Andrine& Skrevet 4. mai 2023 #21 Skrevet 4. mai 2023 Siden helsevesenet ikke hjelper når folk er suicidale fordi det handler om penger så er det nok billigere at folk dør. 2
Nowayback Skrevet 4. mai 2023 #22 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Staten vinner alltid på at noen dør. Derfor høyre innførte pauseåret på AAP, for at folk skulle ta selvmord i fortvilelse. Samtidig lanserte de en kampanje om NULL selvmord, patetisk. https://www.nrk.no/innlandet/nullvisjon-for-selvmord-har-ikke-resultert-i-lavere-selvmordstall-1.16081611 Anonymkode: 3fae2...c65 Men Erna Solberg ville at vi skulle lage flere barn?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #23 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Fremmed tankegang for meg, mørkt. Uenig. Et menneske har uendelig verdi, ikke bare for de som er glade i det. Når et menneske dør, dør en hel verden. Hilsen meg som nylig mistet en ung slektning i ulykke 💔 Anonymkode: d67a9...4c5 Min verden døde ikke, mitt liv forandret seg null med dette dødsfallet. Ergo, et menneske har null verdi. Foruten for de nærmeste, i dette tilfellet var det din verden som døde. Ikke en hel verden. Ikke min verden. Bare din. Og noen andre i din omkrets sin. En, dog, ikke min. Anonymkode: c71c5...ac4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #24 Skrevet 4. mai 2023 I min familie mistet vi en av våre i en slags ulykke. I tiden som fulgte ble vi syke, en etter en, som følge av det. Flere trengte sykehusbehandling, en ble korttidssykemeldt, to ble langtidssykemeldte, en av dem er nå på AAP. Tror mange undervurderer hvor skadelig det er for pårørende å brått miste noen nære. Det får store økonomiske ringvirkninger uansett om den som dør er et ungt karrieremenneske eller gammel og ufør. Anonymkode: af43a...f3a 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #25 Skrevet 4. mai 2023 Om en ung mann dør er det vel snakk om ca. 20 millioner. Kvinner og eldre er billigere, og ofte et plussregnskap Anonymkode: 7f9ea...9ff
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #26 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samfunnet tjener nok på et selvmord. Sjeldent at de som tar livet sitt betaler store skattesummer, de er vanligvis en kostnad for samfunnet Anonymkode: c71c5...ac4 Har mistet to kolleger de siste par årene til selvmord. Den ene tidlig i 20-årene og den andre tidlig i 40-årene. Den yngste enslig med inntekt på ca 500 000 og den andre hadde ett barn og inntekt på ca 600 000. Vil vel tro at tapet av disse to utgjør adskillige millioner i rent prngemessig tap. Til og med for arbeidsplassen utgjør det faktisk noen hundre tusen i tap pga prosessen med å ansette og lære opp nye medarbeidere. Anonymkode: 2d217...a6b
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #27 Skrevet 4. mai 2023 Ganske mye vil jeg tro. Jeg er bare en av mange pårørende som rammes, og jeg har blitt arbeidsufør pga traumer og utmattelse og går til psykolog hver uke på statens regning. Det har jeg gjort i 6 år nå, så 1275 kr x 52 uker x 6 år = 397000 kr bare på psykolog som jeg sannsynligvis må fortsette med resten av mitt liv. Pluss trygden ca en million allerede, håper jeg kommer meg i arbeid men det virker ikke som jeg noen gang vil fungere normalt igjen. Vi er tre stk som går til psykolog etter selvmordet i vår familie så gang kostnadene med tre personer. Godt mulig at flere venner av avdøde også gjør det. Går i støttegrupper for etterlatte og alkholmisbruk og rusmisbruk er også en vanlig etterfølge blandt pårørende og partnere etter selvmord og dette koster jo ikke akuratt samfunnet lite. Alikevel kan ikke smerten man sitter igjen med måles i penger. Om et selvmord hadde kostet 100 millioner hadde smerten og traumene uansett vært verst og ingen, INGEN fortjener det! Mange tror at selvmord er en løsning for å få slutt på lidelse og smette. Men selvmord fjerner ikke smerten og lidelsen, det bare overfører den til mange uskyldige ganger ti! Anonymkode: e25fa...a80 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #28 Skrevet 4. mai 2023 jøss. I hvilken bransje arbeider du? Anonymkode: 535b2...d5a
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #29 Skrevet 4. mai 2023 "Statens vegvesens håndbok V712 Konsekvensanalyser, opplyser at verdien av å unngå et dødsfall i trafikken, regnet i 2016-priser, er 30,2 millioner kroner (Statens vegvesen 2018)." Statens vegvesen beregner tydeligvis kostnaden ved et dødsfall til 30 millioner i snitt. Dette var høyere enn jeg trodde. Anonymkode: 7f9ea...9ff
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #30 Skrevet 4. mai 2023 Det finnes ulike måter å se på dette. Egoistisk sett så tjener samfunnet på at jeg, en ufør person som har mye oppfølging i spesialist helsetjenesten dør. Men så har du ringvirkningene dette gir. Belastningen til familie, venner, slekt og bekjente. Ikke minst smitteeffekten. Så et selvmord koster et samfunn som en helhet ekstremt mye. Anonymkode: 30891...eb6
Daria Skrevet 4. mai 2023 #31 Skrevet 4. mai 2023 Det kommer jo så an på, både det enkelte dødsfall og hvordan man regner på det - faktiske kostnader, direkte og indirekte, er noe helt annet enn antatte utgifter og inntekter som faller bort. Min bestefar på over 90 tok livet sitt da han ble for skrøpelig til å bo hjemme og klare seg selv. I kroner og øre kostet det samfunnet utgiftene for politi og ambulanse et par timer. Kommune og helsevesen sparte teoretisk sett en del på at han ikke belastet sykehus og sykehjem et par år. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #32 Skrevet 4. mai 2023 Daria skrev (Akkurat nå): Det kommer jo så an på, både det enkelte dødsfall og hvordan man regner på det - faktiske kostnader, direkte og indirekte, er noe helt annet enn antatte utgifter og inntekter som faller bort. Min bestefar på over 90 tok livet sitt da han ble for skrøpelig til å bo hjemme og klare seg selv. I kroner og øre kostet det samfunnet utgiftene for politi og ambulanse et par timer. Kommune og helsevesen sparte teoretisk sett en del på at han ikke belastet sykehus og sykehjem et par år. Jeg tror 30,2 millioner er et snitt. Anonymkode: 3010f...204
K.B. Skrevet 4. mai 2023 #33 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lurer bare generelt, er selvmord kostbart for samfunnet? På hvilken måte? Anonymkode: e5e16...f1f Hva legger du i spørsmålet? Kostbart i form av penger?
Diry72 Skrevet 4. mai 2023 #34 Skrevet 4. mai 2023 DelvisPresley skrev (3 timer siden): Men Erna Solberg ville at vi skulle lage flere barn? Tror det beste er å gjøre det motsatte av hva politikerne sier
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #35 Skrevet 4. mai 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Det er rene fakta det. Vedkommende skrev at en hel verden dør når et menneske dør. Det er ikke riktig. Ingenting endrer seg for de aller, aller fleste. Jeg hat flere som jeg gikk på skole med som har tatt livet sitt de siste årene. Dette påvirker ikke mitt liv, selv om jeg synes det er trist å høre. Men, min verden er høyest levende. Og ihvertfall levende selv om en random person på kg har mistet en de har kjær. Ingen død verden her Anonymkode: c71c5...ac4 Du har nok ikke forstått hva vedkommende mente med at en hel verden dør. Det er ikke meningen at du skal tolke det bokstavelig. Anonymkode: af43a...f3a 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #36 Skrevet 4. mai 2023 En person jeg er veldig glad i er deprimert og har tidligere selvmordsforsøk bak seg. Er ufør på grunn av dette. Dessverre tror jeg vedkommende tror at verden er bedre uten den personen. Det er feil. Verden er så utrolig mye rikere med personen her. Jeg vet jeg vil få problemer, og antagelig andre venner og familie og. Det vil koste! Jeg hadde glatt betalt høyere skatt for å bedre psykologihjelp og annen type hjelp til folk som sliter mentalt. Personen er uerstattelig. Anonymkode: d92bb...c8c 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #37 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): I min familie mistet vi en av våre i en slags ulykke. I tiden som fulgte ble vi syke, en etter en, som følge av det. Flere trengte sykehusbehandling, en ble korttidssykemeldt, to ble langtidssykemeldte, en av dem er nå på AAP. Tror mange undervurderer hvor skadelig det er for pårørende å brått miste noen nære. Det får store økonomiske ringvirkninger uansett om den som dør er et ungt karrieremenneske eller gammel og ufør. Anonymkode: af43a...f3a Samme her. Mistet et ungt familiemedlem i ulykke for litt siden. Jeg er 100% sykmeldt og det samme er flere familiemedlemmer. Vi får hjelp av helsevesenet og psykologer. han som døde hadde full jobb og god inntekt. Et stort tap for bedriften, familien, venner og slekt. Det koster ingenting for den som dør, de etterlatte betaler for begravelse. Det er sorgen og psyken til de etterlatte i form av sykmelding og psykolog som koster. Det er helt feil å se det på den måten, hva koster samfunnet.. husk at alle mennesker er like mye verdt. Alle har pårørende som faller i grus når de mister sine kjære Anonymkode: 0ad07...4c4 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #38 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er nok ikke jeg som har misforstått, i så fall, dette er regnet ut av forskere og økonomer på oppdrag av TØI Det eksakte tallet er 30.22 millioner pr dødsfall, men tallene er fra 2010, så de kan sikkert oppjusteres. Anonymkode: 3010f...204 Får ikke copy pasta, men rett under ser du også hva det tallet betyr. Som, ikke overraskende, var det jeg sa. Alternativet ville vært umulig, tenk på alle som ikke dør som er "verdt" så mye for staten. Staten soper da inn 30 millioner per person, som ikke dør i trafikkulykke. Selv oljefondet er bare 2-3 millioner per person, til sammenligning. Anonymkode: 45566...df2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #39 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Får ikke copy pasta, men rett under ser du også hva det tallet betyr. Som, ikke overraskende, var det jeg sa. Alternativet ville vært umulig, tenk på alle som ikke dør som er "verdt" så mye for staten. Staten soper da inn 30 millioner per person, som ikke dør i trafikkulykke. Selv oljefondet er bare 2-3 millioner per person, til sammenligning. Anonymkode: 45566...df2 Du glemmer jo helt følgekostnadene… Hver person som dør av selvmord har i snitt 10 nære pårørende. Det er disse som koster mest. Jeg tror 30,2 mill er et forsiktig anslag. Vi mistet et ungt familiemedlem til selvmord. Han var på slutten av en svært kostbar utdannelse. Bortkastede penger for staten og ganske surt for bedriften som hadde investert i han, som nå måtte begynne på nytt. I tillegg droppet en klassekamerat ut av skolen pga dette. To andre bytter utdanningsløp som en direkte konsekvens, så de kommer forsinket ut i arbeidslivet, i dårligere betalte jobber. Jeg vet om minst 6 av vennene hans som går, eller har gått, til psykolog etter hendelsen. Dette er de som ikke er regnet som nære pårørende, og allerede her koster det millioner. For de 10 nærmeste går det i langvarige sykemeldinger og en uføretrygd. Vi snakker ikke bare tapte inntekter for staten, men store utgifter for arbeidsgivere. Og så er det ting folk flest ikke tenker over, men folk som sørger lever dårligere. Vi gleder oss mindre over ting, så vi går mindre på kino, teater, konserter og vi har ikke orket å reise på ferie siden det skjedde. Vi bruker mindre penger og genererer mindre skatt og mindre business til bedrifter. Dette var en ung og lovende mann, så blant de dyreste for samfunnet å miste. Og det er jo nettopp den gruppen som rammes hardest av selvmord. Det er den ledende dødsårsaken blant unge menn. Det er galskap økonomisk å ikke prøve å snu tallene! Anonymkode: 3010f...204
Badebuksa2.0 Skrevet 5. mai 2023 #40 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Sparer miljøet. Mennesket har ikke noe verdi, utover de som er glad i den. Anonymkode: a50c8...382 Mennesket har verdi i seg selv. Uavhengig av om andre mennesker er glade i dem. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå