Curiousine Skrevet 5. mai 2023 #21 Skrevet 5. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 3.5.2023 den 0.13): Eg treng litt hjelp til å tenke høgt. Eg lurer på å skaffe meg bunad, MEN bunaden frå heimtraktene mine er ikkje noko særleg. Spesielt er snittet ikkje flatterande til kroppen min. Litt "bryst i støvlane"-fasong, og det er få eg kjenner som går i denne. Heller går kvinnene i heimtraktene for Hardanger- eller vossabunaden. Eg er veldig veldig glad i kofta frå Karasjok. Har sett den mange stader og får meir og meir stjerner i augene over denne. Eg har ikkje samisk tilknytning, men lurer på om det hadde vore ok om eg fekk meg denne? Har sjølvsagt ikkje tenkt å seie at eg er samisk, dersom noko spør og skal sjølvsagt heller ikkje gå med denne på samedagen. Berre 17. mai og andre gonger der det er naturleg å bære bunad og kofte. Er eg heilt på bærtur eller kan eg kjøpe meg kofte? Til informasjon har eg stor respekt for det samiske, og også ein stor fascinasjon for samisk kultur og historie. Prøver til og med å lære meg nokre ord, dersom det er relevant? Helsing vestlending Anonymkode: 813bc...e08 Du er helt på bærtur 🙈 syns også at det blir feil å ha en bunad der man ikke har noen tilknytning. Du kan feks ha en bunad fra der foreldre eller besteforeldre er fra, en plass man har har bodd eller en anna plass der man har litt tilknytning. Endret 5. mai 2023 av Curiousine 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #22 Skrevet 5. mai 2023 Hva med bunad fra et sted du har bodd eller grener lengre bak i slekten? Liker du bunaden fra der noen av besteforeldrene dine er eller kanskje fra stedene oldeforeldrene dine kom fra? Anonymkode: 5e134...329
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #23 Skrevet 5. mai 2023 Har både bunad og kofte, men kunne ikke tenkt meg å bruke en kofte eller bunad fra et sted jeg ikke har tilknytning til. Det synes jeg blir helt feil i begge tilfeller. Anonymkode: 771f6...a48
svartkatt Skrevet 5. mai 2023 #24 Skrevet 5. mai 2023 Bunader er ikke spesielt tradisjonsrike, bare så det er sagt. Riktignok mer enn festdrakter, men.. det er dessuten flere områder som egentlig ikke har egen bunad. Ihvertfall sånn jeg ser det. Syns egentlig man kan velge fra alle om man vil. Kofter har jeg lite peiling på, men der tenker jeg man går over en strek. Unntaket er om man får en kofte i gave om det er mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #25 Skrevet 5. mai 2023 svartkatt skrev (7 minutter siden): Bunader er ikke spesielt tradisjonsrike, bare så det er sagt. Riktignok mer enn festdrakter, men.. det er dessuten flere områder som egentlig ikke har egen bunad. Ihvertfall sånn jeg ser det. Syns egentlig man kan velge fra alle om man vil. Kofter har jeg lite peiling på, men der tenker jeg man går over en strek. Unntaket er om man får en kofte i gave om det er mulig. Hvorvidt en bunad er tradisjonsrik eller ikke, kommer an på bunaden. Bunader har 5 kategorier, og det er himmelvid forskjell på bunad i kategori 1 vs. kategori 5. Anonymkode: 1b366...53a 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #26 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så kvifor er det okei med bunad, og ikkje kofte? Anonymkode: 813bc...e08 Bunad har geografisk tilhørighet, ikke etnisk. Kofte er ett plagg tilhørende en minioritet, ett urfolk som har vært latterliggjort, forfulgt, hetset og forsøkt utvannet igjennom mange år. Koften er ett plagg som vi nordmenn var så redd for at vi forbød samene gå med den. Jeg synes det er feil om vi nå skal begynne ta kofta også og fornorske den, bare fordi vi synes den er fin. Anonymkode: a2b73...52a 1 3
Honey Dew Skrevet 5. mai 2023 #27 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 3.5.2023 den 20.44): Ts skriver at hun IKKE har samisk tilknytning. Anonymkode: c7324...f0d Da leste jeg feil, beklager.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #28 Skrevet 5. mai 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Som same så synes jeg ikke noe om personer uten samisk tilknytning som går med kofte. Anonymkode: c29d9...c20 Jeg lurer på hva du og andre med samme mening tenker om tilfeller hvor man vet at man har samisk tilknytning, men uten å vite noe mer. Jeg er for eksempel fra Tromsø og har fått vite at minst to av oldeforeldrene mine var samiske, men jeg har ikke bevis for at de snakket samisk, eller noe mer informasjon om hvor slekta kom fra. Dette finner jeg rett og slett ikke ut av ettersom det, som dere vet, dessverre var regnet som en skam å være samisk og mange gjorde sitt beste for å holde det helt skjult. Jeg har ikke tenkt å skaffe meg kofte, nettopp fordi jeg tenker at jeg ikke har rett til det, så spørsmålet er hypotetisk. Hadde det vært greit om jeg gjorde det? Anonymkode: 0f477...c0b 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #29 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg lurer på hva du og andre med samme mening tenker om tilfeller hvor man vet at man har samisk tilknytning, men uten å vite noe mer. Jeg er for eksempel fra Tromsø og har fått vite at minst to av oldeforeldrene mine var samiske, men jeg har ikke bevis for at de snakket samisk, eller noe mer informasjon om hvor slekta kom fra. Dette finner jeg rett og slett ikke ut av ettersom det, som dere vet, dessverre var regnet som en skam å være samisk og mange gjorde sitt beste for å holde det helt skjult. Jeg har ikke tenkt å skaffe meg kofte, nettopp fordi jeg tenker at jeg ikke har rett til det, så spørsmålet er hypotetisk. Hadde det vært greit om jeg gjorde det? Anonymkode: 0f477...c0b Alle kirkebøker og tidligere opptellinger viser tegn på om man har samisk slekt. Dette var ganske umulig å komme unna. Mange synes naturligvis det er tungvint å finne ut av, og det er tidkrevende. Jeg tenker det er verdt det. Du kan også betale for å ta grundige DNA Tester som vil vise hvilken samiske slekt du er etterkommer av. Om dine oldeforeldre kanskje snakket samisk vil jeg anbefale å forske deg bakover til tipp, og tipp tipp. Da vil du få klare signaler på ditt samiske opphav. Jeg tenker at om du finner ut hvor dine oldeforeldre var fra, og hvor deres foreldre var fra, og du der finner samisk tilknytning er det ingenting i veien for at du skaffe deg kofte fra stedet du har aner fra. Anonymkode: c7324...f0d 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #30 Skrevet 5. mai 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Alle kirkebøker og tidligere opptellinger viser tegn på om man har samisk slekt. Dette var ganske umulig å komme unna. Mange synes naturligvis det er tungvint å finne ut av, og det er tidkrevende. Jeg tenker det er verdt det. Du kan også betale for å ta grundige DNA Tester som vil vise hvilken samiske slekt du er etterkommer av. Om dine oldeforeldre kanskje snakket samisk vil jeg anbefale å forske deg bakover til tipp, og tipp tipp. Da vil du få klare signaler på ditt samiske opphav. Jeg tenker at om du finner ut hvor dine oldeforeldre var fra, og hvor deres foreldre var fra, og du der finner samisk tilknytning er det ingenting i veien for at du skaffe deg kofte fra stedet du har aner fra. Anonymkode: c7324...f0d Tusen takk for veldig hjelpsomt svar Hvilke DNA-tester er det snakk om? Det er noe jeg absolutt vil vurdere hvis de andre metodene ikke fører frem. Jeg skjønner at jeg har gitt opp for tidlig ved å høre på de som sa det er umulig å finne ut av. Anonymkode: 0f477...c0b
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #31 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Tusen takk for veldig hjelpsomt svar Hvilke DNA-tester er det snakk om? Det er noe jeg absolutt vil vurdere hvis de andre metodene ikke fører frem. Jeg skjønner at jeg har gitt opp for tidlig ved å høre på de som sa det er umulig å finne ut av. Anonymkode: 0f477...c0b Hvilke dna tester det er snakk om vet jeg ikke. Jeg vet kun at disse typiske etnisitets testene som mange tar idag ikke er spesifikk nok. Slike vanlige tester vil jo uansett kunne gi litt indikasjon, gjennom om du får utslag som inuitt feks, og andelen finsk. Men garanti er det ikke. Om dine oldeforeldre ikke står oppnevnt som samisk talende, men de snakket samisk så har de lært det i familien. Da vil dine tipp oldeforeldre stå oppnevnt som samisk talende. Anonymkode: c7324...f0d 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #32 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 3.5.2023 den 0.16): TS igjen: Grunnen til at eg tenker at det går an å gå i kofte for meg, er at eg kjenner fleire som har bunadar frå område dei ikkje har tilkntytting til. Men har altså gått for bunad pga dei tykkjer den er fin. Dette gjeld feks Setesdalsbunaden. Men blir det annsleis om det er snakk om kofte? Anonymkode: 813bc...e08 Det synes jeg at er annerledes ja. For det første er alle bunader bunader, som er norsk kultur. Kofter er samiske. I tillegg er samer et folk som er undertrykt, og da synes jeg at bare de skal bruke kofter, og være stolte over dem. Anonymkode: 79189...348
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #33 Skrevet 5. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvilke dna tester det er snakk om vet jeg ikke. Jeg vet kun at disse typiske etnisitets testene som mange tar idag ikke er spesifikk nok. Slike vanlige tester vil jo uansett kunne gi litt indikasjon, gjennom om du får utslag som inuitt feks, og andelen finsk. Men garanti er det ikke. Om dine oldeforeldre ikke står oppnevnt som samisk talende, men de snakket samisk så har de lært det i familien. Da vil dine tipp oldeforeldre stå oppnevnt som samisk talende. Anonymkode: c7324...f0d Takk igjen Anonymkode: 0f477...c0b
Gjest Albbas Skrevet 6. mai 2023 #34 Skrevet 6. mai 2023 Nei du kan virkelig ikke skaffe deg kofte bare fordi det er fint! De fleste hadde vel reagert negativt om en finne gikk rundt i bunad på finsk nasjonaldag i Finland også, bare fordi bunaden er så flott og fascinerende? Når det gjelder å ha samisk opphav må det være en personlig vurdering. Hvorfor vil du ha kofte fordi oldemor var samisk? Er det av overfladiske grunner (kofta er så fin), eller er det et oppriktig ønske om å lære og ta tilbake en tapt kultur? Vil du bruke tiden og energien som kreves på å finne ut hvilken gakti som tilhører din slekt? Er du interessert i andre spekter aspekter av det samiske? Det er litt rart at mange begynner og slutter med gakti når de finner sin samiske identitet. Samisk gaktikultur er kjempesårbar, særlig utenfor Karasjok og Kautokeino, og når noen som ikke kjenner kulturen da velger å involvere seg i den men uten å forstå detaljene risikerer man faktisk å ødelegge en del. Det er mange gakti der ute nå som har feil elementer på seg fordi de er sydd eller bestilt av noen som egentlig ikke helt forstår hva de gjør. Og så kopierer noen det og vips er de originale detaljene borte. For eksempel at man blander elementer fra forskjellige kofter. Skal man ta tilbake en kultur man har mistet må man gå inn for å også lære om den, trå varsomt og vise respekt. De fleste som kan disse tingene godt er veldig velvillige til å lære bort, bare man spør.
Gjest Albbas Skrevet 6. mai 2023 #35 Skrevet 6. mai 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Takk igjen Anonymkode: 0f477...c0b Det finnes en del engasjerte sjeler på div facebookgrupper som også er villige til å grave litt på dine vegne.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #36 Skrevet 6. mai 2023 1 hour ago, Albbas said: Det finnes en del engasjerte sjeler på div facebookgrupper som også er villige til å grave litt på dine vegne. Takk Det skal jeg sjekke ut hvis jeg ender opp i et blindspor etter å ha prøvd selv. Det skal sies at jeg følte noe falt på plass når jeg hørte om mine oldeforeldre. Det er nok ganske vanlig for en tromsøværing å ha samiske røtter uten å vite om det, så mistanken var jo der. Jeg var i tillegg ungen som satt med tårer i øynene når jeg hørte joik for første gang. Vi hadde skolebesøk fra samiske musikere og jeg følte det rørte noe langt inne i sjelen, hvor rart det enn må høres ut. Husker fortsatt den følelsen. Anonymkode: 0f477...c0b 1
Gjest Albbas Skrevet 6. mai 2023 #37 Skrevet 6. mai 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Takk Det skal jeg sjekke ut hvis jeg ender opp i et blindspor etter å ha prøvd selv. Det skal sies at jeg følte noe falt på plass når jeg hørte om mine oldeforeldre. Det er nok ganske vanlig for en tromsøværing å ha samiske røtter uten å vite om det, så mistanken var jo der. Jeg var i tillegg ungen som satt med tårer i øynene når jeg hørte joik for første gang. Vi hadde skolebesøk fra samiske musikere og jeg følte det rørte noe langt inne i sjelen, hvor rart det enn må høres ut. Husker fortsatt den følelsen. Anonymkode: 0f477...c0b Det er nok mange "ikkesamiske " tromsøværinger som har sterke samiske røtter ja. 😊
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #38 Skrevet 6. mai 2023 TS her. Eg les at mange er kritiske til at eg ynskjer å skaffe meg kofte. Det respekterer eg, sjølv om det ikkje kjem til å avgjere korleis eg går fram vidare i dette spørsmålet. Kom artig nok over ein artikkel i NRK no og klipper derfrå: Forsker Mikkel Berg-Nordlie ved Oslo Met har forsket på hva folk legger i det å være samisk. "Til det finnes det mange ulike svar på. Hos noen er det sånn at hvis du er av samisk ætt, så er du samisk. Punktum finale. I det andre ytterpunktet så finner man folk som mener at man ikke trenger å være av samisk ætt i det hele tatt. At det holder lenge at man er samisk kulturell eller tilknyttet det samiske samfunnet på ulike måter. Da snakker vi ganske ulike typer samiskheter. Så man kan si at det finnes mange ulike veier inn i det samiske.". I same artikkel er det intervjua ei jente som syr si eiga kofte, som ikkje er 100 % "riktig". https://www.nrk.no/sapmi/a-vaere-same-2023_-_-handler-ikke-bare-om-reinsdyr-og-samisk-sprak_-sier-noomi-kristine-gaup-1.16391302 Betyr det då at: 1. Eg kan kalle meg kulturell same, om ikkje genetisk same? Og då skaffe meg ekte kofte? 2. Kan eg få sydd meg ei kofte som ikkje er 100 prosent "riktig"? Anonymkode: 813bc...e08
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #39 Skrevet 6. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): TS her. Eg les at mange er kritiske til at eg ynskjer å skaffe meg kofte. Det respekterer eg, sjølv om det ikkje kjem til å avgjere korleis eg går fram vidare i dette spørsmålet. Kom artig nok over ein artikkel i NRK no og klipper derfrå: Forsker Mikkel Berg-Nordlie ved Oslo Met har forsket på hva folk legger i det å være samisk. "Til det finnes det mange ulike svar på. Hos noen er det sånn at hvis du er av samisk ætt, så er du samisk. Punktum finale. I det andre ytterpunktet så finner man folk som mener at man ikke trenger å være av samisk ætt i det hele tatt. At det holder lenge at man er samisk kulturell eller tilknyttet det samiske samfunnet på ulike måter. Da snakker vi ganske ulike typer samiskheter. Så man kan si at det finnes mange ulike veier inn i det samiske.". I same artikkel er det intervjua ei jente som syr si eiga kofte, som ikkje er 100 % "riktig". https://www.nrk.no/sapmi/a-vaere-same-2023_-_-handler-ikke-bare-om-reinsdyr-og-samisk-sprak_-sier-noomi-kristine-gaup-1.16391302 Betyr det då at: 1. Eg kan kalle meg kulturell same, om ikkje genetisk same? Og då skaffe meg ekte kofte? 2. Kan eg få sydd meg ei kofte som ikkje er 100 prosent "riktig"? Anonymkode: 813bc...e08 Kulturell same er vel knyttet til feks en afrikaner som går i kofte fra Kautokeino, fordi han har bodd der i så mange år at han kan nettopp det. Om du har sterk tilknytning til et sted og har feks vokst opp i Karasjok ol så ja, da kan du ifølge enkelte bære kofte fra dette stedet. Kulturell same tilsier jo at du har tilknytning men ikke avstamming. Så bør du også vite at hver gang du bærer kofte vil du få spørsmål fra andre samer. Jeg var selv sjokkert på 17 mai i Tønsberg når jeg bar kofte over hvor mange som tok kontakt og lurte på hvilken slekt jeg tilhørte, nøyaktig hvir jeg kon fra, hvem som hadde sydd koften, beltet, laget skallebåndene osv. Kofte er ikke et plagg en får bære i fred. Og for oss samiske som mistet samisk språk og kultur under fornoskningen har det vært tungt å begynne å bære plagget igjen. Dette er ikke noe som tas lett på. Det tok meg som faktisk har samisk familie mange tiår å tørre å kle meg i kofte. Så jeg synes grunnlaget ditt er tynt, og jeg føler egentlig at du tråkker litt på kulturen. Men du står selvsagt fritt til å gjøre som du vil. Anonymkode: c7324...f0d 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2023 #40 Skrevet 6. mai 2023 35 minutter siden, AnonymBruker said: TS her. Eg les at mange er kritiske til at eg ynskjer å skaffe meg kofte. Det respekterer eg, sjølv om det ikkje kjem til å avgjere korleis eg går fram vidare i dette spørsmålet. Kom artig nok over ein artikkel i NRK no og klipper derfrå: Forsker Mikkel Berg-Nordlie ved Oslo Met har forsket på hva folk legger i det å være samisk. "Til det finnes det mange ulike svar på. Hos noen er det sånn at hvis du er av samisk ætt, så er du samisk. Punktum finale. I det andre ytterpunktet så finner man folk som mener at man ikke trenger å være av samisk ætt i det hele tatt. At det holder lenge at man er samisk kulturell eller tilknyttet det samiske samfunnet på ulike måter. Da snakker vi ganske ulike typer samiskheter. Så man kan si at det finnes mange ulike veier inn i det samiske.". I same artikkel er det intervjua ei jente som syr si eiga kofte, som ikkje er 100 % "riktig". https://www.nrk.no/sapmi/a-vaere-same-2023_-_-handler-ikke-bare-om-reinsdyr-og-samisk-sprak_-sier-noomi-kristine-gaup-1.16391302 Betyr det då at: 1. Eg kan kalle meg kulturell same, om ikkje genetisk same? Og då skaffe meg ekte kofte? 2. Kan eg få sydd meg ei kofte som ikkje er 100 prosent "riktig"? Anonymkode: 813bc...e08 På hvilken måte er du kulturell same da? Anonymkode: 0f477...c0b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå