GrønnNellik68 Skrevet 8. mai 2023 #41 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Evt. Gå for uføretrygd. Gå hjemme som husmor med penger på konto fast hver mnd. Er man litt smart jobber man så mye som mulig siste 2-3 årene slik at beregningsgrunnlaget blir høyest mulig. Det er en reel mulighet. Anonymkode: d8009...3df Ok det er juks for oss som jobber å bidrar i samfunnet. Sånne folk har jeg null respekt for. 2
GrønnNellik68 Skrevet 8. mai 2023 #42 Skrevet 8. mai 2023 ClausSaus skrev (16 minutter siden): De fleste hankjønn er konservative. Alle menn er konservative. Utenom når det gjelder seg selv da er alt lov😂 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #43 Skrevet 8. mai 2023 Hva har du tenkt å gjøre hvis forholdet ryker etter fem år og du har store hull i CVen, ikke oppdatert kompetanse og har falt ut av arbeidslivet? Evt om du har en deltidsjobb, hvordan skal du klare deg på den alene? Hva om mannen din dør når dere blir eldre og du må leve alene på din pensjon, som da blir kraftig redusert? Anonymkode: b516d...aea 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #44 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Joda. Samtidig er det 366.000 mennesker som har "klart" det. Så det sier seg selv at det ikke er noen umulighet. I enkelte områder inntil 21% av befolkningen. Og det er både arvelig og smittsomt. Hvis TS er relativt ressurssterk så klarer hun det. https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/trygd-smitter-og-trygd-gar-i-arv/s/12-95-3423474186 Med litt Research og snakk med venninner som kan gi råd gjennom prosessen burde det gå greit , selv om det tar noe tid. Hvilke sykdommer som ikke syntes på røntgen, symptomer, plager osv. Anonymkode: d8009...3df Som har klart å svindle til seg trygd, mener du? Det er åpenbart at TS er i stand til å jobbe. Anonymkode: 9fc00...398
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #45 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Avtalen må alltid være: Mannen skal kompensere for alt lønnstap, feriepenger og tapt pensjon i tillegg til kompensasjon for hull i CV, forfremmelser og tap av lønnsforhøyelser man går glipp av ved å være ute av arbeid og må starte på scratch i lav stilling på jobb den dagen man evn blir skilt og må jobbe igjen. Anonymkode: ccaa6...41d Jeg synes faktisk IKKE at mannen skal måtte kompensere økonomisk for at TS ikke har lyst til å jobbe fulltid... Man blir ikke ellers kompensert for å velge jobbe deltid, så jeg synes det er urettferdig om mannen skal måtte betale for TS sitt valg. Om noe med mannen sin jobbsituasjon gjør at det er ett reelt behov, så ja, da bør det kompenseres, men mannen bør ikke måtte kompensere for "jeg er lei av å jobbe!"... O m ene parten bare ikke gidder jobbe, og velger jobbe deltid, så bør den andre parten kreve at det fortsettes bidras like mye økonomisk... Anonymkode: dd4b1...76e 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #46 Skrevet 8. mai 2023 Det legges opp til i denne tråden at kvinner som velger å gå ut av arbeidslivet er både dumme, late, lite selvstendige, uten ambisjoner etc, og at de er mindre verdt som mennesker. Har dere tenkt på at mange har samme utdannelse og kunnskap som de som står i jobb? Det er lite trolig at flesteparten bare har tatt en avgjørelse helt på egenhånd om å bli hjemme for å «slappe av», men at det er noe familien har bestemt sammen. De fleste er fullstendig klar over alt dere ramser opp av ulemper, så jeg tenker at det som regel er en vel gjennomtenkt avgjørelse. Min mor gikk hjemme (og nei, det var ikke i «gamle dager» - jeg er 23 år), og hun er fortsatt ett av de mest intelligente menneskene jeg har møtt. Hun og min far tok det valget sammen for at han skulle ha muliget til å bygge opp en stor bedrift. Han har aldri sett ned på min mor, og hun eier like mye som min far. Hun har spart opp til pensjon, og hun vil aldri slite økonomisk for valget de tok. Men jeg er ganske trist over at jeg alltid må forsvare min mor for at hun har vært hjemme med oss 3 barna! Hun bryr seg ikke om hva andre mener, og hun er så raus og inkluderende at hun aldri dømmer noen for hvilke valg andre tar for seg selv!! Men er dere klar over at alle mine venner skulle ønske at hun var moren deres? De kaller henne for sin ekstra mamma, og hun har vært invitert til utallige konfirmasjoner og nå etterhvert barnedåper for mine og mine brødres venner! Hun er den som har hatt tid til å høre på oss ungene, ikke bare sine egne, men også alle våre venner. Det har alltid vært noen hjemme hos oss, og vi har hatt med barn hjem mer eller mindre daglig gjennom oppveksten for mat, trøst, lek, leksehjelp, kjøring til aktiviteter osv. Hun har brydd seg om de som har falt utenfor, og har alltid passet på at også de som ikke har noen venner har fått være med oss hjem, satt i gang aktiviteter på skolen for å sørge for gode skolemiljø osv. Hun har vært en helt uvurderlig kraft for min far, meg og mine søsken og ikke minst for vårt nærmiljø. Jeg tror at det at man mister alle «nabokjerringene» som har tid og ork til å involverer seg i andre enn seg selv og sin egen karriere gjør noe med samfunnet vi lever i. Så slutt å rakk ned på de som velger annerledes enn dere, og se om det at de «ofrer» pensjonspoeng og karrierestigen kanskje kan gangne nærmiljøet på andre måter enn kun kapital. Min mor er mitt forbilde og jeg er uendelig takknemlig for at hun var hos oss gjennom oppveksten. Hun har oppdratt tre barn til å lykkes med høye utdannelser og gode jobber, så jeg vil si at hun har bidratt godt til samfunnet også. Anonymkode: 86a83...1a8 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #47 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det legges opp til i denne tråden at kvinner som velger å gå ut av arbeidslivet er både dumme, late, lite selvstendige, uten ambisjoner etc, og at de er mindre verdt som mennesker. Har dere tenkt på at mange har samme utdannelse og kunnskap som de som står i jobb? Det er lite trolig at flesteparten bare har tatt en avgjørelse helt på egenhånd om å bli hjemme for å «slappe av», men at det er noe familien har bestemt sammen. De fleste er fullstendig klar over alt dere ramser opp av ulemper, så jeg tenker at det som regel er en vel gjennomtenkt avgjørelse. Min mor gikk hjemme (og nei, det var ikke i «gamle dager» - jeg er 23 år), og hun er fortsatt ett av de mest intelligente menneskene jeg har møtt. Hun og min far tok det valget sammen for at han skulle ha muliget til å bygge opp en stor bedrift. Han har aldri sett ned på min mor, og hun eier like mye som min far. Hun har spart opp til pensjon, og hun vil aldri slite økonomisk for valget de tok. Men jeg er ganske trist over at jeg alltid må forsvare min mor for at hun har vært hjemme med oss 3 barna! Hun bryr seg ikke om hva andre mener, og hun er så raus og inkluderende at hun aldri dømmer noen for hvilke valg andre tar for seg selv!! Men er dere klar over at alle mine venner skulle ønske at hun var moren deres? De kaller henne for sin ekstra mamma, og hun har vært invitert til utallige konfirmasjoner og nå etterhvert barnedåper for mine og mine brødres venner! Hun er den som har hatt tid til å høre på oss ungene, ikke bare sine egne, men også alle våre venner. Det har alltid vært noen hjemme hos oss, og vi har hatt med barn hjem mer eller mindre daglig gjennom oppveksten for mat, trøst, lek, leksehjelp, kjøring til aktiviteter osv. Hun har brydd seg om de som har falt utenfor, og har alltid passet på at også de som ikke har noen venner har fått være med oss hjem, satt i gang aktiviteter på skolen for å sørge for gode skolemiljø osv. Hun har vært en helt uvurderlig kraft for min far, meg og mine søsken og ikke minst for vårt nærmiljø. Jeg tror at det at man mister alle «nabokjerringene» som har tid og ork til å involverer seg i andre enn seg selv og sin egen karriere gjør noe med samfunnet vi lever i. Så slutt å rakk ned på de som velger annerledes enn dere, og se om det at de «ofrer» pensjonspoeng og karrierestigen kanskje kan gangne nærmiljøet på andre måter enn kun kapital. Min mor er mitt forbilde og jeg er uendelig takknemlig for at hun var hos oss gjennom oppveksten. Hun har oppdratt tre barn til å lykkes med høye utdannelser og gode jobber, så jeg vil si at hun har bidratt godt til samfunnet også. Anonymkode: 86a83...1a8 Din mor høres raus og inkluderende ut, men disse egenskapene kommer jo ikke i lys av at hun har vært hjemmeværende. Hun har "ofret" seg for at din far skulle gjøre karriere og slippe å bidra hjemme, og jeg synes ikke det er noe å beundre. Jeg ønsker ikke at mine døtre skal vokse opp i den tro at jobben til pappa er viktigere enn jobben til mamma. Min mor har alltid jobbet fullt, men likevel har hun hatt tid til å følge opp alle barna. Det har hun klart fordi hun har en ektemann som har sett på det som en selvfølge at han tar sin del med barna og huset. Jeg mistenker at mange av disse utslitte kvinnene som drømmer om et liv som hjemmeværende gjør det fordi de ikke har en partner som bidrar med sin halvpart. To friske voksne mennesker klarer helt fint å jobbe fullt samtidig som man følger opp barna sine. Det er travelt i småbarnstiden, men det er jo bare en kort periode. Anonymkode: a7f84...902 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #48 Skrevet 8. mai 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Du er klar over at de som vil ha en tradwife, krever at du er jomfru og godt under 25 år? Anonymkode: 94be3...e3a Vil de? Har et steinrik familiemedlem som fant seg ei jevnaldrende dame på 36, hun jobber 2 dager i uka etter eget ønske og ingenting nå som hun er gravid, etter perm skal hun selv bestemme hvor mye hun ønsker å jobbe. Kjenner jeg som hater å jobbe 100% fordi det sliter meg ut og tar all fritid og sosialliv blir smått misunnelig 😅 Anonymkode: efa54...7d1 1
GrønnNellik68 Skrevet 8. mai 2023 #49 Skrevet 8. mai 2023 Hvorfor kalle det tradewife når det heter husmor på norsk ca?? 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #50 Skrevet 8. mai 2023 Hadde jeg aldri vurdert. Maktbalansen vil bli ekstremt skjev, og jeg tror vi kan regne med at skjev maktbalanse har størst appell til folk som er villige til å misbruke makt. Hadde aldri lagt livet mitt i henda på en sånn fyr. Anonymkode: 22088...485 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #51 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kjenner jeg begynner å bli drittlei av å jobbe hver dag og tenker kanskje å heller bli husmor. Jobbe 2-3 dager kunne vært noe også, mens mannen tar fullt ansvar og jobber 100%. Vet at levestandarden vil gå ned litt men tror det vil hjelpe meg psykisk og fysisk om jeg dropper å jobbe 100%. Anonymkode: 1a26c...80b Du får finne deg en kjernekar som Andreas da vet du... https://sosialnytt.com/tilbake-hos-farmen-andreas-satan-har-pavirket-meg-og-vaert-i-meg-og-provd-a-felle-lyset/ Anonymkode: b45ff...55c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #52 Skrevet 8. mai 2023 Helt og holdent ditt og din manns valg. Men du må virkelig sette opp en knallgod avtale som sikrer deg i forhold til pensjon, og ikke minst ved et evt samlivsbrudd (og je, det kan virkelig skje hvem som helst). Å være borte fra arbeidslivet sender deg fort bakerst i køen om du vil jobbe senere. Om du har små barn (under 10 år) har du krav på å kunne jobbe litt redusert, og får kompensert noe for tapet i forhold til pensjon. Dvs at du kan i en periode gå ned til 80% feks. Jeg ville vurdert det heller. Anonymkode: f6f6a...085 1 2
knooters Skrevet 8. mai 2023 #53 Skrevet 8. mai 2023 1 hour ago, GrønnNellik68 said: Utenom når det gjelder seg selv da er alt lov😂 Konservative "menn" fortjener sin egen kjønnskategori. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #54 Skrevet 8. mai 2023 knooters skrev (1 minutt siden): Konservative "menn" fortjener sin egen kjønnskategori. Vi har allerede en betegnelse for dem; Drittsekk... Anonymkode: b45ff...55c 3
Rosakatt Skrevet 8. mai 2023 #55 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det legges opp til i denne tråden at kvinner som velger å gå ut av arbeidslivet er både dumme, late, lite selvstendige, uten ambisjoner etc, og at de er mindre verdt som mennesker. Har dere tenkt på at mange har samme utdannelse og kunnskap som de som står i jobb? Det er lite trolig at flesteparten bare har tatt en avgjørelse helt på egenhånd om å bli hjemme for å «slappe av», men at det er noe familien har bestemt sammen. De fleste er fullstendig klar over alt dere ramser opp av ulemper, så jeg tenker at det som regel er en vel gjennomtenkt avgjørelse. Min mor gikk hjemme (og nei, det var ikke i «gamle dager» - jeg er 23 år), og hun er fortsatt ett av de mest intelligente menneskene jeg har møtt. Hun og min far tok det valget sammen for at han skulle ha muliget til å bygge opp en stor bedrift. Han har aldri sett ned på min mor, og hun eier like mye som min far. Hun har spart opp til pensjon, og hun vil aldri slite økonomisk for valget de tok. Men jeg er ganske trist over at jeg alltid må forsvare min mor for at hun har vært hjemme med oss 3 barna! Hun bryr seg ikke om hva andre mener, og hun er så raus og inkluderende at hun aldri dømmer noen for hvilke valg andre tar for seg selv!! Men er dere klar over at alle mine venner skulle ønske at hun var moren deres? De kaller henne for sin ekstra mamma, og hun har vært invitert til utallige konfirmasjoner og nå etterhvert barnedåper for mine og mine brødres venner! Hun er den som har hatt tid til å høre på oss ungene, ikke bare sine egne, men også alle våre venner. Det har alltid vært noen hjemme hos oss, og vi har hatt med barn hjem mer eller mindre daglig gjennom oppveksten for mat, trøst, lek, leksehjelp, kjøring til aktiviteter osv. Hun har brydd seg om de som har falt utenfor, og har alltid passet på at også de som ikke har noen venner har fått være med oss hjem, satt i gang aktiviteter på skolen for å sørge for gode skolemiljø osv. Hun har vært en helt uvurderlig kraft for min far, meg og mine søsken og ikke minst for vårt nærmiljø. Jeg tror at det at man mister alle «nabokjerringene» som har tid og ork til å involverer seg i andre enn seg selv og sin egen karriere gjør noe med samfunnet vi lever i. Så slutt å rakk ned på de som velger annerledes enn dere, og se om det at de «ofrer» pensjonspoeng og karrierestigen kanskje kan gangne nærmiljøet på andre måter enn kun kapital. Min mor er mitt forbilde og jeg er uendelig takknemlig for at hun var hos oss gjennom oppveksten. Hun har oppdratt tre barn til å lykkes med høye utdannelser og gode jobber, så jeg vil si at hun har bidratt godt til samfunnet også. Anonymkode: 86a83...1a8 Det har aldri vært min hensikt iallefall, det er 3 ting jeg tenker på. Reelle konsekvenser 1. Om hun har sosialt liv, noe å bruke livet på, for det KAN bli ufattelig tomt og ensomt i lengden (Vet av erfaring, eneste grunnen til at jeg bruker tid her inne) 2. At man må tenke langsiktig når det kommer til økonomi i pensjon, om forholdet tar slutt og slikt 3. Om det er greit for mannen, for er en hjemme krever det mer av den andre. Er ikke alle som vil dra det økonomiske ansvaret alene, å kan bli veldig tungt for han 2
Andro Skrevet 8. mai 2023 #56 Skrevet 8. mai 2023 Det er en god ide for den som vil bli minstepensjonist som enke 🙄 og gi fra seg den økonomiske selvstendigheten sin, slik at man må spørre om man vil kjøpe seg en ny genser eller gå en tur på kafe. 1
knooters Skrevet 8. mai 2023 #57 Skrevet 8. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg synes faktisk IKKE at mannen skal måtte kompensere økonomisk for at TS ikke har lyst til å jobbe fulltid... Man blir ikke ellers kompensert for å velge jobbe deltid, så jeg synes det er urettferdig om mannen skal måtte betale for TS sitt valg. Om noe med mannen sin jobbsituasjon gjør at det er ett reelt behov, så ja, da bør det kompenseres, men mannen bør ikke måtte kompensere for "jeg er lei av å jobbe!"... O m ene parten bare ikke gidder jobbe, og velger jobbe deltid, så bør den andre parten kreve at det fortsettes bidras like mye økonomisk... Anonymkode: dd4b1...76e Et annet poeng er at når man er singel og bor alene, gjør en allerede mye husarbeid - ulønnet. Da blir det unektelig rart å kreve betaling for den samme jobben bare fordi det er en voksenperson til i huset, som åpenbart er i stand til å ta en del av den byrden. Nå har vi jo blitt lært at "menn er konservative", så jeg er HEEEEELT sikkert mot normalen om jeg sier at jeg gjerne vasker gulv, dass og tar oppvasken om det sparer meg et par hundretusen i året. 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #58 Skrevet 8. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det legges opp til i denne tråden at kvinner som velger å gå ut av arbeidslivet er både dumme, late, lite selvstendige, uten ambisjoner etc, og at de er mindre verdt som mennesker. Har dere tenkt på at mange har samme utdannelse og kunnskap som de som står i jobb? Det er lite trolig at flesteparten bare har tatt en avgjørelse helt på egenhånd om å bli hjemme for å «slappe av», men at det er noe familien har bestemt sammen. De fleste er fullstendig klar over alt dere ramser opp av ulemper, så jeg tenker at det som regel er en vel gjennomtenkt avgjørelse. Min mor gikk hjemme (og nei, det var ikke i «gamle dager» - jeg er 23 år), og hun er fortsatt ett av de mest intelligente menneskene jeg har møtt. Hun og min far tok det valget sammen for at han skulle ha muliget til å bygge opp en stor bedrift. Han har aldri sett ned på min mor, og hun eier like mye som min far. Hun har spart opp til pensjon, og hun vil aldri slite økonomisk for valget de tok. Men jeg er ganske trist over at jeg alltid må forsvare min mor for at hun har vært hjemme med oss 3 barna! Hun bryr seg ikke om hva andre mener, og hun er så raus og inkluderende at hun aldri dømmer noen for hvilke valg andre tar for seg selv!! Men er dere klar over at alle mine venner skulle ønske at hun var moren deres? De kaller henne for sin ekstra mamma, og hun har vært invitert til utallige konfirmasjoner og nå etterhvert barnedåper for mine og mine brødres venner! Hun er den som har hatt tid til å høre på oss ungene, ikke bare sine egne, men også alle våre venner. Det har alltid vært noen hjemme hos oss, og vi har hatt med barn hjem mer eller mindre daglig gjennom oppveksten for mat, trøst, lek, leksehjelp, kjøring til aktiviteter osv. Hun har brydd seg om de som har falt utenfor, og har alltid passet på at også de som ikke har noen venner har fått være med oss hjem, satt i gang aktiviteter på skolen for å sørge for gode skolemiljø osv. Hun har vært en helt uvurderlig kraft for min far, meg og mine søsken og ikke minst for vårt nærmiljø. Jeg tror at det at man mister alle «nabokjerringene» som har tid og ork til å involverer seg i andre enn seg selv og sin egen karriere gjør noe med samfunnet vi lever i. Så slutt å rakk ned på de som velger annerledes enn dere, og se om det at de «ofrer» pensjonspoeng og karrierestigen kanskje kan gangne nærmiljøet på andre måter enn kun kapital. Min mor er mitt forbilde og jeg er uendelig takknemlig for at hun var hos oss gjennom oppveksten. Hun har oppdratt tre barn til å lykkes med høye utdannelser og gode jobber, så jeg vil si at hun har bidratt godt til samfunnet også. Anonymkode: 86a83...1a8 Der er jo forskjellen da, det var et valg de tok sammen og hun EIER HALVPARTEN. Hallo? De færreste menn som ønsker seg tradwives hadde lagt det opp slik og sørget for at hun fikk igjen noe for det hun sa ifra seg. Det er jo greia. Handler ikke om å rakke ned på, det er bekymring for at de skal gi avkall på økonomisk og sosial evne til å stå på egne ben, UTEN kompensasjon som gjør det mulig å klare seg den dag forholdet ryker. Fordi en del av disse mennene som ønsker en slik ordning er ikke rause nok til å sørge for henne også dersom det går skeis. Anonymkode: a22e9...fdb 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #59 Skrevet 8. mai 2023 Kanskje greit å ha i bakhodet at om en part er hjemmeværende så vil den andre parten forvente at alt hjemme blir gjort også. Så 100% husarbeid, oppfølging av barn, ferdig middag på bordet... Da drar jeg helt klart heller på jobb!😅 Anonymkode: f6f6a...085 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #60 Skrevet 8. mai 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Hadde jeg aldri vurdert. Maktbalansen vil bli ekstremt skjev, og jeg tror vi kan regne med at skjev maktbalanse har størst appell til folk som er villige til å misbruke makt. Hadde aldri lagt livet mitt i henda på en sånn fyr. Anonymkode: 22088...485 Ro ned incel retorikken 😂 Hvem i alle dager er det som tenker på maktbalanse i en relasjon. Anonymkode: 69eba...87c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå