Gjest Tufsa Skrevet 31. oktober 2002 #1 Del Skrevet 31. oktober 2002 Hei! Jeg har en datter på 7 år som bor 1 uke hos meg og min mann, og 1 uke hos min eks. og hans nye samboer. Vi har ikke delt omsorg på papiret, bare en privat avtale oss imellom om at vi gjør det slik. Barnetrygden går inn på vår datters egen konto, og jeg og min eks. deler på SFO-regningen. Er dette riktig? Jeg mener likevel at han skulle betalt meg farsbidrag i en eller annen form. Har vært inne å sett på trygdekontorets nettside, men ble ikke klokere av det. Kan vel også legge til at min eks tjener ca. 100 000 mer enn meg i året. Kan noen hjelpe meg med opplysninger blir jeg veldig glad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2002 #2 Del Skrevet 31. oktober 2002 Jeg kan nok ikke hjelpe deg med opplysninger,men hvis barnets far ellers bidrar med klær, leker og slike ting, så syns jeg det virker som om dere har en grei ordning. Det at din ex tjener mer enn deg burde jo ikke være ensbetydende med at han skal svi for det....?Eller....? Og ja - bare til orientering, jeg er kvinne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke innlogget Sissi Skrevet 31. oktober 2002 #3 Del Skrevet 31. oktober 2002 så vidt jeg vet skal dere betale bidrag til hverandre. Dvs. i dag 11% av inntekten. Siden han tjener mer enn deg, vil det bety at han betaler det overskytende til deg. For å illustrere: du skal betale 100 kr. og han 150, da ender det med at han betaler 50 og du ingenting. Siden dere har delt omsorg kan dere (om dere har krav på det ellers, noe som kanskje ikke er tilfelle siden begge er etablert på nytt) få skattekl. 2 annenhvert år. Forøvrig heter det ikke "farsbidrag" - det heter bidrag. Hadde du tjent bedre enn han, skulle du betalt til han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2002 #4 Del Skrevet 31. oktober 2002 hei, dere er pr idag bidragspliktige til hverandre. dvs du skal betale 11% til han og omvendt. siden han tjener 100 tusen mer enn deg så blir du den heldige vinner i situasjonen. en annen ting er at dere kanskje kan få dekket sfo utgiftene med opptil 70%, men dette kommer litt an på inntekt. men jeg er helt enig med forrige mann her. hvis opplegget deres fungerer så ikke prøv å forandre det. du kan evt heller prøve å bli enig med din x om at han bidrar litt ekstra på store utgifter, utstyr fritidsaktiviteter og slikt. synes det er kjempeflott at dere har et opplegg som fungerer jeg - og jeg håper at det fungerer godt for barnet også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 31. oktober 2002 #5 Del Skrevet 31. oktober 2002 Barnet skal få dekket sine behov og utgifter etter samlivsbrudd. dette skal dekkes av foreldrene. Farsbidrag er til for at mor skal slippe å bidra med mer fordi barnet bor mer hos henne. Dersom man deler likt på oppholdstid og klær (altså utgifter) skal far ikek betale bidrag. At han tjener betyr ingen ting i denne sammenhengen. Bidrag er til den som har mer utgifter enne den andre som følge av å ha barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 31. oktober 2002 #6 Del Skrevet 31. oktober 2002 Sorry Lasse, der tar du nok feil De skal som nevnt over, betale til hverandre. Så når far tjener mer, skal han betale mer. De skal derimot får hver sin barnetrygd. For mer info, ta en tur innom www.f2f.no Der er det mange behjelpsomme mennesker som har ganske så peil på emnet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 31. oktober 2002 #7 Del Skrevet 31. oktober 2002 hmmm du har nok rett der, husker nå... Formelt skal man summere lønn og lån, og res tar man utgangspunkt i. Dvs at dersom han har masse lån også, er det ikke sikker han skal betale. Eller gjelder dette delt omosrg også?.... Bele usikker nå jeg.. sjekk med aleforeningen eller f2f du... Men nå gjør de dette uformelt, og da må man bli enig på en uformell basis... Dersom man skal gjøre dette formelt, mister man dobbel barnetrygd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 31. oktober 2002 #8 Del Skrevet 31. oktober 2002 Jeg har inntrykk av at det er kun ved arb.ledighet o.l. man ikke skal betale, altså om man har inntekt, så betaler man deretter. Men jeg er langt fra noen ekspert, det eneste jeg vet med sikkerhet er det jeg sa over :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tufsa Skrevet 31. oktober 2002 #9 Del Skrevet 31. oktober 2002 Takk for alle svar, men som noen skrev her (sissi) så er poenget at vi IKKE har delt omsorg. Jeg har i utgangspunktet omsorgen alene. Men vi har barnet omtrent like mye hver. I følge en kalkulator hos trygdekontoret, regnet jeg ut at han skulle betale meg penger, men søren, jeg ble utrolig usikker likevel. Ja, han bidrar med klær og annet utstyr, så det er heller ikke noe problem. Det er bare det at jeg ville vite hvem som har rett i en diskusjon vi har hatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tufsa Skrevet 31. oktober 2002 #10 Del Skrevet 31. oktober 2002 Takk for alle svar, men som noen skrev her (sissi) så er poenget at vi IKKE har delt omsorg. Jeg har i utgangspunktet omsorgen alene. Men vi har barnet omtrent like mye hver. I følge en kalkulator hos trygdekontoret, regnet jeg ut at han skulle betale meg penger, men søren, jeg ble utrolig usikker likevel. Ja, han bidrar med klær og annet utstyr, så det er heller ikke noe problem. Det er bare det at jeg ville vite hvem som har rett i en diskusjon vi har hatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 31. oktober 2002 #11 Del Skrevet 31. oktober 2002 Dersom det er du som har omsorgen, så skal han betale bidrag, helt uavhengig av hvor mye tid barnet tilbringer hos faren og helt uavhengig av om han kjøper klær el. (nb: det er lov å inngå private avtaler om hvordan dette skal gjøres, men loven sier iallfall det) Reglene i dag er 11% av brutto inntekt. Dette skal du skatte av, mens han får fradrag. Imidlertid har stortinget vedtatt endring i bidragsreglene slik at det kommer nye neste høst. Enkelt sagt så skal det da regnes ut fra hvor mye det koster å ha barn, samt hvor mye barnet er hos deg/faren. Men - hvorfor kan du ikke bare ta en telefon til trygdekontoret? De bør jo vite hva som gjelder når. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Martin Skrevet 31. oktober 2002 #12 Del Skrevet 31. oktober 2002 Reagerer veldig på at du kaller dette farsbidrag. Det heter BARNEBIDRAG. Heter det kanskje i dine øyner MORSbidrag når barnet bor fast hos far? Dere har i dag felles omsorg - HUSK DET. Det er helt uriktig det Sissi skriver at det egentlig er du som har hovedomsorgen. Så lenge dere har inngått en privat avtale om delt bosted, og praktiserer det, er det det som gjelder. Dere skal da betale 11% bidrag til hverandre. Om han tjener 100.000 mer enn deg i året, blir det ca. 1.000 kroner til deg i måneden. Dette skal han selvsagt betale - VEL OG MERKE om dere ikke inngår en annen type avtale som om at han kjøper barnet større ting, som sykkel, ski osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 31. oktober 2002 #13 Del Skrevet 31. oktober 2002 Martin: temmelig teit å kicke på at man bruker feil uttrykk. Du virker så saklig på f2f, fortsett med det her også. Det er en jungel av ord pg uttrykk å forholde seg til når det gjelder barn/foreldre og det går an å korrigere noen på en litt penere måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 31. oktober 2002 #14 Del Skrevet 31. oktober 2002 Martin: lær deg å lese før du besvarer innlegg. Det du gjorde her var fullstendig overkill. Tufsa skrev at hun hadde daglig omsorg, som en korreksjon til mitt første svar der jeg antok at de hadde delt omsorg. I det samme innlegget skrev jeg også at det ikke heter farsbidrag, men rett og slett bidrag men uten å angripe Tufsa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tufsa Skrevet 31. oktober 2002 #15 Del Skrevet 31. oktober 2002 Uansett om det heter bidrag, farsbidrag, kall det hva du vil. De fleste forstår jo hva jeg mener. Unødvendig opplysning. Men vi har IKKE DELT OMSORG (eller FELLES omsorg som du kaller det, men som det ikke heter!) . Delt foreldrerett har vi, men ikke delt omsorg. Da må det være skriftlig i hende hos trygdekontoret og det er det ikke. Mottar heller selvfølgelig ikke dobbel barnetrygd i og med at jeg er gift med en annen og x'n har ny samboer. Ja, jeg kunne tatt en samtale til trygdekontoret, men på det gjennomsiktige stedet vi bor, har jeg ikke lyst til det. Hun som har saken er i slekt med x'n. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2002 #16 Del Skrevet 31. oktober 2002 hei, det spiller ingen trille om noen av dere har gjeld - fordi bidraget regnes av brutto inntekt og ikke netto, men som jeg skrev tidligere - så lenge barnet har det bra så ikke start noen diskusjon bare fordi du skal hevde din rett. Hva var det jeg sa - blir litt teit holdning hvis alt annet fungerer. :o Men du kan jo bare ringe trygdekontoret i en annen kommune da og fremlegge spørsmålet der...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Martin Skrevet 31. oktober 2002 #17 Del Skrevet 31. oktober 2002 Først: Det kan knapt kalles usakelig å påpeke at det ikke heter farsbidrag. Uttrykket henger tilbake fra 50-tallet, der bidraget var minst like viktig for moren og hennes egen evne til å overleve. I dag skal bidraget gå til barnet, i alle fall i teorien. Så det er ikke likegyldig hva man kaller dette. Hun skriver i første innlegg at de har en privat avtale - som jeg tolker dithen at avtalen speiler felles omsorg (som det også heter). Da har hun ikke daglig omsorg, heller ikke i teorien. De praktiserer felles omsorg, da er det det som gjelder. For å endre på dette (om det var ønskelig), må hun gå til retten. Også jeg hadde en privatavtale med min ex om felles omsorg, som hun forsøkte å endre via rettsapparatet uten å lykkes. Jeg kan derfor dette temaet grundig. I juridisk forstand praktiseres felles omsorg i dette tilfelles, såkalt "konkludent adferd", som det heter. Nå var jo ikke det egentlig tema. Som sagt: 11% skal dere betale til hverandre i bidrag om reglene følges. Trygdekontoret har jo taushetsplikt, også overfor slektninger, og i ditt tilfelle er det jo bare å be om en annen saksbehandler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 31. oktober 2002 #18 Del Skrevet 31. oktober 2002 Flisespikkeri Martin. Fordi livet ditt kun dreier seg om kampen om barna, så er det ikke alle av oss som er så godt inn i det. Det tar et stort menneske for å vise takhøyde! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2002 #19 Del Skrevet 31. oktober 2002 Det er rett som Martin skriver, praktiserer dere delt omsorg så er det dette som teller uansett. Du har egentlig krav på bidrag da din ex tjener mere enn deg, men du må da ta i betraktning at du får barnetrygd, tror denne skal deles ved delt omsorg. Kanskje Martin vet om jeg har rett? Reservemamma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Martin Skrevet 31. oktober 2002 #20 Del Skrevet 31. oktober 2002 Har visst hatt diskusjoner med deg før Løvemamma, og synes å huske at saklighetsnivået ditt er omtrent på det lave nivået du nå legger deg på. Det er synd. Det er aldeles ikke flisespikkeri å påpeke at det heter BARNEbidrag. Å kalle det FARSbidrag forteller om en holdning om at fars rolle etter samlivsbruddet er å være forsørger, mens mor skal ta seg av barnet. Det er tragisk at slikt henger igjen. Nei, livet mitt består ikke lenger av kamp for barna. Min sak løste seg i september - 18 dager før rettssaken da det ble forlik. Nå gjør jeg hva jeg kan for at mine barn skal ha det så godt som overhodet mulig, og jeg gjør hva jeg kan for å samarbeide så godt jeg kan med deres mor - tross konfliktene. Forøvrig: Hovedinnlegger mener det heter delt bosted. Ja, det er riktig at det i loven heter "delt bosted". Jeg bruker imidlertid felles omsorg, fordi begge foreldrene er sammen om omsorgen for barna. Delt bosted er en hard juridisk benevnelse, som vitner om at man deler barna i to. Slik er det jo ikke, man bedriver felles omsorg. Til "gjest" til slutt her: Det er riktig, ved felles omsorg skal barnetrygden deles i to til foreldrene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå