Gå til innhold

Mistet akkurat katta mi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mistet akkurat katta mi. Å trenger noen noen gode ord. Jeg vokste opp med henne, og jeg har ikke møtt henne på over et år. Grunnen til det er at hun bodde hos moren min, og barnevernet flyttet meg ut fra moren min over 1,5 år siden. Jeg hadde depresjon, og er blitt diagnoser med PTSD, så det var umulig for meg å besøke katta mi. Jeg har derimot kjørt forbi huset til moren min flere ganger, og sett katta mi i gårdsplassen. I flere år var hun den eneste som trøstet meg når jeg slet på grunn av moren min. Hun var der for meg når ingen andre var der for meg. Jeg fikk høre for to mnd siden at hun hadde fått diabetes, og i går døde hun av enten lungeødem eller hjertesvikt. Jeg tenker hele tiden på om hun hadde en god død, om hun var redd, og om hun trodde jeg hadde forlatt henne. Det eneste jeg får høre av andre er at «hun var bare en katt» og at «det går over, det er ikke så viktig». Noen som har noen hjelpende ord?

Anonymkode: 11c76...6db

  • Hjerte 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som sier at det bare var en katt, de vet ikke. Til og med forskning har vist hvor viktig og nær kontakten med et dyr kan være.

Den katten var din nærmeste da du trengte henne, så selvfølgelig er det vondt å vite at hun nå er borte ❤️

Jeg har opplevd en del såkalt uforklarlige ting med dyr, så jeg tenker at den katten forstod at du ikke kunne bo der lenger. Hun var den som trøstet deg før du måtte flytte, så hun visste hvor vanskelig du hadde det og at du ikke kunne bo der lenger.

Hvis hun hadde diabetes og fikk hjertesvikt/lungeødem, så gikk det trolig ganske fort på slutten for henne, så jeg tror ikke hun led så lenge. Og når hun var så syk så var det bedre for henne at hun døde nå. Jeg tror hun også visste at du greier deg nå. (Noen vil sikkert si at det bare er tull, men jeg har opplevd ting med dyr som gjør at jeg oppriktig tror det.)

Jeg tenker du kan finne styrke i å tenke på katten din. Den lille katten viste deg hvordan menneskelige relasjoner egentlig skal være - hun viste deg hva kjærlighet er, hva omtanke er, respekt, det å ta seg tid til å lytte og bare være tilstede og til støtte for en som trenger det, hun viste deg at det var mulig å kjenne glede selv når alt så mørkt ut og du kanskje var redd, og hun viste deg at et nært forhold til en annen, enten det er menneske eller dyr, kan gjøre en enorm forskjell i en persons liv. Den lille katten viste deg det viktigste vi som mennesker trenger, kjærlighet og det at vi trenger noen å stå nært, at det ikke er farlig å elske.

Selv om du har det vondt nå så er de vonde følelsene også et tegn på dine følelser for katten og alt det gode du og den hadde sammen. Hadde ikke katten din betydd noe for deg, og hvis den ikke hadde brydd seg om deg, så hadde du knapt registrert at hun nå er død. Men sorgen viser den kjærligheten som var mellom dere. Og akkurat de gode følelsene og alt den lille katten din viste og lærte deg, det er noe ingen kan ta fra deg.

Ved å leve livet ditt videre, ha respekt for andre, vise andre omtanke, interesse, lytte og være tilstede, støtte, le sammen med og vise kjærlighet, så ærer du det din lille katt lærte deg. Og en dag, kanskje du kan ha en ny katt, kanskje du kan få deg en mann og barn som kan oppleve samme gode forhold til den nye katten, som du hadde med din barndoms katt.

Du tar med deg alt katten din betydde for deg videre i livet. Ingen kan ta fra deg det, hvor viktig den var for deg. Ingen kan gjøre din katt mindre viktig i ditt liv enn den var, uansett hva de sier om at det "bare var en katt".

Den var ikke bare en katt, den var din katt, den var deg for deg da du trengte den som mest, og du var der for den. Den kontakten var der, selv om dere ikke fikk sett hverandre siste året. For kjærligheten og minnene består, de forsvinner ikke.

Så kjære deg, ta med deg alt det gode du opplevde med katten videre i livet. Husk hvordan den katten også lærte deg å sette pris på livet, kose seg og ha det bra, elske og støtte.

Sender deg en varm klem ❤️

 

Anonymkode: 1c6fb...631

  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier at det går over, og at det kun var en katt, er ganske uvitende i forhold til hva en slik sorg over å miste kjæledyret sitt innebærer. Jeg mista min katt gjennom tolv år, for noen år tilbake, og jeg sørga i lang tid, det var rett og slett helt jævlig. Det er lov til å sørge, og jeg vil bare at du skal vite at du ikke er alene i det å sørge over et dyr, det er det mange som gjør❤️ Jeg føler med deg, og sender deg en klem❤️

Anonymkode: 1dedf...878

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mange trøstende ord, men føler så enormt med deg, det er en helt egen smerte å miste kjæledyr 😞 Verdens største klem til deg! 

Anonymkode: d3ffb...e8b

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig leit å høre, spesielt at hun ikke fikk tilbringe som siste stund med deg, som åpenbart bar svært glad i henne. 
 

Har du muligheten for å få henne kremert, så du i det minste lan få en urne med asken hennes? De lager også ulike smykker med litt av asken, om det kan være noe du er interessert i. Når min egen pus en dag ikke er mer, så skal jeg benytte meg av den muligheten. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pusekatt er trist å miste, men det går fort over. 
Jeg har katt selv, og selv om man er glad i dyr går det fortere over enn med mennesker 

Anonymkode: ed8d2...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En pusekatt er trist å miste, men det går fort over. 
Jeg har katt selv, og selv om man er glad i dyr går det fortere over enn med mennesker 

Anonymkode: ed8d2...800

Skjerp deg. «Det går fort over» er jo bare en annen måte å si «det var bare en katt».

TS: Stor klem til deg. Du har det vondt nå, og jeg skjønner veldig godt at du er lei deg.

Anonymkode: 4b5d0...50e

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS….En kjempestor klem til deg ❤️ Det er som å miste et nært familiemedlem, utrolig vondt. 

Anonymkode: c60c7...99f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter har et kortere liv enn oss. Og jeg syntes det å miste mine katter er det jævligste jeg vet om. Alle har en plass i hjertet mitt for alltid.  Men jeg føler en sterk trøst i at vi sammen har hatt et godt liv. Alt mellom meg og pusene, har vært gjensidig fint.

 

Anonymkode: 807bd...16b

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er ikke "bare dyr", de blir en del av familien, og gir trøst, glede og ikke minst minner. Håper du klarer å huske på de gode minnene og stundene dere fikk sammen.

Anonymkode: a2943...77b

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg ❤️ 

Anonymkode: 995cc...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har svart❤️ Det hjelper mye å vite at jeg ikke er alene når det kommer til kjærligheten til et dyr, og ikke minst den sorgen man føler når man har mistet det. Føler at svarene jeg har fått av de rundt meg, som at «hun var bare en katt», har ødelagt sorgprosessen litt. Så igjen, tusen takk for varme ord, de har hjulpet mye.

 

mvh TS

Anonymkode: 11c76...6db

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange trøstende ord annet enn at jeg vet hvor tøft det kan være å miste et kjært kjæledyr. Vi måtte avlive den ene katten vår for 1 år siden pga akutt hjertesvikt og væske i buken. Hun ble 11 år gammel. Det er 11 år med minner, 11 år med uendelig kjærlighet, 11 år med vårt firbeinte pelsbarn.

Katter (og andre kjæledyr forsåvidt) blir en del av familien og tar stor plass i hjertet. Og det blir vanskelig og trist når det er katten sin tur å vandre over regnbuen. Tenk på de gode minnene og husk på hva katten betydde for deg. Jeg føler med deg :klem3:

Endret av Kittykat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/8/2023 at 12:18 AM, AnonymBruker said:

Jeg mistet akkurat katta mi. Å trenger noen noen gode ord. Jeg vokste opp med henne, og jeg har ikke møtt henne på over et år. Grunnen til det er at hun bodde hos moren min, og barnevernet flyttet meg ut fra moren min over 1,5 år siden. Jeg hadde depresjon, og er blitt diagnoser med PTSD, så det var umulig for meg å besøke katta mi. Jeg har derimot kjørt forbi huset til moren min flere ganger, og sett katta mi i gårdsplassen. I flere år var hun den eneste som trøstet meg når jeg slet på grunn av moren min. Hun var der for meg når ingen andre var der for meg. Jeg fikk høre for to mnd siden at hun hadde fått diabetes, og i går døde hun av enten lungeødem eller hjertesvikt. Jeg tenker hele tiden på om hun hadde en god død, om hun var redd, og om hun trodde jeg hadde forlatt henne. Det eneste jeg får høre av andre er at «hun var bare en katt» og at «det går over, det er ikke så viktig». Noen som har noen hjelpende ord?

Anonymkode: 11c76...6db

Kondolerer så mye, vet dessverre altfor godt hvor vondt det er å miste sin bestevenn❤️

Anonymkode: 83b84...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2023 den 7.04):

En pusekatt er trist å miste, men det går fort over. 
Jeg har katt selv, og selv om man er glad i dyr går det fortere over enn med mennesker 

Anonymkode: ed8d2...800

Her har jeg en annen erfaring enn deg. Jeg har mistet besteforeldre og søskenbarn, og den sorgen var peanuts mot sorgen over å miste hunden min. Tapet av hunden var knusende. 

