Gå til innhold

Barn som roper om morgen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
laviniabcn79 skrev (4 timer siden):

haha. hvordan da? unger som er selvstendige og har næringsvett en liten halvtime-times tid i helgene mens jeg slumrer litt? som syntes det er hyggelig å hjelpe til? 8 åringen klarer gå alene til skolen også. tror du ikke de er istand til å rope på meg om noe skjer? det er skremmende at ikke folk gjør ungene mer selvstendige tenker jeg. 

Du om det! Selvstendige kan de være selv om man står opp med barna sine

Anonymkode: ddf4a...2d6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min begynner på skolen når hen er 5,5 år, og da tenker jeg det er på tide å innse læringskapasiteten disse små har!
Det er fint for dem å lære å smøre pålegg, og andre enkle ting.

Mine tips er å skjære opp brød på forhånd, det kan være vanskelig. Og sette frem tallerken/skål og glass, hvis det står i skap høyt oppe. Samme med pålegg og melk i kjøleskapet, sett det lengst ned. Dette er tips jeg lærte da jeg selv var barn og vi stod opp og hadde lov til å smøre oss brødskive med sjokoladepålegg og se på tv. Noen ganger puslet vi eller bygde lego, eller gikk ut og lekte i hagen. Det var herlig å ha litt tid bare oss! Og så spiste vi jo resten av måltidene sammen når det var helg. 

Det vi ikke fikk lov til var å bråke eller gå inn til voksne som sov, det var strengt forbudt (ved mindre det hadde skjedd noe). 

Anonymkode: 366d3...454

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du er redd for å gjøre feil som mor, fordi du skal sette grenser for barnet ditt? 

Altså hva er det med nåtidens foreldre-generasjon? De tar på barna med silkehansker og oppdrar en generasjon med drittsekker. Alvorlig talt, noe har gått veldig gale på veien hit hvor vi står, for dette er ikke frisk tankegang. Man FEILER ikke som forelder fordi man setter grenser og OPPDRAR barna man har VALGT å få. Disse barna skal bli empatiske, velfungerende, oppegående mennesker med en god følelses- og selvregulering. Det skjer ikke hvis man ikke oppdrar dem. Oppdragelse er ikke å gi etter, oppdragelse er ikke å la barna "løpe fritt" og gjøre akkurat som dem vil. Det er det motsatte av oppdragelse.

Anonymkode: 46740...425

Helt umulig å lese noe av det du skrev der.

Anonymkode: ebd1e...6ca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når min sønn våknet tidlig i helgene da han var 3-7 år, stod jeg opp med han og smurte mat til han.

Satte han foran tv med hodetelefoner på, og så gikk jeg og la meg og slumret halvannen time mens han koste seg.

Vi sov på samme rom og stuen var vegg i vegg med soverommet, så jeg var aldri langt unna.

Da fikk han en fornøyd mamma og han fikk se barne tv 🙂

Anonymkode: 21a03...cf9

En 3-åring som spiser mat alene i stua? Deg om det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

du om det, vi har fått barn for å være med de

herregud. Verden dreier faktisk ikke rundt ungene mine 24/7. etter ei lang uke på jobb, syntes jeg det er digg å få ligge litt i helga. de trenger heldigvis ikke meg til å underholde de fra 7 på morran til legging. Og som helt alene med ungene er jeg nok over snittet mer sammen med de enn mange andre. Tilbakemelding på mine unger er at de er oppegående, selvstendige, høflige, kloke og søte barn- så jeg fortsetter i samme trallen jeg :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

En 5åring klarer fint å bruke beina sine til å fare inn til deg.

Men ett spm, dokke voksne. Står dokke å ropa til kvarandre frå rom til rom? Kan jo hende at ho herma også?

AnonymBruker
Skrevet
laviniabcn79 skrev (På 9.5.2023 den 8.59):

herregud. Verden dreier faktisk ikke rundt ungene mine 24/7. etter ei lang uke på jobb, syntes jeg det er digg å få ligge litt i helga. de trenger heldigvis ikke meg til å underholde de fra 7 på morran til legging. Og som helt alene med ungene er jeg nok over snittet mer sammen med de enn mange andre. Tilbakemelding på mine unger er at de er oppegående, selvstendige, høflige, kloke og søte barn- så jeg fortsetter i samme trallen jeg :) 

😂 selvsagt er de det, det er mine igså selv om vi sto opp med det🙄

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2023 den 23.40):

En 3-åring som spiser mat alene i stua? Deg om det.

