Gå til innhold

Skulle bytte genser på B-young

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en genser i B-young i romjula til full pris, men angret og tenkte jeg kunne bytte den over nyttår, noe jeg gjorde. Men jeg blei paff da damen i butikken sa jeg ikke fikk tilgodelapp på hele kjøpesummen enda jeg hadde kvitteringa.

Genseren var satt ned til halv pris så da kunne jeg bare få tilgodelapp på hva genseren kosta nå, dvs 150 kr i stedet for 300 kr. :frustrert:

Greit nok, det er ingen stor sum, men det er prinsippet. Hadde jeg ikke hatt kvitteringa hadde jeg forstått det, men jeg har jo indirekte gitt b-young 150 kr.

Noen som vet om dette er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror vi skal være litt forsiktige med å hele tiden klage på byttinger som ikke går som vi skal osv, for vi har faktisk ikke et lovfestet krav om å kunne bytte varene vi kjøper i butikken.

Når det er sagt så høres det litt rart ut i forhold til hva jeg er vandt med når jeg bytter klær, spesielt siden du hadde kvittering.. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har sikkert salg de som alle andre, og de har også rett til å bestemme selv om de vil bytte genseren for deg eller ikke.. Og hvis de har akkurat den genseren på salg, så selvfølgelig vil ikke de gi deg fullpris på den.. Det var jo ditt valg om du ville ta imot tilgodelappen eller bare beholde genseren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber får kunden bytte i andre varer hvis de ikke har kvittering (forutsatt at vi er sikre på at varen er kjøpt hos oss, dvs at strekkoden må gjenkjennes på kassa), hvis de har kvittering kan de få pengene tilbake. Så lenge de kan dokumentere hva de har betalt, så gir vi igjen kjøpesummen selv om varen er på salg. (Gjelder ikke julevarer da, for de vil vi helst ikke ha tilbake når vi prøver å bli kvitt dem...)

Mange vil jo bytte julepresanger, men så blir de sure fordi vi ikke gir penger tilbake hvis de ikke har kvittering.

Litt på siden av temaet, men et råd når man skal kjøpe presanger:

Legg kvitteringen i en konvolutt, lim igjen konvolutten og skriv utenpå "denne inneholder kvittering hvis du vil bytte" , og pakk inn konvolutten sammen med gaven. Tror vel ingen gidder å smugkikke bare for å se hvor mye penger noen har brukt på gaven.....og hvis de absolutt vil vite det så er det vel ikke så vanskelig å finne ut uansett?

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du med en kvittering på full pris og skal bytte den hos min kjede får du den prisen tilbake selv om varen er på tilbud nå

om du får en tilgodlapp eller penger tilbake avhenger av hvor lang tid det er gått siden du handlet varen

Men nå må du huske på at man ikke har noen rettigheter egentlig når det gjelder bytting (selv om mange innbiller seg det) så butikken var i sin fulle rett når de gjorde som de gjorde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer du med en kvittering på full pris og skal bytte den hos min kjede får du den prisen tilbake selv om varen er på tilbud nå

om du får en tilgodlapp eller penger tilbake avhenger av hvor lang tid det er gått siden du handlet varen

Men nå må du huske på at man ikke har noen rettigheter egentlig når det gjelder bytting (selv om mange innbiller seg det) så butikken var i sin fulle rett når de gjorde som de gjorde

Takk for svar, regna med det er sånn du beskrev det, uansett om det er dårlig kundebehandling eller ikke.

Butikken er jo den som taper på det til sist, for slike butikker ønsker ikke folk å handle i, og rykter sprer seg fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker et godt rykte og gir derfor tilgodelapp på den summen kunden har betalt (som dne kan bevise at den har betalt.. ikke alltid nødvendig med kvitering. hender at vi ser ann situasjonen)

dog ikke alltid vi vil bytte. Er varen åpent og mangler eske/forsegnling ( f.eks kjøkkenredskaper som ligger i en liten pose, eller beslag som er "limt" fast til en pappbit) bytter vi ikke. Men dette er stort sett det eneste kravet vi stiller. At varen er ubrukt og salgbar igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år tilbake opplevde jeg noe lignende. Gullet hadde fått klær i julegave, men de var for små. Gikk da til nærmeste Kapphal og ba om å få bytte (første dag åpent etter jul). De ville bare gi meg tilgodelapp på halve prisen. Der hadde min søster brukt 300 kroner på en julegave, så skulle jeg få 150 igjen på tilgodelappen :overrasket:

Men jeg nektet å godta dette. Tok med meg klærne til en annen butikk som lå lengre unna. Der var det ikke diskusjoner engang. Fikk tilgodelappen på 300 med et smil fra personalet. Resultatet ble at vi brukte hele tilgodelappen på den butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Meg_*

Trodde faktisk vi hadde rett til å få bytte, så lenge varen er uåpnet osv.

Her på bygda pleier det ikke være noe problem, selv ikke uten kvittering. Men vi bør jo ikke utsette det for lenge da, helst i romjula.

Men jeg skal være litt obs på det når jeg kjøper gaver i fremtiden, spesielt når det er klær, at jeg handler konsekvent hos de butikkene som sier at man kan få bytte.

