Gå til innhold

Bunad eller kofte?

Fremhevede innlegg

Gjest Albbas
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

TS her. Eg les at mange er kritiske til at eg ynskjer å skaffe meg kofte. Det respekterer eg, sjølv om det ikkje kjem til å avgjere korleis eg går fram vidare i dette spørsmålet.

Kom artig nok over ein artikkel i NRK no og klipper derfrå:

Forsker Mikkel Berg-Nordlie ved Oslo Met har forsket på hva folk legger i det å være samisk. "Til det finnes det mange ulike svar på. Hos noen er det sånn at hvis du er av samisk ætt, så er du samisk. Punktum finale. I det andre ytterpunktet så finner man folk som mener at man ikke trenger å være av samisk ætt i det hele tatt. At det holder lenge at man er samisk kulturell eller tilknyttet det samiske samfunnet på ulike måter. Da snakker vi ganske ulike typer samiskheter. Så man kan si at det finnes mange ulike veier inn i det samiske.".

I same artikkel er det intervjua ei jente som syr si eiga kofte, som ikkje er 100 % "riktig". 

https://www.nrk.no/sapmi/a-vaere-same-2023_-_-handler-ikke-bare-om-reinsdyr-og-samisk-sprak_-sier-noomi-kristine-gaup-1.16391302

Betyr det då at: 

1. Eg kan kalle meg kulturell same, om ikkje genetisk same? Og då skaffe meg ekte kofte?

2. Kan eg få sydd meg ei kofte som ikkje er 100 prosent "riktig"?

Anonymkode: 813bc...e08

Du kan gjøre hva du vil, det er ingen lov som hindrer deg i å være respektløs. 

Du er jo ikke kulturell same. Å være fascinert av betyr ikke at du forstår og bærer kulturen. 

Den artikkelen der er jo et eksempel på det som kan være skadelig for koftekultur. Det er et eksempel på at folk kommer og bestiller seg kofter som ikke er helt riktige, så sprer seg seg, og over tid har man glemt den opprinnelige kofta. Dette er veldig leit når det er snakk om de typer kofter som ikke allerede står på stødige bein. 

Jeg personlig er enig i at man kan være samisk uten å ha samisk ætt. Jeg kjenner til flere slike tilfeller. Men da snakker vi om mennesker som har vokst opp i samisk kultur, eller tilbragt store deler av livet i samisk kultur. Ikke å vokse opp på vestlandet og mene at kofta er så fin. 

Ingen kan bestemme over deg, du gjør som du vil. Men du vil få spørsmål. Folk kommer til å stusse veldig når du sier at du ikke er samisk, verken kulturelt eller genetisk... 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som barn leste jeg i et ukeblad om ei jente som mer eller mindre hadde flyttet inn hos en samisk familie fordi hun elsket kulturen og ønsket å lære mer om den. Jeg forsto det ikke sånn at hun var adoptert, snarere at det var et sterkt vennskap mellom de to familiene og at de var glade over at hun ønsket å være en del av den samiske kulturen. Et fotografi av henne viste at hun satt og holdt på med duodji, og hun var i ferd med å lære seg språket. Jeg vil tro familien ville blitt stolt om hun ønsket å bære kofte med deres mønster, selv om hun genetisk sett ikke er samisk. 

Du er derimot ikke på dette nivået, og en fascinasjon av samisk kultur på nivå med «kofta er fin og jeg kan noen få ord» er ikke spesielt unikt.

Anonymkode: 1b366...53a

AnonymBruker
Skrevet

Du snakker mot deg selv. Du sier at du har respekt for samisk kultur, samtidig viser du ingen forståelse for hva en kofte er, og hva den betyr for samer. Det gjør for meg at det blir enda mer feil med kofte for din del...

Anonymkode: a2b73...52a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du snakker mot deg selv. Du sier at du har respekt for samisk kultur, samtidig viser du ingen forståelse for hva en kofte er, og hva den betyr for samer. Det gjør for meg at det blir enda mer feil med kofte for din del...

Anonymkode: a2b73...52a

Interessant. Takk for innspelet ditt. 

TS

Anonymkode: 813bc...e08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...