Gå til innhold

Hvor er kroppspostivisme mest fokusert på kvinner og ikke menn? Menn er jo oftere overvektige.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som litt overvektig mann i slutten av 30-årene  har jeg tenkte litt på dette. Greit nok at kvinner har et større kroppspress og forholde seg til, men de fleste menn er jo overvektige.

 

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/tre-av-fire-norske-menn-er-overvektig-eller-lider-av-fedme/

 

 

Anonymkode: 18149...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi ingen menn tar initiativ til det?

Du har Staysman da som har gjort det til sin personlighet å være feit.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er mer akseptert at menn er overvektige enn kvinner. Sånn vil det alltid være i et patriarkat. Over 70% norske menn er overvektige men alikevel driver 9/10 menn å klager på kvinner som har normal BMI og ikke er undervektige, og mobber og hetser overvektige kvinner. 

Hvis du syns at det mangler kroppspositivisme blandt menn tar du feil, de fleste er positive til menns kropper samme hvordan de er. Ironisk nok mange menn negative til andre menns trente kropper (da er de klyser, testogutter eller "bolere") 

Det at menn opplever bredere aksept for kropp og utseende utelukker ikke at noen få rammes av spiseforstyrrelser eller kroppsdysmorfobi, eller at noen blir mobbet for overvekt. Men menn må gjøre noe med det, vi kvinner tar kampen vår så må dere ta kampen deres. Det hjelper ikke å sitte på rumpa å si "hvorfor er det ikke mer fokus på menns problemer?". Du er mer enn fri til å lage en "kroppspositivist" tiktok, instagram, leserinnlegg i avisen eller ha dette som en av kampsakene du snakker med andre menn om for å øke bevissthet og engasjement rundt det. 

Menn kan ikke forvente at kvinner skal tilsidesette egne saker for å fremme menns saker. Greit nok at dere er vant til at kvinner alltid står på pinne for dere men vi er i 2023 nå så LITT må dere klare selv, spesielt når dere påstår at det er en viktig sak for dere :)

Anonymkode: 4f6b5...c85

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kvinner har ledet an kroppspositivismen. Bare velkomment om menn og gjør det. Handler jo ikke om å dyrke at man er tykk, men å frigjøre seg fra skammen. Skam har såvidt jeg vet gjort at folk slanker seg uansett.

Anonymkode: 624ed...949

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kvinner lyver til seg selv slik kroppspositivister gjør. Desto mer innflytelse og makt kvinner får i et samfunn, desto mer virkelighetsfjernt og urasjonelt blir det.

Anonymkode: 9d49d...b37

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kvinner som gruppe er mere usikre på seg selv. Hilsen kvinne 

Anonymkode: f2c35...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menn må ta initiativ til det og sette fokus på det

Anonymkode: 2612c...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som vanlig uenig 😂 Jeg synes det er en uting at det har blitt en greie at folk skal heies på kun på bakgunn av hvordan de ser ut. Det gjelder uansett om man er tynn eller tykk. jeg skulle ønske flere hadde mer å blidra med enn: Sånn ser jeg ut og jeg tør å være meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Som litt overvektig mann i slutten av 30-årene  har jeg tenkte litt på dette. Greit nok at kvinner har et større kroppspress og forholde seg til, men de fleste menn er jo overvektige.

 

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/tre-av-fire-norske-menn-er-overvektig-eller-lider-av-fedme/

 

 

Anonymkode: 18149...342


 

Nettopp.

Fordi det i utgangspunktet er større rom for hva som er ok for mannlig kropp, så er det heller ikke samme behov for å utvide det rommet som det er for kvinner.

Blir som å slå inn åpne dører liksom.

Det veldig snevre idealet for kvinners kropp er hele poenget med kroppspositivisme.

 

Anonymkode: 8c5ac...51e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi det er mer akseptert at menn er overvektige enn kvinner. Sånn vil det alltid være i et patriarkat.

Det er mer akseptert at menn er tykke, men samtidig mindre akseptert at menn er tynne. Som på så mange områder har menn og kvinner motsatte "krav". Og kravene bunner i hva menn og kvinner tiltrekkes av hos det motsatte kjønn. Kvinner liker ikke menn med liten kropp.

Det er ikke noe mindre utseendepress på menn. Menn har krav om å være store, høye og kraftig bygd.

Anonymkode: ddc28...6fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mer akseptert at menn er tykke, men samtidig mindre akseptert at menn er tynne. Som på så mange områder har menn og kvinner motsatte "krav". Og kravene bunner i hva menn og kvinner tiltrekkes av hos det motsatte kjønn. Kvinner liker ikke menn med liten kropp.

Det er ikke noe mindre utseendepress på menn. Menn har krav om å være store, høye og kraftig bygd.

Anonymkode: ddc28...6fb


Og hvor kommer de kravene fra…? Andre menn?

For vi er veldig mange kvinner som foretrekker en tynn og spelemmet mann.

De høye, kraftige osv er litt for ofte også høye på seg selv ;) 

Anonymkode: 8c5ac...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Fordi kvinner har ledet an kroppspositivismen. Bare velkomment om menn og gjør det. Handler jo ikke om å dyrke at man er tykk, men å frigjøre seg fra skammen. Skam har såvidt jeg vet gjort at folk slanker seg uansett.

Anonymkode: 624ed...949

Nemlig! 

Og i dag er det forresten verdens ikke-slank-deg dag! 

Visste dere at sunn BMI før gikk helt opp til 29? Eneste grunnen til at den ble senket til 25 var fordi tallet var lettere å huske! Hvor sykt er ikke det! Skaper et slankepress og kroppshets som ikke engang er nødvendig eller rot i naturen! 

Og visste dere at 95-97% av alle som går på dietter går opp i vekt igjen? 

Og at en britisk 45 år gammel kvinne i gjennomsnitt har slanket seg 61 ganger gjennom livet og at kvinner helt opp til 99 år forteller om at de slanker seg! Hvor sykt er ikke det?! 

Slankepresset er helseskadelig, og det er en industri som tjener STORE penger på at vi er usikre på kroppene våres som har skapt dette sykelige slankepresset og utseendepresset. Vi er ikke født usikre og bedømmende mot kropp, dette er noe vi lærer og det trengs virkelig å avlæres! 

Denne kronikken var en skikkelig øyeåpner! 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/GMqapB/ikke-slank-deg

Anonymkode: 4f6b5...c85

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi feite menn blir sett ned på og latterliggjort mens kvinner får mere sympati og aksept rundt det.

Anonymkode: c7e05...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nemlig! 

Og i dag er det forresten verdens ikke-slank-deg dag! 

Visste dere at sunn BMI før gikk helt opp til 29? Eneste grunnen til at den ble senket til 25 var fordi tallet var lettere å huske! Hvor sykt er ikke det! Skaper et slankepress og kroppshets som ikke engang er nødvendig eller rot i naturen! 

Og visste dere at 95-97% av alle som går på dietter går opp i vekt igjen? 

Og at en britisk 45 år gammel kvinne i gjennomsnitt har slanket seg 61 ganger gjennom livet og at kvinner helt opp til 99 år forteller om at de slanker seg! Hvor sykt er ikke det?! 

Slankepresset er helseskadelig, og det er en industri som tjener STORE penger på at vi er usikre på kroppene våres som har skapt dette sykelige slankepresset og utseendepresset. Vi er ikke født usikre og bedømmende mot kropp, dette er noe vi lærer og det trengs virkelig å avlæres! 

Denne kronikken var en skikkelig øyeåpner! 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/GMqapB/ikke-slank-deg

Anonymkode: 4f6b5...c85

Jeg er så enig. Er 39 og har slanket meg siden jeg var 15. Er sliten av å være sulten og tenke på mat 24/7.

Anonymkode: 05cd7...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi flere kvinner enn menn lever i en fantasiverden. Stygt med overvekt uansett kjønn. 

Anonymkode: 5f850...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det dels handler om at menn nok er noe mer direkte og ikke pynter så mye på situasjonen. Der er nok kvinner og menn ganske ulike, og der det virker som kvinner oftere pynter på ordbruken og omtaler seg selv eller hverandre som "frodige" osv. tror jeg mange menn ville oppleve en slik innpakning som nedlatende.

Samtidig kan det nok også henge mye sammen med at denne typen rettighetskamp, der en til dels kjemper om virkeligheten på en måte som nok for mange av oss fremstår som kontraproduktiv og tidvis virkelighetsfjern, sjeldnere virker å omfatte "hvite, heterofile menn". 

I alle tilfeller tror jeg ikke det er hensiktsmessig at også menn skal hive seg på en slik bevegelse, og jeg tror en vil kunne få så mye mer ut av å jobbe med seg selv og egen helse enn å prøve å påvirke samfunnet til å late som overvekten ikke er usunn osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Visste dere at sunn BMI før gikk helt opp til 29? Eneste grunnen til at den ble senket til 25 var fordi tallet var lettere å huske! Hvor sykt er ikke det! Skaper et slankepress og kroppshets som ikke engang er nødvendig eller rot i naturen! 

 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/GMqapB/ikke-slank-deg

Anonymkode: 4f6b5...c85

Kjøper vi denne påstanden sånn helt uten videre eller kan det tenkes at "tykkaktivisten" her "smører litt tykt på" (pun intended)? Tror vi (uten noen kildehenvisning) på at den eneste grunnen til inndelingen er at den skal være lettere å huske? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer utseendepress for kvinner. Kvinner med overvekt blir mer mobbet enn overvektige menn. Det er mer akseptert i samfunnet at menn legger på seg. De som ser etter «markedsverdi» ( huff jeg liker ikke ordet), er negative til overvektige kvinner.

Start gjerne selv kroppspositivisme for menn. Ikke bare overvektige menn. Det kan sikkert bedre selvtillitten til menn som tror de er for tynne og spinkle også.

Kvinner opplever også mer fellesskap, mens menn føler seg mer alene. Tror jeg.

Endret av MyMichelle
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.5.2023 den 15.28):

Nemlig! 

Og i dag er det forresten verdens ikke-slank-deg dag! 

Visste dere at sunn BMI før gikk helt opp til 29? Eneste grunnen til at den ble senket til 25 var fordi tallet var lettere å huske! Hvor sykt er ikke det! Skaper et slankepress og kroppshets som ikke engang er nødvendig eller rot i naturen! 

Og visste dere at 95-97% av alle som går på dietter går opp i vekt igjen? 

Og at en britisk 45 år gammel kvinne i gjennomsnitt har slanket seg 61 ganger gjennom livet og at kvinner helt opp til 99 år forteller om at de slanker seg! Hvor sykt er ikke det?! 

Slankepresset er helseskadelig, og det er en industri som tjener STORE penger på at vi er usikre på kroppene våres som har skapt dette sykelige slankepresset og utseendepresset. Vi er ikke født usikre og bedømmende mot kropp, dette er noe vi lærer og det trengs virkelig å avlæres! 

Denne kronikken var en skikkelig øyeåpner! 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/GMqapB/ikke-slank-deg

Anonymkode: 4f6b5...c85

Du trenger å bli litt mer kildekritisk og få litt bedre leseforståelse.. Ja de fleste som går på DIETT går opp i vekt igjen.. det gir jo mening etter som de STOPPER å gå på dietten.. fordi dietter generelt er DÅRLIG. Dietter er restriktive og sjeldent noe noen klarer å holde på med i lengden.. det er i samme kategori som "get rich quick scheme".. selvfølgelig funker ikke det. skal man gå ned i vekt må man gjøre permanente livsstilsendringer.. det er altså å skaffe seg et kosthold som er vanlig.. noe man klarer i lengden som da heller ikke gjør at du går ned 10kg i kjapt, men bittelitt hver dag hvor resultatet sees over lang tid. That's the difference. De fleste er ikke villig til å legge inn innsatsen som faktisk trengs, de vil ha resultater i dag, helst i går også tror de at når de først har gått ned så kan man gå tilbake til gamle vaner... altså de samme vanene som gjorde at man gikk opp i vekt. Jeg har vært der selv.. det er vanskelig og frustrerende. men dumme "fakta" som det der kan man slutte å spre på nettet, det vrir fortellingen til å få det til å fremstå som om det er umulig å være normalvektig.. og det er det jo absolutt ikke.

Anonymkode: d0868...390

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kroppspositivisme ikke handler om å få lov til å være tykk? 
Det handler om retten til å ha den kroppen man har uten at noen skal ta seg friheter og kommentere den. Gjerne skjult som velmenende kommentarer. 

Anonymkode: 5dba6...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...