Gå til innhold

Ikke råd til bunad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi er en «fattig» familie, og nå er det snart komf for den ene datteren vår. Vi sparte og kjøpte en fin festdrakt og hun likte den og godt helt til første samling. Da sa hun det hadde vert rart og være den enste men festdrakt. Og at noen hadde gjort narr av henne. Vi tenkte på å leie bunad men der hvor vi bor bruker de bunaden med flere anledninger som skoleball, komf fest osv. Nå har hun ikke lyst å gå på noen av de festene og det forstår jeg, men føles bare kjipt ut å ikke kunne kjøpe en skikkelig bunad til barna. Har Norge virkelig blitt sånn at kun bunad er godt nok og har du ikke så er du null verd? 

Anonymkode: 5f294...9c4

Skjønner ikke at jenter har lyst å gå med bunad på skoleball 🙈   virker sånn, når sannheten er at festdrakter er like fine om ikke finere. 

Anonymkode: 84557...d11

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi er en «fattig» familie, og nå er det snart komf for den ene datteren vår. Vi sparte og kjøpte en fin festdrakt og hun likte den og godt helt til første samling. Da sa hun det hadde vert rart og være den enste men festdrakt. Og at noen hadde gjort narr av henne. Vi tenkte på å leie bunad men der hvor vi bor bruker de bunaden med flere anledninger som skoleball, komf fest osv. Nå har hun ikke lyst å gå på noen av de festene og det forstår jeg, men føles bare kjipt ut å ikke kunne kjøpe en skikkelig bunad til barna. Har Norge virkelig blitt sånn at kun bunad er godt nok og har du ikke så er du null verd? 

Anonymkode: 5f294...9c4

Festdrakt er jo veldig populært og inn. 

Anonymkode: 39336...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du er veldig uvitende og trenger å lese deg opp. Jeg har en bunad som er i uavbrutt tradisjon, det er noe helt annet enn å ha funnet på en drakt for å kalle det bunad. Anbefaler at du leser lenken en annen la ut til deg lenger opp. Skal du være så bastant i dine uttalelser så må du i alle fall gjøre litt innsats for å få det du sier riktig. 

Anonymkode: b4682...409

Åh, du er heldig som har en sånn bunad ❤️

Anonymkode: 07033...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, men det var ikke fullstendig frislipp, som mange later til å tro. Man sto friere til å velge design selv, både mht broderier og vevd stoff, man tok på seg det man hadde av sølv, og endte opp med stor variasjon. Men visse regler var det, og jeg tenker man gjør klokt i å forsøke å bevare dem der man kan, men gi individuell frihet der man kan det. 
Nå husker ikke jeg hvilke bunad det var snakk om ei heller nøyaktig når, men det var en gang i det gamle bondesamfunnet.  Et sted i landet var det da sånn at jentene viste frem sine beste broderingskunster på lua, og det var visst sånn man ble populær hos gutta. Man kan si tidene forandrer seg. 😅 En enorm variasjon må det ha blitt, og nå sitter man da igjen med ett standardisert broderi. Er man tro mot tradisjonene og designer og syr sitt eget lue broderi fremfor å kjøpe Husfliden standard, er da ingenting bedre, selv om jeg selv ikke ville hatt kunnskap til det.

På bunader hvor gifte kvinner tradisjonelt har hatt en annen farge på strømper/hodeplagg e.l. er det ikke derimot like ok å bytte «fordi man har lyst». Da går man mot tradisjonen, og kan heller kjøpe seg festdrakt som man kan pynte etter eget forgodtbefinnende. 

Jeg påstår ikke at det ikke var noen som helst form for regler, men de sydde plaggene ut av det de hadde. Dette er snakk om 3-400 år siden. Hvis de eksempelvis skulle ha hvitt i tøyet, så var det ikke en regel på hvilket mønster eller hvilket stoff som kunne brukes. Jeg kunne forklart meg bedre her ser jeg.  Det med broderings kunnskaper mener jeg kom fra vestlandet et sted, Sunnmøre?. 

Anonymkode: 84eb6...83e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åh, du er heldig som har en sånn bunad ❤️

De finnes ikke ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er veldig uvitende og trenger å lese deg opp. Jeg har en bunad som er i uavbrutt tradisjon, det er noe helt annet enn å ha funnet på en drakt for å kalle det bunad. Anbefaler at du leser lenken en annen la ut til deg lenger opp. Skal du være så bastant i dine uttalelser så må du i alle fall gjøre litt innsats for å få det du sier riktig. 

Anonymkode: b4682...409

Hvis du har en såkalt kategori 1 bunad/folkedrakt, altså en av de som kommer direkte fra bruk som folkedrakt og til bli brukt som bunad, så vet du jo at disse er både mye enklere ( og derfor billigere) og mye mer åpne for variasjoner? Der du kan bruke forskjellige type stoff, forskjellige tilbehør, skjorter osv. Fordi vi vet at slik var de brukt før. Men bunader fra den kategorien er få, og sjeldent populære nå til dags. De blir ofte sett på som festdrakt pga sin enkelhet.

Det er de "oppdiktede" bunader, kategori 4 og 5, som er helt fastlåst med broderier og tilbehør, det er også ofte de som er populære nå. Og spesielt de som er laget på slutten av 18-hundre, når det var veldig inn med broderier i ull, men igjen, ikke de som er laget etter 1920, fordi da var det inn med "artdeco" stil og broderiene fra den tid ser ut som barnetegninger. 🙈

Anonymkode: c4921...a71

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De finnes ikke ;) 

Hvorfor sier du det? Om du virkelig er interessert i bunad, burde du hatt interesse av å lære mer om dette temaet. Jo, slike bunader finnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så ny er altså denne tradisjonen, og bunaden har blitt et statussymbol. 

Anonymkode: 6d105...511

Og jeg kan legge til at helt lokalt (liten by på Østlandet) er tradisjonen med bunad til konfirmasjon enda nyere.  Det er først de siste 10 årene at de bunadskledde nykonfirmantene har vært i flertall)

Anonymkode: 6d105...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor sier du det? Om du virkelig er interessert i bunad, burde du hatt interesse av å lære mer om dette temaet. Jo, slike bunader finnes. 

At det finnes en bunad som er uavbrutt i tradisjon, det vil si fra folkedraktens tid er feil. Bunader ble rekonstruert fra tidligere folkedrakter på 1930-1940-tallet. Men de er i høyeste grad basert på de opprinnelige folkedraktene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjenner du mange som passer bunaden de fikk i konfirmasjonen, som voksne, dvs 25+ år? Jeg kjenner INGEN. 

Samtlige i min krets passer fortsatt sin bunad og jeg har bikket 30.

Anonymkode: 312aa...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bunad er svindyrt. Har egentlig ikke noen gode råd, annet enn å låne/leie bunad til den store dagen, og om jenta vil ha bunad, så får det være gaver fremover. 

Her ligger det i kortene at barna skal få bunader. Derfor har de fått bunadssølv i dåp, og bursdagsgaver fra de var små. (Av oldeforeldre). Ser jo nå at jeg burde spart penger i tillegg. Heldigvis er yngste fortsatt så liten at jeg kan starte å spare nå. 

Har veldig lyst på bunad selv og, men det har jeg ikke råd til. 

Anonymkode: 90f79...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

At det finnes en bunad som er uavbrutt i tradisjon, det vil si fra folkedraktens tid er feil. Bunader ble rekonstruert fra tidligere folkedrakter på 1930-1940-tallet. Men de er i høyeste grad basert på de opprinnelige folkedraktene.

Jeg tror hun mener bunad kategori 1.

Kategori 1

Dette er bunader som representerer siste lekk i ei folkedraktutvikling. Nokre plasser i Noreg held den lokale klesskikken seg lengre, og særleg blant kvinner hende det at folkedrakta gjekk frå kvardagsklede til sundagsfint og så til bruk ved fest og høgtid. Slik gjekk ikkje drakta ut av bruk før ho etter kvart fekk ny interesse og funksjon som bunad.

Dømer på dette er Hardangerbunaden og livkjolane frå Gudbrandsdalen.

Det er den type bunad, uten broderier, og der man kan variere farger og stoffer på liv og forkle og skjorte. Nå ser kanskje ikke folk flest på de som bunader i det hele tatt. men det er jo bunader.. 

image.png.7d6cfcb79e92bb54400f7b8983e51043.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Solanum tuberosum skrev (4 timer siden):

Hun skal gjennom et rituale nå, det som handler om overgangen fra barn til voksen. Da har du jo en fin anledning til å be henne om å reflektere rundt kjøpepress, gruppepress og forskjell på fattig og rik. 

Du må også få fortalt henne at hennes verdi ikke ligger i et dyrt klesplagg. 

Dette her. Husker selv da jeg konfirmerte meg som 14-15åring så skjønte jeg at mamma ikke hadde pengene til en bunad. Så jeg sa (lata som) at bunad var jeg ikke interessert i å ha. Dette sa jeg både til min mor og venner osv. Tenker det er på tide med litt mer refleksjon i denne alderen. 

