Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg begynte å studere i år og liker egentlig studiet mitt godt. Problemet er bare at jeg mistrives i byen jeg bor i og føler ikke akkurat at jeg har så mye til felles med medstudentene mine. I tillegg har jeg jo alltid vært klar over at det er en lavtlønnet bransje og at bare 50% av de som fullfører en bachelor ender opp i bransjen. Dette plager meg en del, og i det siste har jeg fått mer og mer lyst til å studere psykologi. (Det har alltid stått mellom det jeg studerer nå og psykologi)

I den forbindelse har jeg noen spørsmål til dere som studerer/har studert psykologi:

1) Er det noen skoler som blir ansett som bedre enn andre når det gjelder psykologi? (Hvilken skole går du?)

2) Hvor høyt snitt må man ha sånn ca for å komme inn?

3) Hvilke jobber kan man få (sånn konkret) og hvordan er arbeidsmarkedet i dag?

4) Synes du det er et vanskelig studium?

5) Hvordan er undervisningen lagt opp? (Forelesninger, selvstudium, oppgaveskriving osv.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regner med det er profesjonsstudiet du tenker på?

1) Er det noen skoler som blir ansett som bedre enn andre når det gjelder psykologi? (Hvilken skole går du?)

Universitetet i Oslo er regnet som den beste i Norge (det er forøvrig der jeg studerer), og en av de beste i verden. Det er jo ikke så mange valg i Norge når man skal ta profesjonsstudiet da. Bergen, Oslo og Trondheim, og muligens Tromsø også? Du kan selvsagt også studere i utlandet, men sjekk nøye hvordan det er med godkjenning når du kommer tilbake.

2) Hvor høyt snitt må man ha sånn ca for å komme inn?

Du må ha bare A'er, og mange bruker både to og tre eksamensforsøk for å klare kravene, men det er ikke umulig.

3) Hvilke jobber kan man få (sånn konkret) og hvordan er arbeidsmarkedet i dag?