Gå til innhold

Akvarellfolket: jeg søker tips ang. handel på nett


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Jeg vil kjøpe meg en passelig stor plastbeholder med faste farger i og akvarellpapir som er godt å tegne på. 
Hva bør jeg se etter? Det er forskjell på papir tydeligvis, men hva består den i? Pensler? Hva er grei nybegynnertype? 

Det er sikkert noen som holder på med akvarell her og jeg søker altså råd hos folk med erfaring. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disclaimer: Jeg er nybegynner selv, og har nok brukt i overkant mye penger på diverse materiell bare fordi jeg lar meg friste. Jeg har altså ikke så mye peiling, men her er nå mine *host* "erfaringer".

Jeg kjøpte mitt første skrin med faste farger på Panduro. Det er i merket Van Gogh, og er veldig bra.

Et annet skrin jeg kjøpte på nett var av Cotman-serien fra Winsor&Newton. Anses som "studentkvalitet", jeg synes også det er bra. Har senere kjøpt flere løse Cotman-, og V.G. farger, i tillegg til tomme skrin å sette de inn i. Skrinene og en del av fargene kjøpte jeg fra Kreatima/Panduro, har utnyttet salg på nett og lokale senterrabatter godt.

Jeg har testet ut mye drittpapir. 😅  Det vil nok variere veldig fra person til person hva de liker, og får til å jobbe med. Det har mye å si om man maler detaljer som ikke bruker så mye vann eller bruker teknikker der papiret må takle myyye vann (jeg er mest der). Generelt sett skal papir i 100% bomull være best, men det er også dyrt. Uansett hvilket merke man går for må det ha litt tykkelse (minst 300g synes jeg).

Papir jeg har testet og personlig aldri vil kjøpe igjen er Sense, Fabriano med 25% bomull, Winsor&Newton med 25% bomull.

Av de aller billigste jeg  har kjøpt er Aquarelle fra Kreatima det som har frustrert meg minst.  Jeg har en blokk av Canson XL, den er ikke så veldig god, men funker for meg til å teste ut ideer, fargekombinasjoner og slikt. Ellers har jeg testet ut ulike blokker som Bockingford, Saunders Waterford, The Langton og Academy Baohong. Alle har funket ok for meg. Liker Baohong veldig bra, kjøpte min blokk via AliExpress, så den krever tålmodighet. Den "hellige gral" blant mange akvarellmalere på nett er Arches. Jeg har kjøpt meg et par blokker på salg,og det er veldig bra papir.

Av pensler har jeg et sammensurium av nytt og gammelt. Jeg har pensler fra Panduro/Kreatima (alltid 20% for medlemmer), Søstrene Grene, Jackson art, m.m. Det som funker for meg er syntetisk bust, utover det bruker jeg billige og dyre side om side. Noen sverger til at alt man trenger i starten er én medium rund pensel med god spiss.

 

 

 

 

Anonymkode: 6b41d...bfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for utfyllende info.  Kjenner på at det er en liten jungel å teste seg igjennom der ute, men da får jeg bare begynne fra en side; prøve og feile. Det skal nok gå. Takk igjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...