Anonymkode: f1d40...9ca

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror hun mener bunad kategori 1.

Det er den type bunad, uten broderier, og der man kan variere farger og stoffer på liv og forkle og skjorte. Nå ser kanskje ikke folk flest på de som bunader i det hele tatt. men det er jo bunader.. 

image.png.7d6cfcb79e92bb54400f7b8983e51043.png

Det kan det godt være. Poenget var at bunad i seg selv er et relativt nytt fenomen historisk sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står masse artikler i avisen om alle de som angret på bunad til konf for at de aldri klarte å holde vekten, så det med vekt/høyde er ganske god grunn til å vente. 

Jeg har en kommende konfirmant (neste vår)  og hun kommer nok ikke til å holde 45 kg hele livet, ikke er hun utvokst i høyden enda heller, så avtalen med besteforeldre er å vente med bunad på grunn av dette.  Ikke alle bunader ser like fine ut når man må justere i bredden. 

Anonymkode: 8457c...60b

Ikke fordi at det er noe galt med å vente, men de som syr bunader er jo veldig klar over at de fleste vokser ut av bunaden fra konfirmasjonen etter en del år, og at de tilpasses - med mye ekstra stoff for mulighet til å sy ut, uten at det på noen som helst måte går på bekostning av hvordan bunden passer/ser ut på konfirmanten - dette er de nok såpass dreven på, hvis man får sydd hos noen som kan faget. Jenta vår konfirmerte seg i fjor og er liten og sped, så bunaden hennes ble sydd med mye ekstrastoff for å kunne legge ut både her og der, også i lengden hvis nødvendig - men går ikke an å se det på bunaden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Dette her. Husker selv da jeg konfirmerte meg som 14-15åring så skjønte jeg at mamma ikke hadde pengene til en bunad. Så jeg sa (lata som) at bunad var jeg ikke interessert i å ha. Dette sa jeg både til min mor og venner osv. Tenker det er på tide med litt mer refleksjon i denne alderen. 

Anonymkode: f1d40...9ca

jeg gir deg en hjerte men jeg håper jo samtidig at det er slike refleksjoner mine barn ikke trenger å ha som fjortenåringer. 😭

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Slik er livet. Man kan ikke alltid få alt alle andre har. Synes det er flott dere kunne gi henne en festdrakt, og det er ikke sikkert bunad er like stas i fremtiden. Jeg arvet mamma sin som hun fikk i sin konfirmasjon, ellers hadde mine foreldre aldri hatt råd, og verken jeg eller hun var/ er noe glad i å gå med bunad. Det er varmt, tungt og klør. 

Anonymkode: 3e49f...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner du mange som passer bunaden de fikk i konfirmasjonen, som voksne, dvs 25+ år? Jeg kjenner INGEN. 

Her bruker nå alle mine venninner og familie sine bunader som de fikk til konfirmasjonen - de færreste uten å ha sydd den litt ut, men den passer jo etter de justeringene og ser like fin ut - inkludert min egen, som ikke er sydd ut (og jeg er 45 med to svangerskap innabords 😉 )

Anonymkode: 00638...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må si jeg er utrolig glad for at jeg ikke er religiøs slik at jeg slipper forholde meg til at klærne er det som er det viktige...

Jeg trodde vel at konfirmasjon handlet om bekreftelse av troen og ikke om man ønsker å kaste bort titusener av kroner på et klesplagg.

Anonymkode: 953ac...691

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er kun på sm⁸åplasser bunad er viktig. Og virkelig da, ikke for alle der engang. Datteren din har sikkert én kjip venninne som skulle absolutt heve seg over og derfor rake ned på jenta di, og jenta de tok det seriøst. Men mange av de som får bunad til konfirmasjonen, kommer til angre at de ikke heller fikk penger. Bare søke på finn.no for "bunad konfirmasjon" og du vil finne mange annonser type "fikk bunad til konfirmasjonen men passer ikke lenger ". Pluss at man endrer både smak og prioriteringer, og derfor endrer ønsker om hvilken bunad man vil også. Det er i grunn litt rart å binde seg til en klesplagg for resten av livet som 14 åring? Og har du merket at dette kreves og forventes BARE av jenter? Ingen forventer at en gutt skal bruke og passe samme bunad resten av livet.

1. Det er mye sjeldnere at gutter er utvokst (i høyden spesielt) i konfirmasjonsalder

2. En bunad med vest og stakk er mye enklere å justere ift størrelse enn en herre-bunad med bukser og jakke som skal passe. 

Anonymkode: 00638...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...