Hansehan Skrevet 9. mai 2023 #61 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor kalle en mørkhudet person for neger? Jeg kjenner flere mørkhudede personer, de fleste er fra Norge, noen er afrikanere eller amerikanere eller har amerikansk /karibisk/asiatisk opphav. Ingen av dem kaller seg for negre, og hvor mørk er man før man er en neger, er det egentlig så presist? Hvorfor ikke kalle de med asiatisk utseende for gulinger, skjevøyde eller rett og slett kinamenn? Samer for lapper? Alle litt "svartmuskede" for tatere eller arabere eller degos (det er jo ikke så farlig hvilken bakgrunn de har, du beskriver jo bare utseendet)? Alle kortvokste for dverger (du beskriver jo bare høyden), invalide og krøplinger, åndssvake, sinnsyke, mongloide og tilbakestående, det er jo ganske presist og var vanlig før? Svaret på ditt spørsmål: Du bør ikke bruke ordet neger om andre mennesker, fordi det er god folkeskikk å la være. Anonymkode: 33426...915 Godt sagt. De som fortsatt insisterer på å bruke ord som neger, mongo og fant framstår som om de fortsatt står på perrongen og ikke skjønner at toget gikk i 1994. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #62 Del Skrevet 9. mai 2023 Slutt å gjør dere vanskelige, bare si mørkhudet. Jaaaa vi vet at neger kommer av ordet negro, men kaller vi hvite folk for blancoer? Nei. Vi sier hvite eller lyse Anonymkode: de68b...fb7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 9. mai 2023 #63 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Spade er spade, neger er neger. Er ikke så jævla komplisert det vel? Anonymkode: 252c8...4a1 Vel. En spade er en gjenstand uten egne tanker og følelser. En afrikaner er en person med følelser og tanker, ikke sant? Kan liksom ikke sammenlignes. En annen ting, hvis eks ordet spade hadde vært brukt for å beskrive en afrikaner el noen andre for den saks skyld, i negativt forstand, over store deler av verden, tror du ikke at folk generelt, med folkeskikk og vanlig sunn fornuft, hadde latt vær å bruke selve ordet, og heller gått for et annet ord, som beskriver gjenstanden? Jeg bare spør. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøvftta Skrevet 9. mai 2023 #64 Del Skrevet 9. mai 2023 Jeg lurer mest på hvorfor brune i Norge kaller hverandre negere og ler, mens om hvite bruker ordet så er det straffbart. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den anonyme Skrevet 9. mai 2023 #65 Del Skrevet 9. mai 2023 Tøvftta skrev (4 minutter siden): Jeg lurer mest på hvorfor brune i Norge kaller hverandre negere og ler, mens om hvite bruker ordet så er det straffbart. 🙌🏻 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amantha Skrevet 9. mai 2023 #66 Del Skrevet 9. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Er det lov å si svart da? Anonymkode: 5dfb9...faa Det er knapt lov til å si hudfarget/«nude» fordi det er en lys beige hudtone, og den er derfor rasistisk må vite. Farget, er på vei til å bli rasistisk, om det ikke er det allerede. Strengt tatt kan man vel si at rød, grønn, blå og hvit burde bli rasistisk og, for vi som er hvite liker ikke å bli kalt «rød i trynet», «grønn i trynet», «fryser du– er helt blå i huden» og «hei hviting». Hvordan skal man da beskrive jordbær, gress, himmel og snø for eksempel? «Det der» blir for dumt. Personlig synes jeg det hele grenser til galskap. Man går ikke fremover med å bli krenket for alt, men bakover. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #67 Del Skrevet 9. mai 2023 sonush skrev (12 minutter siden): Vel. En spade er en gjenstand uten egne tanker og følelser. En afrikaner er en person med følelser og tanker, ikke sant? Kan liksom ikke sammenlignes. En annen ting, hvis eks ordet spade hadde vært brukt for å beskrive en afrikaner el noen andre for den saks skyld, i negativt forstand, over store deler av verden, tror du ikke at folk generelt, med folkeskikk og vanlig sunn fornuft, hadde latt vær å bruke selve ordet, og heller gått for et annet ord, som beskriver gjenstanden? Jeg bare spør. Nei, en spade er ikke en neger. Katt er katt. Et hus er et hus. Begrepene er allerede oppfunnet. Om en spade hadde hatt følelser, så er det fremdeles en spade. På lik linje som neger er neger. Anonymkode: 252c8...4a1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #68 Del Skrevet 9. mai 2023 Det sier litt om hvor priviligerte og overlegne vi fortsatt er når vi tenker at "Ja, men ordet er jo ok for meg, så da må det også være ok for dem." Anonymkode: cc06a...919 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 9. mai 2023 #69 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det sier litt om hvor priviligerte og overlegne vi fortsatt er når vi tenker at "Ja, men ordet er jo ok for meg, så da må det også være ok for dem." Anonymkode: cc06a...919 Men det er vel ok for dem når de kaller hverandre det? Eller kverulerer jeg nå? Bruker ikke ordet selv, men for å fortsette kveruleringen KAN det jo sees på som en form for gaslightning når et ord vi «eldre» er blitt oppvokst med som helt nøytralt blir Haram og man blir i beste fall sosialt utstøtt for å bruke og i verste fall politianmeldt; men de som har denne etnisiteten «får lov»? Jeg prater mye med folk med afrikansk bakgrunn. Det virker som de ikke vet at ordet ble brukt uten negative konnotasjoner tilbake i tid. De tror det har vært et skjellsord. De nye mørkhudede må også forstå kontekst her, det går begge veier. Kan ikke skrike opp om rasisme når bestemor på 80 omtaler fex en pleier som hun «negeren» når hun ikke husker navnet. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 9. mai 2023 #70 Del Skrevet 9. mai 2023 Tøvftta skrev (28 minutter siden): Jeg lurer mest på hvorfor brune i Norge kaller hverandre negere og ler, mens om hvite bruker ordet så er det straffbart. Fordi bare hvite kan være rasister. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #71 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For meg har ordet Neger aldri hatt en rasistisk betydning. En neger er en person som er svart eller mørke brun, en mørk afrikaner. Og mørke afrikanere er negre, verre er det jo ikke..! Anonymkode: e403a...096 Enig. Har aldri forstått det jeg heller. Neger er ikke rasistisk! Anonymkode: 36363...85a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amantha Skrevet 9. mai 2023 #72 Del Skrevet 9. mai 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det sier litt om hvor priviligerte og overlegne vi fortsatt er når vi tenker at "Ja, men ordet er jo ok for meg, så da må det også være ok for dem." Anonymkode: cc06a...919 Hva vil du kalle den her? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Neger Samt hva med folk som heter Neger/Negro/Nigger til etternavn? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #73 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil da si neger er mer nøytral, enn å si svart. Mener du det er innfor å si han gule, i stedet for asiatiske? Anonymkode: a505d...24a Nå lar du deg tydeligvis forvirret av fakta. Asiatisk beskriver et område på jorda og du sammenligner det med at neger er det samme. Kanskje du kan fortelle meg hvor «negerland» ligger? Det er en uting å betegne folk etter utseende. I USA kalles alle hvite for kaukasisk feks. Like unøyaktig som å betegne svarte som afrikaner. Norge er også et land der rasismen florerer, men hvor ille det er i USA fikk jeg erfare selv da en god venn fra USA ble storøyd overrasket over all vennligheten i Norge, og at folk behandlet ham med respekt og snakket høflig til ham. Ikke engang politiet sjekket id-papirene hans! Vi fatter ikke hvor ille det fremdeles er, og det minste vi kan gjøre er å la være å bruke betegnelser som etter våre anekdotiske bevis er såkalt nøytrale. Ekstremister er det i alle grupperinger og selv om noen drar ting langt med å bli krenka, er det ikke noe problem for folk som er trygge på seg selv og rause, å akseptere hva andre føler om saker og ting og behandle andre med vennlighet og respekt. Anonymkode: bd425...94b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #74 Del Skrevet 9. mai 2023 Den anonyme skrev (2 timer siden): Om jeg sier "han var neger" så kritiserer jeg han ikke, jeg beskriver hans hudfarge! Det er like mange vakre negre som det er vakre hvite f.eks, og jeg ser ingenting galt med ordet neger! Hvorfor ikke bare si mørkhudet når du ganske godt vet at ordet neger er negativt ladet og krenkende? Fordi det ikke er krenkende for deg betyr det ikke at det er samme tilfelle med alle andre? Skal jeg gå rundt å kalle jødene for bignose? Skal jeg gå rundt å kalle muslimene for selvmordbomber? Skal jeg gå rundt å kalle nordmenn for pedofile basert på hva noen tosker lar seg gjøre i Øst-asia? Skal jeg gå rundt å kalle amerikanere feite jævler? Skal jeg gå rundt å kalle latinas for "loco"? Skal jeg gå rundt å kalle nordmenn for poteter? Skal jeg gå rundt å kalle øst-europeere for pimper? Hvorfor gjøre det vanskelig? Hvordan har du klart å få tid til å lage et dilemma ut av dette? Anonymkode: 2758a...2db 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 9. mai 2023 #75 Del Skrevet 9. mai 2023 Den anonyme skrev (1 time siden): Og ellers har du det greit? 😂 Så vi kan ikke kalle noen neger, men å kalle noen dum fordi de ikke har samme oppfatning av ting som oss selv -Det kan vi? Man fremstår jo temmelig uintelligent om man ikke forstår hvorfor ordet har negative assosiasjoner? 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #76 Del Skrevet 9. mai 2023 17 minutter siden, Bacteria said: Men det er vel ok for dem når de kaller hverandre det? Eller kverulerer jeg nå? Bruker ikke ordet selv, men for å fortsette kveruleringen KAN det jo sees på som en form for gaslightning når et ord vi «eldre» er blitt oppvokst med som helt nøytralt blir Haram og man blir i beste fall sosialt utstøtt for å bruke og i verste fall politianmeldt; men de som har denne etnisiteten «får lov»? Jeg prater mye med folk med afrikansk bakgrunn. Det virker som de ikke vet at ordet ble brukt uten negative konnotasjoner tilbake i tid. De tror det har vært et skjellsord. De nye mørkhudede må også forstå kontekst her, det går begge veier. Kan ikke skrike opp om rasisme når bestemor på 80 omtaler fex en pleier som hun «negeren» når hun ikke husker navnet. Det ligger mye historie og kultur bak dette. Det blir selvsagt noe helt annet når ordet brukes internt enn når det brukes eksternt, det har å gjøre med historie og konnotasjoner. Du kan ikke fri et ord fra kontekst. Anonymkode: cc06a...919 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #77 Del Skrevet 9. mai 2023 Hva er poenget med å kverulere så mye på dette? Om halvparten av kollegaene dine hadde gått rundt å kalt deg kloakkrotte hadde du ønska at de skulle slutte å kalle deg nedsettende ting du også. Det koster deg altså null og nada å ikke bruke n-ordet. Det er svært sjeldent at hudfarge er relevant når man omtaler noen, og om man skal omtale noens utseende eller etnisitet så kan man si "mørk, melanrik, afrikansk, brun, indisk" etc. Om du må si "Det var en n--- foran meg i kassa i dag som vant på flaxloddet" så er det rasistisk. Etnisiteten er ikke relevant. Du kan si "mann/dame/person" Anonymkode: 06340...6de 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #78 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det sier litt om hvor priviligerte og overlegne vi fortsatt er når vi tenker at "Ja, men ordet er jo ok for meg, så da må det også være ok for dem." Anonymkode: cc06a...919 🎯🎯🎯 Ja, skammelig Anonymkode: 06340...6de 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #79 Del Skrevet 9. mai 2023 Hvorfor kan vi ikke kalle et sotrør for et sotrør, svarting, pakkis eller nigger? Eller rasshøl? Eller helvetes mongotryne? For meg har disse ordene aldri hatt noen negativ eller rasistisk betydning, så da må det jo være greit? Anonymkode: dfef9...dfd 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 9. mai 2023 #80 Del Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Spade er spade, neger er neger. Er ikke så jævla komplisert det vel? Anonymkode: 252c8...4a1 Og pakkis er pakkis og mongo er mongo? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå