AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #21 Skrevet 8. mai 2023 Altså, jeg hadde ikke tenkt at en femåring skal våkne og stå opp alene. Men å komme inn til mamma for å ligge og kose litt før dere står opp er jo helt innafor. Roping er ikke innafor, om ikke barnet er sykt. Dette er en vane som går raskt å avvenne, tipper jeg 😊 Synes det er fint at du reflekterer rundt store og små ting i oppdragelsen av barna dine. Jeg kan skjønne at du tenker at veiledningen har gjort deg "mer usikker i din foreldrerolle", men det å være usikker på noe betyr ikke nødvendigvis at du gjør en dårligere jobb. Der man før handlet fordi det var sånn man var oppdratt selv for eksempel, der kan man begynne å reflektere, søke råd (som her, selv om KG ikke er det beste stedet å søke råd nødvendigvis), og prøve seg fram. Noen ganger feiler man, da reparerer man hvis nødvendig og prøver igjen. Lykke til 🥰 Tipper du er en god mamma, og håper du klarer å tro det selv. Fortsett å reflektere! Og du? Ikke ta alt folk her sier for god fisk. En femåring skal slippe å lage sin egen frokost, og min fireåring er absolutt ikke i nærheten av å kle på seg selv uten veiledning. Anonymkode: 6a02e...af4 1 6 1
laviniabcn79 Skrevet 8. mai 2023 #22 Skrevet 8. mai 2023 når min var 5 stod hun opp og lagde frokost og satte på tv.. hun er nå 8, og gjør det fremdeles for seg selv og broren på 5. de lager forøvrig også kaffe på kaffetrakteren klart til meg og setter på ovnen for å lage rundstykker. han på fem har full kontroll på alt, unntatt ovnen. der er søstera klar på at han er for liten. du gjør deg selv en bjørentjeneste ts. 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #23 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Takk for svar ☺️ Ser jo nå at dette er helt greit 😄 Jeg er ikke redd barnet mitt. Er mer redd for og gjøre feil som mor. Derfor spør jeg bare her ☺️ Anonymkode: 04c78...133 Du er redd for å gjøre feil som mor, fordi du skal sette grenser for barnet ditt? Altså hva er det med nåtidens foreldre-generasjon? De tar på barna med silkehansker og oppdrar en generasjon med drittsekker. Alvorlig talt, noe har gått veldig gale på veien hit hvor vi står, for dette er ikke frisk tankegang. Man FEILER ikke som forelder fordi man setter grenser og OPPDRAR barna man har VALGT å få. Disse barna skal bli empatiske, velfungerende, oppegående mennesker med en god følelses- og selvregulering. Det skjer ikke hvis man ikke oppdrar dem. Oppdragelse er ikke å gi etter, oppdragelse er ikke å la barna "løpe fritt" og gjøre akkurat som dem vil. Det er det motsatte av oppdragelse. Anonymkode: 46740...425 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #24 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Altså, jeg hadde ikke tenkt at en femåring skal våkne og stå opp alene. Men å komme inn til mamma for å ligge og kose litt før dere står opp er jo helt innafor. Roping er ikke innafor, om ikke barnet er sykt. Dette er en vane som går raskt å avvenne, tipper jeg 😊 Synes det er fint at du reflekterer rundt store og små ting i oppdragelsen av barna dine. Jeg kan skjønne at du tenker at veiledningen har gjort deg "mer usikker i din foreldrerolle", men det å være usikker på noe betyr ikke nødvendigvis at du gjør en dårligere jobb. Der man før handlet fordi det var sånn man var oppdratt selv for eksempel, der kan man begynne å reflektere, søke råd (som her, selv om KG ikke er det beste stedet å søke råd nødvendigvis), og prøve seg fram. Noen ganger feiler man, da reparerer man hvis nødvendig og prøver igjen. Lykke til 🥰 Tipper du er en god mamma, og håper du klarer å tro det selv. Fortsett å reflektere! Og du? Ikke ta alt folk her sier for god fisk. En femåring skal slippe å lage sin egen frokost, og min fireåring er absolutt ikke i nærheten av å kle på seg selv uten veiledning. Anonymkode: 6a02e...af4 Tusen takk for gode ord, betyr mye ☺️🥰 Anonymkode: 04c78...133 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #25 Skrevet 8. mai 2023 Du ber ungen slutte ned roping og ha innestemme. En som skal begynne på skolen burde kunne stå opp selv, fikse seg og få ned for å se på tv frem til en voksen står opp. Etter min mening burde hun kunne hente seg noe mat selv også. Hun har tydeligvis ikke lært seg å ta hensyn til andre og at sånt gjør man bare ikke. Min er 6 og gjør akkurat det. Roping i huset er vi strenge på. Hun har lært at vi tenker på hverandre og tar hensyn. Hun klarer fint å finne seg et eple frem til jeg står opp enten 7 eller 9. Kommer annpå dagene. Så spiser vi sammen. Den holdninga ditt barn har syns jeg faktisk ikke er greit. Å du lar henne holde på. På tide å lære henne at slik snakker man ikke til andre. Anonymkode: 0b7c7...8e9 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #26 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du er redd for å gjøre feil som mor, fordi du skal sette grenser for barnet ditt? Altså hva er det med nåtidens foreldre-generasjon? De tar på barna med silkehansker og oppdrar en generasjon med drittsekker. Alvorlig talt, noe har gått veldig gale på veien hit hvor vi står, for dette er ikke frisk tankegang. Man FEILER ikke som forelder fordi man setter grenser og OPPDRAR barna man har VALGT å få. Disse barna skal bli empatiske, velfungerende, oppegående mennesker med en god følelses- og selvregulering. Det skjer ikke hvis man ikke oppdrar dem. Oppdragelse er ikke å gi etter, oppdragelse er ikke å la barna "løpe fritt" og gjøre akkurat som dem vil. Det er det motsatte av oppdragelse. Anonymkode: 46740...425 Hvorfor roper du? Noe har gått galt med din oppdragelse også Anonymkode: ddf4a...2d6 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #27 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Altså, jeg hadde ikke tenkt at en femåring skal våkne og stå opp alene. Men å komme inn til mamma for å ligge og kose litt før dere står opp er jo helt innafor. Roping er ikke innafor, om ikke barnet er sykt. Dette er en vane som går raskt å avvenne, tipper jeg 😊 Synes det er fint at du reflekterer rundt store og små ting i oppdragelsen av barna dine. Jeg kan skjønne at du tenker at veiledningen har gjort deg "mer usikker i din foreldrerolle", men det å være usikker på noe betyr ikke nødvendigvis at du gjør en dårligere jobb. Der man før handlet fordi det var sånn man var oppdratt selv for eksempel, der kan man begynne å reflektere, søke råd (som her, selv om KG ikke er det beste stedet å søke råd nødvendigvis), og prøve seg fram. Noen ganger feiler man, da reparerer man hvis nødvendig og prøver igjen. Lykke til 🥰 Tipper du er en god mamma, og håper du klarer å tro det selv. Fortsett å reflektere! Og du? Ikke ta alt folk her sier for god fisk. En femåring skal slippe å lage sin egen frokost, og min fireåring er absolutt ikke i nærheten av å kle på seg selv uten veiledning. Anonymkode: 6a02e...af4 Helt enig, men så har ikke jeg fått barn for å ikke tilbringe tid med de da.. Anonymkode: ddf4a...2d6 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #28 Skrevet 8. mai 2023 laviniabcn79 skrev (26 minutter siden): når min var 5 stod hun opp og lagde frokost og satte på tv.. hun er nå 8, og gjør det fremdeles for seg selv og broren på 5. de lager forøvrig også kaffe på kaffetrakteren klart til meg og setter på ovnen for å lage rundstykker. han på fem har full kontroll på alt, unntatt ovnen. der er søstera klar på at han er for liten. du gjør deg selv en bjørentjeneste ts. Skremmende Anonymkode: ddf4a...2d6 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #29 Skrevet 8. mai 2023 Mye rare råd om at barna skal stå opp alene og se på TV?? Høres ut som veldig slappe foreldre. Det beste er vel at man står opp med barnet og gjør andre aktiviteter enn at de setter seg foran skjermen. Jeg ville laget frokost til en på 5,5. Greit at de skal være selvstendige men de skal ikke føle seg overlatt til seg selv heller. De kan eventuelt få lage frokost selv men med en voksen til stede. Ikke måtte fikse selv mens foreldrene sover. Du kan øve på å ta på pysj selv og at hun kommer og vekker deg istedet for å rope. Vet ikke helt hva du mener med at du må få tid til å våkne osv men barn har ikke tid til å vente på at du skal dra deg i senga i evigheter og våkne til, det er jo bare å stå opp tenker jeg. Er det veldig tidlig når barnet våkner? Hvor mye tid mener du at du trenger til å våkne før du står opp med henne? Anonymkode: a30c1...c6f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #30 Skrevet 8. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Skremmende Anonymkode: ddf4a...2d6 Skremmende at du ikke har barn som er like selvstendige? Absolutt. 🤪 Anonymkode: 97aa7...945 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #31 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skremmende at du ikke har barn som er like selvstendige? Absolutt. 🤪 Anonymkode: 97aa7...945 😂🙄 nei jeg hadde aldri latt små barn hverken stp opp alene eller drive med ovn alene , det betyr ikke at de ikke er selvstendig Anonymkode: ddf4a...2d6 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #32 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Mye rare råd om at barna skal stå opp alene og se på TV?? Høres ut som veldig slappe foreldre. Det beste er vel at man står opp med barnet og gjør andre aktiviteter enn at de setter seg foran skjermen. Jeg ville laget frokost til en på 5,5. Greit at de skal være selvstendige men de skal ikke føle seg overlatt til seg selv heller. De kan eventuelt få lage frokost selv men med en voksen til stede. Ikke måtte fikse selv mens foreldrene sover. Du kan øve på å ta på pysj selv og at hun kommer og vekker deg istedet for å rope. Vet ikke helt hva du mener med at du må få tid til å våkne osv men barn har ikke tid til å vente på at du skal dra deg i senga i evigheter og våkne til, det er jo bare å stå opp tenker jeg. Er det veldig tidlig når barnet våkner? Hvor mye tid mener du at du trenger til å våkne før du står opp med henne? Anonymkode: a30c1...c6f Så utrolig enig👏 Anonymkode: ddf4a...2d6 1
laviniabcn79 Skrevet 8. mai 2023 #33 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skremmende Anonymkode: ddf4a...2d6 haha. hvordan da? unger som er selvstendige og har næringsvett en liten halvtime-times tid i helgene mens jeg slumrer litt? som syntes det er hyggelig å hjelpe til? 8 åringen klarer gå alene til skolen også. tror du ikke de er istand til å rope på meg om noe skjer? det er skremmende at ikke folk gjør ungene mer selvstendige tenker jeg. 4 1
laviniabcn79 Skrevet 8. mai 2023 #34 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): 😂🙄 nei jeg hadde aldri latt små barn hverken stp opp alene eller drive med ovn alene , det betyr ikke at de ikke er selvstendig Anonymkode: ddf4a...2d6 vi klarer sende de alene på skolen. tror de takler fint å stå opp alene i helga og. jeg ser ingen grunn til å stå opp kl 7 på en lørdag.. bruker ligge til 8 ish, kanskje halv ni og så starter dagen. vi spiser felles da. frokost som ungene har begynt på. eldtsmann smører matpakka sjæl også. hører jo selv hvor grusom jeg er.. 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #35 Skrevet 8. mai 2023 5 minutter siden, laviniabcn79 said: haha. hvordan da? unger som er selvstendige og har næringsvett en liten halvtime-times tid i helgene mens jeg slumrer litt? som syntes det er hyggelig å hjelpe til? 8 åringen klarer gå alene til skolen også. tror du ikke de er istand til å rope på meg om noe skjer? det er skremmende at ikke folk gjør ungene mer selvstendige tenker jeg. Jeg kledde på, låste døra hjemme og fulgte lillesøster i barnehagen når jeg var 8 år. Gjorde masse annet selvstendig også. Men jeg slapp å stå opp alene og sose rundt og passe på at lillesøster ikke brant seg på ovnen mens foreldrene mine sov. De laget frokost og matpakke til meg. Tenker man må finne balansen mellom selvstendighet og at barna er overlatt til seg selv fordi foreldrene vil sove. Det er bra å gi barn ansvar men de skal ikke føle på voksen-ansvar og at de ikke er trygge og har voksne tilstede. Her har TS tydligvis vært i kontakt med BV før da tenker jeg at det er dårlig råd å si at hun skal etterlate 5åringen til seg selv, det kan fort bikke over i omsorgssvikt om det gjøres feil mener jeg da. Men at de kan starte å øve på selvstendighet er ok men jeg tenker det er naturlig å feks starte med å øve på å ta på pysj og/eller gå inn til mammas rom istedet for å rope. Så kan man øve på å hjelpe til å ordne mat. Kan og spørre hvorfor barnet ikke vil gå inn til mor selv, kanskje er barnet husredd ikke bare uoppdragen, da kan man finne løsninger så barnet føler seg trygg - feks at TS lar lyset stå på i gangen eller annet som kan hjelpe barnet. Anonymkode: a30c1...c6f 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #36 Skrevet 8. mai 2023 Man må og se an barn, modenhetsnivået varierer veldig selv om de er samme alder. Så må man jo legge lista der barnet er og ikke forvente masse av barnet uten at man har lært barnet det og øvd på det. Anonymkode: a30c1...c6f 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #37 Skrevet 8. mai 2023 Får gå litt mot strømmen jeg da. Har hatt samme utfordring hjemme. Roping ble det ganske tidlig slutt på, men har en som bare ikke klarte å gå ut av sengen uten at en forelder sto i rommet til han vær nærmere 7 år og delvis etter det også. Vi sa fra igjen og igjen og igjen at det bare var å stå opp, men full nekt. Noen morgener sto vi på vårt og nektet å gå inn i rommet, men gutten sto ALDRI opp av sengen. Spesielt faren ble så utrolig oppgitt over dette og mente vi måtte være beinharde, men jeg så dette som en snodig umodenhets greie som vi bare måtte deale med til det gikk over. Han lå som sagt aldri og ropte, men hvisket en stund og hvis ikke han fikk respons ble han bare liggende på ubestemt tid. Plutselig en dag så gikk det over, men det måtte modnes her. Han er forøvrig enn velfungerende unge på alle måter selv om det ikke høres ut slik i denne historien😂 Poenget er vel at unger er forskjellige og det å stå opp av sengen alene kan være en veldig skummel og rar greie for noen barn som jeg mener at man kan forsøke å pushe dem ut av, men går det ikke så kan man ta hensyn mens de finner ut av det på egenhånd. De kommer ikke til å trenge det til langt opp i voksenavdelinga uansett. angående ropingen ville jeg fått henne til å slutte med. Anonymkode: c5c63...f1b 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #38 Skrevet 8. mai 2023 Når min sønn våknet tidlig i helgene da han var 3-7 år, stod jeg opp med han og smurte mat til han. Satte han foran tv med hodetelefoner på, og så gikk jeg og la meg og slumret halvannen time mens han koste seg. Vi sov på samme rom og stuen var vegg i vegg med soverommet, så jeg var aldri langt unna. Da fikk han en fornøyd mamma og han fikk se barne tv 🙂 Anonymkode: 21a03...cf9
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #39 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man ordner frokost til 5,5 åring , ærlig talt Anonymkode: ddf4a...2d6 Min tre-åring klarer fint å smøre egne skiver. Da jeg var 5 skjærte jeg opp skive selv og smurte på. Min tre-åring tar også mye mer hensyn enn ts sitt barn. Barn i dag skal virkelig behandles med silkehansker. Anonymkode: d2663...f60 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #40 Skrevet 8. mai 2023 laviniabcn79 skrev (4 timer siden): vi klarer sende de alene på skolen. tror de takler fint å stå opp alene i helga og. jeg ser ingen grunn til å stå opp kl 7 på en lørdag.. bruker ligge til 8 ish, kanskje halv ni og så starter dagen. vi spiser felles da. frokost som ungene har begynt på. eldtsmann smører matpakka sjæl også. hører jo selv hvor grusom jeg er.. du om det, vi har fått barn for å være med de Anonymkode: ddf4a...2d6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå