Gå til innhold

Barn som roper om morgen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungen her er 5 1/2 år, hun roper hver eneste morgen. Hun roper helt til noen kommer på rommet hennes. F.eks MAMMA JEG ER SULTEN. Helt til jeg kommer tar på hun pysj, og vi ordner frokost. Kjenner meg rimelig lei av denne ropingen, da hun roper helt til jeg kommer. Og du har ikke noe tid på å våkne fornøyd da man må kjappe seg opp så ropingen tar slutt og ikke vekker alle 😬 

Lurer egentlig bare på om det er for strengt og fortelle hun at hun må komme på rommet mitt når hun våkner og fortelle hva hun skal fortelle. Deretter la mamma våkne for og gjøre det. 

Anonymkode: 04c78...133

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lurer egentlig bare på om det er for strengt og fortelle hun at hun må komme på rommet mitt når hun våkner og fortelle hva hun skal fortelle.

Hva tror du selv?

Nei, det er ikke for strengt å fortelle en femåring hvordan dere foretrekker å ha det om morgenen. Hun kan lære forskjellen på barnehage- og fridager også. 

Anonymkode: c4eba...97a

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

hahaha. 😂 Jo mindre du er en stemor og måtte bare finne deg i en tafatt far i alle disse årene, dette er sinnssykt, og det er jo din egen feil. 5,5 åring kan jo da ordne sin egen frokost. Jeg trodde utifra overskriften at du snakket om 2-3 åringen og tenkte å foreslå å bytte til en vanlig seng, sånn at ungen kan komme ut selv. 

det du må fortelle ungen at du får sto opp selv, kle på seg, lage frokost og se litt på barnetv. 

Anonymkode: 97aa7...945

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

hahaha. 😂 Jo mindre du er en stemor og måtte bare finne deg i en tafatt far i alle disse årene, dette er sinnssykt, og det er jo din egen feil. 5,5 åring kan jo da ordne sin egen frokost. Jeg trodde utifra overskriften at du snakket om 2-3 åringen og tenkte å foreslå å bytte til en vanlig seng, sånn at ungen kan komme ut selv. 

det du må fortelle ungen at du får sto opp selv, kle på seg, lage frokost og se litt på barnetv. 

Jeg er ikke en stemor nei 😂 

Men har før hatt familieveileder som var veldig på hvordan alt skal være pedagogisk riktig,  barn nærmest skal vokse opp med silkehansker og plettfrie hjem. Det har nok gjort meg mer usikker i mors rollen en jeg var. Var blant annet ikke lov og ha rot under sofaen(lav sofa) for det kunne barnet få tak i. Noe jeg ser nærmest alle hjem har, og jeg hadde ikke mye en gang 😬 

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men har før hatt familieveileder som var veldig på hvordan alt skal være pedagogisk riktig,  barn nærmest skal vokse opp med silkehansker og plettfrie hjem. Det har nok gjort meg mer usikker i mors rollen en jeg var. Var blant annet ikke lov og ha rot under sofaen(lav sofa) for det kunne barnet få tak i. Noe jeg ser nærmest alle hjem har, og jeg hadde ikke mye en gang 😬 

Men dine egne grenser er minst like viktig? Du er jo et menneske også? Barnet som er 5,5 år gammel, må kunne forstå at du er også et menneske, med egne ønsker, og ikke hens tjener til enhver tid? Det er veldig sunt kunnskap for barnet i samspill med andre mennesker, ikke bare deg men også venner. At man må være grei sånn at andre er greie med deg, at man må respektere ønskene og grensene til andre. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ungen her er 5 1/2 år, hun roper hver eneste morgen. Hun roper helt til noen kommer på rommet hennes. F.eks MAMMA JEG ER SULTEN. Helt til jeg kommer tar på hun pysj, og vi ordner frokost. Kjenner meg rimelig lei av denne ropingen, da hun roper helt til jeg kommer. Og du har ikke noe tid på å våkne fornøyd da man må kjappe seg opp så ropingen tar slutt og ikke vekker alle 😬 

Lurer egentlig bare på om det er for strengt og fortelle hun at hun må komme på rommet mitt når hun våkner og fortelle hva hun skal fortelle. Deretter la mamma våkne for og gjøre det. 

Det rareste her er jo at ungen sover UTEN pysj og at dere kler på ungen en pysj for å spise frokost? 😂... Hæ?

Hva skjedde med å sove i pysj og ta på seg ordentlig tøy når man står opp. Må må jo ungen skifte to ganger på en halvtime.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Man ordner frokost til 5,5 åring , ærlig talt

Anonymkode: ddf4a...2d6

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men dine egne grenser er minst like viktig? Du er jo et menneske også? Barnet som er 5,5 år gammel, må kunne forstå at du er også et menneske, med egne ønsker, og ikke hens tjener til enhver tid? Det er veldig sunt kunnskap for barnet i samspill med andre mennesker, ikke bare deg men også venner. At man må være grei sånn at andre er greie med deg, at man må respektere ønskene og grensene til andre. 

Tusen takk! Ja det er vell sant det. Grensene skal gå begge veier. Får veldig gode tilbakemeldinger av barnehage på samspill og omsorgsevne hun har i barnehagen. Så er vell bare gjort til en vane hjemme 😅 Men da skal den vanen endelig endres ☺️

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt bonusbarn lå i sengen og ropte på faren sin til hun var 8-10 år og stod ikke opp før han kom inn!

Hun var også vant til dette hjemme hos moren.

Jeg fortalte jenten at hun fint kunne stå opp selv, slå på tv og se NRK Super hvis hun ønsket det, og det begynte hun med, men faren likte det ikke og mente at siden hun var så liten måtte hun bli "vekket" på denne måten. 

Mitt barn stod opp selv fra han klarte å komme seg opp av sprinkelsengen, fordi det var umulig å hindre han fra å stå opp selv.

Er det rart barn som vokser opp i dag er overbeskyttet? 

Anonymkode: 21a03...cf9

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

En på over fem år klarer helt fint å kle på seg selv, h*n er åpenbart utspekulert for h*n roper på deg/far for å få dere til å gjøre ting for hen. Dette er jo temmelig åpenbart for oss utenforstående. Gjør ungen mer selvstendig, så slipper dere dette ☺️

Anonymkode: 46740...425

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvorfor sier du ikke ifra at hun skal slutte og rope og gå ned til frokost selv? Er du redd barnet ditt?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (1 minutt siden):

Det rareste her er jo at ungen sover UTEN pysj og at dere kler på ungen en pysj for å spise frokost? 😂... Hæ?

Hva skjedde med å sove i pysj og ta på seg ordentlig tøy når man står opp. Må må jo ungen skifte to ganger på en halvtime.

Ja vi bruker fint en halvtime/time om morgen i hverdagen før vi ordner oss ordentlig ☺️ Vi liker god tid og det å ta det litt rolig på morgen, og om det kommer noe frokost gris på klærna trenger vi ikke tenke på skifte heller. Hun liker ikke sove i pysj, det gjør i grunn ikke jeg heller. Så det brukes bare før leggetid de gangene hun vil eller om morgen ☺️Det er bare sånn vi har det, og det vil jeg i grunn ikke endre på ☺️

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er jo bare tull. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja vi bruker fint en halvtime/time om morgen i hverdagen før vi ordner oss ordentlig ☺️ Vi liker god tid og det å ta det litt rolig på morgen, og om det kommer noe frokost gris på klærna trenger vi ikke tenke på skifte heller. Hun liker ikke sove i pysj, det gjør i grunn ikke jeg heller. Så det brukes bare før leggetid de gangene hun vil eller om morgen ☺️Det er bare sånn vi har det, og det vil jeg i grunn ikke endre på ☺️

Dere gjør som dere vil, jeg synes det bare er utrolig merkelig. Morgenkåpe hadde vært raskere liksom😂 

Men å kle på pysj, det greie en snart førsteklassing heelt fint selv. Du kan gi beskjed om at når hun våkner, kler hun på seg klærne mamma har lagt frem. Så kan hun leke frem til mamma har ordna frokost. 

Ikke noe vits i å skrike.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En på over fem år klarer helt fint å kle på seg selv, h*n er åpenbart utspekulert for h*n roper på deg/far for å få dere til å gjøre ting for hen. Dette er jo temmelig åpenbart for oss utenforstående. Gjør ungen mer selvstendig, så slipper dere dette ☺️

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mitt bonusbarn lå i sengen og ropte på faren sin til hun var 8-10 år og stod ikke opp før han kom inn!

Hun var også vant til dette hjemme hos moren.

Jeg fortalte jenten at hun fint kunne stå opp selv, slå på tv og se NRK Super hvis hun ønsket det, og det begynte hun med, men faren likte det ikke og mente at siden hun var så liten måtte hun bli "vekket" på denne måten. 

Mitt barn stod opp selv fra han klarte å komme seg opp av sprinkelsengen, fordi det var umulig å hindre han fra å stå opp selv.

Er det rart barn som vokser opp i dag er overbeskyttet? 

Takk for svar ☺️ Ser jo nå at dette er helt greit 😄

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor sier du ikke ifra at hun skal slutte og rope og gå ned til frokost selv? Er du redd barnet ditt?

Jeg er ikke redd barnet mitt. Er mer redd for og gjøre feil som mor. Derfor spør jeg bare her ☺️

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Man ordner frokost til 5,5 åring , ærlig talt

Anonymkode: ddf4a...2d6

nope, det gjør ikke jeg. Hun klarer helt fint å ta seg musli/havregrynn med melk, klarer også å ordne brødskive/knekkebrød, 5,5 åring skal jo antageligvis på skolen snart? Synes man må få lov å forvente litt mer av barna. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (Akkurat nå):

Dere gjør som dere vil, jeg synes det bare er utrolig merkelig. Morgenkåpe hadde vært raskere liksom😂 

Men å kle på pysj, det greie en snart førsteklassing heelt fint selv. Du kan gi beskjed om at når hun våkner, kler hun på seg klærne mamma har lagt frem. Så kan hun leke frem til mamma har ordna frokost. 

Ikke noe vits i å skrike.

Jaja helt greit 😄 Morgenkåpe/pysj kunne jeg vell ha skrevet. Vi tar som regel det som er lettest tilgjengelig bare ☺️ Takk for tips ☺️

Skrevet

Jaja helt greit 😄 Morgenkåpe/pysj kunne jeg vell ha skrevet. Vi tar som regel det som er lettest tilgjengelig bare ☺️ Takk for tips ☺️

Får håpe hun skjønner det! Her er regelen at vi skriker ikke, roper ikke, og vi kler på oss selv og sitter og tegner eller leser imens vi venter.

Det finnes også sånne klokker som viser når det er morgen/natt (med bilde). Kanskje det hadde funket, så visste hun at når den lyser og viser at det er dag, er det frokost. Et tidspunkt du bestemmer.

Nå vet jeg ingenting om deres rutiner og barnehage og sånne ting, men man spiser jo gjerne frokost til faste tider i uka så da kan det hende det fungerer.

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (14 minutter siden):

Hvorfor er det rart å sove uten pysj? Ungen min slutta med pysj da han var 3 år, syntes det er best å sove i boxer. 

Anonymkode: bd042...409

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor er det rart å sove uten pysj? Ungen min slutta med pysj da han var 3 år, syntes det er best å sove i boxer. 

Anonymkode: bd042...409

Det er ikke det å sove uten pysj som er rart, men å kle det på seg før man skifter på vanlig tøy.

Forøvrig mest hygienisk med pysj, men skjønner at ikke alle orker det.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...