Det burde jo flere gjøre, så oppdagar kanskje butikkene at kundene velger utifra hvor det er service og ikke. For jeg mener at klær er såpass vanskelig å kjøpe til andre, at det skulle bare mangle om man ikke fikk bytte. Det vil jeg kalle dårlig service

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en genser i B-young i romjula til full pris, men angret og tenkte jeg kunne bytte den over nyttår, noe jeg gjorde. Men jeg blei paff da damen i butikken sa jeg ikke fikk tilgodelapp på hele kjøpesummen enda jeg hadde kvitteringa.

Genseren var satt ned til halv pris så da kunne jeg bare få tilgodelapp på hva genseren kosta nå, dvs 150 kr i stedet for 300 kr. :frustrert:

Greit nok, det er ingen stor sum, men det er prinsippet. Hadde jeg ikke hatt kvitteringa hadde jeg forstått det, men jeg har jo indirekte gitt b-young 150 kr.

Dette er definitivt ikke riktig. Så lenge de aksepterer at du får tilgodelapp må de også gi deg full dekning. Du har krav på å få tilbake det du har betalt når du kan fremvise kvittering!

De kan derimot nekte deg å handle salgsvarer med en tilgodelapp. Her hos oss har B-Young "reglene" trykket på kvitteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år tilbake opplevde jeg noe lignende. Gullet hadde fått klær i julegave, men de var for små. Gikk da til nærmeste Kapphal og ba om å få bytte (første dag åpent etter jul). De ville bare gi meg tilgodelapp på halve prisen. Der hadde min søster brukt 300 kroner på en julegave, så skulle jeg få 150 igjen på tilgodelappen  :overrasket:

Men jeg nektet å godta dette. Tok med meg klærne til en annen butikk som lå lengre unna. Der var det ikke diskusjoner engang. Fikk tilgodelappen på 300 med et smil fra personalet. Resultatet ble at vi brukte hele tilgodelappen på den butikken.

Tror ikke KappAhl har franchise, så da gikk pengene tilbake til toppen uansett - men det hjelper kanskje at du ikke handlet hos de kjipe :)

Da jeg jobbet der var vi alltid greie på sånt. Husker tilogmed vi hadde lapper hvor det stod "30 dagers åpent kjøp" eller noe, som kundene ble fra seg av begeistring over. Men så var det egentlig bare slik kjøpsloven var eller noe, så vi var egentlig ikke "snille" i den forstand ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke KappAhl har franchise, så da gikk pengene tilbake til toppen uansett - men det hjelper kanskje at du ikke handlet hos de kjipe :)

Da jeg jobbet der var vi alltid greie på sånt. Husker tilogmed vi hadde lapper hvor det stod "30 dagers åpent kjøp" eller noe, som kundene ble fra seg av begeistring over. Men så var det egentlig bare slik kjøpsloven var eller noe, så vi var egentlig ikke "snille" i den forstand ;)

Hm..(forbruker)kjøpsloven gir vel ikke kunden rett til å ombestemme seg, så jeg tror nok dere var snille likevel :) Denne loven omhandler reklamasjonsrett hvis en vare har en mangel el. l.

Man har vel bare angrefrist (i flg. angrefristloven) dersom kunden ikke selv har oppsøkt utsalgssted, dvs ved telefonsalg, postordre, og også internett så vidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Nå var jo ikke dette en gave en gang, du handlet og angret etterpå. Hvilke andre butikker enn klesbutikker tilbyr dette? Synes det er flott at noen gjør det, men å forvente å få tilbake hele prisen etter at man har sett og vurdert, så kjøpt og hatt varen med hjem, det synes jeg er drøyt.

Du kunne jo ha brukt varen for så å returnere den til butikken brukt.

Jeg ønsker ikke å kjøpe varer som andre har hatt hjemme over tid uten at jeg vet det. I så fall hadde jeg gått til en bruktbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine B-Young kvitteringer står det: Deponering 3 dager, Bytterett 7 dager, Tilbudsvarer byttes ikke. Ergo: du har lov til å angre deg i løpet av 3 dager og få igjen det du betalte. Nemlig.

Hvis jeg var deg, hadde jeg ikke handlet der igjen. Synes de snøt deg for 150kr.; du har jo kvittering på at du betalte full pris!! :klem:

Jeg mener jeg har rett. Som vanlig. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På mine B-Young kvitteringer står det: Deponering 3 dager, Bytterett 7 dager, Tilbudsvarer byttes ikke. Ergo: du har lov til å angre deg i løpet av 3 dager og få igjen det du betalte. Nemlig.

Men det varierer fra butikk til butikk...noen har 1 dags deponering, andre har 30 dager. Dette bestemmer hver enkelt butikk selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere snakker om deponering. Er ikke det noe annet da? At man betaler pengene, men butikken "slår ikke pengene inn i kassen", så har man en viss tid til å bestemme seg (f.eks. 3 dager) og hvis man ikke vil beholde plagget får man pengene igjen. Men da må man be om å få deponere.

Ellers, til deg som ikke ønsket å kjøpe klær som andre har hatt hjemme. Det er nok stor mulighet for at du har gjort det både en og flere ganger. Det er ganske vanlig, og det har også vært vanlig (iallefall på mindre steder) at man får låne klær med og prøve de hjemme. Selv om det er på vei ut nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet vel alle nå at det er salg på nyåret. Bruk hue i stedet for å klage....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...