AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #141 Skrevet 8. mai 2023 Vil bare minne om at det er flere måter å «ordne» seg bunad på. Man kan kjøpe den dyrt på Husfliden, kjøpe den billigere hos firmaene som får bunadene sydd i Kina, man kan sy hele eller deler selv, man kan kjøpe hele eller deler brukt feks på finn. Sølv kan gis/ønskes i gaver over mange år eller kjøpes brukt. Det optimale er jo hvis man kan låne, arve eller delvis arve. Her fikk ikke datteren velge bunad helt selv, hun måtte velge en familien kunne sy. (Dvs en man ikke måtte gå på kurs for å få sydd.) Sølv og stoffer har vi kjøpt inn over flere år Anonymkode: 5217d...71d
Olaug Olsen Skrevet 8. mai 2023 #142 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Brukt bunad på Finn? Anonymkode: 3dca4...61f Denne! Det er faktisk mulig å sette sammen en egen bunad basert på ting man finner på Finn.no. Man kan sy og perle selv. Tiendedel av prisen, og man får i tillegg eierskap til opplegget. La henne delta i utforming av egen bunad, så kan hun heve hodet blant sine jevnaldrende som har fått alt uten å jobbe. Da skaper dere kultur, og kultur er noe annet enn forbruk!
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #143 Skrevet 8. mai 2023 Syns bunadshysteriet har tatt helt av jeg. Festdrakt bør være mer enn bra nok selv om jeg forstår godt at hun føler seg utenfor om hun er den eneste uten. Å føle seg utenfor er aldri noe hyggelig. Samtidig tror jeg nok mange har festdrakter også. Mange ser ikke forskjell en gang og jeg syns faktisk mange festdrakter er penere enn enkelte bunader. Heller festdrakt enn det blomsterhelvetet fra Gol, f.eks. Jeg ble konfirmert i 1993 og da var det bare noen få som hadde bunad. Født og oppvokst sentralt på Lørenskog. Mange ble tilbudt det til konfirmasjonen, men de fleste, deriblant meg takket nei. Angrer kanskje litt på det idag, på en annen måte ikke. Ikke så mange anledninger å bruke bunaden til når man ikke har så mange konfirmanter i familien og ikke har/skal ha barn selv. Nevøen min skal konfirmeres om 2 år og før han var forrige konfirmasjon 7 år før. Har liten familie og han er den yngste i familien. Så mange år til han og broren hans sine eventuelle barn skal konfirmeres. På 17.mai er jeg alltid hjemme grunnet sykdom og manglende krefter til å gå ut og se på tog og sånt, men pynter meg likevel i en pen kjole. Hadde nok aldri brukt bunaden hjemme med bare samboeren uansett. Anonymkode: 51f5d...1cb 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #144 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Vil bare minne om at det er flere måter å «ordne» seg bunad på. Man kan kjøpe den dyrt på Husfliden, kjøpe den billigere hos firmaene som får bunadene sydd i Kina, man kan sy hele eller deler selv, man kan kjøpe hele eller deler brukt feks på finn. Sølv kan gis/ønskes i gaver over mange år eller kjøpes brukt. Det optimale er jo hvis man kan låne, arve eller delvis arve. Her fikk ikke datteren velge bunad helt selv, hun måtte velge en familien kunne sy. (Dvs en man ikke måtte gå på kurs for å få sydd.) Sølv og stoffer har vi kjøpt inn over flere år Anonymkode: 5217d...71d Sikkert optimalt for den som låner, men ikke akkurat optimalt for eieren av bunaden. Snakker av erfaring. Anonymkode: eed7a...c40
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #145 Skrevet 8. mai 2023 Jeg har fått sydd om litt på min bunad som jeg fikk til min konfirmason for 35 år siden. Så den passer fint. Da jeg fikk barn første jenta sartet jeg sparing til bunad med en gang, sølv til bunad kjøpte jeg for penger hun fikk i gaver til bursdag og jul fra familie. Hvis den dagen hun selv ikke ønsket bunad kunne jeg selge sølvet å hun kunne velge å beholde pengene. Med litt planleggibg fra start så gjekk det fint. Jeg har ikke god økonomi, så det var stas å kunne ordne dette til kobfirmasjonen. Anonymkode: 2d68a...017 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #146 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Sikkert optimalt for den som låner, men ikke akkurat optimalt for eieren av bunaden. Snakker av erfaring. Anonymkode: eed7a...c40 Ble den ødelagt? Kan jo låne ut mot at det skiftes før spising hvis det er matflekker man er redd. En kjapp tur i kirken eller kulturhuset burde ikke lage de store skadene. Ville gitt beskjed om at låner hverken skal vaske eller rense bunaden. Det vil jeg fikse selv. Anonymkode: 5217d...71d 1
Gjest theTitanic Skrevet 8. mai 2023 #147 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi er en «fattig» familie, og nå er det snart komf for den ene datteren vår. Vi sparte og kjøpte en fin festdrakt og hun likte den og godt helt til første samling. Da sa hun det hadde vert rart og være den enste men festdrakt. Og at noen hadde gjort narr av henne. Vi tenkte på å leie bunad men der hvor vi bor bruker de bunaden med flere anledninger som skoleball, komf fest osv. Nå har hun ikke lyst å gå på noen av de festene og det forstår jeg, men føles bare kjipt ut å ikke kunne kjøpe en skikkelig bunad til barna. Har Norge virkelig blitt sånn at kun bunad er godt nok og har du ikke så er du null verd? Anonymkode: 5f294...9c4 Jeg syntes bunadsmaset er tullete. Sterk motstander av at det skal være enkelte klær som må has for at det ikke skal bli snakk og gjort narr. Bunadsmaset er ikke bedre enn merkeklærhysteriet.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #148 Skrevet 8. mai 2023 Jeg kjøpte min bunad på finn til 11000 kr inkl skjorte og alt sølv. Riktignok ca 60(!)år gammel, og den kan ikke legges ut. Men på en svett og tettpakket 17mai el dåp/komfirmasjon så tviler jeg sterkt på at folk ser at bunaden ikke er helt crisp ny. Dersom man starter autosøk på finn etter bunaden man skal ha i god tid, så kan man finne flotte bunader i god skikk til en svært rimelig penge. Til datteren min startet jeg å spare til bunad med det samme hun fikk sin første barnetrygd. Hun er 5 år og jeg har allerede 50 000 på kontoen hennes, så bunaden er i boks med god margin og det føles godt. Jeg er enforsørger så god planlegging er nøkkelen -selv er min bekymring heller festen. Jeg hater stress og matlaging og organisering av fester. Har lyst å sette bort alt til et firma men har ikke så lyst på utgiftene...så det har jeg heldigvis ti år på å bekymre meg over. Anonymkode: 74ba2...8b3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #149 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg kjøpte min bunad på finn til 11000 kr inkl skjorte og alt sølv. Riktignok ca 60(!)år gammel, og den kan ikke legges ut. Men på en svett og tettpakket 17mai el dåp/komfirmasjon så tviler jeg sterkt på at folk ser at bunaden ikke er helt crisp ny. Dersom man starter autosøk på finn etter bunaden man skal ha i god tid, så kan man finne flotte bunader i god skikk til en svært rimelig penge. Til datteren min startet jeg å spare til bunad med det samme hun fikk sin første barnetrygd. Hun er 5 år og jeg har allerede 50 000 på kontoen hennes, så bunaden er i boks med god margin og det føles godt. Jeg er enforsørger så god planlegging er nøkkelen -selv er min bekymring heller festen. Jeg hater stress og matlaging og organisering av fester. Har lyst å sette bort alt til et firma men har ikke så lyst på utgiftene...så det har jeg heldigvis ti år på å bekymre meg over. Anonymkode: 74ba2...8b3 (Det er bare tilfeldig at det er ditt innlegg jeg svarer på, for svaret går til alle som i løpet av tråden har kommet med forslag om hvordan TS kan skaffe bunad til datteren, inkludert meg selv) Så flott at du fikk kjøpt billig bunad til deg selv, og at du har spart opp til bunad for din datter, men hvorfor er det nødvendig å gjøre dette for ikke å falle utenfor? På 70- og 80-tallet var det anslått at ca 30-40-% av alle kvinner i Norge hadde bunad, i 2005 var tallet ca 60% av alle kvinnene, mens det anslås at omtrent 80% av alle kvinnene i Norge har bunad i dag. Det har altså vært en eksplosiv økning de siste 30 årene. Hva har skjedd de siste ti-årene som gjør at bunaden har blitt et så essensielt plagg at de som ikke har det blir ekskludert fra "det gode selskap"? Anonymkode: 6d105...511 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #150 Skrevet 9. mai 2023 I min familie har vi bunader. Men ingen av oss fikk det før etter konfirmasjon. Jeg syns det er helt tragisk at det nå er forventet at alle jenter på 15 skal ha et plagg pluss tilbehør til 30 - 40 tusen. Det henger ikke på greip! Men skjønner jo at de som ikke har det føler seg utenfor. Man er ikke så rasjonell og fornuftig i tankegangen på den alderen. Skulle ønske at bunadspresset forsvant. Anonymkode: 7ca5b...971 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2023 #151 Skrevet 9. mai 2023 Jeg gikk inn i tråden og ventet åtte sider med unison «du har hatt 15 år på deg til å spare til bunad» så nå er jeg positivt overrasket. Den shamingen av foreldre som ikke sparer til alt mulig som måtte oppstå av krav i det barnet blir født er et utrivelig KG-fenomen. Det var veldig få som hadde bunad da jeg ble konfirmert og jeg ble overrasket da det viste seg at det nå var forventet. Heldigvis har søsteren min samme størrelse som datteren min og en bunad hun kunne låne ut. Anonymkode: 5f309...1b1
Mamajune11 Skrevet 9. mai 2023 #152 Skrevet 9. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 8.5.2023 den 8.46): Kjenner du mange som passer bunaden de fikk i konfirmasjonen, som voksne, dvs 25+ år? Jeg kjenner INGEN. Anonymkode: c4921...a71 Alle i familien min.. Alle.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå