Gå til innhold

Ikke råd til bunad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ser at mange svarer at de passer sin bunad. Vel, alle jeg kjenner, enten ikke passer det lengre, eller måtte legge ut (som er flere tusen kroner) eller vil ikke ha den bunaden jeg fikk. Da jeg ble konfirmert, for 20+ år siden, skulle "alle" ha Telemark- eller Nordlandsbunad, fordi de ble ansett som finest. Alle hadde plutselig en oldemor fra Telemark eller Nordland. Nå er disse bunader overalt og litt oppbrukt, samt det er blitt flaut å bære Nordlandsbunad i Oslo uten en snev av nordlandsdialekt. 

Anonymkode: c4921...a71

Jeg har telemarksbunad fordi jeg er herfra og moren min sin slekt så langt vi kan finne frem til. Min far er fra Helgeland og hans fars  slekt i alle tider. I tillegg til hans mor som var var Sogn. 

Håper ikke noen tenker at vi ikke kan ha disse bunadene.   

Anonymkode: b3d06...af4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg blir helt matt av denne diskusjonen som kommer hvert år.

Se på konfirmasjons bilder fra 50-tallet og oppover, så ser dere hvor ny denne tradisjonen med bunad til konfirmasjon egentlig er. 

På 50-tallet var det vanlig at alle kvinnelige konfirmanter hadde lang hvit kjole.

På 60- 70- og 80-tallet var det vanlige penkjoler som var mest vanlig, mens bunadtrenden startet fra 90-tallet, og har fortsatt utover.

(Ikke fall for fristelsen til å bare se på lokale tradisjoner. Da jeg konfirmerte meg på begynnelsen av 80-tallet var jeg den eneste konfirmanten uten bunad på Averøy. Mens på Smøla og i Bærum var de bunadskledde konfirmantene enten helt fraværende,  eller i et klart mindretall)

Så ny er altså denne tradisjonen, og bunaden har blitt et statussymbol. 

Anonymkode: 6d105...511

Jeg ble konfirmert i 1980, å det var flere av oss som hadde bunad som vi fikk til konfirmasjonen. Der jeg bodde var det også flere som hadde bunad på slutten av 70 tallet. Jeg vokste ikke opp i ei lita bygd, men en by på Østlandet. 

Anonymkode: eed7a...c40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ble konfirmert i 1980, å det var flere av oss som hadde bunad som vi fikk til konfirmasjonen. Der jeg bodde var det også flere som hadde bunad på slutten av 70 tallet. Jeg vokste ikke opp i ei lita bygd, men en by på Østlandet. 

Anonymkode: eed7a...c40

Jeg skrev spesifikt at man ikke måtte se på lokale tradisjoner, men se på den store trenden.

Og den store trenden er at bunadsbruken økte fra 1994 og utover, og at trenden med bunad til konfirmasjon kom etter dette 

Anonymkode: 6d105...511

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævlig kjipt å kjøpe en festdrakt som erstatning for bunad, en annen ting hadde vært om dere hadde gått for en flott og eksklusiv kjole, det kunne hu ha bært med stolthet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her jeg bor er det mer trendy med festdrakt, eller fantasi-festdrakt. Blir vel sikkert brent på bålet av å si det. Vet du opprinnelsen til bunad? De første bunadene var som regel feststakk, der man brukte det man hadde tilgjengelig for å sy sammen drakten. I nyere tid har bunad fått strengere rettningslinjer for søm. Greit å vite når man er bunadspoliti ;) 

Anonymkode: 84eb6...83e

Ja, jeg hadde faktisk trodd at disse festdraktene kom til å gjøre at det ble litt mindre press rundt disse bunadene. Har jo vært oppe i media i noen år nå hvor kule disse fantasi-draktene er og at man da blir sett på som trendy, men muligens gjelder dette ikke (enda) konfirmant-generasjonen? Syns at det skal være sånn at man føler seg utenfor hvis man ikke har bunad på konfirmasjonsdagen. Er jo sånn sett greit for de som konfirmerer seg i kirken at de stort sett har på seg disse hvite kappene helt til man er ferdig med sermonien - da ser jo alle like ut og ingen fokuserer på hva de har på seg. 

Hvis man har råd til å gi bunad i konfirmasjonsgave er det jo supert, for det er jo et utrolig flott plagg med masse historie som aldri vil gå av moten, og så har man alltid noe å ha på seg i høytidelige lag - men er veldig synd at det virker å ha blitt et såpass press. Her har også de fleste jentene som konfirmerer seg bunad (jeg har hatt to konfirmanter selv og vært i flere de siste årene), men det er jo noen få som har vanlig fin sommerlig kjole eller festdrakt av et slag, og aldri har jeg hørt noen si noe negativt om det. Mine barn, eller deres venner, har i alle fall aldri nevnt med et ord at de har lagt merke til disse som har hatt på seg noe annet. 

Du har jo fått en del gode tips her TS, ift leie av bunad - men er vel kanskje litt avhengig av hvor man holder til for at dette skal være mulig? Ofte er vel dette ganske dyrt også (ikke ift å kjøpe da, men det koster vel noen tusen kanskje?) Ingen du kjenner som kan ha til låns (leste at det ikke var aktuelt med lån fra familie)? Det er synd for jenta di som føler seg utenfor på grunn av dette, og kunne ønske det var en quick-fix i sånne situasjoner. Det er dessverre alltid visse omstendigheter i livet mange vil kjenne på denne utenforskapen, virker nesten umulig å unngå, men ekstra trist når det bunner i økonomi. En sånn dag skal jo bare være fin, man vil jo bare at konfirmanten skal ha en flott dag og ikke tenke på sånt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Orket ikke lese hele tråden, men man kan få kjøpt Rutaliv og Rondastakk billig på Finn. Mye bedre alternativ enn festdrakt.

Anonymkode: f64e7...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det kan det godt være. Poenget var at bunad i seg selv er et relativt nytt fenomen historisk sett. 

Som i varierende grad bygger på folkedrakter,  derav inndelingen i 5 kategorier. Og folkedrakter hadde også en god del regler. Les på hjemmesidene til norsk institutt for bunad- og folkedrakt. https://bunadogfolkedrakt.no/folkedrakt

Og her er forøvrig bunadens historie om utviklingen fra folkedrakter til bunader:https://bunadogfolkedrakt.no/bunadhistoria

Anonymkode: 19e46...782

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man har jo faktisk 15 år på å spare til den bunaden… Det er 200,- i mnd det. De aller fleste kan nok prioritere det, kanskje kjøpe litt billigere julegaver , drikke mindre brus, droppe den ene shoppingturen osv,  eller kutte ned på sommerferien et år eller to. Det handler om å planlegge og prioritere. Har man ikke råd til å spare 200 i mnd til barnet sitt så har man jaggu ikke råd til å ha barn, for barn koster ganske mye penger. 

Her settes deler av barnetrygd på sparekonto for nettopp konfirmasjonsfest og bunad. Setter jeg av 300,- i mnd så er det over 50 000,- til datteren er konfirmant… Vi kommer til å lage maten selv, ha dessertbord laget selv og ha festen hjemme. Da sparer vi en del der også. Hadde vi skulle leid lokale måtte jeg selvfølgelig tatt med de utgiftene i beregningen. 

Anonymkode: 6eec6...d6c

Joda, mange kan sikkert det. Men da går det jo på bekostning av andre ting man eventuelt kunne spart til. Mange vil tenke at å spare til egenkapital er viktigere enn å spare til et plagg som blir brukt et par ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Som i varierende grad bygger på folkedrakter,  derav inndelingen i 5 kategorier. Og folkedrakter hadde også en god del regler. Les på hjemmesidene til norsk institutt for bunad- og folkedrakt. https://bunadogfolkedrakt.no/folkedrakt

Og her er forøvrig bunadens historie om utviklingen fra folkedrakter til bunader:https://bunadogfolkedrakt.no/bunadhistoria

Anonymkode: 19e46...782

Dette vet jeg. Allerede skrevet det i tidligere innlegg. Takk for innspill :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har min jente valgt festdrakt framfor bunad. Hvis hun blir den eneste uten junad (noe jeg igrunn tviler på) så driter hun i det. Hun hadde valget om bunad i gave eller samme gave som brødrene. Da var valget enkelt for henne.

Anonymkode: 8eb72...65b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både søsteren min og jeg lånte bunader til konfirmasjonen. Fra en i familien og fra en venninne av mamma. Jeg skiftet til pen kjole til selskapet. Men husker alle jentene hadde bunad i kirken. Tror kanskje jeg var den eneste som lånte, men det brydde jeg meg heldigvis ikke om.

Anonymkode: 42987...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Burde vært aldersgrense på bunad;  20 år minimum. Neida. Joda. :sjenert:

Anonymkode: 07033...772

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De aller fleste er det, i høyden i alle fall, og bredden kan man jo ta ut.

Anonymkode: 3dca4...61f

Man kan ikke ta ut mye i bredden. Og brystene er ikke ferdig utviklet i konfirmasjonsalderen. Kjenner flere som er slanke, men ikke kan bruke bunaden mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes festdrakt er mye mer fornuftig enn bunad. Og at man burde kjøpe bunad selv, når en er voksen og har råd til det. At «alle» jenter har det, skaper problemer for andre foreldre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her har min jente valgt festdrakt framfor bunad. Hvis hun blir den eneste uten junad (noe jeg igrunn tviler på) så driter hun i det. Hun hadde valget om bunad i gave eller samme gave som brødrene. Da var valget enkelt for henne.

Anonymkode: 8eb72...65b

Så bra å få velge selv og stå for det! Det viktigste vi kan lære barna våre i dagens samfunn er å være trygg i seg selv, og velge det som føles riktig. 

Anonymkode: 159f7...33f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjenner du mange som passer bunaden de fikk i konfirmasjonen, som voksne, dvs 25+ år? Jeg kjenner INGEN. 

Jeg kjenner flere, inkludert meg selv. Måtte til og med få min sydd inn som 40-åring, da jeg aldri vokste inn i "voksetillegget" som var sydd inn i min bunad.

Anonymkode: da7f2...47f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Uff trist det skal være sånn, alle har ikke råd til alt nei. Å være eneste jente uten bunad er ikke noe kjekt. Men kanskje leie en bunad eller kjøpe en nydelig kjole som kan skille seg litt ut? Jeg vet ikke men tenker å gjøre best mulig ut av situasjonen? Kan ikke noen låne deg penger til leie bunad eller kjole? Jeg hadde bunad men nå i voksen alder orker jeg ikke gå med bunaden min lenger. Så vil selge den til neste år tenker jeg. Lykke til da :)

Anonymkode: 0d706...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det står masse artikler i avisen om alle de som angret på bunad til konf for at de aldri klarte å holde vekten, så det med vekt/høyde er ganske god grunn til å vente. 

Jeg har en kommende konfirmant (neste vår)  og hun kommer nok ikke til å holde 45 kg hele livet, ikke er hun utvokst i høyden enda heller, så avtalen med besteforeldre er å vente med bunad på grunn av dette.  Ikke alle bunader ser like fine ut når man må justere i bredden. 

Anonymkode: 8457c...60b

Høyde er ikke en god grunn til å vente, da de fleste jenter er utvokst da. I bredden kan de jo sys ut. Man kan jo endre vekt hele livet, hva skulle man vente på? Når vet man at man aldri endrer vekt igjen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner du mange som passer bunaden de fikk i konfirmasjonen, som voksne, dvs 25+ år? Jeg kjenner INGEN. 

Jeg og søstra mi gjør, og det er 20+ år siden konfirmasjonen. Så uvanlig er det ikke. 

Anonymkode: 98232...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, de har bare lagt den ut, den er jo laget for det. Kjenner noen som ikke har giddet å legge den ut, men ingen som ikke passer den eter at den er utlagt, og jeg er 37 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...