Anonymkode: 12e99...3c3

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 8.5.2023 den 1.33):

De som sier at det bare var en katt, de vet ikke. Til og med forskning har vist hvor viktig og nær kontakten med et dyr kan være.

Den katten var din nærmeste da du trengte henne, så selvfølgelig er det vondt å vite at hun nå er borte ❤️

Jeg har opplevd en del såkalt uforklarlige ting med dyr, så jeg tenker at den katten forstod at du ikke kunne bo der lenger. Hun var den som trøstet deg før du måtte flytte, så hun visste hvor vanskelig du hadde det og at du ikke kunne bo der lenger.

Hvis hun hadde diabetes og fikk hjertesvikt/lungeødem, så gikk det trolig ganske fort på slutten for henne, så jeg tror ikke hun led så lenge. Og når hun var så syk så var det bedre for henne at hun døde nå. Jeg tror hun også visste at du greier deg nå. (Noen vil sikkert si at det bare er tull, men jeg har opplevd ting med dyr som gjør at jeg oppriktig tror det.)

Jeg tenker du kan finne styrke i å tenke på katten din. Den lille katten viste deg hvordan menneskelige relasjoner egentlig skal være - hun viste deg hva kjærlighet er, hva omtanke er, respekt, det å ta seg tid til å lytte og bare være tilstede og til støtte for en som trenger det, hun viste deg at det var mulig å kjenne glede selv når alt så mørkt ut og du kanskje var redd, og hun viste deg at et nært forhold til en annen, enten det er menneske eller dyr, kan gjøre en enorm forskjell i en persons liv. Den lille katten viste deg det viktigste vi som mennesker trenger, kjærlighet og det at vi trenger noen å stå nært, at det ikke er farlig å elske.

Selv om du har det vondt nå så er de vonde følelsene også et tegn på dine følelser for katten og alt det gode du og den hadde sammen. Hadde ikke katten din betydd noe for deg, og hvis den ikke hadde brydd seg om deg, så hadde du knapt registrert at hun nå er død. Men sorgen viser den kjærligheten som var mellom dere. Og akkurat de gode følelsene og alt den lille katten din viste og lærte deg, det er noe ingen kan ta fra deg.

Ved å leve livet ditt videre, ha respekt for andre, vise andre omtanke, interesse, lytte og være tilstede, støtte, le sammen med og vise kjærlighet, så ærer du det din lille katt lærte deg. Og en dag, kanskje du kan ha en ny katt, kanskje du kan få deg en mann og barn som kan oppleve samme gode forhold til den nye katten, som du hadde med din barndoms katt.

Du tar med deg alt katten din betydde for deg videre i livet. Ingen kan ta fra deg det, hvor viktig den var for deg. Ingen kan gjøre din katt mindre viktig i ditt liv enn den var, uansett hva de sier om at det "bare var en katt".

Den var ikke bare en katt, den var din katt, den var deg for deg da du trengte den som mest, og du var der for den. Den kontakten var der, selv om dere ikke fikk sett hverandre siste året. For kjærligheten og minnene består, de forsvinner ikke.

Så kjære deg, ta med deg alt det gode du opplevde med katten videre i livet. Husk hvordan den katten også lærte deg å sette pris på livet, kose seg og ha det bra, elske og støtte.

Sender deg en varm klem ❤️

 

Anonymkode: 1c6fb...631

Tusen takk for denne❤️ Det utenkelige skjedde,  vi mistet vår pus nylig. Jeg er helt knust.

Anonymkode: 7a5b8...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter har personligheter. Det er forskjell på en katt og en katt.❤️

Anonymkode: c896a...cea

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte avlive hunden min forrige uke. Det var grusomt. Men nå går det bedre. Det var det beste for hunden, vi hadde ikke noe valg. Tungt er det, men jeg kan ikke grave meg ned. Vi overlever ikke dyra våre 

Anonymkode: ed8d2...800

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg måtte avlive katten min for en uke siden. Han ble syk og hadde det ikke godt stakkars.. jeg har aldri kjent på sånn sorg, har grått og grått, og føler meg helt tom innvendig. Som om ingenting betyr noe lenger.. savner han hele tiden og vet ikke hvordan jeg skal fortsette videre uten han. Han var min lille sjelevenn i livet, og vi hadde et helt spesielt forhold. Kommer aldri til å finne noen som han igjen🥺 så jeg føler virkelig med deg💔

Anonymkode: aa745...746

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...