Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg begynte å studere i år og liker egentlig studiet mitt godt. Problemet er bare at jeg mistrives i byen jeg bor i og føler ikke akkurat at jeg har så mye til felles med medstudentene mine. I tillegg har jeg jo alltid vært klar over at det er en lavtlønnet bransje og at bare 50% av de som fullfører en bachelor ender opp i bransjen. Dette plager meg en del, og i det siste har jeg fått mer og mer lyst til å studere psykologi. (Det har alltid stått mellom det jeg studerer nå og psykologi)

I den forbindelse har jeg noen spørsmål til dere som studerer/har studert psykologi:

1) Er det noen skoler som blir ansett som bedre enn andre når det gjelder psykologi? (Hvilken skole går du?)

2) Hvor høyt snitt må man ha sånn ca for å komme inn?

3) Hvilke jobber kan man få (sånn konkret) og hvordan er arbeidsmarkedet i dag?

4) Synes du det er et vanskelig studium?

5) Hvordan er undervisningen lagt opp? (Forelesninger, selvstudium, oppgaveskriving osv.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med det er profesjonsstudiet du tenker på?

1) Er det noen skoler som blir ansett som bedre enn andre når det gjelder psykologi? (Hvilken skole går du?)

Universitetet i Oslo er regnet som den beste i Norge (det er forøvrig der jeg studerer), og en av de beste i verden. Det er jo ikke så mange valg i Norge når man skal ta profesjonsstudiet da. Bergen, Oslo og Trondheim, og muligens Tromsø også? Du kan selvsagt også studere i utlandet, men sjekk nøye hvordan det er med godkjenning når du kommer tilbake.

2) Hvor høyt snitt må man ha sånn ca for å komme inn?

Du må ha bare A'er, og mange bruker både to og tre eksamensforsøk for å klare kravene, men det er ikke umulig.

3) Hvilke jobber kan man få (sånn konkret) og hvordan er arbeidsmarkedet i dag?

Arbeidsmarkedet er bra, det er stort behov for psykologer i Norge. Kanskje litt vanskeligere i Oslo, men det er ikke noe stort problem. Som psykolog kan du jobbe med veldig mye rart. Alt fra tyngre psykopatologi, nevropsykologi, gerontologi, PPT, undervisning, på sykehus, egen praksis, familievern, organisasjonspsykologi, både barn og voksne osv osv. Mulighetene er mange!

4) Synes du det er et vanskelig studium?

Jeg synes det er vanskelig, hvor det verste er stort pensum. Mye å lese på kort tid. Det er ikke så mye obligatorisk undervisning (noe mer etter kvalitetsreformen). Men det går bra, og når man har interessen for det gjør det alt lettere.

5) Hvordan er undervisningen lagt opp? (Forelesninger, selvstudium, oppgaveskriving osv.)

Det er mest forelesninger, spesielt på 1. avd. hvor det er mest teori. På 2. avd blir man mer delt opp i mindre grupper (mer praktisk fordi man driver med rollespill o.l.) og man begynner også med praksis. På 1. avd har man en semesteroppgave og minst en eksamen per semester, i tillegg til en og annen fremføring. Ellers blir det mest lesing, lesing og lesing. På 2. avd er det bare to store eksamener og så hovedoppgaven, der legges det mer vekt på det praktiske.

Skrevet

Må man virkli ha bare a-er?

Trodde ikke det skulle være så vanskelig :overrasket:

Er det tykke bøker da? Mange på engelsk? Litt bittert å starte på første året for så å ikke komme inn på andre. :forvirret:

Skrevet

Tykkelsen på bøkene varierer. De første semestrene er det gjerne bare en eller to (store) bøker, mens det øker etterhvert. Siste eksamen jeg hadde var vel en 20 bøker eller noe sånt, noen tynne som fliser andre tykke og lange som et vondt år. Men det er jo ikke meningen at man skal pugge alle sammen, det dreier seg mye om forståelse og hvordan man bruker stoffet også. De aller fleste bøkene er på engelsk, men de bruker norske bøker når de kan. Det er ikke vanskelig, man blir vant til det.

Litt bittert å starte på første året for så å ikke komme inn på andre.

Når du først har kommet inn, så er du inne. Det er ikke nye opptakskrav for hvert år.

Skrevet

Mener jeg har lest et sted at de fleste kan komme inn på første året, men at man luker ut de udyktige ved at man må ha flest mulig a-er for å komme inn på andre året. Men jeg har vel misforstått litt jeg da? :forvirret:

Gjest gjest1
Skrevet
Må man virkli ha bare a-er? 

Trodde ikke det skulle være så vanskelig :overrasket:

Er det tykke bøker da? Mange på engelsk? Litt bittert å starte på første året for så å ikke komme inn på andre. :forvirret:

På 1. semester ved profesjonsstudiet i UiO så er det mange som har hatt én B i et mindre fag det siste året. Skyldes sikkert at det er færre søkere pga innstramminger på årsenheten.

Jeg synes ikke faget er så kjempevanskelig, men det er mye å gjøre i perioder. Veldig hyggelige mennesker på instiuttet, veldig sosialt :)

Skrevet

Jeg har virkelig fått større respekt for psykologi-studenter ;)

Får jeg lov til å spørre hvilke karakterer dere hadde på vgs??

Jeg har alltid vært sånn passe flink på skolen og snittet mitt har ligget på rundt 5 uten at jeg har vært den som arbeidet hardest akkurat. Derimot har jeg aldri vært noen 6-er elev (uansett hvor mye jeg har lest på enkeltprøver ender jeg som regel opp med 5), og det største problemet mitt er at jeg har fått så mye "gratis" på ungdomsskolen og videregående at arbeidsmoralen min har sunket noe betraktelig :forvirret:

Er det likevel håp?

Skrevet

Jeg hadde vel snitt rett i underkant av 5 så vidt jeg kan huske. Og, ja, det er definitivt håp for deg. Det er de færreste av psykologistudentene jeg vet om som leser 8 timer om dagen og nærmest ofrer fritiden sin for gode karakterer.

Skrevet

Jeg har tatt noen fag innen psykologi selv (ikke profesjonsstudiet) og det jeg har hørt fra andre som prøver å komme inn på profesjon, er at man må ha A. Det er snakk om A i to eller tre grunnleggende fag innen psykologi (generell psykolog, sosialpsykologi e.l.), så kan man søke profesjonsstudiet på grunnlag av disse.

Mulig det er andre måter å søke på også, vet feks ikke hvordan det er med karakterer fra VGS. Tipper man søker på grunnlag av VGS + de grunnleggende fagene i psykologi. De fleste får hvertfall plass på de grunnleggende emnene (mange andre grader har disse som del av studiet).

Har også hørt at det kan bli loddtrekning mellom studentene som fikk A, pga for mange søkere.

Men psykologi er spennende, du kan jo ta noen fag for å se hva du synes. Er greit å ha med seg uansett om du kommer inn på profesjon eller ikke:) (man kan også ta bachelor innen psykologi, men blir ikke psykolog av det)

Skrevet

Nå har du jo fått mange gode og utfyllende svar alt, men hvis du vil lese detaljene i opptakskravene selv så finner du dem på www.uio.no. Jeg syns det står ganske godt forklart der.

Skrevet

Så cluet er altså at man må få så godt som bare a-er for å komme inn på profesjon, og dersom man ikke klarer det på første forsøk må man vente et helt år før man kan ta om igjen eksamen?

Noen som vet om det er mulig å få tak i en pensum-bok fra første året så jeg kan få et innblikk i hvor vanskelig det er?

Skrevet

Hei, du bør ha A'er for å komme inn på profesjon ja. Da er du nesten sikker på å komme inn et eller annet sted. Men man kan komme inn med en B i et fag også, det kommer jo helt an på antall søkere og deres karaktere. Du blir kvalifisert til profesjon på grunnlag av 3 fag som man tar på årsstudiet. I tillegg har man ex.phil og ex.fac, men disse fagene teller ikke bortsett fra at de må være bestått. På UIB har de strammet inn på antall studieplasser på årsstudiet, ca 500 i år tror jeg. Jeg kom inn høsten 2004 og grensen var da så vidt jeg husker 4.3. Den har nok øket nå, for å si det sånn. Du må ikke vente et helt år for å ta eksamen. Du kan ta eksamen hvert semester, og her er det undervisning i årsstudie-fagene hvert semester. Du kan bare ta eksamen i et fag 3 ganger, så du har tre sjanser kan du si. Jeg er på mitt 2. år nå, har 1 sjanse igjen på et fag, og 2 sjanser igjen på de 2 andre fagene. Det er vanlig å prøve flere ganger, og faget er ikke så innmari vanskelig som "alle" skal ha det til. Det er bare å lese, bli kjent med faget, terminologien, og lære hvordan du skal svare på eksamensoppgavene. Oppgaveskriving er veldig viktig. Du vil ikke forstå så mye av hvordan faget er før du begynner med det, men du kommer helt sikkert til å like det når du kommer inn i det :) Husk å søk via samordnaopptak.no innen fristen i vår for å komme inn på årsstudiet!

www.ntnu.no

www.uib.no

www.uio.no

www.uit.no

Gjest xx igjen
Skrevet

Altså, VGS kvalifiserer til årsstudiet, og årsstudiet kvalifiserer til profesjonsstudiet. På UiB vil ca 500 komme inn på årsstudiet, og de har 36 studieplasser på profesjonsstudiet. Derfor det høye karakterkravet. Altfor få plasser etter min mening.

Skrevet

Tror at fagene blir mer og mer spennende når man kommer lenger i studiet. Jeg syns de fagene jeg har tatt (tilsvarer nesten årsstudiet) er interessante, men det som er kjedelig er så holde styr på de ulike teoriene og hvem som har hvilke teorier, modifikasjoner til teorier etc. Og ikke minst hvilke teorier som er viktige å kunne til eksamen (det er MANGE teorier om mange ulike ting), men det får man også hint om på skolen.

Skrevet

Jeg regner med det er profesjonsstudiet du tenker på?

Universitetet i Oslo er regnet som den beste i Norge (det er forøvrig der jeg studerer), og en av de beste i verden. Det er jo ikke så mange valg i Norge når man skal ta profesjonsstudiet da. Bergen, Oslo og Trondheim, og muligens Tromsø også? Du kan selvsagt også studere i utlandet, men sjekk nøye hvordan det er med godkjenning når du kommer tilbake.

Jeg er utdannet psykolog fra Universitetet i Bergen, og erfaringsmessig er dette studiet svært vel ansett blant de som ansetter psykologer. Hva man regner som det beste studiet avhenger vel av hvem man spør, og hva man fokuserer på, men jeg vet at mange faktisk regner Bergen som bedre enn Oslo.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Men profesjonsstudiet i Trondheim er aller best da.... :sjarmor:

Skrevet

Jeg har hovedfag (master) i psykologi. Da kan du ikke praktisere som behandlende psykolog. Du blir jo samfunnsviter på linje med statsviter og sosiologer f.eks. Jeg hadde stor glede av studiet mitt (du kan i større grad velge tema/spesialisering på masterstudiet, mens på embetsstudiet skal du jo lære litt om alt), og jeg likte godt at jeg selv kunne velge spesialisering (sosialpsykologi og organisasjonspsykologi). Da må du selvsagt også ha andre fag i bachelorgraden din.

Type jobber man kan få: Personalkonsulent, PP-tjenesten på skoler, ulike typer rådgiver i stat og privat sektor. Selv jobber jeg som informasjonssjef, ikke direkte som følge av utdannelsen min, men jeg bruker utdannelsen min hver dag! ;)

Lykke til med studievalget ditt! :klem:

Skrevet
Men profesjonsstudiet i Trondheim er aller best da.... :sjarmor:

Hehe.. Oslo ER best ;)

Jeg håper man lærer å se ting fra andre byers perspektiv på siste året :ler:

Litt mer seriøst. Jeg er straks ferdigutdannet, og det er tydelig at det ikke er et universitet som er best.

Til trådstarter, hvis du peiler deg inn på UiO, så bør du lese om det nye opptaksreglementet. Høsten 2007 begynner man så smått med opptak fra videregående karakterer. Muligheten til å begynne på profesjonsstudie fra årsenhetskarakterer vil falle bort om noen år.

Skrevet

Profesjonsstudiet i psykologi ved NTNU i Trondheim er kjempebra! Her har vi mindre klasser, kun 24 stk pr. kull, så man blir godt kjent med hverandre. AKkurat som en litt stor klasse på vgs. Det pedagogiske opplegget her er også av topp kvalitet. I Oslo er det vel over 100? Eller 50? Uansett er det en feilaktighet at Oslo har det beste opplegget i psykologi. Heller Trondheim eller Bergen før Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...