Gå til innhold

Har du noen gang sett en operaforestilling live?

AnonymBruker

Har du noen gang sett en operaforestilling live?  

87 stemmer

1. 1. Har du noen gang sett en operaforestilling live?

• Ja, 1 gang. Og det var nok!
      6
    • Nei, opera er helt jævlig!
      8
    • Nei, jeg har ingen kultiverte venner/familie jeg kan gå sammen med, og jeg tør ikke gå alene :-(
      8
    • Har sett et par stk.
      56
    • Selvfølgelig, jeg ser 10+ operaforestillinger i året :-)
      9

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kunne ønske at de hadde tekster over scenen istedenfor eller i tillegg til de man har i setet foran. Synes man går glipp av en del når man stadig må flytte blikket opp og ned. 

Anonymkode: 094d8...dca

det varierer jo fra operahus til operahus. I den gamle operaen i Oslo var det over scenen, i den nye er det i setet foran. I operaen i Wien var det så vidt jeg husker ikke tekstet i det hele tatt. Der forventer de at publikum kjenner librettoen...

Anonymkode: 23122...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

theTitanic skrev (På 24.5.2023 den 21.04):

Har sett noen forestillinger. Som I andre sjangre så er det endel jeg liker godt og endel jeg ikke liker i der hele tatt. Jeg er ikke så kultivert at jeg forstår fransk og italiensk og da blir opplevelsen på disse språkene litt amputert. 

teksten er ikke så veldig viktig i opera...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei

Har du noen gang vert i Kina?

Anonymkode: c3eaa...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

teksten er ikke så veldig viktig i opera...

Selvsagt er teksten en vesentlig del av en opera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har vært på en, og kunne godt tenkt meg å dra på flere.  Men vi måtte dra fra Narvik til Oslo med fly og overnatting. Så ble ganske dyrt.  Men det var værdt det ☺️

Anonymkode: accb8...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe jeg er interessert i, aå nei. Men jeg synes ikke det er helt jævlig heller. Synes du mangler en kategori 

Anonymkode: ecd8d...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett 2 opera. Første gang, Tryllefløyten. Det var helt fantastisk. Andre gang, Faust. Skikkelig nedtur. Jeg liker ikke opera ganske enkelt. Har prøvd det, ferdig med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (17 minutter siden):

Selvsagt er teksten en vesentlig del av en opera.

musikken er vesentlig. Handlingen og. Men teksten er underordnet, så lenge man får med seg handlingen. Følelsene uttrykkes i musikken og skuespillet, ikke i teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

musikken er vesentlig. Handlingen og. Men teksten er underordnet, så lenge man får med seg handlingen. Følelsene uttrykkes i musikken og skuespillet, ikke i teksten.

Selv jeg som går ofte i Operaen hadde ikke fått så mye ut av det uten tekst. Veldig sjelden man forstår handlingen kun ut fra musikken og det man ser på scenen. Nå har riktignok Operaen i Oslo introduksjoner før hver forestilling, der jeg nesten syns de forklarer for mye av hva som skal skje. Men hvis forestillingene ikke var tekstet hadde jeg nok sjelden gått på opera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på en, La Boheme, da vi bodde nærmere Oslo enn vi har gjort de siste årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det 4 måter å svare at man hater opera, og ett alternativ for 10+ ganger i året.

Jeg har vært på rundt 10 forestillinger i livet.

Altså passer ingen svaralternativ for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv jeg som går ofte i Operaen hadde ikke fått så mye ut av det uten tekst. Veldig sjelden man forstår handlingen kun ut fra musikken og det man ser på scenen. Nå har riktignok Operaen i Oslo introduksjoner før hver forestilling, der jeg nesten syns de forklarer for mye av hva som skal skje. Men hvis forestillingene ikke var tekstet hadde jeg nok sjelden gått på opera.

det er ingen som sier at man ikke skal ha tekst i det hele tatt. SPørsmålet var om man kan ha fullt utbytte av forestillingen uten å kunne fransk eller italiensk, og det er det min påstand at man kan. Når det er tekstet. Det er mye verre å se en tekstet film på et språk man ikke kan, enn en opera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært med og sunget la boheme et par ganger. Veldig glad i opera. 

Anonymkode: 44c45...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da et voldsomt gap mellom de to siste alternativene! Det finnes minst én mellomting der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt alternativet: Nei, men har lyst. 

Ingenting annet som passer meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

det varierer jo fra operahus til operahus. I den gamle operaen i Oslo var det over scenen, i den nye er det i setet foran. I operaen i Wien var det så vidt jeg husker ikke tekstet i det hele tatt. Der forventer de at publikum kjenner librettoen...

Da jeg var i Wien i høst var det skjermer i setet foran, så man kunne man få librettoen på det språket man ønsket. Godt mulig at det er noe nytt de har begynt med, synes det fungerte veldig bra i hvert fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser opera om det er verdt å se. Jeg ser ikke hva som helst bare for å fremstå som ”kulturell”. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DuMåkkeKommeHer skrev (1 minutt siden):

Da jeg var i Wien i høst var det skjermer i setet foran, så man kunne man få librettoen på det språket man ønsket. Godt mulig at det er noe nytt de har begynt med, synes det fungerte veldig bra i hvert fall

å ja, det er interessant. Det er 25 år siden jeg var der, og da hadde de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig synd at ikke flere oppdager opera (og annen klassisk musikk)... Det krever aktiv lytting, og det må jo læres. Folk som er vant til at musikk er noe man bare har på i bakgrunnen, vil slite. De som har venner som inspirerer og hjelper en å oppdage alt gullet som finnes på kistebunnen er heldige. Man må ønske å bli utfordret, man må være villig til å gjøre en innsats.
Se denne scenen fra Frihetens regn (Shawshank Redemption) og si om ikke det er noe av det flotteste du noen gang har sett:

Anonymkode: cf1a2...3cb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...