👏

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe så utrolig trist å la små barn stå opp selv for å spise frokost alene. Barn trenger voksne som står opp med dem, som lager frokost og setter i gang dagen. 

Anonymkode: bbc31...32e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2023 den 9.40):

Ungen her er 5 1/2 år, hun roper hver eneste morgen. Hun roper helt til noen kommer på rommet hennes. F.eks MAMMA JEG ER SULTEN. Helt til jeg kommer tar på hun pysj, og vi ordner frokost. Kjenner meg rimelig lei av denne ropingen, da hun roper helt til jeg kommer. Og du har ikke noe tid på å våkne fornøyd da man må kjappe seg opp så ropingen tar slutt og ikke vekker alle 😬 

Lurer egentlig bare på om det er for strengt og fortelle hun at hun må komme på rommet mitt når hun våkner og fortelle hva hun skal fortelle. Deretter la mamma våkne for og gjøre det. 

Anonymkode: 04c78...133

Tenker at dette bare er en vane, mine har også ropt. Det å fortelle henne på en fin måte hva hun kan gjøre istedenfor å rope burde gå fint. Da fikk jeg til svar fra min 5-åring at han syntes det var skummelt å gå opp trappen alene om morgenen. Vi trygget det, gjorde det mindre skummelt, hadde på lys osv. Han er nå snart 7 og synes fortsatt noen ganger det er skummelt å være første mann inn i stuen, da kommer han til meg først, men som regel er storesøster der allerede når han kommer.. nå er ikke mine spes sultne, men før satte jeg frem et glass melk og noe frukt foran tven/ipaden før jeg la meg igjen en stund. 

Anonymkode: e1706...d1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.5.2023 den 11.47):

Mye rare råd om at barna skal stå opp alene og se på TV?? Høres ut som veldig slappe foreldre. Det beste er vel at man står opp med barnet og gjør andre aktiviteter enn at de setter seg foran skjermen. 

Jeg ville laget frokost til en på 5,5. Greit at de skal være selvstendige men de skal ikke føle seg overlatt til seg selv heller. De kan eventuelt få lage frokost selv men med en voksen til stede. Ikke måtte fikse selv mens foreldrene sover.

Du kan øve på å ta på pysj selv og at hun kommer og vekker deg istedet for å rope.

Vet ikke helt hva du mener med at du må få tid til å våkne osv men barn har ikke tid til å vente på at du skal dra deg i senga i evigheter og våkne til, det er jo bare å stå opp tenker jeg. Er det veldig tidlig når barnet våkner? Hvor mye tid mener du at du trenger til å våkne før du står opp med henne? 

Anonymkode: a30c1...c6f

Det handler vel om å få et par minutter til å våkne, vi er kanskje forskjellige, men det trenger jeg også. Det er ganske bråvåkning når noen roper og «vekker hele huset» og det eneste som stopper det er at du spretter opp av sengen og inn på rommet til barnet. 

Anonymkode: e1706...d1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Noe så utrolig trist å la små barn stå opp selv for å spise frokost alene. Barn trenger voksne som står opp med dem, som lager frokost og setter i gang dagen. 

Anonymkode: bbc31...32e

Enig👍

AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp på dagtid. Si at når hun våkner og det er morgen (ha klokke på rommet som hun kan), så kan hun komme inn til deg og si rolig god morgen og gi deg en god klem.

Når hun er hos deg kan du be henne om å kle på seg og gå på do, så kommer du ned på kjøkkenet om 10 minutter når du har fått strekket deg og kledd deg.

Så dekker du bordet med brødskiver og pålegg, og så smører dere maten deres selv og koser dere og prater.

Anonymkode: 825f9...7e8

AnonymBruker
Skrevet

Kan gjerne se litt barnetv etterpå mens du tar enda en "strekk" på sofaen

Anonymkode: 825f9...7e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...