

På samme måte som hvis du hadde omtalt henne som "hun med det korte håret". Jeg vet veldig godt hvem hun er, og vet jo at hun ikke har kort hår. Så enkelt:)

Men hvordan er reaksjonen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke noe imot å bli kalt hvit eller arisk 

Anonymkode: 6d9bd...2db

Å bli kalt hvit og etnisk norsk er ok, å bli kalt arisk, nei, det minner for mye om WS, og ordet burde kastets på skraphaugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 minutter siden):

Å bli kalt hvit og etnisk norsk er ok, å bli kalt arisk, nei, det minner for mye om WS, og ordet burde kastets på skraphaugen

Problemet med ordet «arisk» er misbruken av det, ikke ordet i seg selv i dets rette betydning. Innholdet nazistene ga ordet bør kastes på skraphaugen.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er forskjell på nigger og neger. Det første er rasistisk, det andre ikke.

Og hva med negresse? Det hører vi aldri noe om. Er det rasistisk?

Anonymkode: 75aa6...d02

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solanum tuberosum skrev (40 minutter siden):

Ingenting av det jeg sa er verre enn "neger". Håper det setter deg på sporet på hvorfor du ikke skal ta det i bruk. 

Hvis du ikke ser forskjellen på ordet neger og ordet fittetryne f.eks så er det du som har et problem, og ikke jeg! 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten sang bestefar en sang om en liten negergutt som hete lille Noa. 
Svart som i magan på en neger er et legendarisk uttrykk, da er det mørkt da!

Nå er ordet nisse og nissefest det nye fyfy ordet i samfunnet. Barn på barneskolen kan ikke ha nissefest lenger av hensyn til muslimer. Hadde ikke disse ungene hatt godt av å hilse på nisse de også? Han er snill.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det ikke heter neger lengre. Det finnes andre ord. Hvorfor holde på et ord når du vet at det støter dem det gjelder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man fremstår ikke spesielt møblert i toppetasjen, når man insisterer på å kaller folk for negre i sosiale sammenhenger.

Anonymkode: 4b007...6a1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For meg har ordet Neger aldri hatt en rasistisk betydning. En neger er en person som er svart eller mørke brun, en mørk afrikaner. Og mørke afrikanere er negre, verre er det jo ikke..! 

Anonymkode: e403a...096

Samme her. Men når såpass mange oppfatter ordet negativt, så ser jeg ingen grunn til å insistere på å fortsette å bruke det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den anonyme skrev (22 minutter siden):

Hvis du ikke ser forskjellen på ordet neger og ordet fittetryne f.eks så er det du som har et problem, og ikke jeg! 

Haha, morsomt skrevet😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 minutt siden):

Samme her. Men når såpass mange oppfatter ordet negativt, så ser jeg ingen grunn til å insistere på å fortsette å bruke det.

Jeg har heller aldri skrevet at jeg kaller noen neger, jeg spør hvorfor man ikke kan kalle en neger for en neger 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel de fargede som bestemmer hva de vil bli kalt. Hvis de har bestemt seg for at "neger" er et negativt ladet ord med røtter til en annen og dystrere tid i historien, så får de vel lov til det. 

Jeg har en sønn i tjueårene og en gang i fjor var det vel, så glapp ordet "neger" ut av meg i en samtale. Da ble han morsk og arresterte meg for det på flekken. Det fikk jeg ikke lov til å bruke. Og det er helt riktig. Det var en glipp, fordi da jeg vokste opp på 70 tallet og 80 tallet var det et normalt ord å bruke. Men vi som vokste opp med det, må bare godta at det er andre tider nå, og akseptere at det ikke lenger skal brukes.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den anonyme skrev (21 minutter siden):

Jeg har heller aldri skrevet at jeg kaller noen neger, jeg spør hvorfor man ikke kan kalle en neger for en neger 🙂

Hvis du skulle brukt det tilsvarende uttrykket om hvite, hvilket ord ville du brukt da? Finnes det et tilsvarende uttrykk om hvite som neger er om svarte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...